Ugrás a fő tartalomra

TUDÁSTÁR - Röviden a színjátszásról (laikus szülőknek szeretettel) 1-3.

 

Gyermek- és diákszínjátszás

Röviden a színjátszásról – laikus szülőknek szeretettel 1.

A képzőművészetben főként a kéz, a zenei tevékenységben főként a fül és a hangszálak dominálnak, míg a színjátszásban az egész test és személyiség eszközzé válik. Nemcsak kézügyességre vagy intellektuális tudásra van szükség, hanem jelenlétre, érzelmi átélésre és kommunikációra is. A színjátszásban a gyerekek vagy kamaszok „mintha” helyzeteket élnek át: úgy tesznek, mintha mások lennének, más élethelyzetben. Ez rendkívül erősen hat az önértékelésre: „Én vagyok a mű.” Nem csak művészi, hanem pedagógiai értéket is hordoz: az életre nevel.

Összességében a színjátszás nemcsak művészet, hanem életgyakorlat is, ahol a gyerekek a kreativitást, az önkifejezést, a közösségi létet és a problémamegoldást egyaránt megtapasztalják.

Nevelési szempont: a hangsúly a gyerekek személyiségfejlődésén, közösségépítésen, empátián és önismereten van. Biztonságos közeg: a pedagógus jobban figyel a gyermekek életkori sajátosságaira, terhelhetőségére, és arra, hogy a színjátszás élmény legyen, ne teljesítménykényszer.

Röviden a színjátszásról – laikus szülőknek szeretettel 2.

A gyermek- és diákszínjátszásban a „mű” maga a fiatal: testével, érzelmeivel, képzeletével alkot. Nem magányos munka, hanem közös játék, ahol figyelni és együttműködni tanulunk. Közben pedig rájövünk: együtt mindig nagyobbat tudunk létrehozni, mint külön-külön.

A gyermekszínjátszás alatt általában olyan színpadi tevékenységet értünk, amelyet gyermekek (általában 6–14 éves kor között) végeznek, pedagógus, drámapedagógus vagy rendező irányításával. Lényege: nem professzionális, hanem nevelési és közösségépítő céllal létrejövő előadóművészet.

Célja: a személyiségfejlesztés, önkifejezés, kreativitás, együttműködési készség fejlesztése, valamint a színházi kifejezésmódokkal való ismerkedés.
Jellemzője: az alkotás folyamata legalább olyan fontos, mint a végeredmény (az előadás).

Összefoglalva a gyermekszínjátszás a gyermekek színpadi játéka, amelynek középpontjában nem a színházi produktum tökéletessége, hanem a résztvevők személyiségének, közösségi élményeinek és kreatív önkifejezésének gazdagítása áll.

Röviden a színjátszásról – laikus szülőknek szeretettel 3.

A gyermek- és diákszínjátszásban a „mű” maga a fiatal: 

testével, érzelmeivel, képzeletével alkot. Nem magányos munka, hanem közös játék, ahol figyelni és együttműködni tanulunk. 

Közben pedig rájövünk: együtt mindig nagyobbat tudunk létrehozni, mint külön-külön.

A diákszínjátszás fogalma a serdülő és fiatal felnőtt (általában 14–20 éves) korosztály színjátszó tevékenységére vonatkozik.

Jellemzője: a résztvevők már tudatosabban alakítják a színházi formát, kísérleteznek műfajokkal, szövegekkel, színpadi nyelvvel.

Pedagógiai funkciója: továbbra is fontos, de erősebben jelen van a művészi ambíció és az önálló alkotás.

Formája: lehet iskolai keretek között (tanórán kívüli foglalkozás), vagy iskolán kívüli művelődési intézményben, fesztiválokon.

Összefoglalóan a diákszínjátszás a diákok öntevékeny színházi munkája, amely pedagógiai és művészeti célokat egyaránt szolgál: egyszerre önkifejezés, közösségi játék és a színházi kultúra elsajátításának eszköze.

A gyermek-, illetve a diákszínjátszás közös elemei:

Amatőr jelleg: nem hivatásos színészek, hanem tanulók vesznek részt. Kettős cél: pedagógiai (fejlesztés) + művészeti (produkció). Folyamatközpontúság: a próba- és alkotómunka önmagában is érték. Közösségépítés: az együttműködés és társas készségek fejlesztése kulcsfontosságú.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Igaz barátság? 4. rész: Mi köze a barátságnak a szerelemhez?

  Nem tudom, tekinthető-e megfellebbezhetetlen igazságnak tekinteni, rám mindenesetre igaz ez a már sokak által megfogalmazott – akár közhelynek is mondhatnánk - tétel: a legjobb párkapcsolatok barátságból bontakoznak ki. Avagy a párválasztás terén a legszerencsésebb, ami történhet veled, ha a barátságodból lesz kölcsönös szerelem. Mégis most vegyünk más szempontokat! Barátból lehet több, párkapcsolatból meg egyszerre egyet illik fenntartani.  Az „ahány embert ismersz, annyival több vagy” alapon ez mindenképpen előnye a barátságnak. Inkább legyen több ellenkező (vagy identitásotok szerinti) nemű barátod, mint hogy párhuzamos párkapcsolatból tarts fel többet az „annál több legyél” igénye miatt.  Nem? A magánéletünkbe, azon belül leginkább a szerelmi életünkbe általában nem avatunk be másokat bizonyos mélységeken túl. De szorulhatunk néha olyan tanácsra, amit csak egy a párunkkal megegyező nemű egyéntől kaphatunk meg – hisz épp a problémánk természete miatt kell a mié...