Ugrás a fő tartalomra

MENTÁLHIGIÉNÉ - ismeretek mentális egészség témakörben

 

mentálhigiénés ismeretek

A magyar közoktatásból fájóan hiányzik a pszicho-edukáció.

Az emberi viselkedés pszichológiai alapjainak megismerése pont az a tudás, amit az "életnek tanul" az ember. Ha szerencsés a diák, van olyan tanára, aki a tantárgyába beépít egy-egy, a témákhoz kapcsolódó lélektani ismeretet is - ahogy például Hitler tetteinek taglalásakor a tömegpszichózis megértetése döntő fontosságú. De elmondható, hogy általában nem kapnak információkat a tanulók - csak néhány példával - az önigazolás természetéről vagy az előítéletek kialakulásáról, az agresszió jellemzőiről vagy arról, mi az a kognitív disszonancia.

Pedig ezek az ismeretek szó szerint a túlélésünket jelentik.

Én magam a tanári gyakorlatomban folyamatosan törekedtem arra, hogy a lehetőségeimhez képest beépítsem a legelemibb pszichológiai tudást a tanóráimba, illetve kerestem alkalmakat e jelenségek tüzetesebb tanulmányozásához - például táborok során.

Az említett hiány miatt tartom fontosnak e blog hasábjain is folytatni ezt a gyakorlatot. Ez az oldal tehát a pszicho-edukációt szolgálja: bejegyzéseim az adott téma szakirodalmának feldolgozása segítségével igyekeznek bemutatni a fenti és kapcsolódó témákat.  

Az evolúció átver bennünket?

Az emberi agresszió 1.Az emberi agresszió 2.Az emberi agresszió 3.Az emberi agresszió 4.

Az előítélet 1.Az előítélet 2.Az előítélet 3.Az előítélet 4.Az előítélet 5.Az előítélet 6.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen