Ugrás a fő tartalomra

ÖNISMERET - Egyéni drámaterápia

 

drámaterápia

Egyéni drámaterápiás folyamatban kísérem a klienseimet – diákot, felnőttet egyaránt – ötvözve színház-és drámapedagógusi, illetve önismereti tanácsadói (self coach) tudásomat, tapasztalatomat. Mit használhat egy drámapedagógus az egyéni fejlesztésben?


1. Nem (csak) dramatikus játékokat!

A drámapedagógiai szemlélet alapja, hogy történetekből értjük meg magunkat.

Egy-egy személyes élmény, filmrészlet, dal vagy irodalmi szöveg is lehet kiindulópont. A szakember kérdésekkel, visszatükrözéssel segíti a hozzá fordulót abban, hogy saját történetét más perspektívából lássa. Kérdései gondolkodtatóak, önismeretet ébresztőek: „Ha ez egy film lenne, te melyik szereplő lennél benne?”/„Mi segítene ennek a szereplőnek, hogy továbblépjen?”

2. Nem kell teljes szerepjáték: elég, ha közösen szimulált döntési helyzeteket vizsgálnak a klienssel. Például: „Képzeld el, hogy visszautasítanak egy közös projektben — mit reagálsz?” Ilyenkor a drámapedagógus segít biztonságosan kipróbálni alternatív reakciókat, azaz gyakorolni az életet.

3. Kreatív írás és szimbolikus önkifejezés: nagyon hatékony eszköz (főleg középiskolásoknál). Lehet vers, levél, fiktív párbeszéd, napló, karakterrajz. Az írásban a kliens projekcióval dolgozik — kimondja, ami benne van, de „valaki másról” beszél. A drámapedagógus feladata ilyenkor a reflektív visszajelzés és finom kérdezés, nem az értékelés.

4. Mozgás, testtudat, jelenlétgyakorlatok - Nem kell koreográfia: elég az, ha a fiatal tudatosabban figyel a testére, a légzésére, a tartására. A drámapedagógus ebben a térben is otthonosan mozog, hiszen tudja, hogy a test az érzelmek hordozója. Egyéni fejlesztésben ezek a pillanatok visszaadhatják a belső stabilitást, koncentrációt, önbizalmat.

5. Metaforikus és vizuális eszközök - Rajz, tárgyválasztás, szimbólumkártyák, képi asszociációk: mind a dráma „átvitt nyelvén” szólnak, csak vizuálisan. A kliens így képet alkot arról, amit még nem tud szavakba önteni. A drámapedagógus ilyenkor nem magyaráz, hanem kérdez, segít értelmezni a jelképeket.

Milyen személyiségjegyek segítik ezt a fajta munkát?

Empatikus, de nem elárasztódó jelenlét

A jó drámapedagógus beleérez, de nem veszik el a másik történetében. Érzékeny, figyelmes, de képes kereteket tartani — ez adja a biztonságérzetet a kliensnek.

Megfigyelő és értelmező gondolkodás

Képes észrevenni a rejtett jelentéseket: egy hangsúlyt, egy mozdulatot, egy elharapott mondatot. Nem ítél, hanem megfigyel, és ebből épít reflektív visszajelzést.

Rugalmas, kreatív és improvizatív alkat

A drámapedagógus nem ragaszkodik a forgatókönyvhöz — inkább az adott pillanatból épít. A fiatal hangulatához, figyelmi állapotához igazítja az eszközt. Ez a rugalmasság teszi hitelessé és élővé az egyéni munkát.

Bizalomépítő és hiteles személyiség

A középiskolásokkal csak az működik, aki valódi, nem mesterkélt. A drámapedagógus legnagyobb eszköze a saját személyisége: az őszinteség, a humor, az emberi közelség. Nem tanít, hanem kísér — és épp ezért tanulnak tőle a legtöbbet.

Reflektív, önismereti beállítódás

Tisztában van vele, hogy a saját reakciói, érzelmei is részei a folyamatnak. Tud reflektálni önmagára, és ettől hiteles kísérő marad, nem „megmentő”.

Összegzés.

A drámapedagógus tehát nemcsak „játékot vezet”, hanem belső mozgást indít el. Ha nem is használ klasszikus dramatikus eszközöket, a szemlélete – a figyelem, az empátia, a kreatív reflexió és a biztonságos keret – minden módszert hatékonyabbá tesz. A drámapedagógus valójában nem történeteket játszat el, hanem segít, hogy a fiatal visszataláljon a saját történetéhez.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Igaz barátság? 4. rész: Mi köze a barátságnak a szerelemhez?

  Nem tudom, tekinthető-e megfellebbezhetetlen igazságnak tekinteni, rám mindenesetre igaz ez a már sokak által megfogalmazott – akár közhelynek is mondhatnánk - tétel: a legjobb párkapcsolatok barátságból bontakoznak ki. Avagy a párválasztás terén a legszerencsésebb, ami történhet veled, ha a barátságodból lesz kölcsönös szerelem. Mégis most vegyünk más szempontokat! Barátból lehet több, párkapcsolatból meg egyszerre egyet illik fenntartani.  Az „ahány embert ismersz, annyival több vagy” alapon ez mindenképpen előnye a barátságnak. Inkább legyen több ellenkező (vagy identitásotok szerinti) nemű barátod, mint hogy párhuzamos párkapcsolatból tarts fel többet az „annál több legyél” igénye miatt.  Nem? A magánéletünkbe, azon belül leginkább a szerelmi életünkbe általában nem avatunk be másokat bizonyos mélységeken túl. De szorulhatunk néha olyan tanácsra, amit csak egy a párunkkal megegyező nemű egyéntől kaphatunk meg – hisz épp a problémánk természete miatt kell a mié...