Ugrás a fő tartalomra

TUDÁSTÁR - Mit érdemes tudni a kommunikáció fejlesztéséről

 

Kommunikáció fejlesztés

Mit lehet/kell tudni a kommunikációról?

"Jól szólni dísz, derék dolog, de a dísztelen csak dadog.

Ámbár dadogni dísztelen, olykor dicsőbb, mint díszesen." (Weöres Sándor)

A kommunikáció minden emberi megnyilvánulás alapja. Az emberek közötti megértés és kapcsolatok elengedhetetlen eszköze. Információ-csere, amelyben az információ bármi lehet: adatok, értékek, ötletek, érzelmek, stb.

Az ember mindig és mindennel kommunikál. Szavakkal és csenddel, a testével és az arcával; írásban vagy szóban, elektronikusan vagy jelenléttel, a megjelenésével, a hangjával vagy épp a némaságával.

Jól kommunikálni annyit tesz, mint emberként jól működni: magunkat megértetni, kifejezni, elhelyezni a világban; és legalább ennyire fontos mások megnyilvánulásait jól tudni olvasni. Vagyis aki fejlett kommunikációval vértezi fel magát, az előnyt szerez az élete minden területén, legyen az tanulás, munka, barátság, párkapcsolat, művészeti tevékenység, bármi.

Milyen területei vannak a kommunikáció-fejlesztésnek?

A kompetencia az emberre egy adott területen jellemző képességek és készségek, valamint tudás, tapasztalat és személyes adottságok összessége. Az egyik ilyen terület a nyelvi-kommunikációs kompetencia.

Lehetséges fejlesztendő területei:

a szóbeli és írásbeli kommunikáció fejlesztése

a szövegértés és a szövegalkotás fejlesztése

a kommunikációhoz szükséges részképességek fejlesztése: a figyelem, a gondolkodás, az emlékezet, a beszédészlelés, a beszédértés, a szókincs, az olvasás, a helyesírás fejlesztése

kommunikációhoz kapcsolódó stratégiák (pl. asszertív kommunikáció, testbeszéd-elemzés, stb.)

A kommunikáció-fejlesztés lehetséges egyéni, illetve csoportos foglalkozások keretében is. A matos-dráma-mentor egyéni kommunikáció-fejlesztést kínál.

Hogy kapcsolódik a kommunikáció-fejlesztés a drámához?

A drámapedagógia egyik területe a kommunikáció-fejlesztés, valamint az összes kommunikációhoz szükséges részképesség - fantázia, memória, figyelem, stb. - fejlesztéséhez számos eszközt kínál a dráma. Tulajdonképpen minden szakember, aki kommunikáció-fejlesztéssel foglalkozik, ezeket az eszközöket alkalmazza.

Milyen technikák és módszerek szerepelnek a kommunikáció-fejlesztésben?

Alapvetően a drámajátékra épül az egyéni kommunikáció-fejlesztés, de természetesen a fő hangsúlyt a szóbeli és nem-verbális kommunikáció, testbeszéd, stb. gyakorlatai kapják. Ezek mellett alkalmazni lehet az

ismerkedést, kapcsolatteremtést segítő játékokat;

memória-, fantázia-, koncentráció-fejlesztő gyakorlatokat;

bizalom-erősítő játékokat;

szituációs játékokat;

önismeretet fejlesztő technikákat.

A kommunikáció egyéb területei, mint a szövegértés és szövegalkotás, a helyesírás, az olvasás, a vizuális kommunikáció, a testbeszéd-elemzés, asszertív kommunikáció, stb. szintén a dráma eszköztárából merít technikákat.

Kiknek ajánlott a kommunikáció-fejlesztés?

Bárkinek, aki hasonló kommunikációs nehézségekkel, elakadásokkal küzd:

  • nem igazán megy neked a kapcsolat-építés;
  • nem tudod rendesen kifejezni magad, sokszor félreértenek;
  • nem megy a párkeresés, mert nem tudsz felülemelkedni az önbizalomhiányon;
  • koncentráltabb szeretnél lenni;
  • elveszettnek érzed magad, szorongsz;
  • gátlásos, visszahúzódó vagy;
  • szeretnéd, de nem tudod jól kifejezni a gondolataidat, érzéseidet;
  • csak "fejben" kommunikálsz jól, ha meg kell szólalni mások előtt, az nem megy;
  • a munkádhoz, a sulihoz elengedhetetlen lenne, hogy tudj előadást tartani;
  • gyakran kerülsz ki vesztesként egyes szituációkból;
  • szeretnéd gyarapítani a szókincsedet;
  • szívesen lenyűgöznéd a társaidat a választékos beszédeddel;
  • szeretnéd érteni a testbeszédet;
  • nem mered vállalni a véleményedet, mert nem tudod pontosan megfogalmazni;
  • szeretnéd meggyőzni tudni az embereket;
  • szeretnél hatással lenni másokra;
  • eredményesebb szeretnél lenni a tanulásban, a munkában; stb.

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...