Ugrás a fő tartalomra

TUDÁSTÁR - Mit érdemes tudni a kommunikáció fejlesztéséről

 

Kommunikáció fejlesztés

Mit lehet/kell tudni a kommunikációról?

"Jól szólni dísz, derék dolog, de a dísztelen csak dadog.

Ámbár dadogni dísztelen, olykor dicsőbb, mint díszesen." (Weöres Sándor)

A kommunikáció minden emberi megnyilvánulás alapja. Az emberek közötti megértés és kapcsolatok elengedhetetlen eszköze. Információ-csere, amelyben az információ bármi lehet: adatok, értékek, ötletek, érzelmek, stb.

Az ember mindig és mindennel kommunikál. Szavakkal és csenddel, a testével és az arcával; írásban vagy szóban, elektronikusan vagy jelenléttel, a megjelenésével, a hangjával vagy épp a némaságával.

Jól kommunikálni annyit tesz, mint emberként jól működni: magunkat megértetni, kifejezni, elhelyezni a világban; és legalább ennyire fontos mások megnyilvánulásait jól tudni olvasni. Vagyis aki fejlett kommunikációval vértezi fel magát, az előnyt szerez az élete minden területén, legyen az tanulás, munka, barátság, párkapcsolat, művészeti tevékenység, bármi.

Milyen területei vannak a kommunikáció-fejlesztésnek?

A kompetencia az emberre egy adott területen jellemző képességek és készségek, valamint tudás, tapasztalat és személyes adottságok összessége. Az egyik ilyen terület a nyelvi-kommunikációs kompetencia.

Lehetséges fejlesztendő területei:

a szóbeli és írásbeli kommunikáció fejlesztése

a szövegértés és a szövegalkotás fejlesztése

a kommunikációhoz szükséges részképességek fejlesztése: a figyelem, a gondolkodás, az emlékezet, a beszédészlelés, a beszédértés, a szókincs, az olvasás, a helyesírás fejlesztése

kommunikációhoz kapcsolódó stratégiák (pl. asszertív kommunikáció, testbeszéd-elemzés, stb.)

A kommunikáció-fejlesztés lehetséges egyéni, illetve csoportos foglalkozások keretében is. A matos-dráma-mentor egyéni kommunikáció-fejlesztést kínál.

Hogy kapcsolódik a kommunikáció-fejlesztés a drámához?

A drámapedagógia egyik területe a kommunikáció-fejlesztés, valamint az összes kommunikációhoz szükséges részképesség - fantázia, memória, figyelem, stb. - fejlesztéséhez számos eszközt kínál a dráma. Tulajdonképpen minden szakember, aki kommunikáció-fejlesztéssel foglalkozik, ezeket az eszközöket alkalmazza.

Milyen technikák és módszerek szerepelnek a kommunikáció-fejlesztésben?

Alapvetően a drámajátékra épül az egyéni kommunikáció-fejlesztés, de természetesen a fő hangsúlyt a szóbeli és nem-verbális kommunikáció, testbeszéd, stb. gyakorlatai kapják. Ezek mellett alkalmazni lehet az

ismerkedést, kapcsolatteremtést segítő játékokat;

memória-, fantázia-, koncentráció-fejlesztő gyakorlatokat;

bizalom-erősítő játékokat;

szituációs játékokat;

önismeretet fejlesztő technikákat.

A kommunikáció egyéb területei, mint a szövegértés és szövegalkotás, a helyesírás, az olvasás, a vizuális kommunikáció, a testbeszéd-elemzés, asszertív kommunikáció, stb. szintén a dráma eszköztárából merít technikákat.

Kiknek ajánlott a kommunikáció-fejlesztés?

Bárkinek, aki hasonló kommunikációs nehézségekkel, elakadásokkal küzd:

  • nem igazán megy neked a kapcsolat-építés;
  • nem tudod rendesen kifejezni magad, sokszor félreértenek;
  • nem megy a párkeresés, mert nem tudsz felülemelkedni az önbizalomhiányon;
  • koncentráltabb szeretnél lenni;
  • elveszettnek érzed magad, szorongsz;
  • gátlásos, visszahúzódó vagy;
  • szeretnéd, de nem tudod jól kifejezni a gondolataidat, érzéseidet;
  • csak "fejben" kommunikálsz jól, ha meg kell szólalni mások előtt, az nem megy;
  • a munkádhoz, a sulihoz elengedhetetlen lenne, hogy tudj előadást tartani;
  • gyakran kerülsz ki vesztesként egyes szituációkból;
  • szeretnéd gyarapítani a szókincsedet;
  • szívesen lenyűgöznéd a társaidat a választékos beszédeddel;
  • szeretnéd érteni a testbeszédet;
  • nem mered vállalni a véleményedet, mert nem tudod pontosan megfogalmazni;
  • szeretnéd meggyőzni tudni az embereket;
  • szeretnél hatással lenni másokra;
  • eredményesebb szeretnél lenni a tanulásban, a munkában; stb.

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen