Mit lehet/kell tudni a kommunikációról?
"Jól szólni dísz, derék dolog, de a dísztelen csak dadog.
Ámbár dadogni dísztelen, olykor dicsőbb, mint
díszesen." (Weöres Sándor)
A kommunikáció minden emberi megnyilvánulás alapja. Az
emberek közötti megértés és kapcsolatok elengedhetetlen eszköze.
Információ-csere, amelyben az információ bármi lehet: adatok, értékek, ötletek,
érzelmek, stb.
Az ember mindig és mindennel kommunikál. Szavakkal és
csenddel, a testével és az arcával; írásban vagy szóban, elektronikusan vagy
jelenléttel, a megjelenésével, a hangjával vagy épp a némaságával.
Jól kommunikálni annyit tesz, mint emberként jól működni:
magunkat megértetni, kifejezni, elhelyezni a világban; és legalább ennyire
fontos mások megnyilvánulásait jól tudni olvasni. Vagyis aki fejlett
kommunikációval vértezi fel magát, az előnyt szerez az élete minden területén,
legyen az tanulás, munka, barátság, párkapcsolat, művészeti tevékenység, bármi.
Milyen területei vannak a kommunikáció-fejlesztésnek?
A kompetencia az emberre egy adott területen jellemző
képességek és készségek, valamint tudás, tapasztalat és személyes adottságok
összessége. Az egyik ilyen terület a nyelvi-kommunikációs kompetencia.
Lehetséges fejlesztendő területei:
a szóbeli és írásbeli kommunikáció fejlesztése
a szövegértés és a szövegalkotás fejlesztése
a kommunikációhoz szükséges részképességek fejlesztése: a
figyelem, a gondolkodás, az emlékezet, a beszédészlelés, a beszédértés, a
szókincs, az olvasás, a helyesírás fejlesztése
kommunikációhoz kapcsolódó stratégiák (pl. asszertív
kommunikáció, testbeszéd-elemzés, stb.)
A kommunikáció-fejlesztés lehetséges egyéni, illetve
csoportos foglalkozások keretében is. A matos-dráma-mentor egyéni
kommunikáció-fejlesztést kínál.
Hogy kapcsolódik a kommunikáció-fejlesztés a drámához?
A drámapedagógia egyik területe a kommunikáció-fejlesztés,
valamint az összes kommunikációhoz szükséges részképesség - fantázia, memória,
figyelem, stb. - fejlesztéséhez számos eszközt kínál a dráma. Tulajdonképpen
minden szakember, aki kommunikáció-fejlesztéssel foglalkozik, ezeket az
eszközöket alkalmazza.
Milyen technikák és módszerek szerepelnek a kommunikáció-fejlesztésben?
Alapvetően a drámajátékra épül az egyéni
kommunikáció-fejlesztés, de természetesen a fő hangsúlyt a szóbeli és
nem-verbális kommunikáció, testbeszéd, stb. gyakorlatai kapják. Ezek mellett
alkalmazni lehet az
ismerkedést, kapcsolatteremtést segítő játékokat;
memória-, fantázia-, koncentráció-fejlesztő gyakorlatokat;
bizalom-erősítő játékokat;
szituációs játékokat;
önismeretet fejlesztő technikákat.
A kommunikáció egyéb területei, mint a szövegértés és
szövegalkotás, a helyesírás, az olvasás, a vizuális kommunikáció, a
testbeszéd-elemzés, asszertív kommunikáció, stb. szintén a dráma eszköztárából
merít technikákat.
Kiknek ajánlott a kommunikáció-fejlesztés?
Bárkinek, aki hasonló kommunikációs nehézségekkel,
elakadásokkal küzd:
- nem igazán megy neked a kapcsolat-építés;
- nem tudod rendesen kifejezni magad, sokszor félreértenek;
- nem megy a párkeresés, mert nem tudsz felülemelkedni az önbizalomhiányon;
- koncentráltabb szeretnél lenni;
- elveszettnek érzed magad, szorongsz;
- gátlásos, visszahúzódó vagy;
- szeretnéd, de nem tudod jól kifejezni a gondolataidat, érzéseidet;
- csak "fejben" kommunikálsz jól, ha meg kell szólalni mások előtt, az nem megy;
- a munkádhoz, a sulihoz elengedhetetlen lenne, hogy tudj előadást tartani;
- gyakran kerülsz ki vesztesként egyes szituációkból;
- szeretnéd gyarapítani a szókincsedet;
- szívesen lenyűgöznéd a társaidat a választékos beszédeddel;
- szeretnéd érteni a testbeszédet;
- nem mered vállalni a véleményedet, mert nem tudod pontosan megfogalmazni;
- szeretnéd meggyőzni tudni az embereket;
- szeretnél hatással lenni másokra;
- eredményesebb szeretnél lenni a tanulásban, a munkában; stb.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése