Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Helyiérték (a pódiumbeszélgetés margójára)

alföldi róbert könyvbemutató
a Szentesi Élet c. hetilap fotója 
 

Én csak azt éreztem 14 évesen, hogy valami mocorog bennem, azt nem sejtettem, mi is ez. Persze korábban kezdődött, kábé amikortól az „eszemet tudtam” – mindig szervezkedtem, nyüzsögtem; „valamit” akartam: ami különleges, „több”; amivel úgy szerezhetek élményt másoknak, hogy megmutatom, hogy én mit tudok, mit érek. Nem volt hozzá támogató közeg sem a családi környezetben, sem az iskolában – ezzel a ficergéssel csak a baj volt: „miért nem tud ez a gyerek nyugton maradni?!” Szerettem volna zenélni, táncolni, „színészkedni” – vagy nem volt rá pénz vagy nem volt rá szülői energia vagy nem volt hozzá megfelelő terep… Kisváros, alacsony társadalmi státuszú család, kádári szemléletű pedagógusok… Ha nem a kisváros híres ügyvédje, valamelyik főorvosa, iskolaigazgatója vagy – és ez azért nagyon-nagyon jellemző volt – ha nem a „kommunális üzemben” dolgozott apád/anyád, aki el tudta intézni a legszebb karácsonyi fenyőt vagy a házad előtti kátyú kijavítását, akkor a tápláléklánc alján lehettél csak. Így aztán engem is mindig elutasítottak vagy rendre utasítottak; ezért lett az egész iskolámban egyedüli lányként „változó” (azaz 3-as) magatartás jegyem… Nem fértem a bőrömbe, bosszantottam a tanáraimat a folytonos prókátorságommal (amikor valakit igazságtalanság ért, mindig szóvá tettem), megbocsáthatatlan volt, hogy „ki akartam törni”.

Aztán jött a csoda. Tényleg! csoda volt, hogy megtalált/megtaláltam azt a közeget, amiben a fentiek nem a bűneimként, hanem az erényeimként számítottak. Csoda, mert ritka volt, sőt, egyedülálló. Négy év egy olyan iskolában, ahol a „renitens” gyereket direkt, csakazértis a keblükre akarták ölelni - ennek a csodálatos iskolának az igazgatója mondta, amikor a felvételi lapomon meglátta az általános iskolai osztályfőnököm „antiszociális viselkedése miatt felvételét nem javaslom” megjegyzését, hogy „ilyen rossz gyerek nincs, ezt megnézzük magunknak!”.

Ebben a fantasztikus iskolában sejtettem meg végül, hogy mi mocorog bennem (nagy szavak jönnek, vigyázz!): embernek lenni - kiteljesíteni azt, ami a legszebb értelemben emberré tesz bennünket; gondolkodni, értéket teremteni, szabadon szárnyalni, közösségben létezni…

És ettől vagyunk mi – mindenki, aki ebben a remek gimnáziumban, a szentesi Horváth Mihályban a drámatagozaton tanultunk - egyforma helyiértéken. Bár jó páran reflektorfényben vannak, és őket egy egész ország ismeri, de ez csupán mennyiségi és nem minőségi különbség: ugyanis az itt kapott emberséget mindannyian vittük magunkkal, ki-ki a saját életpályájára - hogy eszerint éljünk, hogy tovább növesszük azt. Akár ezer fős közönség felé, akár „csak” a saját családunkban tudjuk továbbadni ezt a szellemiséget, akkor is ugyanakkora ezügyben az érdemünk és nem kisebb a felelősségünk.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Igaz barátság? 4. rész: Mi köze a barátságnak a szerelemhez?

  Nem tudom, tekinthető-e megfellebbezhetetlen igazságnak tekinteni, rám mindenesetre igaz ez a már sokak által megfogalmazott – akár közhelynek is mondhatnánk - tétel: a legjobb párkapcsolatok barátságból bontakoznak ki. Avagy a párválasztás terén a legszerencsésebb, ami történhet veled, ha a barátságodból lesz kölcsönös szerelem. Mégis most vegyünk más szempontokat! Barátból lehet több, párkapcsolatból meg egyszerre egyet illik fenntartani.  Az „ahány embert ismersz, annyival több vagy” alapon ez mindenképpen előnye a barátságnak. Inkább legyen több ellenkező (vagy identitásotok szerinti) nemű barátod, mint hogy párhuzamos párkapcsolatból tarts fel többet az „annál több legyél” igénye miatt.  Nem? A magánéletünkbe, azon belül leginkább a szerelmi életünkbe általában nem avatunk be másokat bizonyos mélységeken túl. De szorulhatunk néha olyan tanácsra, amit csak egy a párunkkal megegyező nemű egyéntől kaphatunk meg – hisz épp a problémánk természete miatt kell a mié...