Én csak azt éreztem 14 évesen, hogy valami mocorog bennem, azt
nem sejtettem, mi is ez. Persze korábban kezdődött, kábé amikortól az „eszemet
tudtam” – mindig szervezkedtem, nyüzsögtem; „valamit” akartam: ami különleges, „több”;
amivel úgy szerezhetek élményt másoknak, hogy megmutatom, hogy én mit tudok,
mit érek. Nem volt hozzá támogató közeg sem a családi környezetben, sem az
iskolában – ezzel a ficergéssel csak a baj volt: „miért nem tud ez a gyerek
nyugton maradni?!” Szerettem volna zenélni, táncolni, „színészkedni” – vagy nem
volt rá pénz vagy nem volt rá szülői energia vagy nem volt hozzá megfelelő terep…
Kisváros, alacsony társadalmi státuszú család, kádári szemléletű pedagógusok… Ha
nem a kisváros híres ügyvédje, valamelyik főorvosa, iskolaigazgatója vagy – és ez
azért nagyon-nagyon jellemző volt – ha nem a „kommunális üzemben” dolgozott
apád/anyád, aki el tudta intézni a legszebb karácsonyi fenyőt vagy a házad
előtti kátyú kijavítását, akkor a tápláléklánc alján lehettél csak. Így aztán engem
is mindig elutasítottak vagy rendre utasítottak; ezért lett az egész iskolámban
egyedüli lányként „változó” (azaz 3-as) magatartás jegyem… Nem fértem a
bőrömbe, bosszantottam a tanáraimat a folytonos prókátorságommal (amikor
valakit igazságtalanság ért, mindig szóvá tettem), megbocsáthatatlan volt, hogy
„ki akartam törni”.
Aztán jött a csoda. Tényleg! csoda volt, hogy megtalált/megtaláltam
azt a közeget, amiben a fentiek nem a bűneimként, hanem az erényeimként
számítottak. Csoda, mert ritka volt, sőt, egyedülálló. Négy év egy olyan
iskolában, ahol a „renitens” gyereket direkt, csakazértis a keblükre akarták
ölelni - ennek a csodálatos iskolának az igazgatója mondta, amikor a felvételi
lapomon meglátta az általános iskolai osztályfőnököm „antiszociális viselkedése
miatt felvételét nem javaslom” megjegyzését, hogy „ilyen rossz gyerek nincs,
ezt megnézzük magunknak!”.
Ebben a fantasztikus iskolában sejtettem meg végül, hogy mi
mocorog bennem (nagy szavak jönnek, vigyázz!): embernek lenni - kiteljesíteni
azt, ami a legszebb értelemben emberré tesz bennünket; gondolkodni, értéket
teremteni, szabadon szárnyalni, közösségben létezni…
És ettől vagyunk mi – mindenki, aki ebben a remek
gimnáziumban, a szentesi Horváth Mihályban a drámatagozaton tanultunk - egyforma
helyiértéken. Bár jó páran reflektorfényben vannak, és őket egy egész ország
ismeri, de ez csupán mennyiségi és nem minőségi különbség: ugyanis az itt
kapott emberséget mindannyian vittük magunkkal, ki-ki a saját életpályájára -
hogy eszerint éljünk, hogy tovább növesszük azt. Akár ezer fős közönség felé,
akár „csak” a saját családunkban tudjuk továbbadni ezt a szellemiséget, akkor
is ugyanakkora ezügyben az érdemünk és nem kisebb a felelősségünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése