Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Három év mérlege

 

Taníts, mester!

Éppen három éve annak...

, hogy az őszi szünet után már nem mentem vissza az iskolába tanítani. Akkor csak annyit tudtam: nem akarok egy olyan rendszer része lenni, ami a tanárok szakmai és emberi méltóságát korlátozza. Nem volt könnyű döntés, de most, három év távlatából azt mondhatom: ez volt az egyik legjobb döntésem.

Hiányzik 

a frontális tanítás, a diákok zaja, a folyosói pillanatok – de nem hiányzik a tehetetlenség érzése. Továbbra is dolgozom középiskolásokkal is, csak másképp. Nem tantárgyakat „korrepetálok”, hanem a tanuláshoz adok kulcsokat: mentális eszközöket, hatékony tanulási stratégiákat, önbizalmat. Azt, amit az iskola gyakran nem tud vagy nem akar átadni.

Life coachként és trénerként most már nem egy tanterem határait kell betartanom, hanem az emberek lehetőségeinek határait tágítom. A dráma alapú tréningjeimen, a Kiugró és a Kiugró light programokban, a csoportjaimban minden nap látom, milyen sokan keresik az utat a saját erejükhöz.

Nem mondom, hogy könnyű volt az út. 

De kiderült: 

az önállósodás nem rémisztő, hanem felszabadító. A „biztonságos” rendszerből való kilépés nem zuhanás lett, hanem felszállás. És bár nem dörgölöm senki orra alá, hogy így jobb lett – de azt azért szeretném tudatni, hogy lehetséges járni ezt az utat is.

A korszerűtlenség csapdájában – és a kiút lehetősége

A mai magyar közoktatás számos ponton a múlt foglya. A rendszer logikája, időbeosztása, eszköztára és szemlélete egy olyan korból maradt ránk, amikor a tanítás elsődleges célja az ismeretátadás volt, nem pedig a tanulás megtanítása. A 45 perces órákra darabolt tananyag, a katedrára szervezett tér, a tanulók helyhez kötöttsége mind azt üzeni: a tanulás statikus, egyirányú folyamat. Az ilyen struktúrában nincs valódi helye a közös gondolkodásnak, a felfedezésnek, a hibázás szabadságának, a tanulóban rejlő kíváncsiság kibontakoztatásának.

A kreatív tevékenységek – művészet, dráma, zene, alkotás – továbbra is a „melléktantárgyak” kategóriájában maradnak, gyakran heti egy, sőt fél órában. Pedig 

ezek a területek adják a legfontosabb készségeket, amelyekre a jövő társadalmának szüksége lenne: önkifejezés, együttműködés, érzelmi intelligencia, rugalmasság, problémamegoldás. 

A rendszer ehelyett az adatismétlésre, lexikális tudásra és teljesítménykényszerre épít – így a diákok sokszor nem fejlődnek, hanem beszűkülnek.

A tanári szabadság ma szinte teljesen eltűnt. A pedagógus nem alakíthatja saját óráit, nem választhat módszert, nem dolgozhat a gyerekek valós igényeire reagálva. A rendszer az önálló, kreatív tanárt is inkább szabályozza, mint támogatja. Így a legjobb tanárok gyakran érzik azt, hogy a munkájuk elveszíti az értelmét – hogy a tanítás már nem szolgálja sem a diákot, sem az embert, csak a rendszert.

Innen fakad az a belső ellentmondás, ami sok elhivatott pedagógust gyötör: 

vajon szabad-e kilépni abból a rendszerből, amit épp a legjobb tanárok tudnának megváltoztatni? 

Nem árulás-e otthagyni a diákokat és a hivatást? Ez a lelkiismeret-furdalás mélyről jön, mert a tanítás alapja a felelősségérzet – de paradox módon épp ez a felelősség az, ami idővel a kilépéshez vezethet.

A feloldás talán ott kezdődik, amikor valaki felismeri: a tanítás nem csak az iskola falain belül létezik. Aki segíti a fiatalokat önismeretben, tanulásmódszertanban, önbizalomban, életvezetésben – az továbbra is tanít, csak más formában. A közoktatásból való távozás tehát nem a hivatás megtagadása, hanem annak új formába öntése.

A jó tanár attól jó, hogy a tanulás szeretetét és az emberbe vetett bizalmat közvetíti – bárhol is teszi. 

Aki a rendszerből kilépve is ezt folytatja, az nem elhagyta az oktatást, hanem tágította a határait. És éppen ez lehet a jövő kulcsa: a tanítás szabadsága új tereken, új eszközökkel, de ugyanazzal a hittel, amiért annak idején mindannyian tanárnak álltunk.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Igaz barátság? 4. rész: Mi köze a barátságnak a szerelemhez?

  Nem tudom, tekinthető-e megfellebbezhetetlen igazságnak tekinteni, rám mindenesetre igaz ez a már sokak által megfogalmazott – akár közhelynek is mondhatnánk - tétel: a legjobb párkapcsolatok barátságból bontakoznak ki. Avagy a párválasztás terén a legszerencsésebb, ami történhet veled, ha a barátságodból lesz kölcsönös szerelem. Mégis most vegyünk más szempontokat! Barátból lehet több, párkapcsolatból meg egyszerre egyet illik fenntartani.  Az „ahány embert ismersz, annyival több vagy” alapon ez mindenképpen előnye a barátságnak. Inkább legyen több ellenkező (vagy identitásotok szerinti) nemű barátod, mint hogy párhuzamos párkapcsolatból tarts fel többet az „annál több legyél” igénye miatt.  Nem? A magánéletünkbe, azon belül leginkább a szerelmi életünkbe általában nem avatunk be másokat bizonyos mélységeken túl. De szorulhatunk néha olyan tanácsra, amit csak egy a párunkkal megegyező nemű egyéntől kaphatunk meg – hisz épp a problémánk természete miatt kell a mié...