Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ-KALAUZ - Középiskolás korosztály: szívem csücske


Kamaszkor, serdülőkor, tinédzserkor – ezek a szavak a köztudatban összekapcsolódnak nehézségekkel, problémákkal. Persze nem alaptalanul. 

Ez az az életkor, amely rendkívül bonyodalmas - annak is, aki éppen megéli, és annak is, aki kívülről szemléli.

Tinédzserek


Azon túl, hogy napi 8-10 órát tanulással töltenek a fiatalok, megjelennek a testi változások, a hormonhatások; küzdeniük kell beilleszkedési problémákkal, az önállóság kérdéseivel, formálják értékrendjüket – és ezekre még egy sor „extra” is rárakódik: meg kell szerezni az érettségit, a nyelvvizsgát, a jogsit; társat találni; előrejutni a pályaválasztásban, stb.

Arról pedig még szó sem esett, hogy az otthoni környezet esetleges hátrányai is hozzáadódnak a serdülőkorúak identitáskereséséhez. 

Nagyon sokuknak kell például hozzájárulnia a család anyagi biztonságához, vagy vigyáznia kisebb testvéreire, beteg hozzátartozójára; esetleg együtt kell élnie valamely családtag devianciájával. Egyre többször fordul elő, hogy a szülő kénytelen a lakóhelytől messze vagy külföldön munkát vállalni, ilyenkor egy 13-19 év közötti fiatalnak már felnőttként kellene helyt állnia a családban; de az sem sokkal könnyebb helyzet, ha a szülőknek rengeteget kell dolgozniuk a megélhetésért.

És épp ebben a legsérülékenyebb időszakban számos külső veszélyforrás is leselkedik rájuk: 

a mediatizált világ összes szerteágazó negatívuma vagy az egyre hozzáférhetőbb tudatmódosító szerek; de említhetjük az „újkeletű” félelmeket is, a háborúktól, a terrorizmustól, a bolygónk pusztulásától való szorongást.

Ha mindez nem lenne elég, vannak köztük olyanok, akik ekkor szembesülnek azzal, hogy szexuális irányultságuk eltér a többségétől – egy alapvetően nem befogadó társadalom keretei között.

A fentiekkel való megküzdésük során gyakran szokatlan, romboló, esetenként nehezen tolerálható viselkedést produkálnak, így a velük foglalkozók számára erőt próbáló feladatot jelenthetnek.

Én mindezek ellenére mégis őket választom szívem csücskének, 

ugyanis ha erőfeszítéseket teszek értük, ha támaszkodhatnak rám és a legnehezebb akadályok sem mozdítanak el mellőlük, akkor cserébe láthatom a kibontakozásuk, a felnőtté válásuk folyamatát. És ezen keresztül tulajdonképpen a jövőbe kapok betekintést.

Talán nem is sikerült mindazt a stressz-képző elemet felsorolnom, amivel egy tinédzsernek szembe kell néznie, de ha az itt említetteknek csak a negyede érvényes egy 13-19 évesre, az is elég ahhoz, hogy empátiával forduljak felé. Ez az első lépés – beleérezni magam az ő helyzetébe -, ahhoz, hogy problémás életkor ide vagy oda, mellé akarjak állni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...