Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ-KALAUZ - Középiskolás korosztály: szívem csücske


Kamaszkor, serdülőkor, tinédzserkor – ezek a szavak a köztudatban összekapcsolódnak nehézségekkel, problémákkal. Persze nem alaptalanul. 

Ez az az életkor, amely rendkívül bonyodalmas - annak is, aki éppen megéli, és annak is, aki kívülről szemléli.

Tinédzserek


Azon túl, hogy napi 8-10 órát tanulással töltenek a fiatalok, megjelennek a testi változások, a hormonhatások; küzdeniük kell beilleszkedési problémákkal, az önállóság kérdéseivel, formálják értékrendjüket – és ezekre még egy sor „extra” is rárakódik: meg kell szerezni az érettségit, a nyelvvizsgát, a jogsit; társat találni; előrejutni a pályaválasztásban, stb.

Arról pedig még szó sem esett, hogy az otthoni környezet esetleges hátrányai is hozzáadódnak a serdülőkorúak identitáskereséséhez. 

Nagyon sokuknak kell például hozzájárulnia a család anyagi biztonságához, vagy vigyáznia kisebb testvéreire, beteg hozzátartozójára; esetleg együtt kell élnie valamely családtag devianciájával. Egyre többször fordul elő, hogy a szülő kénytelen a lakóhelytől messze vagy külföldön munkát vállalni, ilyenkor egy 13-19 év közötti fiatalnak már felnőttként kellene helyt állnia a családban; de az sem sokkal könnyebb helyzet, ha a szülőknek rengeteget kell dolgozniuk a megélhetésért.

És épp ebben a legsérülékenyebb időszakban számos külső veszélyforrás is leselkedik rájuk: 

a mediatizált világ összes szerteágazó negatívuma vagy az egyre hozzáférhetőbb tudatmódosító szerek; de említhetjük az „újkeletű” félelmeket is, a háborúktól, a terrorizmustól, a bolygónk pusztulásától való szorongást.

Ha mindez nem lenne elég, vannak köztük olyanok, akik ekkor szembesülnek azzal, hogy szexuális irányultságuk eltér a többségétől – egy alapvetően nem befogadó társadalom keretei között.

A fentiekkel való megküzdésük során gyakran szokatlan, romboló, esetenként nehezen tolerálható viselkedést produkálnak, így a velük foglalkozók számára erőt próbáló feladatot jelenthetnek.

Én mindezek ellenére mégis őket választom szívem csücskének, 

ugyanis ha erőfeszítéseket teszek értük, ha támaszkodhatnak rám és a legnehezebb akadályok sem mozdítanak el mellőlük, akkor cserébe láthatom a kibontakozásuk, a felnőtté válásuk folyamatát. És ezen keresztül tulajdonképpen a jövőbe kapok betekintést.

Talán nem is sikerült mindazt a stressz-képző elemet felsorolnom, amivel egy tinédzsernek szembe kell néznie, de ha az itt említetteknek csak a negyede érvényes egy 13-19 évesre, az is elég ahhoz, hogy empátiával forduljak felé. Ez az első lépés – beleérezni magam az ő helyzetébe -, ahhoz, hogy problémás életkor ide vagy oda, mellé akarjak állni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Igaz barátság? 4. rész: Mi köze a barátságnak a szerelemhez?

  Nem tudom, tekinthető-e megfellebbezhetetlen igazságnak tekinteni, rám mindenesetre igaz ez a már sokak által megfogalmazott – akár közhelynek is mondhatnánk - tétel: a legjobb párkapcsolatok barátságból bontakoznak ki. Avagy a párválasztás terén a legszerencsésebb, ami történhet veled, ha a barátságodból lesz kölcsönös szerelem. Mégis most vegyünk más szempontokat! Barátból lehet több, párkapcsolatból meg egyszerre egyet illik fenntartani.  Az „ahány embert ismersz, annyival több vagy” alapon ez mindenképpen előnye a barátságnak. Inkább legyen több ellenkező (vagy identitásotok szerinti) nemű barátod, mint hogy párhuzamos párkapcsolatból tarts fel többet az „annál több legyél” igénye miatt.  Nem? A magánéletünkbe, azon belül leginkább a szerelmi életünkbe általában nem avatunk be másokat bizonyos mélységeken túl. De szorulhatunk néha olyan tanácsra, amit csak egy a párunkkal megegyező nemű egyéntől kaphatunk meg – hisz épp a problémánk természete miatt kell a mié...