Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ-KALAUZ - Középiskolás korosztály: szívem csücske


Kamaszkor, serdülőkor, tinédzserkor – ezek a szavak a köztudatban összekapcsolódnak nehézségekkel, problémákkal. Persze nem alaptalanul. 

Ez az az életkor, amely rendkívül bonyodalmas - annak is, aki éppen megéli, és annak is, aki kívülről szemléli.

Tinédzserek


Azon túl, hogy napi 8-10 órát tanulással töltenek a fiatalok, megjelennek a testi változások, a hormonhatások; küzdeniük kell beilleszkedési problémákkal, az önállóság kérdéseivel, formálják értékrendjüket – és ezekre még egy sor „extra” is rárakódik: meg kell szerezni az érettségit, a nyelvvizsgát, a jogsit; társat találni; előrejutni a pályaválasztásban, stb.

Arról pedig még szó sem esett, hogy az otthoni környezet esetleges hátrányai is hozzáadódnak a serdülőkorúak identitáskereséséhez. 

Nagyon sokuknak kell például hozzájárulnia a család anyagi biztonságához, vagy vigyáznia kisebb testvéreire, beteg hozzátartozójára; esetleg együtt kell élnie valamely családtag devianciájával. Egyre többször fordul elő, hogy a szülő kénytelen a lakóhelytől messze vagy külföldön munkát vállalni, ilyenkor egy 13-19 év közötti fiatalnak már felnőttként kellene helyt állnia a családban; de az sem sokkal könnyebb helyzet, ha a szülőknek rengeteget kell dolgozniuk a megélhetésért.

És épp ebben a legsérülékenyebb időszakban számos külső veszélyforrás is leselkedik rájuk: 

a mediatizált világ összes szerteágazó negatívuma vagy az egyre hozzáférhetőbb tudatmódosító szerek; de említhetjük az „újkeletű” félelmeket is, a háborúktól, a terrorizmustól, a bolygónk pusztulásától való szorongást.

Ha mindez nem lenne elég, vannak köztük olyanok, akik ekkor szembesülnek azzal, hogy szexuális irányultságuk eltér a többségétől – egy alapvetően nem befogadó társadalom keretei között.

A fentiekkel való megküzdésük során gyakran szokatlan, romboló, esetenként nehezen tolerálható viselkedést produkálnak, így a velük foglalkozók számára erőt próbáló feladatot jelenthetnek.

Én mindezek ellenére mégis őket választom szívem csücskének, 

ugyanis ha erőfeszítéseket teszek értük, ha támaszkodhatnak rám és a legnehezebb akadályok sem mozdítanak el mellőlük, akkor cserébe láthatom a kibontakozásuk, a felnőtté válásuk folyamatát. És ezen keresztül tulajdonképpen a jövőbe kapok betekintést.

Talán nem is sikerült mindazt a stressz-képző elemet felsorolnom, amivel egy tinédzsernek szembe kell néznie, de ha az itt említetteknek csak a negyede érvényes egy 13-19 évesre, az is elég ahhoz, hogy empátiával forduljak felé. Ez az első lépés – beleérezni magam az ő helyzetébe -, ahhoz, hogy problémás életkor ide vagy oda, mellé akarjak állni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen