Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Tegeződés-magázódás

 

Sokszor hallottam már felháborodott felnőttektől, hogy X. Y. gyerek nem tud köszönni. A következtetés általában az, hogy „a szülei nem tanították meg rá” vagy nemes egyszerűséggel: „mert bunkó”.

Előre bocsájtom, hogy vélemény következik, és megengedem, hogy létezik ez a két lehetőség is, de én más magyarázatot adnék ennek a jelenségnek.

E történetek általában kamaszokról szólnak, arról a korosztályról, akik már nem gyerekek, de még nem is felnőttek. 

Ismerve ezt a korosztályt, szerintem a legtöbb esetben nem tudják, mit köszönjenek és/vagy mélységes zavarban vannak. 

(Ezt persze nyegleséggel igyekeznek palástolni, ettől meg még „bunkóbbnak” tűnnek.)

Az, hogy zavarban van egy tinédzser, amikor nem a saját társai körében van, magával az életkorral járó általános viselkedés – ezt szépen levezeti a fejlődéslélektan. Az én szubjektív megfigyelésem másról szól. Azt tapasztalom, hogy mi, felnőttek adunk a serdülőknek egymásnak ellentmondó jelzéseket, mert kettősség jellemzi a hozzáállásunkat e korosztályhoz. Arra gondolok, hogy akár egy napon belül is kétféle elvárással élünk feléjük: legyen felnőtt - legyen gyerek. Például otthon: végezze el a feladatát felelősen és fegyelmezetten (általában a tanulást); ugyanakkor engedelmeskedjen a szülőnek - aki ugye felnőttként tudja, hogy neki gyerekként mi a jó -, ha az azt mondja, hogy ideje lefeküdni.  Például az iskolában: ne egyen, igyon, kéredzkedjen mosdóba, „amikor eszébe jut”, üljön fegyelmezetten 45 percig; ugyanakkor ne vitázzon a tanárral, ha más a véleménye vagy szemtelenségnek titulálják, ha van véleménye.

Arra is van egy saját magyarázatom, hogy miért nem tudja a kamasz, mit köszönjön. Mégpedig az, hogy 

mi, felnőttek is össze-vissza kavarjuk a tegeződés-magázódást. 

Csak saját példát említek, de szerintem sokaknak vannak hasonló történetei. (Le kell szögeznem: én nagyon örülök annak, ha nem kell magázódással bajlódnom a hétköznapi szituációkban, és annak még jobban, hogy ha mások sem bajlódnak ezzel velem szemben. De ez én vagyok, és tiszteletben tartom, ha valakit ez rosszul érint.)

Sokszor megesik velem, hogy bemegyek egy szolgáltatóhoz, ahol egy fiatal felnőtt rögtön kedvesen köszön: Szia! Miben segíthetek? Kb. 20 évvel vagyok nála idősebb, és gond nélkül tegeződünk. Aztán egyszer bemegyek egy másik szolgáltatóhoz, ahol kb. ugyanez az életkori felállás – én tegezve beszélek az alkalmazotthoz, aki „visszamagáz” (rosszabb esetben „tetszikezik”), ettől meg rettenetesen zavarba jövök.

Kamasz kalauz - tegeződés


Aztán ott vannak a reklámszövegek: akár írott hirdetésről, akár élő szereplős videóról van szó, általában tegező formulát használnak – még akkor is, ha olyan terméket akarnak eladni, ami nem csak a fiatalabb korosztályoknak szól.

Ezek után nem csoda, ha egy tini nem igazán tudja, hogyan köszönjön, hisz úgy tűnhet számára, hogy a felnőttek világa sem egységes ebben a kérdésben. Eleve zavarban van (mert ugye kamasz), mellé meg azon dilemmázik, hogy az adott felnőtt éppen melyik köszönési formát várja el tőle (és ha egyszerre több felnőttel kerül egy szituba, akkor melyik melyiket). Amíg dilemmázik, le is telik az az idő, amit általában a köszönésre lehet fordítani egy találkozáskor, mert utána már kínos. 

Mit tehet? Elsunnyog köszönés nélkül.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen