Ugrás a fő tartalomra

ÖNISMERET - Én-idő

Akár tél van, akár nyár, akár hétköznap és munka, akár pihenőnap, mindig korán kelek. Szinte lelkiismeretfurdalásom van – magammal szemben -, ha nem így teszek. Akkor alakult ki ez a szokásom, amikor a gyerekeim kicsik voltak. Nem volt segítségünk a gyerekek körül, a nagyik messze laktak, friss házasokként anyagilag nem bírtunk volna bébiszittert igénybe venni. Ahogy az sok családban tipikus, az otthonmaradó szülőre hárul a gyerekekkel foglalkozás szinte egésze, hisz a kenyérkereső fél kettő helyett is dolgozni kényszerül, így energiája alig marad másra.

Mivel én voltam az otthonmaradó, az egész napom, minden napom a srácok igényei körül forgott – annak az 1-2 órának a kivételével, ami reggel, az ébredésem és a gyerekeim felkelése között telt el.

Nekem ez lett az én-időm, és annyira bevált, hogy ma is ehhez igazodik a biológiai órám.

önismeret - én-idő


Persze akkoriban nem hívtam én-időnek, csak örömmel töltött el, hogy van a napjaimban egy csak a sajátomnak kikanyarított rész, amiről úgy éreztem, hogy ez tesz teljessé engem. Mert ugyan imádtam feleség lenni és anya, valakinek a lánya, testvére, barátja, de ebben az időszakban csak Én voltam, és erre nagyon nagy szükségem volt.

Az ide illő fogalommal csak később találkoztam, de minden, amit ezalatt ért a szakirodalom, ráillik az én spontán megtalált privát időmre.

Vagyis mi is az az én-idő?

Amikor nem kell semmilyen szerepet játszanod, csak és kizárólag önmagad lehetsz. Ugyanis erre az időre félreteszel minden feladatot, másoktól feléd irányuló elvárást.

Amikor valamit a saját örömödre teszel, úgy, hogy kizárod, ki, mit gondolna erről.

Amikor a törődést, gondoskodást, ami máskor másoknak jár tőled, csakis magad felé fordítod.

Amikor hagyod, hogy saját lelked mélyére láss, amikor a magad érzéseit, vágyait, igényeit méred fel és helyezed előtérbe.

Ez jár neked, hisz magadért is felelős vagy, nemcsak másokért!

Mielőtt úgy éreznéd, hogy mindez önzőség, gondolj arra, hogy ha te jól érzed magad a bőrödben, abból a szeretteid is, a környezeted is profitál, hisz egy elégedett, boldog Én tud igazán másoknak adni magából!

Talán az a legkönnyebb, hogy az ember elhatározza: szakítok magamra ilyen minőségi időt. De azt megtervezni, és a Mikor? Hol? Hogyan? Mit? praktikus kérdéseket megválaszolni már sokkal nehezebb. Ám egyáltalán nem lehetetlen, mert ha már az elhatározásig eljutottál, máris tettél valamit magadért.

Ha pedig úgy érzed, egyedül nem boldogulsz ezzel, ne habozz segítséget kérni!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen