Ugrás a fő tartalomra

ÖNISMERET - Kritika

Kritikusan gondolkodni

Kritika – ezt a szót általában pejoratív értelemben használjuk, és csak akkor válik pozitívabbá a jelentése, ha hozzátesszük: „építő” kritika.

Holott ha valaki képes a dolgokat kritikusan szemlélni, az egy nagyon fontos és hasznos személyiségjegy. Azt jelenti, hogy az a valaki gondolkodik. 
Önismeret - kritika
Nem fogadja el egyből olyannak a dolgokat, amilyeneknek a tekintély, a többség vagy a konvenciók sugallják. Nem külső ösztönzésre mond valamiről véleményt, hanem belső meggyőződésből; informálódik, mérlegel, összeveti a dolgokat a saját tapasztalataival, saját érzéseit is megszűri az adott dologgal kapcsolatban. Az ilyen emberek elvhűek, megbízhatóak, autonóm személyek. Aki a belső meggyőződéséért megküzd, azt nem lehet könnyen megvezetni; ugyanakkor mások érvei előtt képes fejet hajtani, tud rugalmas is lenni, mert ugyanezeket a tulajdonságokat másokban is tiszteli.

Kritikát fogadni

Ha mi magunk vagy a dolgaink, ügyeink nem kapnának soha kritikát, az maga lenne a katasztrófa. Ha nincs semmilyen visszajelzésünk, akkor honnan tudjuk, hogy sikeresen működünk vagy sem? Ha nincs visszajelzésünk, akkor mi motivál bennünket abban, hogy a több, a jobb, a helyesebb felé törekedjünk?

Ha például valaki évek óta főz a családjára, és a barátait is gyakran látja vendégül a főztjére, de azok általában csak turkálják az ételt és rengeteg maradékot hagynak, vajon sikeres lesz-e, ha saját szakácskönyvét szeretné kiadni? Pláne, ha egy ideje már azzal tréfálkoznak a vendégei, hogy csak akkor fogadják el a meghívását, ha nem ő főz?

Nem mindig kellemes persze, ha valakit vagy valakinek a szeretett dolgait kritika éri.

Aki nem képes eltűrni a kritikát, az védekezni kezd. Ellenségnek kiáltja ki a kritika megfogalmazóját, ördögi tulajdonságokkal ruházza fel, harcba kezd ellene és extrém esetben akár céljává válik megsemmisíteni. Ettől ő maga nem fog jobban működni, a hibái megmaradnak javítatlanul, sőt, mivel megszűntet minden kontrollt, még többet fog hibázni.

Aki soha nem hallgat másokra, az önelégültté válik. Az önelégült ember világa beszűkül, elszakad a valóságtól, és végső soron bajba sodorja magát, hisz nem képes felismerni a rá leselkedő veszélyeket. A fenti példa önjelölt szakácsa minden pénzét egy magánkiadású szakácskönyvre és annak kampányára költi, ami nemcsak, hogy alig fogy a boltokból, nemcsak, hogy ételkritikusok húzzák le a sajtóban, de még egy neves humorista is rábukkan, hogy ezen a sztorin élcelődve végighaknizza az országot.

Kritika – közös haszon

Nézzük más oldalról: a kritika nem csak azért fontos, mert a világhoz kritikusan viszonyuló személyek ettől teljesebb emberek; nem csak azért fontos, mert az egyén sokat profitálhat ebből a hozzáállásból. Hanem azért is, mert jobb lesz általa a kritika alá vetett dolog.

A szó pejoratív értelmezést attól kap, ha azt feltételezzük a kritikát megfogalmazóról, hogy rosszindulat vagy valamely önös érdek vezérli. Holott a kritika jelentősége a javítani akarásban van. A jól megfogalmazott kritika érvek láncolata. Érvelni pedig azért szoktunk valami mellett vagy ellen, mert az a valami szerintünk még nem érte el a legjobb formáját. Azért teszünk erőfeszítést érvek gyűjtésével, hogy ezt a legjobb formát elősegítsük.

A fenti példánk szakácsa olyan étkezési nehézséggel élőknek talál ki ételeket, akikre eddig senki nem gondolt, rajtuk nagyban segítene, ha ezek az ennivalók ízletesek is lennének, és otthon egyszerűen, olcsón elkészíthetőek. Ha komolyan vehető és segítőkész kritikusaira odahallgat, megfogadva a tanácsaikat javít a munkáján, jóllehet, hogy az eredmény egy hiánypótló, remek szakácskönyv lesz a köz javára.

Mi következik mindezekből?

A kritikus magatartás és a kritikatűrés fontos tehát az emberek vagy emberek csoportjai számára. Ha egy ember vagy egy közösség nem tűri a kritikát; ha kizárja a vele szembeni szókimondást, probléma-felvetést és a vélemények ütköztetését, akkor előbb-utóbb bezárja magát saját belső világába, elszakad a valóságtól. És mivel már nem a valóságot, csak egy illúziót észlel, előbb-utóbb egyre nagyobb, végül akár végzetes hibákat fog elkövetni.

Jól járunk tehát, ha az erősségeink között tudhatjuk a kritikai gondolkodást, a kritikus magatartást és a kritika fogadást. Ebben segít az önismeret, ami tanulható, kiteljesíthető.

Embertársaink ismerete, az, hogy minél jobban tudjunk embertársainkra hangolódni, szintén kulcskompetencia, és szintén fejleszthető.

Önismeret és társismeret = az érzelmi intelligencia magas szintje. Az érzelmi intelligencia pedig az egyéni sikerek kulcsa számos területen.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen