A művészet az emberi létezés elválaszthatatlan része, az
ember általa élheti meg legintenzívebben az érzéseit.
Az Egészségügyi Világszervezet, a WHO 2019-es jelentésében
megállapította, hogy a kulturális és kreatív tevékenységek jótékony hatást gyakorolhatnak
a testi, lelki egészségre.
"A műélvezet vagy a művészi alkotó tevékenység olyan
ádáz betegségekre adhat választ, mint a cukorbetegség, az elhízás vagy az
elmeállapot rendellenességei."
„A csoportosan gyakorolt művészi tevékenységnek is jótékony
hatása lehet, az iskolai színjátszócsoportok léte például csökkentheti az
iskolán belüli egészségtelen versengést és a megfélemlítést (bullying).”
„Nagy-Britanniában az orvosok egy ideje már ajánlhatnak
terápiaként kulturális tevékenységet, és a brit példát követte Svédország és
Dánia is.” (idézetek: Népszava cikk, 2019. nov.)
A magyar iskolarendszernek nagyon régi adóssága az egymás
után felnövő nemzedékek felé, hogy mostohán bánik a művészetekkel. Rendszerek,
politikai kurzusok jöttek és mentek, de egyik sem különbözött a másiktól abban,
hogy a kultúrát valamiféle habnak tekintették a torta tetején: ha jut hab,
kicsivel finomabb lesz a torta, de hab nélkül is meg lehet enni.
Mára annyit sikerült a művészeti nevelés híveinek elérnie,
hogy kialakult a művészeti iskolák hálózata, de számos hiányosság jellemzi,
legelsősorban az alulfinanszírozottság, de szorosan a második helyen áll az
autonómia-hiány: szigorú központi szabályozás övezi, a tanári kreativitásnak
alig jut szerep. Ráadásul ezek fizetős iskolák, pedagógusaik ugyanannyira
alulfizetettek, mint a közoktatásban (így nincs elegendő magasan kvalifikált
tanár), stb. – végeredményképpen csak egy vékony réteg számára elérhető a
minőségi művészeti nevelés. (De persze respekt azoknak a „megszállott” pedagógusoknak,
segítő szakmák szakembereinek, civil szervezeteknek, akik erejüket megfeszítve,
saját anyagi lehetőségeiket is bevetve, pályázatokkal küzdve azon igyekeznek,
hogy csökkentsék ezeket a hátrányokat!)
Az iskolai mindennapokból azonban fájóan hiányzik ez a terület.
Szerencsésebb iskolarendszerek már a WHO jelentés előtt
jóval felismerték, hogy milyen fontos része az emberi mivoltunknak a kultúra, a
művészet területe, így kicsi kortól kezdve mindenki számára elérhető módon
beépítik oktatásukba az újabb és újabb módszereket.
A műélvezet és a kreatív művészeti tevékenységek nemcsak
pozitívan hatnak a személyiségfejlődésre, hanem olyan készségekkel vértezik fel
az embert, amelyek nélkül a 21. században lehetetlen boldogulni. És ezek a
készségek mind az egyén, mind a társadalom számára igen hasznosak.
A WHO jelentés rávilágít arra, hogy még az eddig
kizárólagosan szigorú tudományos meghatározottságúnak tekintett területeken is,
mint az orvostudomány, van létjogosultsága a kreativitásnak, a kulturális
tevékenységeknek.
Az egyén számára ez elsősorban a személyiség-fejlődés terén
nélkülözhetetlen - a szociális kompetenciák, az érzelmi intelligencia, az
önértékelés, a hatékony kommunikáció, a kritikus gondolkodás, stb.
fejlesztésének a kulcsa.
A művészeti nevelésnek mindezeken túl társadalmi küldetése,
hogy a jelenkor problémáira reflektál; cselekvésre és saját élményeken keresztül
kooperációra, folyamatos reflexióra és önreflexióra sarkall. Kortárs
problémákra reagál, a folytonosan változó világban felvértez az alkalmazkodás
és a problémamegoldás kompetenciáival – az előre nehezen belátható jövőre
készít fel.
Az eddig felsorakoztatott érvek és tények ismeretében nagyon
nehéz elfogadni, hogy oktatási rendszerünkben nem alapszolgáltatás a művészeti
nevelés; és hogy a kultúra - amely minden korosztály számára a mentális
egészség egyik kulcsa – mostohagyermekként kezelt terület.
Addig, amíg e téren jobb világ nem köszönt ránk, marad az egyéni út, a kereslet-kínálat modell:
A kereslet oldalán azok, akik saját meggyőződésükké tették a
fenti lehetőségeket, és meg akarják azokat szerezni maguk és/vagy gyermekük
számára.
A kínálat oldalán pedig azok a képzett szakemberek, akik –
mivel őket az intézményes korlátok nem kötik gúzsba, és így hivatásukat autonóm
módon, szakmai meggyőződésüknek megfelelően gyakorolják - megteremtik a fenti
lehetőségeket.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése