Ugrás a fő tartalomra

ÖNISMERET - A művészet gyógyít

 

A művészet az emberi létezés elválaszthatatlan része, az ember általa élheti meg legintenzívebben az érzéseit.

Az Egészségügyi Világszervezet, a WHO 2019-es jelentésében megállapította, hogy a kulturális és kreatív tevékenységek jótékony hatást gyakorolhatnak a testi, lelki egészségre.

"A műélvezet vagy a művészi alkotó tevékenység olyan ádáz betegségekre adhat választ, mint a cukorbetegség, az elhízás vagy az elmeállapot rendellenességei."
„A csoportosan gyakorolt művészi tevékenységnek is jótékony hatása lehet, az iskolai színjátszócsoportok léte például csökkentheti az iskolán belüli egészségtelen versengést és a megfélemlítést (bullying).”
„Nagy-Britanniában az orvosok egy ideje már ajánlhatnak terápiaként kulturális tevékenységet, és a brit példát követte Svédország és Dánia is.” (idézetek: Népszava cikk, 2019. nov.)

A magyar iskolarendszernek nagyon régi adóssága az egymás után felnövő nemzedékek felé, hogy mostohán bánik a művészetekkel. Rendszerek, politikai kurzusok jöttek és mentek, de egyik sem különbözött a másiktól abban, hogy a kultúrát valamiféle habnak tekintették a torta tetején: ha jut hab, kicsivel finomabb lesz a torta, de hab nélkül is meg lehet enni.

Mára annyit sikerült a művészeti nevelés híveinek elérnie, hogy kialakult a művészeti iskolák hálózata, de számos hiányosság jellemzi, legelsősorban az alulfinanszírozottság, de szorosan a második helyen áll az autonómia-hiány: szigorú központi szabályozás övezi, a tanári kreativitásnak alig jut szerep. Ráadásul ezek fizetős iskolák, pedagógusaik ugyanannyira alulfizetettek, mint a közoktatásban (így nincs elegendő magasan kvalifikált tanár), stb. – végeredményképpen csak egy vékony réteg számára elérhető a minőségi művészeti nevelés. (De persze respekt azoknak a „megszállott” pedagógusoknak, segítő szakmák szakembereinek, civil szervezeteknek, akik erejüket megfeszítve, saját anyagi lehetőségeiket is bevetve, pályázatokkal küzdve azon igyekeznek, hogy csökkentsék ezeket a hátrányokat!)

Az iskolai mindennapokból azonban fájóan hiányzik ez a terület.

Szerencsésebb iskolarendszerek már a WHO jelentés előtt jóval felismerték, hogy milyen fontos része az emberi mivoltunknak a kultúra, a művészet területe, így kicsi kortól kezdve mindenki számára elérhető módon beépítik oktatásukba az újabb és újabb módszereket.

A műélvezet és a kreatív művészeti tevékenységek nemcsak pozitívan hatnak a személyiségfejlődésre, hanem olyan készségekkel vértezik fel az embert, amelyek nélkül a 21. században lehetetlen boldogulni. És ezek a készségek mind az egyén, mind a társadalom számára igen hasznosak.

Önismeret - a művészet gyógyít


A WHO jelentés rávilágít arra, hogy még az eddig kizárólagosan szigorú tudományos meghatározottságúnak tekintett területeken is, mint az orvostudomány, van létjogosultsága a kreativitásnak, a kulturális tevékenységeknek.

Az egyén számára ez elsősorban a személyiség-fejlődés terén nélkülözhetetlen - a szociális kompetenciák, az érzelmi intelligencia, az önértékelés, a hatékony kommunikáció, a kritikus gondolkodás, stb. fejlesztésének a kulcsa.

A művészeti nevelésnek mindezeken túl társadalmi küldetése, hogy a jelenkor problémáira reflektál; cselekvésre és saját élményeken keresztül kooperációra, folyamatos reflexióra és önreflexióra sarkall. Kortárs problémákra reagál, a folytonosan változó világban felvértez az alkalmazkodás és a problémamegoldás kompetenciáival – az előre nehezen belátható jövőre készít fel.

Az eddig felsorakoztatott érvek és tények ismeretében nagyon nehéz elfogadni, hogy oktatási rendszerünkben nem alapszolgáltatás a művészeti nevelés; és hogy a kultúra - amely minden korosztály számára a mentális egészség egyik kulcsa – mostohagyermekként kezelt terület.

Addig, amíg e téren jobb világ nem köszönt ránk, marad az egyéni út, a kereslet-kínálat modell:

A kereslet oldalán azok, akik saját meggyőződésükké tették a fenti lehetőségeket, és meg akarják azokat szerezni maguk és/vagy gyermekük számára.

A kínálat oldalán pedig azok a képzett szakemberek, akik – mivel őket az intézményes korlátok nem kötik gúzsba, és így hivatásukat autonóm módon, szakmai meggyőződésüknek megfelelően gyakorolják - megteremtik a fenti lehetőségeket.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...