Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Pályaelhagyás és bátorság

 

Nemrég szakítottam a közoktatással. Az okaim szerteágazóak, de ha csak egy momentumot kell kiemelnem a magyarázathoz, az ez: nem tudok közösséget vállalni azzal a rendszerrel, ami mindenben ellentmond a saját belső meggyőződésemnek, és megtestesít mindent, amit pedagógusként kerülendőnek gondolok.

Sok „hátbeveregetést” kaptam a döntésem miatt – a legtöbb gratuláló a bátorságomat „süvegelte meg”.

SZUBJEKTÍV - bátorság


Én nem így gondolok arra, amit tettem, de végső soron valóban lehet azt mondani, hogy kellett bátorság kilépnem a gimnáziumból, ami alma máterem is volt, és hosszú évekig a második otthonom.

De a bátorság sok egymást erősítő dologból áll:

-          önismeretből táplálkozó önbizalomból és magas önértékelésből; ezeket bárki megszerezheti vagy erősítheti;

-          támogató kapcsolatokból; ezeket az ember egy életen át építi – ha ebben nem elég erős, a kapcsolat-építés képessége is fejleszthető;

-          abból, hogy az ember tud segítséget kérni és elfogadni – ebben is meg lehet erősödni;

-          kritikus gondolkodásból, ami szintén elsajátítható;

-          tervezni tudásból, szervezettségből – amikhez vannak remek, könnyen tanulható technikák;

-          és mindezek érdekében folyamatos tanulásból és alkalmazkodásból.

Azt gondolom, hogy nekem csupán ahhoz kellett bátorság, hogy egy számomra addig ismeretlen területre vigyem az energiáimat: az önmenedzselés területére. Eddigi pályámon nem volt szükségem ilyesmire, alkalmazottként nem kellett mozgósítanom ehhez szükséges képességeket. Szerencsére kiderült, hogy rendelkezem ezekkel a képességekkel – csak új nézőpontot kellett választanom.

Már az sem volt túl komfortos számomra, hogy számba kellett vennem, mi mindenre lesz szükségem, ha ezentúl magamra leszek utalva. Azonban segítséggel – egy coaching folyamat során - sorba rendeztem ezeket az egymást erősítő dolgokat, majd munkára fogtam őket. Így már könnyebb volt a döntésem meghozatala.

A hab a tortán az, hogy e folyamat alatt kikristályosodott előttem, hogyan tudom kamatoztatni felhalmozott tudásomat és tapasztalatomat, illetve folytatni és megújítani a hivatásomat; mégpedig anélkül a megalkuvás nélkül, amit a közoktatásban dolgozó pedagógusként kellett kötnöm.

Kidolgoztam az egyéni drámaterápia és az egyéni kommunikáció-fejlesztés módszertanát; továbbképeztem magam a tanulás tanításában, valamint önismereti és life coach végzettséget szereztem.

A pályaelhagyásom története így akár másokat is cselekvésre késztethet, hogy saját sorsfordító döntéseit bátran vegye a kezébe; 

és remélem, hogy aki hozzám fordul, bízik benne, hogy velem neki is sikerülhet felfedezni saját erősségeit és elérnie a céljait.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...