Nemrég szakítottam a közoktatással. Az okaim szerteágazóak,
de ha csak egy momentumot kell kiemelnem a magyarázathoz, az ez: nem tudok
közösséget vállalni azzal a rendszerrel, ami mindenben ellentmond a saját belső
meggyőződésemnek, és megtestesít mindent, amit pedagógusként kerülendőnek
gondolok.
Sok „hátbeveregetést” kaptam a döntésem miatt – a legtöbb
gratuláló a bátorságomat „süvegelte meg”.
Én nem így gondolok arra, amit tettem, de végső soron valóban
lehet azt mondani, hogy kellett bátorság kilépnem a gimnáziumból, ami alma
máterem is volt, és hosszú évekig a második otthonom.
De a bátorság sok egymást erősítő dologból áll:
-
önismeretből táplálkozó önbizalomból és magas
önértékelésből; ezeket bárki megszerezheti vagy erősítheti;
-
támogató kapcsolatokból; ezeket az ember egy
életen át építi – ha ebben nem elég erős, a kapcsolat-építés képessége is
fejleszthető;
-
abból, hogy az ember tud segítséget kérni és
elfogadni – ebben is meg lehet erősödni;
-
kritikus gondolkodásból, ami szintén
elsajátítható;
-
tervezni tudásból, szervezettségből – amikhez
vannak remek, könnyen tanulható technikák;
-
és mindezek érdekében folyamatos tanulásból és
alkalmazkodásból.
Azt gondolom, hogy nekem csupán ahhoz kellett bátorság, hogy
egy számomra addig ismeretlen területre vigyem az energiáimat: az önmenedzselés
területére. Eddigi pályámon nem volt szükségem ilyesmire, alkalmazottként nem
kellett mozgósítanom ehhez szükséges képességeket. Szerencsére kiderült, hogy rendelkezem
ezekkel a képességekkel – csak új nézőpontot kellett választanom.
Már az sem volt túl komfortos számomra, hogy számba kellett
vennem, mi mindenre lesz szükségem, ha ezentúl magamra leszek utalva. Azonban
segítséggel – egy coaching folyamat során - sorba rendeztem ezeket az egymást
erősítő dolgokat, majd munkára fogtam őket. Így már könnyebb volt a döntésem
meghozatala.
A hab a tortán az, hogy e folyamat alatt kikristályosodott
előttem, hogyan tudom kamatoztatni felhalmozott tudásomat és tapasztalatomat,
illetve folytatni és megújítani a hivatásomat; mégpedig anélkül a megalkuvás
nélkül, amit a közoktatásban dolgozó pedagógusként kellett kötnöm.
Kidolgoztam az egyéni drámaterápia és az egyéni
kommunikáció-fejlesztés módszertanát; továbbképeztem magam a tanulás
tanításában, valamint önismereti és life coach végzettséget szereztem.
A pályaelhagyásom története így akár másokat is cselekvésre késztethet, hogy saját sorsfordító döntéseit bátran vegye a kezébe;
és remélem,
hogy aki hozzám fordul, bízik benne, hogy velem neki is sikerülhet felfedezni
saját erősségeit és elérnie a céljait.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése