Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Új útra lépni

 Új útra lépni mindig egy kicsit fájdalmas és egy kicsit félelmetes is.

Szubjektív - Új útra lépni


Fájdalmas, hisz a régit valamiért ott kellett hagyni – két úton egyszerre nem lehet az ember -, és épp ettől félelmetes, mert a megszokott helyett az ismeretlent választani evolúciósan taszít bennünket.

Új útra lépni ugyanakkor mindig egy kicsit örömteli és izgalmas is.

Örömteli, mert bizakodunk benne, hogy az ok, amiért ezt a lépést megtesszük, tartogat számunkra boldog órákat, és épp ettől izgalmas is, hisz az új út új kalandokat is jelent.

Új útra készülve csomagolunk is. 

A holmik között ott vannak az emlékekké vált szavak, tettek, csalódások vagy derűs percek – ezek jók lesznek nosztalgiázáshoz; és ott vannak azok a dolgok is, amikre az új úton szükségünk lesz. Bizakodás, elhatározás, tettrekészség, érdemek és erények, erősségek és kipróbált kapcsolatok.

Van, aki számolja, mennyit kell még aludni az indulásig; van, aki sürgeti az időt és van, aki próbálja megnyújtani. De az indulás perce elérkezik, mert az idő már csak ilyen következetes, és bal, jobb, bal… rálépünk az útra.

Az én új utamat kényszer szülte. 

Az volt a hosszú távú tervem, hogy maradok az intézményes közoktatásban; mindig is azt gondoltam, hogy épp elég új utat kínál nekem ez a terep is: az egymás után a gimnáziumomba érkező generációk igényeit és elvárásait megismerni, majd igazodni, hozzáfejlődni ezekhez. Innovátori szemlélettel a „jól bevált” módszereket folyton felülvizsgálni, ha kell, megújítani, bővíteni az ismereteimet, gyarapítani az eszköztáramat.

Minden újabb kezdő évfolyam egy kicsit más volt, mint az, amelyik elballagott – tehát valóban minden tanévben meg kellett újulnom nekem is tanárként. De a negyed évszázados időtartam alatt, amit a gimnáziumomban töltöttem, mégis azt tapasztaltam, hogy az alapok két évtizeddel ezelőtt vagy még 1-2 éve is pontosan ugyanazok voltak: nagy meggyőződéssel állítom, hogy mindig kíváncsi, tanulni vágyó, nyíltszívű gyerekek érkeztek, akikben ott volt a hit, hogy ez az iskola elvezeti őket a céljaikhoz, és a várakozás, hogy addig is izgalmas, csodás dolgok történnek majd velük.

Persze voltak közöttük olyanok is, akik már rossz tapasztalatokat hoztak az előző iskolájukból, akikben már csak pislákolt a kíváncsiság - de az új kezdetben rejlő lehetőség és a gyermeki rugalmasság mégiscsak győzött: kitárták magukat az új tapasztalatok felé. Ha ebbe a résbe be tudtuk tenni a lábunkat mi, a tanáraik, akkor még visszafordítható volt a folyamat.

És itt jön a paradoxon. A tanári pálya legnagyobb kihívásának általában mindenki azt tartja, hogy a „gyerekanyag” hatalmasat változik, ahogy halad előre a világ – de az én tapasztalatom szerint, a fentiek fényében ez nem így van. Ám ugyanakkor a külső körülmények drámai mértékben megváltoztak, holott e téren kellett volna biztos alapoknak maradniuk.

Így nem a diákok lettek a pedagógusi pályám legnagyobb kihívása, hanem az, hogy egyre szorítóbb, mindinkább beszűkülő külső körülményekhez igazodjak: ezeken keresztül valahogy, küszködve, sok fölösleges energia árán átmentsem a tanári hitemet, a hozzáállásomat, a módszereimet, a szakmai meggyőződésemet.

Pedig a közoktatásnak néhány változatlan külső körülményre van szüksége: leginkább megingathatatlan elvekre.

Nagyapámmal ovis koromban mindig egy kis mondókát szavaltunk:

„Egyszer volt egy ember, szakálla volt kender.

Felmászott a fára, leesett a búzába.

Minek az a búza? Kenyeret sütni.

Minek az a kenyér? Kisleánynak adni.

Minek az a kisleány? Iskolába járni. 

Minek az az iskola? Hogy ne legyen ostoba!”

Humoros összefoglalója e kis vers a legfontosabbnak: az iskola a diákokért van, mert a diákok mindannyiunk jövőjének záloga. 

De alapvető lenne az az elv is, hogy a jövő érdekében a jövő iskoláját kell megvalósítani. Hogy az iskolához azok értenek a legjobban, akik ezt választották szakmájuknak, hivatásuknak, és akik viszik a hátukon, helyben, minden nap. Hogy a pedagógus értelmiségi szakember, és képes nagyfokú önállósággal végezni a munkáját.

Én azért szakítottam a közoktatással, azért kényszerülök új útra, mert mára minden, a közoktatást övező külső körülmény szembemegy ezekkel a számomra alapvető elvekkel – képtelen vagyok közelről tovább nézni, ahogy egyre fogy a levegő az iskolák körül. 

A közoktatásban töltött utolsó éveim során sajnos azt láttam, hogy az egyre szűkülő lehetőségek, az erősödő külső szorítás lassan a diákok kíváncsiságát, tanulni vágyását, nyíltszívűségét, hitét is kikezdik - és én képtelen vagyok szemtanúja lenni ennek.

Úgy érzem, az önazonosságom és a gerincem a tét.

Ez egy szubjektív megnyilatkozás, nem szeretném, ha bárki is, aki másként gondolkodik erről, magára venné. Elfogadom, hogy ha mások más nézőpontból tekintenek a ma iskolájára; elfogadom azt is, ha valaki egyetért ugyan a látleletemmel, de az én választott megoldásomat helyteleníti. 

Az, hogy letértem az útról, amin eddig jártam, a saját döntésem, vállalom érte a felelősséget. Az új út, amire rálépek, szintén az én választásom, nekem kell végigmennem rajta. 

De ennyit hadd kérjek: kívánjatok nekem sok szerencsét, jó utat!


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...