Az emberek gyakran félreértik egymást. Az, hogy ez idegenek
között megtörténik, majdnem természetes, hisz az emberi kommunikáció igen
bonyolult rendszer – az egymást nem ismerők egymás kommunikációs módjait sem
tudhatják maradéktalanul azonosítani.
Ám félreértések még a szoros és gyengéd kapcsolatokban is előfordulhatnak. Elvileg az egymást szerető emberek közötti kommunikációs elcsúszásnak vagy eltorzulásnak nem szabadna gyakorinak lennie, hisz feltételezhetően a felek jól ismerik egymást. Sajnos azonban a hétköznapi tapasztalat nem ezt mutatja. Elég csak a válások számára vagy a családon belüli erőszak jelenségére gondolnunk, hogy észrevegyük:
még azok is, akik annyira szeretik egymást, hogy összekötötték az életüket, sokszor sérelmeket dédelgetnek, haragot éreznek egymás iránt; veszekednek, vádaskodnak, bántják egymást.
Mindez általában a nem megfelelő kommunikáció következménye.
Miben gyökerezhet a rossz kommunikáció? Nyilvánvaló válasz,
hogy nem tanultunk meg jól kommunikálni (avagy rosszul tanultunk meg
kommunikálni) – de vajon ez miért általános jelenség a kultúránkban? Talán az
az érvényes válasz, hogy a társadalom szintjén működik rosszul valami, ami
kihat az abban a társadalomban élő egyénekre is.
A nyugati kultúrkör az egyéni célok, vágyak teljesülését helyezi a középpontba, így szükségszerűen versengésen alapul.
Egy versengésen
alapuló társadalomban felnövő egyén azt tanulja meg kicsi gyermekkorától, hogy
soha ne tárja fel a gyenge pontjait, hisz az sebezhetővé – legyőzhetővé – teszi
őt. De azt is megtanulja, hogy ha valaki mégis felfedezi egy gyengeségét és
megbántja őt, azt nevesse ki, esetleg támadjon rá dühösen („legjobb védekezés a
támadás”), de semmiképpen ne mutassa ki a megbántódását. Erre azután a megtámadott
hasonlóan reagál: kinevet vagy dühösen támad – és kész a veszekedés.
Egy házassági példával: Az egyik fél későn ér haza, a másik
pedig már az ajtóban rátámad: „Már megint hol voltál?! Minden ürügyet
kitalálsz, hogy ne kelljen itthon lenned velem!” A megtámadott fél durván visszavág: „Minek
siettem volna haza, hisz te mást sem tudsz, csak vádaskodni meg ordítozni!”
Ha őszintén kommunikálnának egymással, a következő
hangozhatott volna el: „Késtél, bennem meg felerősödött az a félelmem, hogy
talán kezdek unalmassá válni a számodra, és rettegek attól, hogy emiatt
elhagysz.” Válasz: „Megígértem, hogy segítek neked ma munka után, de fáradt
vagyok hozzá, emiatt bűntudatom van.”
Szemrehányások helyett világosan közölhetnék egymással az emberek az érzéseiket és a gondjaikat, így veszekedés helyett utat adhatnának egymás megértésének.
Van azonban egy probléma ezzel is: gyakran magunk sem
vagyunk pontosan tisztában valódi érzéseinkkel, szükségleteinkkel. Előbb meg
kell tanulnunk magunknak is megfogalmazni ezeket, hisz csak így közölhetjük
másokkal világosan. Ha elég érzékenyek tudunk lenni saját érzéseinkre,
igényeinkre, akkor oda tudunk figyelni mások érzéseire, igényeire is – vagyis ha
a másik feltárja előttünk gyenge pontjait, a gyengeségét kímélettel fogjuk
kezelni és tiszteletben tartjuk. Ez pedig kölcsönössé tud válni.
Egy szoros kapcsolatban, amilyen a szerelmi kapcsolat is, a
hatékony kommunikáció a kapcsolat fenntartásának kulcsa.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése