Ugrás a fő tartalomra

ÉLETVEZETÉS - Kommunikáció és szerelem

 

Az emberek gyakran félreértik egymást. Az, hogy ez idegenek között megtörténik, majdnem természetes, hisz az emberi kommunikáció igen bonyolult rendszer – az egymást nem ismerők egymás kommunikációs módjait sem tudhatják maradéktalanul azonosítani.

Életvezetés - kommunikáció és szerelem


Ám félreértések még a szoros és gyengéd kapcsolatokban is előfordulhatnak. Elvileg az egymást szerető emberek közötti kommunikációs elcsúszásnak vagy eltorzulásnak nem szabadna gyakorinak lennie, hisz feltételezhetően a felek jól ismerik egymást. Sajnos azonban a hétköznapi tapasztalat nem ezt mutatja. Elég csak a válások számára vagy a családon belüli erőszak jelenségére gondolnunk, hogy észrevegyük: 

még azok is, akik annyira szeretik egymást, hogy összekötötték az életüket, sokszor sérelmeket dédelgetnek, haragot éreznek egymás iránt; veszekednek, vádaskodnak, bántják egymást.

Mindez általában a nem megfelelő kommunikáció következménye.

Miben gyökerezhet a rossz kommunikáció? Nyilvánvaló válasz, hogy nem tanultunk meg jól kommunikálni (avagy rosszul tanultunk meg kommunikálni) – de vajon ez miért általános jelenség a kultúránkban? Talán az az érvényes válasz, hogy a társadalom szintjén működik rosszul valami, ami kihat az abban a társadalomban élő egyénekre is.

A nyugati kultúrkör az egyéni célok, vágyak teljesülését helyezi a középpontba, így szükségszerűen versengésen alapul. 

Egy versengésen alapuló társadalomban felnövő egyén azt tanulja meg kicsi gyermekkorától, hogy soha ne tárja fel a gyenge pontjait, hisz az sebezhetővé – legyőzhetővé – teszi őt. De azt is megtanulja, hogy ha valaki mégis felfedezi egy gyengeségét és megbántja őt, azt nevesse ki, esetleg támadjon rá dühösen („legjobb védekezés a támadás”), de semmiképpen ne mutassa ki a megbántódását. Erre azután a megtámadott hasonlóan reagál: kinevet vagy dühösen támad – és kész a veszekedés.

Egy házassági példával: Az egyik fél későn ér haza, a másik pedig már az ajtóban rátámad: „Már megint hol voltál?! Minden ürügyet kitalálsz, hogy ne kelljen itthon lenned velem!”  A megtámadott fél durván visszavág: „Minek siettem volna haza, hisz te mást sem tudsz, csak vádaskodni meg ordítozni!”

Ha őszintén kommunikálnának egymással, a következő hangozhatott volna el: „Késtél, bennem meg felerősödött az a félelmem, hogy talán kezdek unalmassá válni a számodra, és rettegek attól, hogy emiatt elhagysz.” Válasz: „Megígértem, hogy segítek neked ma munka után, de fáradt vagyok hozzá, emiatt bűntudatom van.”

Szemrehányások helyett világosan közölhetnék egymással az emberek az érzéseiket és a gondjaikat, így veszekedés helyett utat adhatnának egymás megértésének.

Van azonban egy probléma ezzel is: gyakran magunk sem vagyunk pontosan tisztában valódi érzéseinkkel, szükségleteinkkel. Előbb meg kell tanulnunk magunknak is megfogalmazni ezeket, hisz csak így közölhetjük másokkal világosan. Ha elég érzékenyek tudunk lenni saját érzéseinkre, igényeinkre, akkor oda tudunk figyelni mások érzéseire, igényeire is – vagyis ha a másik feltárja előttünk gyenge pontjait, a gyengeségét kímélettel fogjuk kezelni és tiszteletben tartjuk. Ez pedig kölcsönössé tud válni.

Egy szoros kapcsolatban, amilyen a szerelmi kapcsolat is, a hatékony kommunikáció a kapcsolat fenntartásának kulcsa.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen