Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Online élettér függőség

 

Az, hogy a virtuális tér totálisan behálózza a társadalmunkat, és hogy a mai tizenévesek a legveszélyeztetebbek e téren, szinte közhely. Különböző szakemberek sora hívja fel erre a figyelmet, és próbálnak lehetséges védekezési módokat is kínálni.

Én nem vállalkozom arra, hogy beálljak ebbe a sorba, csak szeretnék megosztani egy tapasztalatot: azok a tinédzser csoportok, amelyekkel drámatanárként és diákszínjátszó rendezőként foglalkozom, az átlagtól eltérően kevésbé függenek az online tértől - azt igyekszem bemutatni, hogy ennek mik a valószínű az okai.

Online élettér függőség


Ha egyszerűen és röviden szeretném megvilágítani az okok közös nevezőjét, azt mondanám: egy „jelenléti” közösséghez tartoznak és számukra élvezetes közös tevékenységeket végeznek. A közös tevékenység a színházcsinálás folyamata a készségfejlesztéstől a színpadra állításig, vagyis tulajdonképpen a drámaterápia.

E közösségben drámajátékok- és gyakorlatok során az érzelmi intelligencia fejlődik, amely 

bizonyítottan a sikeres életpálya alapja: ami együttműködés, empátia, önkontroll, képesség kapcsolatok létrehozására és fenntartására, stb.

Rengeteg irodalmi alkotással találkoznak a fiatalok, ami hozzásegíti őket az emberi természet jobb megértéséhez – ismereteiket pedig játékosan alkalmazzák magukon és egymáson is.

Mindeközben közönségük számára is létrehoznak „hasznos” dolgokat, ha úgy tetszik, a tevékenységüknek társadalmi missziója is van.

Aki egy élő, állandó izgalmas tevékenységeket kínáló jelenléti közösség tagja, annak nem jut ideje és energiája a virtuális ál-közösségekre.

Egy hagyományos közösség kielégíti azokat az igényeket, amiket mások az online térben keresnek. A „tartozni valahová” érzést, a „számíthatunk egymásra”-szintű baráti kapcsolatokat. A közösség tagjának nem kell maga helyett kreálnia egy tökéletes avatárt, mert társaitól a valódi személyiségéről kap visszajelzést. A mindennapok mókuskerekéből szabadulást jelentő színes élményeket szerez; valóságosan él meg valódi érzelmeket; alkot és „önkifejez”.

Az alkotómunka folyamán nem tilos a „kütyük” használata – sőt, kiváló segédeszközök: nem nyomtatunk szövegkönyvet, okostelefonról olvasunk; a böngészőket használjuk versek, drámák keresésére; tudunk előadásokat nézni online; mozgóképek készülnek a jelenetekről a hibák felfedésére, vagy a zenei kíséreteket rögzítjük hangfelvevővel, stb. Okosan használjuk a technológiát, értelmes dolgokra.

Az emberi közösségek csoportkohéziója annál erősebb, minél inkább különbnek érzik magukat más csoportoktól – ez általában a saját közösségük túlértékelésével és a többiek leértékelésével jár. Én azt figyeltem meg a „drámás” csoportoknál, hogy bár „kiválasztottaknak” tartják magukat, de 

éppen abban különlegesek, hogy magas az érzelmi intelligenciájuk, így nem elhatárolódnak másoktól, hanem inkább nyitottság jellemzi őket.

Mindez feltételezi, hogy a tinédzser, akinél szeretnénk elérni, hogy kevésbé függjön az online tértől, csatlakozik egy ilyen közösséghez. Ám gyakran előfordul, hogy éppen erre nem tudjuk rávenni – túlságosan bezárkózó vagy félénk, esetleg vannak rossz tapasztalatai vagy nem tudjuk felkelteni az érdeklődését.

Ez esetben az egyéni drámaterápia segíthet. Egyénileg is felkészíthetünk valakit a dráma eszköztárával arra, hogy fejlődhessen a szociális kompetenciáiban. Ráadásul az egyéni drámaterápia megteremti a motivációt is a közösséghez csatlakozáshoz - a fejlesztésben résztvevő fiatal előbb-utóbb eljut egy közösséghez, hisz már felfedezett olyan élményeket, amiket társakkal együtt még izgalmasabban átélhet.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen