Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Online élettér függőség

 

Az, hogy a virtuális tér totálisan behálózza a társadalmunkat, és hogy a mai tizenévesek a legveszélyeztetebbek e téren, szinte közhely. Különböző szakemberek sora hívja fel erre a figyelmet, és próbálnak lehetséges védekezési módokat is kínálni.

Én nem vállalkozom arra, hogy beálljak ebbe a sorba, csak szeretnék megosztani egy tapasztalatot: azok a tinédzser csoportok, amelyekkel drámatanárként és diákszínjátszó rendezőként foglalkozom, az átlagtól eltérően kevésbé függenek az online tértől - azt igyekszem bemutatni, hogy ennek mik a valószínű az okai.

Online élettér függőség


Ha egyszerűen és röviden szeretném megvilágítani az okok közös nevezőjét, azt mondanám: egy „jelenléti” közösséghez tartoznak és számukra élvezetes közös tevékenységeket végeznek. A közös tevékenység a színházcsinálás folyamata a készségfejlesztéstől a színpadra állításig, vagyis tulajdonképpen a drámaterápia.

E közösségben drámajátékok- és gyakorlatok során az érzelmi intelligencia fejlődik, amely 

bizonyítottan a sikeres életpálya alapja: ami együttműködés, empátia, önkontroll, képesség kapcsolatok létrehozására és fenntartására, stb.

Rengeteg irodalmi alkotással találkoznak a fiatalok, ami hozzásegíti őket az emberi természet jobb megértéséhez – ismereteiket pedig játékosan alkalmazzák magukon és egymáson is.

Mindeközben közönségük számára is létrehoznak „hasznos” dolgokat, ha úgy tetszik, a tevékenységüknek társadalmi missziója is van.

Aki egy élő, állandó izgalmas tevékenységeket kínáló jelenléti közösség tagja, annak nem jut ideje és energiája a virtuális ál-közösségekre.

Egy hagyományos közösség kielégíti azokat az igényeket, amiket mások az online térben keresnek. A „tartozni valahová” érzést, a „számíthatunk egymásra”-szintű baráti kapcsolatokat. A közösség tagjának nem kell maga helyett kreálnia egy tökéletes avatárt, mert társaitól a valódi személyiségéről kap visszajelzést. A mindennapok mókuskerekéből szabadulást jelentő színes élményeket szerez; valóságosan él meg valódi érzelmeket; alkot és „önkifejez”.

Az alkotómunka folyamán nem tilos a „kütyük” használata – sőt, kiváló segédeszközök: nem nyomtatunk szövegkönyvet, okostelefonról olvasunk; a böngészőket használjuk versek, drámák keresésére; tudunk előadásokat nézni online; mozgóképek készülnek a jelenetekről a hibák felfedésére, vagy a zenei kíséreteket rögzítjük hangfelvevővel, stb. Okosan használjuk a technológiát, értelmes dolgokra.

Az emberi közösségek csoportkohéziója annál erősebb, minél inkább különbnek érzik magukat más csoportoktól – ez általában a saját közösségük túlértékelésével és a többiek leértékelésével jár. Én azt figyeltem meg a „drámás” csoportoknál, hogy bár „kiválasztottaknak” tartják magukat, de 

éppen abban különlegesek, hogy magas az érzelmi intelligenciájuk, így nem elhatárolódnak másoktól, hanem inkább nyitottság jellemzi őket.

Mindez feltételezi, hogy a tinédzser, akinél szeretnénk elérni, hogy kevésbé függjön az online tértől, csatlakozik egy ilyen közösséghez. Ám gyakran előfordul, hogy éppen erre nem tudjuk rávenni – túlságosan bezárkózó vagy félénk, esetleg vannak rossz tapasztalatai vagy nem tudjuk felkelteni az érdeklődését.

Ez esetben az egyéni drámaterápia segíthet. Egyénileg is felkészíthetünk valakit a dráma eszköztárával arra, hogy fejlődhessen a szociális kompetenciáiban. Ráadásul az egyéni drámaterápia megteremti a motivációt is a közösséghez csatlakozáshoz - a fejlesztésben résztvevő fiatal előbb-utóbb eljut egy közösséghez, hisz már felfedezett olyan élményeket, amiket társakkal együtt még izgalmasabban átélhet.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...