Középiskolás koromban a filozófia tanárom ismertetett meg
egy elmélettel, a „partikuláris és individuális szerelem” teóriájával.
Évtizedek teltek el azóta, így arra nem emlékeztem, kitől származott a
gondolatmenet – nemrég rákerestem. Nehéz volt megtalálni; feledésbe merült,
vagy talán nem is jutott el sokakhoz a keletkezése idején sem, pedig
megvilágosodás-szerűen fontos fejtegetés. Álljon itt a szerző, Heller Ágnes
szavaival:
„Aki csak az önmagához való viszonyban (partikulárisan) szeret, az csak addig szeret, amíg a másik az övé, amíg az őt szereti a legjobban. A szeretett lény fő értéke a hozzá való tartozás. Ha ez megszűnik, a szeretet (szerelem) is megszűnik, és gyűlöletbe, megvetésbe csap át. Addig, amíg a másik hozzá tartozik, az azonosulás a másikkal feltétlen. A másik tökéletes, hibátlan, addig tökéletes és hibátlan, amíg az övé. Abban a pillanatban, amint nem saját énjének kibővítése többé, minden tökéletességéből tökéletlenség lesz. Soha nincsen distancia (különbségtétel), csak teljes elfogadás vagy teljes elutasítás létezik. Az individuális szeretet (szerelem) érzése egészen más. Aki individuum módjára szeret, az a másikat saját magáért (valóban a létéért) szereti. Persze ez a szeretet (szerelem) is igényt tart a viszonzásra (…) De a szeretetet (szerelmet) nem az motiválja, hogy a másik a „miénk” vagy a „miénk lesz”, hanem az, hogy a másik – értékei alapján – szeretetre és szerelemre méltó. Az individuális szeretet (szerelem) ismeri a distanciát. Bármilyen erős a szerelme, ettől a másikat még megítélheti, ironizálhatja, igaz: ez egyszersmind feltételezi a másik személyisége egészének egyértelmű igenlését. S ha a másik nem az „övé”, akkor sem növekszik ez a distancia; a személyiség egészének igenlése ismét: értékei alapján – megmarad.”
Az elmélet azért került a gondolataim előterébe, mert nemrég
egy régi egyetemi tankönyvben Makarenko-ról, a híres orosz pedagógusról
olvastam egy érdekességet. Azt vallotta, hogy a szerelmet tanítani kell az iskolában.
Mert ha az iskola az életre akar nevelni, a szerelemre is nevelnie kell a
fiatalokat; a tananyag pedig a mély, intim emberi kapcsolatok teremtésének
képessége lenne. A szerelem ugyanis az ember életének egyik fontos tartalmi
összetevője, amelyben legtöbbet árul el saját személyiségéről, s amelyben nagyon
élesen kijelölődik, hogy milyen irányba fog fejlődni.
Valószínűleg Makarenko sem konkrétan egy iskolai
„szerelem-tantárgy” bevezetéséről beszélt, inkább arról az általános
feladatáról a nevelésnek, ami - az önismeret és a társismeret révén - a
személyiségfejlesztés. Sajnos a ma iskolájában a rengeteg tárgyi ismeret
mellett épp ez a fontos funkció marad el! Ezért lenne nagyon fontos, hogy
valaki fogja a kamaszok kezét személyiségfejlődésük útján, hogy lehetőségük
legyen önmaguk megismerésére.
Heller Ágnes filozófus is azt mondja, hogy az elérendő
felelős kapcsolati „magatartás vezetője az ’ismerd meg önmagadat’…”
Az tud méltón, igazul és a szeretett személy számára
hasznosan szeretni (a szerelemben is), aki a másikat értékelve, megtisztelve
szereti. Ám ezt is meg kell tanulni, ugyanis gyermekkorban nem ez a fajta
szeretet a természetes, hanem épp a „birtokló” típusú, önző érzelem. Viszont az
érett személyiséget épp az jellemzi, hogy ezt a mintát tudatosan felül akarja
írni - mert ismeri önmagát, és saját értékválasztása alapján újra akar tanulni
szeretni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése