Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Szerelem tantárgy?

 

kamasz kalauz - szerelem tantárgy

Középiskolás koromban a filozófia tanárom ismertetett meg egy elmélettel, a „partikuláris és individuális szerelem” teóriájával. Évtizedek teltek el azóta, így arra nem emlékeztem, kitől származott a gondolatmenet – nemrég rákerestem. Nehéz volt megtalálni; feledésbe merült, vagy talán nem is jutott el sokakhoz a keletkezése idején sem, pedig megvilágosodás-szerűen fontos fejtegetés. Álljon itt a szerző, Heller Ágnes szavaival:

„Aki csak az önmagához való viszonyban (partikulárisan) szeret, az csak addig szeret, amíg a másik az övé, amíg az őt szereti a legjobban. A szeretett lény fő értéke a hozzá való tartozás. Ha ez megszűnik, a szeretet (szerelem) is megszűnik, és gyűlöletbe, megvetésbe csap át. Addig, amíg a másik hozzá tartozik, az azonosulás a másikkal feltétlen. A másik tökéletes, hibátlan, addig tökéletes és hibátlan, amíg az övé. Abban a pillanatban, amint nem saját énjének kibővítése többé, minden tökéletességéből tökéletlenség lesz. Soha nincsen distancia (különbségtétel), csak teljes elfogadás vagy teljes elutasítás létezik. Az individuális szeretet (szerelem) érzése egészen más. Aki individuum módjára szeret, az a másikat saját magáért (valóban a létéért) szereti. Persze ez a szeretet (szerelem) is igényt tart a viszonzásra (…) De a szeretetet (szerelmet) nem az motiválja, hogy a másik a „miénk” vagy a „miénk lesz”, hanem az, hogy a másik – értékei alapján – szeretetre és szerelemre méltó. Az individuális szeretet (szerelem) ismeri a distanciát. Bármilyen erős a szerelme, ettől a másikat még megítélheti, ironizálhatja, igaz: ez egyszersmind feltételezi a másik személyisége egészének egyértelmű igenlését. S ha a másik nem az „övé”, akkor sem növekszik ez a distancia; a személyiség egészének igenlése ismét: értékei alapján – megmarad.”

Az elmélet azért került a gondolataim előterébe, mert nemrég egy régi egyetemi tankönyvben Makarenko-ról, a híres orosz pedagógusról olvastam egy érdekességet. Azt vallotta, hogy a szerelmet tanítani kell az iskolában. Mert ha az iskola az életre akar nevelni, a szerelemre is nevelnie kell a fiatalokat; a tananyag pedig a mély, intim emberi kapcsolatok teremtésének képessége lenne. A szerelem ugyanis az ember életének egyik fontos tartalmi összetevője, amelyben legtöbbet árul el saját személyiségéről, s amelyben nagyon élesen kijelölődik, hogy milyen irányba fog fejlődni.

Valószínűleg Makarenko sem konkrétan egy iskolai „szerelem-tantárgy” bevezetéséről beszélt, inkább arról az általános feladatáról a nevelésnek, ami - az önismeret és a társismeret révén - a személyiségfejlesztés. Sajnos a ma iskolájában a rengeteg tárgyi ismeret mellett épp ez a fontos funkció marad el! Ezért lenne nagyon fontos, hogy valaki fogja a kamaszok kezét személyiségfejlődésük útján, hogy lehetőségük legyen önmaguk megismerésére.

Heller Ágnes filozófus is azt mondja, hogy az elérendő felelős kapcsolati „magatartás vezetője az ’ismerd meg önmagadat’…”

Az tud méltón, igazul és a szeretett személy számára hasznosan szeretni (a szerelemben is), aki a másikat értékelve, megtisztelve szereti. Ám ezt is meg kell tanulni, ugyanis gyermekkorban nem ez a fajta szeretet a természetes, hanem épp a „birtokló” típusú, önző érzelem. Viszont az érett személyiséget épp az jellemzi, hogy ezt a mintát tudatosan felül akarja írni - mert ismeri önmagát, és saját értékválasztása alapján újra akar tanulni szeretni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen