Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Tanulás

 

Középiskolás koromban sokat hallottam azt, hogy „neked nincs más dolgod, csak tanulni!”. Már akkor is visszásan hangzott számomra ez a mondat, hisz a „csak” nagyon igazságtalannak tűnt annak fényében, hogy a tanulás mennyi erőfeszítést igényelt tőlem.

Kamasz kalauz - tanulás


A mai iskolás korosztálynak, de talán fokozottabban a középiskolásoknak a „csak” még sokkal inkább alulbecsülése annak, amit elvárunk tőlük a formális oktatásban. Mennyiségben is – például vegyük a történelem tantárgyat: nekem még az 1950-es évek végéig tartó időszakig kellett az eseményeket ismernem, a mai tantervek 2022-ig írják elő a követelményeket -, de minőségben főképp. Ha csak a legegyszerűbb példát vesszük: már nem csupán kézírással, hanem digitális felületeken készülő feladatokat is meg kell tudni csinálniuk.

Lehetne még sorolni, mennyivel bővebb vagy mennyivel másabb a mai közoktatásban előírt taranyag, de inkább nézzük a legszembetűnőbb jellemzőt: 

mennyi időt kell (intézményes) tanulással eltöltenie egy mai tinédzsernek? 

Egy középiskolás nagyjából 6,5-7 órát az iskolában tölt; ehhez jön, hogy minden napjára készülnie kell, ami még nagyjából napi 2,5-3 órahossza. De persze ez nem minden. A témazáró dolgozatokra nem elég annyi készülés, mint egy átlagos tanórára, és tekintve, hogy a rengeteg tantárgy miatt heti egy témazáróval nyugodtan lehet számolni, ez még kb. 3 plusz óra. Még csak ezek után következnek a különórák és vagy a korrepetálások és az azokra való készülés.

Tehát már maga a tanulással töltött idő is jóval több, mint napi 8 óra – márpedig egy felnőtt munkavállalónak törvény szerint ennyi lehet a napi munkaideje.

Ez a mennyiségi terhelés önmagában is sok, de még lényegesebbek azok az elvárások, amik a tanuláshoz kapcsolódnak. Nem elég tanulni, jól kell tanulni; nem elég elsajátítani a tananyagot, azt vissza is kell tudni adni szóban és írásban. Gazdálkodni kell az idővel; tudni kell súlyozni a feladatok között, stb. Mindez olyan életkorban, amikor az ezekhez szükségek készségek még nem alakultak ki teljesen (mert még ezeket is tanulják!), és az egyéb életfeladatok is a legsűrűbbek (például megvívni a „hormonháborút”).

Sajnos az is fokozza a fentieket, hogy mára elég gyakori jelenség az iskolákban a tanárok kicserélődése vagy ideiglenes, netán tartós helyettesítése, a szaktanárok hiánya, a követelmények változása – ezekhez mind igazodnia kell a diákoknak.

Mindezzel csak annyit szeretnék figyelembe ajánlani, hogy megértéssel kell fordulnunk ennek a korosztálynak a feladatai felé. 

Lekicsinyelni, bagatellizálni igazságtalan; csakis a támogató magatartás elfogadható!

Sokféleképpen támogathatja őket a szülő, a tanár, a felnőtt környezet. Empátia, odafigyelés, beszélgetés – a legfontosabbak. Akár külső segítség igénybevételét is meg lehet fontolni - vannak jól felkészült szakemberek, akik segítséget nyújthatnak abban, hogyan lehet a tanulási teljesítményt fokozni (a tanulás tanítása), illetve tanácsokat tudnak adni a járulékos problémák (időmenedzselés, stressz-oldás, eredményes kommunikáció elérése, stb.) kapcsán is.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...