Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Tanulás

 

Középiskolás koromban sokat hallottam azt, hogy „neked nincs más dolgod, csak tanulni!”. Már akkor is visszásan hangzott számomra ez a mondat, hisz a „csak” nagyon igazságtalannak tűnt annak fényében, hogy a tanulás mennyi erőfeszítést igényelt tőlem.

Kamasz kalauz - tanulás


A mai iskolás korosztálynak, de talán fokozottabban a középiskolásoknak a „csak” még sokkal inkább alulbecsülése annak, amit elvárunk tőlük a formális oktatásban. Mennyiségben is – például vegyük a történelem tantárgyat: nekem még az 1950-es évek végéig tartó időszakig kellett az eseményeket ismernem, a mai tantervek 2022-ig írják elő a követelményeket -, de minőségben főképp. Ha csak a legegyszerűbb példát vesszük: már nem csupán kézírással, hanem digitális felületeken készülő feladatokat is meg kell tudni csinálniuk.

Lehetne még sorolni, mennyivel bővebb vagy mennyivel másabb a mai közoktatásban előírt taranyag, de inkább nézzük a legszembetűnőbb jellemzőt: 

mennyi időt kell (intézményes) tanulással eltöltenie egy mai tinédzsernek? 

Egy középiskolás nagyjából 6,5-7 órát az iskolában tölt; ehhez jön, hogy minden napjára készülnie kell, ami még nagyjából napi 2,5-3 órahossza. De persze ez nem minden. A témazáró dolgozatokra nem elég annyi készülés, mint egy átlagos tanórára, és tekintve, hogy a rengeteg tantárgy miatt heti egy témazáróval nyugodtan lehet számolni, ez még kb. 3 plusz óra. Még csak ezek után következnek a különórák és vagy a korrepetálások és az azokra való készülés.

Tehát már maga a tanulással töltött idő is jóval több, mint napi 8 óra – márpedig egy felnőtt munkavállalónak törvény szerint ennyi lehet a napi munkaideje.

Ez a mennyiségi terhelés önmagában is sok, de még lényegesebbek azok az elvárások, amik a tanuláshoz kapcsolódnak. Nem elég tanulni, jól kell tanulni; nem elég elsajátítani a tananyagot, azt vissza is kell tudni adni szóban és írásban. Gazdálkodni kell az idővel; tudni kell súlyozni a feladatok között, stb. Mindez olyan életkorban, amikor az ezekhez szükségek készségek még nem alakultak ki teljesen (mert még ezeket is tanulják!), és az egyéb életfeladatok is a legsűrűbbek (például megvívni a „hormonháborút”).

Sajnos az is fokozza a fentieket, hogy mára elég gyakori jelenség az iskolákban a tanárok kicserélődése vagy ideiglenes, netán tartós helyettesítése, a szaktanárok hiánya, a követelmények változása – ezekhez mind igazodnia kell a diákoknak.

Mindezzel csak annyit szeretnék figyelembe ajánlani, hogy megértéssel kell fordulnunk ennek a korosztálynak a feladatai felé. 

Lekicsinyelni, bagatellizálni igazságtalan; csakis a támogató magatartás elfogadható!

Sokféleképpen támogathatja őket a szülő, a tanár, a felnőtt környezet. Empátia, odafigyelés, beszélgetés – a legfontosabbak. Akár külső segítség igénybevételét is meg lehet fontolni - vannak jól felkészült szakemberek, akik segítséget nyújthatnak abban, hogyan lehet a tanulási teljesítményt fokozni (a tanulás tanítása), illetve tanácsokat tudnak adni a járulékos problémák (időmenedzselés, stressz-oldás, eredményes kommunikáció elérése, stb.) kapcsán is.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen