Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - A világ legrosszabb gyereke

 

Gyerekkoromban az egyik kedvencem volt az ezzel a címmel megjelent könyv (szerzője Nagy Katalin), amelyben a főszereplő kisfiút mindig sarokba állította a rá vigyázó Nénike, mert „rossz” volt; ám ő „bűnhődés” helyett a körmével rajzokat karcolt a vakolatba, és mesélt magának mindenféle különös történetet.

Kamasz kalauz - rossz gyerek


Saját tanári praxisomban is többször előfordult, hogy az iskolánkban egy-egy diákról a kollégák egyöntetűen állították: „rossz” gyerek; aztán, amikor a tanítványom lett, én úgy tapasztaltam, hogy 

rosszaság nincs benne – annál több kreativitás, kíváncsiság, szerteágazó energiák.

Én magam is „rossz” gyerek voltam – legalábbis az általános iskolámban ez volt rólam a tanáraim véleménye; az osztályfőnököm egyenesen arra jutott, hogy a középiskolába akkor még kötelezően küldött jellemzésembe beleírja: „antiszociális viselkedése miatt felvételét nem javaslom”. Csakhogy a gimnáziumnak, ahová felvételiztem, egy nagyszerű pedagógus volt az igazgatója, aki e jellemzést olvasva így szólt: „na, ilyen rossz gyerek nincs, felvesszük!”

Ezek miatt fogadom általában szkeptikusan a „rossz” gyerekekről szóló sommás véleményeket – és szinte kivétel nélkül mindig beigazolódnak a kétségeim.

Különben is: mi az, hogy „rossz” valaki? 

Iskolában például az, akinek annyira sikerül felkelteni az érdeklődését, hogy lelkesedésében „jelentkezés” nélkül kérdez a tanártól? Inkább üljön csendben és mozdulatlanul a helyén egész órán? Akkor „jó” gyereknek fogja tartani a tanár?

„Rossz” gyerek, aki a beígért közös labdázásért nyaggatja a szülőt? Inkább gubbasszon a szobájában a neten lógva a nap nagy részében?

Egy gyereknek még csak alakul a személyisége, keresi a helyét, még formálódik a jelleme – ha a viselkedése eltér a „normálistól” vagy az elvárttól, el kell gondolkodnunk: biztosan vele van baj?

A gyerekek formálódásáért a szülők, a család, a velük foglalkozó pedagógusok és az általuk teremtett környezet felel – vagyis mi, felnőttek. 

Akik körülvesszük, akik mintát adunk, példát nyújtunk számukra. Tőlünk tanulnak, hozzánk akarnak hasonlítani vagy tőlünk akarnak különbözni; mi állítjuk fel a világuk szabályait, mi szabjuk meg a kereteket, hozzánk igazodnak.

Amikor „rosszul” viselkedik egy gyerek, az reakció a részéről: valami miatt nem érzi komfortosan magát, és ezt a rendelkezésére álló eszközökkel – hiszti, feleselés, rendetlenség, agresszivitás, stb. - közli a környezetével. Én úgy tapasztalom, hogy ha ezt a valamit kell megkeresni és megjavítani, mégpedig közösen, partnerként, hisz felnőttnek és gyereknek ugyanaz a célja: a „rossz” reakciók kioltása.

A könyvbeli kisfiú és a Nénike talán felfedezték volna, hogy együtt rajzolgatni és mesélni milyen jó móka tud lenni…

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...