Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - A világ legrosszabb gyereke

 

Gyerekkoromban az egyik kedvencem volt az ezzel a címmel megjelent könyv (szerzője Nagy Katalin), amelyben a főszereplő kisfiút mindig sarokba állította a rá vigyázó Nénike, mert „rossz” volt; ám ő „bűnhődés” helyett a körmével rajzokat karcolt a vakolatba, és mesélt magának mindenféle különös történetet.

Kamasz kalauz - rossz gyerek


Saját tanári praxisomban is többször előfordult, hogy az iskolánkban egy-egy diákról a kollégák egyöntetűen állították: „rossz” gyerek; aztán, amikor a tanítványom lett, én úgy tapasztaltam, hogy 

rosszaság nincs benne – annál több kreativitás, kíváncsiság, szerteágazó energiák.

Én magam is „rossz” gyerek voltam – legalábbis az általános iskolámban ez volt rólam a tanáraim véleménye; az osztályfőnököm egyenesen arra jutott, hogy a középiskolába akkor még kötelezően küldött jellemzésembe beleírja: „antiszociális viselkedése miatt felvételét nem javaslom”. Csakhogy a gimnáziumnak, ahová felvételiztem, egy nagyszerű pedagógus volt az igazgatója, aki e jellemzést olvasva így szólt: „na, ilyen rossz gyerek nincs, felvesszük!”

Ezek miatt fogadom általában szkeptikusan a „rossz” gyerekekről szóló sommás véleményeket – és szinte kivétel nélkül mindig beigazolódnak a kétségeim.

Különben is: mi az, hogy „rossz” valaki? 

Iskolában például az, akinek annyira sikerül felkelteni az érdeklődését, hogy lelkesedésében „jelentkezés” nélkül kérdez a tanártól? Inkább üljön csendben és mozdulatlanul a helyén egész órán? Akkor „jó” gyereknek fogja tartani a tanár?

„Rossz” gyerek, aki a beígért közös labdázásért nyaggatja a szülőt? Inkább gubbasszon a szobájában a neten lógva a nap nagy részében?

Egy gyereknek még csak alakul a személyisége, keresi a helyét, még formálódik a jelleme – ha a viselkedése eltér a „normálistól” vagy az elvárttól, el kell gondolkodnunk: biztosan vele van baj?

A gyerekek formálódásáért a szülők, a család, a velük foglalkozó pedagógusok és az általuk teremtett környezet felel – vagyis mi, felnőttek. 

Akik körülvesszük, akik mintát adunk, példát nyújtunk számukra. Tőlünk tanulnak, hozzánk akarnak hasonlítani vagy tőlünk akarnak különbözni; mi állítjuk fel a világuk szabályait, mi szabjuk meg a kereteket, hozzánk igazodnak.

Amikor „rosszul” viselkedik egy gyerek, az reakció a részéről: valami miatt nem érzi komfortosan magát, és ezt a rendelkezésére álló eszközökkel – hiszti, feleselés, rendetlenség, agresszivitás, stb. - közli a környezetével. Én úgy tapasztalom, hogy ha ezt a valamit kell megkeresni és megjavítani, mégpedig közösen, partnerként, hisz felnőttnek és gyereknek ugyanaz a célja: a „rossz” reakciók kioltása.

A könyvbeli kisfiú és a Nénike talán felfedezték volna, hogy együtt rajzolgatni és mesélni milyen jó móka tud lenni…

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen