Ugrás a fő tartalomra

ÖNISMERET - Jóban lenni a testünkkel

 

„Pocsék vagyok, fantasztikusan pocsék.” 

– kezdi monológját Janikovszki Éva kamasz szereplője. Saját tinédzserkorából mindenkinek ismerős lehet ez a hozzáállás - amikor elégedetlenek voltunk a testünkkel.

Vajon felnőttként elégedettek az emberek saját külsejükkel? 

Aligha – legalábbis kutatások sora ezt igazolja vissza. Nyilván a téma mélyebb kifejtést igényel, most csak egy részletéről szeretnék elgondolkodni – arról, amit a reklámok tükröznek.

Két számomra fontos dolgot említenék a reklámokból. Az egyik az, hogy mennyi olyan terméket hirdetnek a médiafelületeken, amelyek hátterében az a feltételezés áll, hogy az emberek nincsenek megelégedve a külsejükkel. Ritka haj vagy kopaszodás elleni szerek; hajszín változtatását szolgáló vagy az őszülést elfedő termékek; haj- és körömerősítők; testsúlycsökkentő készítmények; szeplők, bőrhibák, pattanások eltüntetésére alkalmas kozmetikumok; szempillahosszabbítók; öregedést lassító krémek, szérumok… és még lehete hosszan sorolni.

Önismeret: jóban lenni a testünkkel


A másik, számomra meglehetősen bosszantó jelenség azokra a termékekre vonatkozik, amik az időskorban bekövetkező élettani változásokat célozzák meg. Hát- és derékfájás, fogászati problémák, visszér gondok, ráncosodás, stb.; ezek legtöbbje általában valóban időskorban jelentkezik – ám a reklámokban harmincas hölgyek (esetleg urak) a szereplők. Értem, hogy üzleti szempontok alapján döntenek egy-egy reklámról az azt megrendelők; azt is értem, hogy a média számára a (különösen a ténylegesen társadalmi célú) műsorok megfinanszírozása miatt szükséges a reklámbevétel. Mindamellett rendkívül károsnak tartom ezt a jelenséget, mert hamis képet közvetít, és a mindenfelől ránk zúduló hamis képek kikezdik az önértékelésünket, aláássák az önbizalmunkat.

Pedig jóban lenni a testünkkel majdnem ugyanaz, mint jóban lenni önmagunkkal, szeretni magunkat. 

Az képes csak produktivitásra az élet akármely területén, aki becsüli önmagát; az tud csak elégedett, boldog életet élni és ezt a környezetére is kisugározni, akinek van egészséges önbizalma.

A reklámok azért is alattomosak, mert jórészt észrevétlenül hatnak ránk; anélkül folynak rajtunk keresztül, hogy a hatásukat tudatosítanánk. Ha valaki mégis van annyira különlegesen éber, hogy a reklám-manipulációnak ő maga ellent tud állni, akkor meg beleütközik a reklámok másokra gyakorolt hatásába.

A 21. századot mediatizált világként definiáljuk – nem állítom, hogy az egyén ki tudná vonni magát a média befolyása alól. Azt viszont tudom, hogy néhány dologgal lehet csökkenteni a negatív következményeket. Elsősorban mindezek tudatosításával és elhatározással, hogy saját magunkat felvértezzük velük szemben. Másodsorban pedig idevágó készségek megszerzésével, önismerettel, önbizalom-fejlesztéssel – hogy igaz lehessen a Sebő együttes zenés versének kezdősora: 

„Úgy néztem magamra mindig, ahogy csodára nézni illik.”

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...