Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/2: Meghasonlás

 

Pedagógus pálya elhagyás


A „státusztörvény” csak egy dolog –  az utolsó csepp -, a pedagógus pályát nem pusztán az abban foglaltak miatt hagyom el – a legfőbb ok, hogy meghasonlottam önmagammal, mert…

… egyre gyakrabban szégyellem bevallani társaságban, hogy pedagógus vagyok. 

Néha azért, mert rögtön sajnálni kezdenek - az éppen aktuális, a sajtóból elhíresülő okokból. Máskor azért, mert a pedagógustársadalomról kialakult az a vélemény, hogy mindent meg lehet velünk tenni, birkaként eltűrünk bármit – és sajnos igazából osztom is ezt a véleményt (a nagyon is méltányolható kifogások ellenére is). De leginkább akkor szégyellem magam, ha a fizetések szóba kerülnek, ugyanis szinte bármely társaságban, amelyben megfordulok, én keresem a legkevesebbet (pedagóguskörön kívül persze). Nem a pénz mennyiségéről van szó, hanem az alacsony fizetés mögöttes jelentéséről: ennyit ér a hivatásom – mások munkájához képest. Vagyis jóval kevesebbet egy jogászénál, egy orvosénál, egy marketingesénél, egy mérnökénél vagy informatikusénál (ha az értelmiségi ismerőseimet nézem), és jóval kevesebbet egy mesteremberénél. A fizetés ugyanis óhatatlanul is mérce az emberek szemében: hajlamosak vagyunk magát a tevékenységet is magasabbra értékelni, ha azért nagy összegű anyagi ellentételezés jár. A pedagógusok munkájának ma nincs sem anyagi, sem erkölcsi értéke.

Én valamikor büszke voltam arra, hogy pedagógus vagyok – nagyon megvisel ez a meghasonulás.

… történelemtanárként jóval élesebben szemlélem a mai magyar valóságot, mint szeretném; 

a múlt ismerete és a társadalmi folyamatokra való érzékenységem miatt pontosan kirajzolódik előttem, hogy mifelé halad az országom. Gimnazista tanítványaim kérdéseire mégsem válaszolhatok a lelkiismeretem szerint; és bár elvileg dolgom lenne kritikai gondolkodásra serkenteni őket, mégis óvatosan reagálhatok csak a felvetéseikre – hisz immár a fizetésem egy részével vagy akár az állásommal fizethetek érte. Pedig ezek a majdnem felnőtt fiúk és lányok nem járnak csukott szemmel, felfigyelnek történelmi hasonlóságokra, rákérdeznek nyilvánvaló ellentmondásokra; és amikor hősökről mesélek nekik, akik a szabadságért az életüket áldozták, felteszik a kérdést: hol vannak ma a hősök, akikre rábízhatnánk a reményeinket?

Cenzúráznom kell magam, miközben elvhű embernek gondolom magam – nagyon megvisel ez a meghasonulás.

… számomra emberként és pedagógusként is az egyik legnagyobbra tartott érték az autonómia 

– ami mára szinte teljesen elveszett az iskolákból. Már csak emlék, hogy a tantestületek maguk választottak igazgatót, hogy a szakos munkaközösség véleményét ki kellett kérni egy új kolléga alkalmazásához, hogy egy tagozat szakmai óráinak kérdésében a tagozat vezetője egyetértési joggal bírt.  Egyentankönyv, egyentananyag, egyeniskola. A tanárok egymással is felcserélhetők (sőt, tanár nem tanárra is cserélhető); az igazgatók legfőbb erénye, hogy jól tudnak végrehajtani; a tankerület dönt arról is, hogy az iskolában milyen program szerint folyjon a pedagógiai munka.

Értelmiségiként jogom (de kötelességem is) volna a munkámat nagyfokú önállósággal végezni – nagyon megvisel ez a meghasonulás.

… kapcarongynak érzem magam attól, ahogy bánnak velem és a kollégáimmal – a legfelsőbb szintektől az „utca emberéig”.

Az országos sajtóban elhíresült mondatok egész sora emlékezteti a pedagógusokat arra, mit gondolnak felőlük: hogy ha nincs kréta az iskolában, a jó tanár maga veszi meg azt; hogy a tisztességes tanár nem a fizetésétől teszi függővé a teljesítményét; hogy ne sírjanak a tanárok, mert ott van nekik a nyári szünet; hogy béren kívüli juttatás egy tanárnak, hogy otthon javíthatja a dolgozatokat, hisz közben a vacsorát is megfőzi.

Nem csoda, ha általános vélekedéssé vált a 3 hónapos nyári szünet legendája, vagy az, hogy az iskolában 3-4 órát tartó tanár ronggyá keresi magát a magánórákból; de azt is mindenki tudni véli, hogy a digitális oktatás idején a pedagógusok semmit sem dolgoztak.

Ha már covid – az megvan, hogy járványnak szinte legjobban kitett pedagógusokat kihagyták az oltási sorrendből, mert a közvéleménykutatások szerint „nem mindenki pedagóguspárti ebben az országban”?

Én megadom a tiszteletet annak, akit az megillet, és igyekszem úgy élni, hogy én is kiérdemeljem mások tiszteletét; büszke embernek tartom magam – nagyon megvisel ez a meghasonulás.

Aki tartósan nincs harmóniában önmagával, belebetegszik – előbb a lelki egészség lesz oda, amit gyakran követnek a testi tünetek. Ezt nem szeretném megvárni. Már korábban is fontolgattam a pályaelhagyást, de a meghasonulásomat mostanáig ellensúlyozni tudta a hivatásom szépsége. Mostanáig…

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Igaz barátság? 4. rész: Mi köze a barátságnak a szerelemhez?

  Nem tudom, tekinthető-e megfellebbezhetetlen igazságnak tekinteni, rám mindenesetre igaz ez a már sokak által megfogalmazott – akár közhelynek is mondhatnánk - tétel: a legjobb párkapcsolatok barátságból bontakoznak ki. Avagy a párválasztás terén a legszerencsésebb, ami történhet veled, ha a barátságodból lesz kölcsönös szerelem. Mégis most vegyünk más szempontokat! Barátból lehet több, párkapcsolatból meg egyszerre egyet illik fenntartani.  Az „ahány embert ismersz, annyival több vagy” alapon ez mindenképpen előnye a barátságnak. Inkább legyen több ellenkező (vagy identitásotok szerinti) nemű barátod, mint hogy párhuzamos párkapcsolatból tarts fel többet az „annál több legyél” igénye miatt.  Nem? A magánéletünkbe, azon belül leginkább a szerelmi életünkbe általában nem avatunk be másokat bizonyos mélységeken túl. De szorulhatunk néha olyan tanácsra, amit csak egy a párunkkal megegyező nemű egyéntől kaphatunk meg – hisz épp a problémánk természete miatt kell a mié...