Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/2: Meghasonlás

 

Pedagógus pálya elhagyás


A „státusztörvény” csak egy dolog –  az utolsó csepp -, a pedagógus pályát nem pusztán az abban foglaltak miatt hagyom el – a legfőbb ok, hogy meghasonlottam önmagammal, mert…

… egyre gyakrabban szégyellem bevallani társaságban, hogy pedagógus vagyok. 

Néha azért, mert rögtön sajnálni kezdenek - az éppen aktuális, a sajtóból elhíresülő okokból. Máskor azért, mert a pedagógustársadalomról kialakult az a vélemény, hogy mindent meg lehet velünk tenni, birkaként eltűrünk bármit – és sajnos igazából osztom is ezt a véleményt (a nagyon is méltányolható kifogások ellenére is). De leginkább akkor szégyellem magam, ha a fizetések szóba kerülnek, ugyanis szinte bármely társaságban, amelyben megfordulok, én keresem a legkevesebbet (pedagóguskörön kívül persze). Nem a pénz mennyiségéről van szó, hanem az alacsony fizetés mögöttes jelentéséről: ennyit ér a hivatásom – mások munkájához képest. Vagyis jóval kevesebbet egy jogászénál, egy orvosénál, egy marketingesénél, egy mérnökénél vagy informatikusénál (ha az értelmiségi ismerőseimet nézem), és jóval kevesebbet egy mesteremberénél. A fizetés ugyanis óhatatlanul is mérce az emberek szemében: hajlamosak vagyunk magát a tevékenységet is magasabbra értékelni, ha azért nagy összegű anyagi ellentételezés jár. A pedagógusok munkájának ma nincs sem anyagi, sem erkölcsi értéke.

Én valamikor büszke voltam arra, hogy pedagógus vagyok – nagyon megvisel ez a meghasonulás.

… történelemtanárként jóval élesebben szemlélem a mai magyar valóságot, mint szeretném; 

a múlt ismerete és a társadalmi folyamatokra való érzékenységem miatt pontosan kirajzolódik előttem, hogy mifelé halad az országom. Gimnazista tanítványaim kérdéseire mégsem válaszolhatok a lelkiismeretem szerint; és bár elvileg dolgom lenne kritikai gondolkodásra serkenteni őket, mégis óvatosan reagálhatok csak a felvetéseikre – hisz immár a fizetésem egy részével vagy akár az állásommal fizethetek érte. Pedig ezek a majdnem felnőtt fiúk és lányok nem járnak csukott szemmel, felfigyelnek történelmi hasonlóságokra, rákérdeznek nyilvánvaló ellentmondásokra; és amikor hősökről mesélek nekik, akik a szabadságért az életüket áldozták, felteszik a kérdést: hol vannak ma a hősök, akikre rábízhatnánk a reményeinket?

Cenzúráznom kell magam, miközben elvhű embernek gondolom magam – nagyon megvisel ez a meghasonulás.

… számomra emberként és pedagógusként is az egyik legnagyobbra tartott érték az autonómia 

– ami mára szinte teljesen elveszett az iskolákból. Már csak emlék, hogy a tantestületek maguk választottak igazgatót, hogy a szakos munkaközösség véleményét ki kellett kérni egy új kolléga alkalmazásához, hogy egy tagozat szakmai óráinak kérdésében a tagozat vezetője egyetértési joggal bírt.  Egyentankönyv, egyentananyag, egyeniskola. A tanárok egymással is felcserélhetők (sőt, tanár nem tanárra is cserélhető); az igazgatók legfőbb erénye, hogy jól tudnak végrehajtani; a tankerület dönt arról is, hogy az iskolában milyen program szerint folyjon a pedagógiai munka.

Értelmiségiként jogom (de kötelességem is) volna a munkámat nagyfokú önállósággal végezni – nagyon megvisel ez a meghasonulás.

… kapcarongynak érzem magam attól, ahogy bánnak velem és a kollégáimmal – a legfelsőbb szintektől az „utca emberéig”.

Az országos sajtóban elhíresült mondatok egész sora emlékezteti a pedagógusokat arra, mit gondolnak felőlük: hogy ha nincs kréta az iskolában, a jó tanár maga veszi meg azt; hogy a tisztességes tanár nem a fizetésétől teszi függővé a teljesítményét; hogy ne sírjanak a tanárok, mert ott van nekik a nyári szünet; hogy béren kívüli juttatás egy tanárnak, hogy otthon javíthatja a dolgozatokat, hisz közben a vacsorát is megfőzi.

Nem csoda, ha általános vélekedéssé vált a 3 hónapos nyári szünet legendája, vagy az, hogy az iskolában 3-4 órát tartó tanár ronggyá keresi magát a magánórákból; de azt is mindenki tudni véli, hogy a digitális oktatás idején a pedagógusok semmit sem dolgoztak.

Ha már covid – az megvan, hogy járványnak szinte legjobban kitett pedagógusokat kihagyták az oltási sorrendből, mert a közvéleménykutatások szerint „nem mindenki pedagóguspárti ebben az országban”?

Én megadom a tiszteletet annak, akit az megillet, és igyekszem úgy élni, hogy én is kiérdemeljem mások tiszteletét; büszke embernek tartom magam – nagyon megvisel ez a meghasonulás.

Aki tartósan nincs harmóniában önmagával, belebetegszik – előbb a lelki egészség lesz oda, amit gyakran követnek a testi tünetek. Ezt nem szeretném megvárni. Már korábban is fontolgattam a pályaelhagyást, de a meghasonulásomat mostanáig ellensúlyozni tudta a hivatásom szépsége. Mostanáig…

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen