Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.
(E
szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő
mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek;
e szavakat én sem elítélően használom!)
Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja
szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén
nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek
átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni
érte – a megélhetés függhet ettől.
Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhány kollégámat egy másik
szomorú lépésre: szakmát tanulnak esti képzésben. Gyakorló (több)diplomás
tanárként munka mellett kőművesnek, szobafestőnek, burkolónak, stb.
jelentkeznek. Az sem szívderítő, ha valóban pályamódosítás szándékával teszik ezt,
de gyanítom, hogy inkább a havi pár tízezer forintot jelentő ösztöndíjakra
hajtanak – hisz elég életszerűtlen, hogy egy nevelőtestület 15%-a ezentúl az
építőiparban keresné a boldogulását (negyvenen túli pedagógusokról beszélek,
akik között hölgyek is vannak).
Mindeközben tele a sajtó a pedagógus béremelésekkel.
A
felszínesen tájékozódó átlagpolgár nem érti, „miért sírnak a pedagógusok”, hisz
félévente hallják a médiában, hogy megint emelik a tanári jövedelmeket. Persze
ebben nem sok igazság van, legnagyobbrészt trükközés folyik (például az
egyszeri, de 3 évre elosztott pótlékemelést
minden naptári év kezdetén és minden tanév kezdetén el lehet adni „újabb béremelésként”).
A státusztörvény „ellentételezéseként” felajánlott hatalmas
összegű „béremelés” számomra például konkrétan 5%-ot jelent – a hivatalos
tájékoztatóm szerint ez is csak „várható”, a státusztörvény szerint pedig csak
akkor, ha az „Unió fizet”.
A jövedelem-kérdés kapcsán minden megértésem a kollégáimé,
ám egyvalamiben nem tudok toleráns lenni velük: tisztelet a kivételnek, de a
pedagógusok nagy része rettenetesen hanyag. Nem a munkájukat ítélem meg ezzel a
kijelentéssel, ettől még lehetnek a saját területükön remek szakemberek - a
hanyagságot arra a tájékozatlanságra értem, ami a saját helyzetükre vonatkozik.
Sajnos rengeteg példát tudok erre felhozni.
Volt, hogy egy beszélgetésben a „pedagógus érdekképviselet” kifejezést használtam, és - a legalább tíz éve tanító - kollégám rákérdezett, hogy ez mit jelent.
A pedagógus sztrájktól tanártársaim zöme távol maradt, pedig
e távolmaradók is folyton panaszkodnak a közoktatás számos nehézségére. „Nem
mertek” részt venni. Annak ellenére, hogy a részvétel törvényességét a
kormányzat is elismerte és hangoztatta, sőt, az igazgatónk is hangsúlyozta,
hogy ezért senkit nem érhet semmilyen hátrány. Annak ellenére, hogy a sztrájk
miatt kieső jövedelmet visszafizették a szakmai szervezetek. És annak ellenére,
hogy a tanítás sem csorbult, hiszen a végzősök minden óráját, a többiek óráinak
felét meg kellett tartani a sztrájk alatt is – és lehetett lyukasórában is
sztrájkolni.
Volt néhány kolléga, aki a mostani tanévnyitó értekezleten hallott
először arról, hogy született egy „státusztörvény”. A figyelmüket az keltette
fel, amikor az igazgató az új bértábláról beszélt – meg is köszönték, hogy
elküldi majd nekik a törvény linkjét, mert abból megtudják, mennyit fognak
keresni. Mégcsak annyit sem terveztek befektetni a saját jövőjüket meghatározó
helyzet megismerésébe, hogy megkeressék a jogszabályt, és netán a többi
rendelkezésről is tájékozódjanak.
A legfrissebb pedig: egy kolléga nagyon jólesően biztosított arról, hogy sajnálja, amiért nem maradok az iskolában, majd hozzátette, hogy
azt viszont nem érti, miért nem viszem végig a végzős osztályomat, miért tanév közben megyek el.
Amikor elmondtam neki, hogy csak így kaphatok végkielégítést,
amire nagy szükségem lesz, akkor rácsodálkozott: ő erről semmit sem tudott.
A példáim gimnáziumi tanárokról szóltak!
Végtelenül szomorú, de a szakmánk válságáról ez a hozzáállás
is tehet; és a pályaelhagyásom okai között elég nagy súllyal szerepel, hogy
igen nehezen tudok ezzel közösséget vállalni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése