Áldozathibáztatás ⃰
Amikor az akkor még csak tervezett „státusztörvénnyel” először szembesültem, az azonnali reakcióm az volt, hogy ha ezt a szabályozást bevezetik az oktatásba, én biztosan nem maradok. Ezt a gondolatot azonban szinte rögtön követte a szégyen érzése: milyen pedagógus vagyok én, ha arra készülök, hogy cserbenhagyom a tanítványaimat, a szülőket, az iskolámat (és a hazámat)?!
Azóta elfogadták a törvényt, hatályba is lépett, de a fenti
dilemma velem maradt.
Egészen addig, míg meg nem értettem és tudatosítottam, hogy
ez egy tipikus áldozathibáztatás szituáció, és nem viselkedhetek úgy, mint a magát okoló áldozat.
Az félelmetes, ha a jó emberekkel is történhetnek rossz
dolgok; mert egy igazságos világban mindenki azt kapja, amit érdemel;
igazságtalanság csak azzal történik, aki nem viselkedik elég okosan, vagy aki
nem jó ember. Aki tehát az áldozatot hibáztatja, az magát védi: ha ő jó és jól
viselkedik, akkor őt nem fogja igazságtalanság érni.
Ez a gondolkodásmód eléggé általános, ráadásul megerősítést
is kap nagy presztizsű intézményektől (média, igazságszolgáltatási rendszer, politika,
rendőrség), így maguk az áldozatok is önmagukat hibáztatják, szégyellik azt,
ami velük történt.
Évek óta próbálkozik a szakmánk felhívni a figyelmet az oktatás problémáira.
Komoly szakmai elemzések, kutatások készültek, ám a
döntéshozók tárgyaláskészségének nyilvánvaló hiánya miatt az érdekérvényesítés
egyéb módjait is próbáltuk: a sztrájktól kezdve a polgári engedetlenségen át a
tüntetésekig. A pedagógusok megpróbálták megakadályozni, hogy a közoktatás – a
döntéshozók által is elismert – gondjai ne vezessenek katasztrófához. „Tettek
ellene”.
Mindez azonban nem közös gondolkodást és konszenzusos
cselekvést hozott, hanem a „státusztörvényt” – egy az érintettek nagy része
számára elfogadhatatlan, nélkülünk keresztülvitt, a torkunkon lenyomott,
(meg)erőszakolt jövőt.
A státusztörvény előtt sem volt könnyű tanárnak lennem. Az
első diplomám után még négyszer vettem részt egyetemi képzésben – a kurzusokon
megismertem számos korszerű módszert, kipróbált és eredményes pedagógiát. A
tanításban ezek közül szinte semmit sem tudok hasznosítani a jól ismert okok
miatt (alkalmatlan tantermi keretek, 45 perces órák, hatalmas tananyagmennyiség,
magas tanulói létszámok, forráshiány, tanulói leterheltség, elavult tananyag,
rossz tankönyvek, stb.); de törekedtem rá, és jórészt önkizsákmányolással mégis
megpróbáltam a legjobbat nyújtani.
A Kádár-rendszerben a női nyugdíjkorhatár az az életkor
volt, amibe épp most léptem bele. A fentiektől függetlenül is érzem ennek a
következményeit. De a „státusztörvény” után már nem csak a korom, nem csak a
felsorolt, eddig is meglévő problémák terhelnek, hanem az új tapasztalatok is.
A hivatásom és a személyem cinikus semmibevétele, a változás iránti remény
megsemmisülése, a hatalomnak való kiszolgáltatottság érzése, az egzisztenciális
biztonság elvesztése; a félelem, hogy az ezekkel járó stressz előbb-utóbb testi
tünetekben is jelentkezik.
Eldöntöttem, hogy nem maradok a rendszerben, pályaelhagyó leszek.
Annak ellenére, hogy két végzős osztályt hagyok ott tanév
közben, az egyik a sajátom. Annak ellenére, hogy sok szülő és sokszor
nyilvánvalóvá tette, hogy szükségük van rám. Annak ellenére, hogy egy az
országban egyedülálló tagozatot vezetek, ami meg fogja sínyleni a távozásomat.
Annak ellenére, hogy a nevelőtestületben jó néhány kolléga támaszkodik rám, akiknek
tovább nem leszek segítségére. Annak ellenére, hogy az iskolám a saját alma
materem is, aminek rengeteget köszönhetek. Annak ellenére, hogy az igazgatómnak
– aki végre egy olyan ember, aki nagyrészt felül tud emelkedni politikai
megfontolásokon – és a kollégáimnak gondot okozok az év közbeni távozással.
Ezek ellenére – mert nem én vagyok a hibás! Én az áldozata vagyok mindannak,
ami ma a magyar oktatással történik!
Hogy a megaláztatásom teljes legyen, tanév közben vagyok kénytelen távozni.
Egyrészt azért megalázó, mert kényszer: csak így juthatok
hozzá ahhoz a jogászi trükkel megrövidített kicsinyke végkielégítéshez, amire
nagy szükségem lesz, amikor munkanélkülivé válok. És megalázó, mert épp ez a
megalázás a cél: a „státusztörvény” ebbéli passzusainak egyetlen oka, hogy az
így távozni kényszerülő pedagógust még inkább cserbenhagyónak tartsák a diákok,
a szülők, a kollégák és a vezetőség. Mert így sokkal kézzelfoghatóbb, testközelibb
élmény lesz mindannyiuknak. Így a pályaelhagyó pedagógust lehet hibáztatni - az
oktatás általános problémája helyett közvetlenül rá lehet hárítani a keletkező
károkat: hogy a diák és a szülő a legrosszabbkor kénytelen alkalmazkodni egy új
tanárhoz, a kollégák nyakába zúdulnak a helyettesítések, az igazgatóság tanév
közben kapkodhat megoldás után.
Akik ismernek engem (vagy bármely elhivatott pedagógust), azok tudják, hogy a fentiek racionális végiggondolása ellenére mindezt egy óriási érzelmi válság kíséri. Attól még, hogy az áldozat „tartja magát” és igyekszik úgy részt venni a mindennapokban, hogy kívülről ne látszódjon rajta az átélt tragédia; attól, hogy túl akar élni és ezért tervezi a jövőjét, attól még a szerzett sebek lüktetnek és fájnak, és jó darabig vele (velem) is maradnak.
⃰ Néhány éve Pécsett történt egy felkavaró gyilkosság. Az áldozat egy fiatal nő volt, aki egy szórakozóhelyről ment éjszaka haza egyedül. A megyei rendőrség – nem feltétlenül kizárólag erre az esetre reagálva – egy kisfilmet készíttetett; a lényege és a szlogenje az volt: „Tehetsz róla, tehetsz ellene!”.
A filmben három lány készül bulizni; alkoholt
fogyasztanak, kihívóan öltöznek fel, fiúkkal táncolnak és csókolóznak egy
bárban – aztán hazafelé egyiküket megerőszakolja egy férfi. A videó végén pedig
megjelenik a szlogen. Nyilvánvaló az üzenet: ha az ábrázolt módon viselkednek a
lányok, akkor maguk tehetnek arról, ha megerőszakolják őket; ha viszont „jól
viselkedtek volna”, akkor megakadályozhatták volna ezt. Ez a tipikus
áldozathibáztatás.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése