Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagóguspályát 3/1: Áldozathibáztatás

 Áldozathibáztatás ⃰ 

Pályaelhagyás - áldozathibáztatás

Amikor az akkor még csak tervezett „státusztörvénnyel” először szembesültem, az azonnali reakcióm az volt, hogy ha ezt a szabályozást bevezetik az oktatásba, én biztosan nem maradok. Ezt a gondolatot azonban szinte rögtön követte a szégyen érzése: milyen pedagógus vagyok én, ha arra készülök, hogy cserbenhagyom a tanítványaimat, a szülőket, az iskolámat (és a hazámat)?!

Azóta elfogadták a törvényt, hatályba is lépett, de a fenti dilemma velem maradt.

Egészen addig, míg meg nem értettem és tudatosítottam, hogy 

ez egy tipikus áldozathibáztatás szituáció, és nem viselkedhetek úgy, mint a magát okoló áldozat.

Az félelmetes, ha a jó emberekkel is történhetnek rossz dolgok; mert egy igazságos világban mindenki azt kapja, amit érdemel; igazságtalanság csak azzal történik, aki nem viselkedik elég okosan, vagy aki nem jó ember. Aki tehát az áldozatot hibáztatja, az magát védi: ha ő jó és jól viselkedik, akkor őt nem fogja igazságtalanság érni.

Ez a gondolkodásmód eléggé általános, ráadásul megerősítést is kap nagy presztizsű intézményektől (média, igazságszolgáltatási rendszer, politika, rendőrség), így maguk az áldozatok is önmagukat hibáztatják, szégyellik azt, ami velük történt.

Évek óta próbálkozik a szakmánk felhívni a figyelmet az oktatás problémáira. 

Komoly szakmai elemzések, kutatások készültek, ám a döntéshozók tárgyaláskészségének nyilvánvaló hiánya miatt az érdekérvényesítés egyéb módjait is próbáltuk: a sztrájktól kezdve a polgári engedetlenségen át a tüntetésekig. A pedagógusok megpróbálták megakadályozni, hogy a közoktatás – a döntéshozók által is elismert – gondjai ne vezessenek katasztrófához. „Tettek ellene”.

Mindez azonban nem közös gondolkodást és konszenzusos cselekvést hozott, hanem a „státusztörvényt” – egy az érintettek nagy része számára elfogadhatatlan, nélkülünk keresztülvitt, a torkunkon lenyomott, (meg)erőszakolt jövőt.

A státusztörvény előtt sem volt könnyű tanárnak lennem. Az első diplomám után még négyszer vettem részt egyetemi képzésben – a kurzusokon megismertem számos korszerű módszert, kipróbált és eredményes pedagógiát. A tanításban ezek közül szinte semmit sem tudok hasznosítani a jól ismert okok miatt (alkalmatlan tantermi keretek, 45 perces órák, hatalmas tananyagmennyiség, magas tanulói létszámok, forráshiány, tanulói leterheltség, elavult tananyag, rossz tankönyvek, stb.); de törekedtem rá, és jórészt önkizsákmányolással mégis megpróbáltam a legjobbat nyújtani.

A Kádár-rendszerben a női nyugdíjkorhatár az az életkor volt, amibe épp most léptem bele. A fentiektől függetlenül is érzem ennek a következményeit. De a „státusztörvény” után már nem csak a korom, nem csak a felsorolt, eddig is meglévő problémák terhelnek, hanem az új tapasztalatok is. A hivatásom és a személyem cinikus semmibevétele, a változás iránti remény megsemmisülése, a hatalomnak való kiszolgáltatottság érzése, az egzisztenciális biztonság elvesztése; a félelem, hogy az ezekkel járó stressz előbb-utóbb testi tünetekben is jelentkezik.

Eldöntöttem, hogy nem maradok a rendszerben, pályaelhagyó leszek.

Annak ellenére, hogy két végzős osztályt hagyok ott tanév közben, az egyik a sajátom. Annak ellenére, hogy sok szülő és sokszor nyilvánvalóvá tette, hogy szükségük van rám. Annak ellenére, hogy egy az országban egyedülálló tagozatot vezetek, ami meg fogja sínyleni a távozásomat. Annak ellenére, hogy a nevelőtestületben jó néhány kolléga támaszkodik rám, akiknek tovább nem leszek segítségére. Annak ellenére, hogy az iskolám a saját alma materem is, aminek rengeteget köszönhetek. Annak ellenére, hogy az igazgatómnak – aki végre egy olyan ember, aki nagyrészt felül tud emelkedni politikai megfontolásokon – és a kollégáimnak gondot okozok az év közbeni távozással. Ezek ellenére – mert nem én vagyok a hibás! Én az áldozata vagyok mindannak, ami ma a magyar oktatással történik!

Hogy a megaláztatásom teljes legyen, tanév közben vagyok kénytelen távozni.

Egyrészt azért megalázó, mert kényszer: csak így juthatok hozzá ahhoz a jogászi trükkel megrövidített kicsinyke végkielégítéshez, amire nagy szükségem lesz, amikor munkanélkülivé válok. És megalázó, mert épp ez a megalázás a cél: a „státusztörvény” ebbéli passzusainak egyetlen oka, hogy az így távozni kényszerülő pedagógust még inkább cserbenhagyónak tartsák a diákok, a szülők, a kollégák és a vezetőség. Mert így sokkal kézzelfoghatóbb, testközelibb élmény lesz mindannyiuknak. Így a pályaelhagyó pedagógust lehet hibáztatni - az oktatás általános problémája helyett közvetlenül rá lehet hárítani a keletkező károkat: hogy a diák és a szülő a legrosszabbkor kénytelen alkalmazkodni egy új tanárhoz, a kollégák nyakába zúdulnak a helyettesítések, az igazgatóság tanév közben kapkodhat megoldás után.

Akik ismernek engem (vagy bármely elhivatott pedagógust), azok tudják, hogy a fentiek racionális végiggondolása ellenére mindezt egy óriási érzelmi válság kíséri. Attól még, hogy az áldozat „tartja magát” és igyekszik úgy részt venni a mindennapokban, hogy kívülről ne látszódjon rajta az átélt tragédia; attól, hogy túl akar élni és ezért tervezi a jövőjét, attól még a szerzett sebek lüktetnek és fájnak, és jó darabig vele (velem) is maradnak.

Néhány éve Pécsett történt egy felkavaró gyilkosság. Az áldozat egy fiatal nő volt, aki egy szórakozóhelyről ment éjszaka haza egyedül. A megyei rendőrség – nem feltétlenül kizárólag erre az esetre reagálva – egy kisfilmet készíttetett; a lényege és a szlogenje az volt: „Tehetsz róla, tehetsz ellene!”.

A filmben három lány készül bulizni; alkoholt fogyasztanak, kihívóan öltöznek fel, fiúkkal táncolnak és csókolóznak egy bárban – aztán hazafelé egyiküket megerőszakolja egy férfi. A videó végén pedig megjelenik a szlogen. Nyilvánvaló az üzenet: ha az ábrázolt módon viselkednek a lányok, akkor maguk tehetnek arról, ha megerőszakolják őket; ha viszont „jól viselkedtek volna”, akkor megakadályozhatták volna ezt. Ez a tipikus áldozathibáztatás.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...