Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagóguspályát 3/1: Áldozathibáztatás

 Áldozathibáztatás ⃰ 

Pályaelhagyás - áldozathibáztatás

Amikor az akkor még csak tervezett „státusztörvénnyel” először szembesültem, az azonnali reakcióm az volt, hogy ha ezt a szabályozást bevezetik az oktatásba, én biztosan nem maradok. Ezt a gondolatot azonban szinte rögtön követte a szégyen érzése: milyen pedagógus vagyok én, ha arra készülök, hogy cserbenhagyom a tanítványaimat, a szülőket, az iskolámat (és a hazámat)?!

Azóta elfogadták a törvényt, hatályba is lépett, de a fenti dilemma velem maradt.

Egészen addig, míg meg nem értettem és tudatosítottam, hogy 

ez egy tipikus áldozathibáztatás szituáció, és nem viselkedhetek úgy, mint a magát okoló áldozat.

Az félelmetes, ha a jó emberekkel is történhetnek rossz dolgok; mert egy igazságos világban mindenki azt kapja, amit érdemel; igazságtalanság csak azzal történik, aki nem viselkedik elég okosan, vagy aki nem jó ember. Aki tehát az áldozatot hibáztatja, az magát védi: ha ő jó és jól viselkedik, akkor őt nem fogja igazságtalanság érni.

Ez a gondolkodásmód eléggé általános, ráadásul megerősítést is kap nagy presztizsű intézményektől (média, igazságszolgáltatási rendszer, politika, rendőrség), így maguk az áldozatok is önmagukat hibáztatják, szégyellik azt, ami velük történt.

Évek óta próbálkozik a szakmánk felhívni a figyelmet az oktatás problémáira. 

Komoly szakmai elemzések, kutatások készültek, ám a döntéshozók tárgyaláskészségének nyilvánvaló hiánya miatt az érdekérvényesítés egyéb módjait is próbáltuk: a sztrájktól kezdve a polgári engedetlenségen át a tüntetésekig. A pedagógusok megpróbálták megakadályozni, hogy a közoktatás – a döntéshozók által is elismert – gondjai ne vezessenek katasztrófához. „Tettek ellene”.

Mindez azonban nem közös gondolkodást és konszenzusos cselekvést hozott, hanem a „státusztörvényt” – egy az érintettek nagy része számára elfogadhatatlan, nélkülünk keresztülvitt, a torkunkon lenyomott, (meg)erőszakolt jövőt.

A státusztörvény előtt sem volt könnyű tanárnak lennem. Az első diplomám után még négyszer vettem részt egyetemi képzésben – a kurzusokon megismertem számos korszerű módszert, kipróbált és eredményes pedagógiát. A tanításban ezek közül szinte semmit sem tudok hasznosítani a jól ismert okok miatt (alkalmatlan tantermi keretek, 45 perces órák, hatalmas tananyagmennyiség, magas tanulói létszámok, forráshiány, tanulói leterheltség, elavult tananyag, rossz tankönyvek, stb.); de törekedtem rá, és jórészt önkizsákmányolással mégis megpróbáltam a legjobbat nyújtani.

A Kádár-rendszerben a női nyugdíjkorhatár az az életkor volt, amibe épp most léptem bele. A fentiektől függetlenül is érzem ennek a következményeit. De a „státusztörvény” után már nem csak a korom, nem csak a felsorolt, eddig is meglévő problémák terhelnek, hanem az új tapasztalatok is. A hivatásom és a személyem cinikus semmibevétele, a változás iránti remény megsemmisülése, a hatalomnak való kiszolgáltatottság érzése, az egzisztenciális biztonság elvesztése; a félelem, hogy az ezekkel járó stressz előbb-utóbb testi tünetekben is jelentkezik.

Eldöntöttem, hogy nem maradok a rendszerben, pályaelhagyó leszek.

Annak ellenére, hogy két végzős osztályt hagyok ott tanév közben, az egyik a sajátom. Annak ellenére, hogy sok szülő és sokszor nyilvánvalóvá tette, hogy szükségük van rám. Annak ellenére, hogy egy az országban egyedülálló tagozatot vezetek, ami meg fogja sínyleni a távozásomat. Annak ellenére, hogy a nevelőtestületben jó néhány kolléga támaszkodik rám, akiknek tovább nem leszek segítségére. Annak ellenére, hogy az iskolám a saját alma materem is, aminek rengeteget köszönhetek. Annak ellenére, hogy az igazgatómnak – aki végre egy olyan ember, aki nagyrészt felül tud emelkedni politikai megfontolásokon – és a kollégáimnak gondot okozok az év közbeni távozással. Ezek ellenére – mert nem én vagyok a hibás! Én az áldozata vagyok mindannak, ami ma a magyar oktatással történik!

Hogy a megaláztatásom teljes legyen, tanév közben vagyok kénytelen távozni.

Egyrészt azért megalázó, mert kényszer: csak így juthatok hozzá ahhoz a jogászi trükkel megrövidített kicsinyke végkielégítéshez, amire nagy szükségem lesz, amikor munkanélkülivé válok. És megalázó, mert épp ez a megalázás a cél: a „státusztörvény” ebbéli passzusainak egyetlen oka, hogy az így távozni kényszerülő pedagógust még inkább cserbenhagyónak tartsák a diákok, a szülők, a kollégák és a vezetőség. Mert így sokkal kézzelfoghatóbb, testközelibb élmény lesz mindannyiuknak. Így a pályaelhagyó pedagógust lehet hibáztatni - az oktatás általános problémája helyett közvetlenül rá lehet hárítani a keletkező károkat: hogy a diák és a szülő a legrosszabbkor kénytelen alkalmazkodni egy új tanárhoz, a kollégák nyakába zúdulnak a helyettesítések, az igazgatóság tanév közben kapkodhat megoldás után.

Akik ismernek engem (vagy bármely elhivatott pedagógust), azok tudják, hogy a fentiek racionális végiggondolása ellenére mindezt egy óriási érzelmi válság kíséri. Attól még, hogy az áldozat „tartja magát” és igyekszik úgy részt venni a mindennapokban, hogy kívülről ne látszódjon rajta az átélt tragédia; attól, hogy túl akar élni és ezért tervezi a jövőjét, attól még a szerzett sebek lüktetnek és fájnak, és jó darabig vele (velem) is maradnak.

Néhány éve Pécsett történt egy felkavaró gyilkosság. Az áldozat egy fiatal nő volt, aki egy szórakozóhelyről ment éjszaka haza egyedül. A megyei rendőrség – nem feltétlenül kizárólag erre az esetre reagálva – egy kisfilmet készíttetett; a lényege és a szlogenje az volt: „Tehetsz róla, tehetsz ellene!”.

A filmben három lány készül bulizni; alkoholt fogyasztanak, kihívóan öltöznek fel, fiúkkal táncolnak és csókolóznak egy bárban – aztán hazafelé egyiküket megerőszakolja egy férfi. A videó végén pedig megjelenik a szlogen. Nyilvánvaló az üzenet: ha az ábrázolt módon viselkednek a lányok, akkor maguk tehetnek arról, ha megerőszakolják őket; ha viszont „jól viselkedtek volna”, akkor megakadályozhatták volna ezt. Ez a tipikus áldozathibáztatás.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen