Ugrás a fő tartalomra

INNOVÁCIÓ - Harmonity mini

 „Mi a fontosabb, (...) az út vagy a cél?

- A társ az úton.” (James Norbury)

Ott volt az orrom előtt, de nem láttam – ezt hívják a színházi szaknyelvben „belevakulásnak” vagy a népi bölcsességben a „nem látja a fától az erdőt” jelenségnek. Egy ügyfelem levele kellett hozzá, hogy eszembe jusson a megoldás.

Elölről kezdve… de előbb egy kérdés: 

Mit tennél, ha olyan dologban szeretnéd mások véleményét kérni, ami nem tartozik a teljes baráti körödre, de ha csak a legjobb barátoddal vitatnád meg, akkor a tőle kapott egyetlen válasz nem lenne elegendő?

Szóval… sok éves szakmai gyakorlatom során egy dolgot bizonyosan tudtam, egyet sejtettem, egy dolog viszont csak az agyam hátsó felében motoszkált. Azt a tapasztalataim alapján tudtam, hogy a csoportos dráma hatalmas energiákat tud felszabadítani, és ezáltal nagyon hatékony fejlesztő a résztvevők számára. Azt sejtettem viszont, hogy nem való mindenkinek – azoknak semmiképpen, akik mások előtt nem szívesen nyilvánulnak meg alkati adottságaik miatt; ezért matos-dráma-mentorként kidolgoztam egy egyéni drámaterápiás módszert. Mindkettő – a csoportos dráma és az egyéni is – működik a praxisomban.

Kiscsoportos önismereti kurzus


Az agyam hátsó felében az motoszkált, hogy van itt még valami fontos; egy olyan ügyfél-igény, amire nem tudtam még a kínálatomba illeszteni a megoldást. És ekkor talált meg az a bizonyos levél.

Ahogy elolvastam, rájöttem, mi az, amivel eddig nem foglalkoztam. Ezt egy rövid kis történettel illusztrálom. Amikor először megszületett a gondolat, hogy a vállalkozói létet választom a közalkalmazotti helyett, akkor a végleges döntésem előtt kikértem a családtagjaim, a barátaim és az ismerőseim véleményét. A párom – mai napig ebben is a legnagyobb támaszom – a kezdetektől bíztatott; ezerszer átbeszéltük vele a dolgot. Ő azonban (szerencsémre) elfogult velem, így elkezdtem sokakkal megvitatni a helyzetemet. Rengeteg embert beavattam, de ez sem volt az igazi, mert a rengeteg ember rengeteg - gyakran széttartó - véleményt formált meg. Az áttörést az hozta meg, hogy találkozót beszéltünk meg három volt osztálytársammal – a közöttünk lévő kapcsolat egyrészt laza, tekintve, hogy 4-5 évente tudunk összejönni, másrészt azonban a gyerekkori kötelékek miatt fontos. A pályamódosítással kapcsolatos döntésemben ez a beszélgetés segített leginkább.

A sztorimból és az emlegetett levélből kiindulva tehát rátaláltam arra az ügyfél-igényre, ami az orrom előtt volt: 

néhányunknak szüksége van arra a biztonságra, amit egy kicsi létszámú, ugyanakkor az egyéninél több impulzust jelentő „minicsoport” jelent – amikor önbizalmunkat, önismeretünket, énhatékonyságunkat szeretnénk növelni vagy a problémáinkhoz segítséget kapni.

Én mindenesetre felkínálom matos-dráma-mentorként ezt a lehetőséget is, ami a „Harmonity mini” elnevezést kapta. Keressen bátran, aki saját személyisége fejlesztésének ezt az útját választaná!


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...