Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz 11-12. rész

Kamaszokkal nehéz

 

Kamasz panasz 11.

Pár évvel ezelőtt készítettek egy kérdőíves felmérést a diákok körében egy középiskolában. A kutatók hipotézise az volt, hogy a tanulók potenciális példaképnek tekintik a tanáraikat és ebbe belejátszik az is, amit azok a külsejükkel, megjelenésükkel, személyi higiéniájukkal kommunikálnak. A kutatás igazolta a hipotézist; leegyszerűsítve az lett az eredmény, hogy a tanári tekintélynek fontos összetevője a szaktudás és a szakmai kompetencia mellett a pedagógusok esztétikai képe is.

Valamiért a mi kultúrkörünkben az a nézet a kizárólagosan elfogadott, hogy „nem a külcsín, hanem a belbecs” a fontos, és aki mást mond, arra könnyen rásütik, hogy üresfejű. Ugyanakkor azt is tartja a kollektív bölcsesség, hogy árulkodik a személyiségünkről az is, hogy hogyan néz ki az otthonunk, az autónk, a külsőnk.

Én magam arra jöttem rá a tanári pályafutásom alatt, hogy jobb, ha vigyázok a külsőségekkel. Ugyanis többszörös osztályfőnök voltam, és nagyon sokszor elég bizalmat éreztek a diákjaim ahhoz, hogy a kollégáimról nyíltan megfogalmazzák a véleményüket. Ezekből az egyik fontos tanulság az, hogy mindent észrevesznek, minden velünk kapcsolatos apróság formálja a rólunk kialakított képüket. A másik, hogy arra a tanerőre akkor sem tudnak felnézni, ha szakmailag kiváló, akit a külseje gúnyra készteti őket, akit ki lehet nevetni.

Lehet ezt bagatellizálni - hisz nyilván a tanártól tanulni kell és nem esztétikai élményt szerezni -, de a magam részéről próbálom elkerülni, hogy még a 30 éves osztálytalálkozón is arról emlékezzenek meg rólam, hogy (néhány példa):

ő hordott tüdőnacit, zokni-szandált, vénségére miniszoknyát; neki volt folyton zsíros a haja, szőrös a lába, pecsétes a ruhája; neki fröcsögött beszéd közben a nyála…

Kamasz panasz 12.

Konkrét példát hozok ugyan a kiemelni szándékozott jelenség alátámasztására, de nem a példában szereplő dolog a lényeg, hanem a mögötte meghúzódó szemlélet.

Középiskolában létezik az előrehozott érettségi intézménye – a végzős év előtt leggyakrabban idegen nyelvekből vizsgáznak a diákok. Ehhez az kell, hogy először beszámoljanak a még előttük álló évek tananyagából – tehát pl. egy tizedikes, miközben járja a saját osztályát, osztályozóvizsgát tesz tavasszal a 10. év második félévi, a 11. évi teljes és a 12. évi teljes angol nyelv tantárgy tananyagából, majd májusban megírja az írásbeli érettségit, júniusban leteszi szóbelit. Nem kis feladat, de rengetegen megugorják. A lényeg, hogy vajon mi célból vállalják ezt fel?

Van ötlete a nyájas olvasónak?

Aki egy tantárgyból előrehozott érettségit tesz, az tehát megszerezte előre annak a tárgynak az év végi osztályzatait, így ezekből a tárgyakból nem kellene már a többi nem vizsgázott osztálytárssal együtt bejárnia az órákra. Mégis felmerül egyes tanári karokban, hogy náluk ne engedjék meg ezt. Hogy mi az emellett érvelők indoka? Most jön a – számomra legalábbis – halmeresztő érvelés: „Ha ezt megengedjük, a diákok majd sorra le akarnak érettségizni előre, hogy lóghassanak az órákról.”

Nyilván nem kell szájbarágnom, mi a felháborító és egyben nevetséges ebben, de hadd tágítsam ki a dolgot! Létezik az a pedagógusi szemlélet, hogy a diákok bármilyen tette, kérése, célja mögött valamilyen rossz szándékot kell feltételezni; vagyis a kamasz eredendően lusta, át akarja verni a tanárt, rosszindulat vezeti mindenben. Ez a szemlélet szüli az indokolatlan szigort és a felesleges korlátozásokat, amiknek az igazságtalansága persze feltüzeli a kamasz túltengő igazságérzetét, így szóval –tettel lázadó hajlamát. És kész az ördögi kör. Mindeközben 

az a diák, akihez épp ellenkező előjellel viszonyulnak, szárnyakat kap; és ha néha mégis gyarló indok szerint viselkedik, maga veszi észre, hogy érdemtelenné vált erre a bizalomra és elszégyelli magát.

Fontosnak tartom azonban leszögezni, hogy én átlagos helyzetű és hátterű diákokkal szereztem a tapasztalataimat; sajnos van jó néhány olyan fiatal, aki mire középiskolába kerül (ha egyáltalán odakerül), addigra annyi csalódás érte, netán kapott az élettől annyi hatalmas pofont, hogy valóban kezelhetetlenné, deviánssá válik; az ilyen kamaszokat a szocializálódásuk hátrányai miatt bizonyára másképp kell kezelni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen