Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz 11-12. rész

Kamaszokkal nehéz

 

Kamasz panasz 11.

Pár évvel ezelőtt készítettek egy kérdőíves felmérést a diákok körében egy középiskolában. A kutatók hipotézise az volt, hogy a tanulók potenciális példaképnek tekintik a tanáraikat és ebbe belejátszik az is, amit azok a külsejükkel, megjelenésükkel, személyi higiéniájukkal kommunikálnak. A kutatás igazolta a hipotézist; leegyszerűsítve az lett az eredmény, hogy a tanári tekintélynek fontos összetevője a szaktudás és a szakmai kompetencia mellett a pedagógusok esztétikai képe is.

Valamiért a mi kultúrkörünkben az a nézet a kizárólagosan elfogadott, hogy „nem a külcsín, hanem a belbecs” a fontos, és aki mást mond, arra könnyen rásütik, hogy üresfejű. Ugyanakkor azt is tartja a kollektív bölcsesség, hogy árulkodik a személyiségünkről az is, hogy hogyan néz ki az otthonunk, az autónk, a külsőnk.

Én magam arra jöttem rá a tanári pályafutásom alatt, hogy jobb, ha vigyázok a külsőségekkel. Ugyanis többszörös osztályfőnök voltam, és nagyon sokszor elég bizalmat éreztek a diákjaim ahhoz, hogy a kollégáimról nyíltan megfogalmazzák a véleményüket. Ezekből az egyik fontos tanulság az, hogy mindent észrevesznek, minden velünk kapcsolatos apróság formálja a rólunk kialakított képüket. A másik, hogy arra a tanerőre akkor sem tudnak felnézni, ha szakmailag kiváló, akit a külseje gúnyra készteti őket, akit ki lehet nevetni.

Lehet ezt bagatellizálni - hisz nyilván a tanártól tanulni kell és nem esztétikai élményt szerezni -, de a magam részéről próbálom elkerülni, hogy még a 30 éves osztálytalálkozón is arról emlékezzenek meg rólam, hogy (néhány példa):

ő hordott tüdőnacit, zokni-szandált, vénségére miniszoknyát; neki volt folyton zsíros a haja, szőrös a lába, pecsétes a ruhája; neki fröcsögött beszéd közben a nyála…

Kamasz panasz 12.

Konkrét példát hozok ugyan a kiemelni szándékozott jelenség alátámasztására, de nem a példában szereplő dolog a lényeg, hanem a mögötte meghúzódó szemlélet.

Középiskolában létezik az előrehozott érettségi intézménye – a végzős év előtt leggyakrabban idegen nyelvekből vizsgáznak a diákok. Ehhez az kell, hogy először beszámoljanak a még előttük álló évek tananyagából – tehát pl. egy tizedikes, miközben járja a saját osztályát, osztályozóvizsgát tesz tavasszal a 10. év második félévi, a 11. évi teljes és a 12. évi teljes angol nyelv tantárgy tananyagából, majd májusban megírja az írásbeli érettségit, júniusban leteszi szóbelit. Nem kis feladat, de rengetegen megugorják. A lényeg, hogy vajon mi célból vállalják ezt fel?

Van ötlete a nyájas olvasónak?

Aki egy tantárgyból előrehozott érettségit tesz, az tehát megszerezte előre annak a tárgynak az év végi osztályzatait, így ezekből a tárgyakból nem kellene már a többi nem vizsgázott osztálytárssal együtt bejárnia az órákra. Mégis felmerül egyes tanári karokban, hogy náluk ne engedjék meg ezt. Hogy mi az emellett érvelők indoka? Most jön a – számomra legalábbis – halmeresztő érvelés: „Ha ezt megengedjük, a diákok majd sorra le akarnak érettségizni előre, hogy lóghassanak az órákról.”

Nyilván nem kell szájbarágnom, mi a felháborító és egyben nevetséges ebben, de hadd tágítsam ki a dolgot! Létezik az a pedagógusi szemlélet, hogy a diákok bármilyen tette, kérése, célja mögött valamilyen rossz szándékot kell feltételezni; vagyis a kamasz eredendően lusta, át akarja verni a tanárt, rosszindulat vezeti mindenben. Ez a szemlélet szüli az indokolatlan szigort és a felesleges korlátozásokat, amiknek az igazságtalansága persze feltüzeli a kamasz túltengő igazságérzetét, így szóval –tettel lázadó hajlamát. És kész az ördögi kör. Mindeközben 

az a diák, akihez épp ellenkező előjellel viszonyulnak, szárnyakat kap; és ha néha mégis gyarló indok szerint viselkedik, maga veszi észre, hogy érdemtelenné vált erre a bizalomra és elszégyelli magát.

Fontosnak tartom azonban leszögezni, hogy én átlagos helyzetű és hátterű diákokkal szereztem a tapasztalataimat; sajnos van jó néhány olyan fiatal, aki mire középiskolába kerül (ha egyáltalán odakerül), addigra annyi csalódás érte, netán kapott az élettől annyi hatalmas pofont, hogy valóban kezelhetetlenné, deviánssá válik; az ilyen kamaszokat a szocializálódásuk hátrányai miatt bizonyára másképp kell kezelni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...