Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz 13-14. rész

 

Kamasz panasz 13.

Közkeletű vélekedés, hogy vannak szülők, akik a saját meg nem valósított céljaikat, álmaikat akarják a gyerekükön keresztül elérni, megélni. Mi van akkor, ha sikerül? Sőt, nem csak sikerül a gyerekünknek az, amit mi szerettünk volna és nem érhettük el, de túl is szárnyal bennünket? Határtalan örömöt érzünk – valószínűleg. Az nem lehet, hogy ha mélyen magába néz a szülő, érez valami mást is? Szerintem nincs abban semmi rossz, ha némi csalódottságot (maga miatt) is átél, netán féltékenységet, irigységet. Én ezt inkább természetesnek tartom. A baj ott kezdődik, ha ezeket az érzéseket nem tudja azonosítani, elemezni és ezek által legyőzni vagy átkeretezni.

Tehetség gondozása


Hasonló helyzetbe pedagógusként kerülni talán még nagyobb kihívás. A tanítványhoz nem köti rokoni szál és feltétlen szeretet, így ha az elér valami olyant, ami csak keveseknek adatik meg, ezek nem segítenek ellenpontozni a netán feltámadó csalódottságát, féltékenységét, irigységét. 

Egy tanárnak szintén nagy szüksége van arra, hogy tudja azonosítani és elemezni az ilyen érzelmeit, mert neki kötelessége legyőzni vagy átkeretezni ezeket – ha elhivatott szakember.

Ha van olyan szerencsés egy pedagógus (mert szerintem ez kivételes szerencse), hogy találkozik a pályája során néhány átlagon felüli tehetségű diákkal, az óriási kihívást jelenthet számára. Mert egyszerre kell tudnia támogatni és határok közé illeszteni a szárnyalását; közben pedig még a fent említett sajátos érzésekkel is kezdenie kell valamit.

Előfordul az az extrém helyzet is, hogy egy gyermek tehetségét felfedezik és tényleg kivételes karrier lehetőséget kínálnak fel neki, ám vagy-vagy helyzet áll elő: ha a szülők úgy döntenek, hogy élnek a lehetőséggel, abba kell hagyni a tanulmányokat (és a „normális” gyerekkort); míg ha nem élnek vele, ez örökre elúszhat. Nem gondolom, hogy hibás lépés ilyenkor a diák pedagógusainak a véleményét is kikérni, de – bár a szülő számára nagyon nehéz ez a helyzet -, a döntés – jogilag is – az övé. Ám a pedagógusra is hatalmas teher kerül.; bármilyen véleményt fogalmaz is meg, bármit tanácsol is, óhatatlanul hibáztathatóvá válik, mert maga a szituáció olyan, hogy valamilyen veszteség mindenképpen lesz. Tetézheti ezt, ha középiskolásról van szó: a kamasz – jogosan – részt kér a döntésből; felmérni még nem igazán tudja, de a veszteség az övé lesz, bármelyik irányt választják.

Pedagógusként velem is előfordult több hasonló eset; saját bőrömön tapasztaltam meg a fenti dilemmákat.

Kamasz panasz 14.

Az iskola életéhez hozzátartozik, hogy rendszeresen átvonulnak a diákságon a „szokásos” kórokozók „mezei” betegségeket okozva, és ezzel megnő az egy-két hetes hiányzások száma. A tanárok számára ez azt is jelenti, hogy nehezebben lehet haladni a tananyaggal, hogy pótló dolgozatokat kell szerkeszteni, fejben kell tartani, kinek mennyi pótlási idő jár, stb. Nem könnyű ehhez igazodni, bosszantó, hogy hetekig soha nincs teljes osztálylétszám. Pláne, ha valami olyan feladat előtt áll az osztály vagy a csoport, amihez a hiányzó gyerekek is kellenének – versenyek, ünnepi műsorok, kiselőadások, stb. Értem – és meg is tapasztaltam -, hogy ilyenkor a tanár egyszerre él át kétféle érzelmet: sajnálja is a betegeket, de mérges is amiatt, hogy emiatt nem halad a dolgaival. Így aztán amikor a betegség után újra iskolában találja a tanulót, minél gyorsabban szeretné visszaterelni a rendes kerékvágásba.

Kamasz panasz: hiányzás


Ezen a ponton kell megemlíteni a gyakori kamasz panaszt: 

betegségből visszatérve rögtön meg kell írni az elmaradt dolgozatokat, leadni a hiányzó feladatokat. Jobb esetben kimondatlan marad, de sokszor el is hangzik az indok: otthon voltál egy (két) hétig, igazán juthatott rá időd.

Igen, idő az volt; mégpedig nagyon-nagyon hosszú(nak tűnő) idő, mert lázasan, torokfájósan, „kiköhögöm a tüdőm” állapotban minden perc csigalassan vánszorog – és nyilván ugyanezért a test gyógyulására fordítódik minden energia; még csak eszébe sem jut a diáknak a lecke. Vagyis az volna korrekt, ha az iskolai feladatok és tanulnivalók bepótolásának kezdő napja a betegség utáni első nap lenne.

De nézzünk még egy lehetőséget, azt, amiben a suliból kimaradó diák 1-2 nap alatt meggyógyul és a hátralévő „táppénzes” időben csak pihen. Ilyen esetben miért nem tanul az ebadta? Mondjuk azért, mert erre a fajta pihenésre is szüksége van a szervezetének. A betegség miatt is; és talán épp azért, mert az is azért döntötte le a lábáról, mert pihenésre volt szüksége. Ugyanis (és ezt kutatások is alátámasztják) rettenetesen túl vannak terhelve az iskolával a tanulók. Sőt, 

az oktatási rendszer számtalan ponton ellentétes a gyermeklélektan tudományos ajánlásaival 

- ilyen például a tanítás kezdete: reggel 8 órakor a gyerekek még nincsenek hatékony tanulásra alkalmas állapotban.

Ha az orvos úgy dönt, a gyerek maradjon otthon, akkor ne kételkedjünk abban, hogy azt az időt a betegsége leküzdésére kell fordítania; akkor se, ha látszatra már kutya baja! És hagyjuk meg neki ezt az időt egészen; ne nógassuk tanulásra, pótlásra – se otthon, se az iskola felől. Egy kicsit ez is a bizalomról szól: mert már azzal is, ha csak utalunk a betegség alatti tanulásra, igazából feltételezzük, hogy lustaságból nem törődik azzal. Legalábbis a panaszaik szerint ezt szűrik le maguknak.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen