Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz 13-14. rész

 

Kamasz panasz 13.

Közkeletű vélekedés, hogy vannak szülők, akik a saját meg nem valósított céljaikat, álmaikat akarják a gyerekükön keresztül elérni, megélni. Mi van akkor, ha sikerül? Sőt, nem csak sikerül a gyerekünknek az, amit mi szerettünk volna és nem érhettük el, de túl is szárnyal bennünket? Határtalan örömöt érzünk – valószínűleg. Az nem lehet, hogy ha mélyen magába néz a szülő, érez valami mást is? Szerintem nincs abban semmi rossz, ha némi csalódottságot (maga miatt) is átél, netán féltékenységet, irigységet. Én ezt inkább természetesnek tartom. A baj ott kezdődik, ha ezeket az érzéseket nem tudja azonosítani, elemezni és ezek által legyőzni vagy átkeretezni.

Tehetség gondozása


Hasonló helyzetbe pedagógusként kerülni talán még nagyobb kihívás. A tanítványhoz nem köti rokoni szál és feltétlen szeretet, így ha az elér valami olyant, ami csak keveseknek adatik meg, ezek nem segítenek ellenpontozni a netán feltámadó csalódottságát, féltékenységét, irigységét. 

Egy tanárnak szintén nagy szüksége van arra, hogy tudja azonosítani és elemezni az ilyen érzelmeit, mert neki kötelessége legyőzni vagy átkeretezni ezeket – ha elhivatott szakember.

Ha van olyan szerencsés egy pedagógus (mert szerintem ez kivételes szerencse), hogy találkozik a pályája során néhány átlagon felüli tehetségű diákkal, az óriási kihívást jelenthet számára. Mert egyszerre kell tudnia támogatni és határok közé illeszteni a szárnyalását; közben pedig még a fent említett sajátos érzésekkel is kezdenie kell valamit.

Előfordul az az extrém helyzet is, hogy egy gyermek tehetségét felfedezik és tényleg kivételes karrier lehetőséget kínálnak fel neki, ám vagy-vagy helyzet áll elő: ha a szülők úgy döntenek, hogy élnek a lehetőséggel, abba kell hagyni a tanulmányokat (és a „normális” gyerekkort); míg ha nem élnek vele, ez örökre elúszhat. Nem gondolom, hogy hibás lépés ilyenkor a diák pedagógusainak a véleményét is kikérni, de – bár a szülő számára nagyon nehéz ez a helyzet -, a döntés – jogilag is – az övé. Ám a pedagógusra is hatalmas teher kerül.; bármilyen véleményt fogalmaz is meg, bármit tanácsol is, óhatatlanul hibáztathatóvá válik, mert maga a szituáció olyan, hogy valamilyen veszteség mindenképpen lesz. Tetézheti ezt, ha középiskolásról van szó: a kamasz – jogosan – részt kér a döntésből; felmérni még nem igazán tudja, de a veszteség az övé lesz, bármelyik irányt választják.

Pedagógusként velem is előfordult több hasonló eset; saját bőrömön tapasztaltam meg a fenti dilemmákat.

Kamasz panasz 14.

Az iskola életéhez hozzátartozik, hogy rendszeresen átvonulnak a diákságon a „szokásos” kórokozók „mezei” betegségeket okozva, és ezzel megnő az egy-két hetes hiányzások száma. A tanárok számára ez azt is jelenti, hogy nehezebben lehet haladni a tananyaggal, hogy pótló dolgozatokat kell szerkeszteni, fejben kell tartani, kinek mennyi pótlási idő jár, stb. Nem könnyű ehhez igazodni, bosszantó, hogy hetekig soha nincs teljes osztálylétszám. Pláne, ha valami olyan feladat előtt áll az osztály vagy a csoport, amihez a hiányzó gyerekek is kellenének – versenyek, ünnepi műsorok, kiselőadások, stb. Értem – és meg is tapasztaltam -, hogy ilyenkor a tanár egyszerre él át kétféle érzelmet: sajnálja is a betegeket, de mérges is amiatt, hogy emiatt nem halad a dolgaival. Így aztán amikor a betegség után újra iskolában találja a tanulót, minél gyorsabban szeretné visszaterelni a rendes kerékvágásba.

Kamasz panasz: hiányzás


Ezen a ponton kell megemlíteni a gyakori kamasz panaszt: 

betegségből visszatérve rögtön meg kell írni az elmaradt dolgozatokat, leadni a hiányzó feladatokat. Jobb esetben kimondatlan marad, de sokszor el is hangzik az indok: otthon voltál egy (két) hétig, igazán juthatott rá időd.

Igen, idő az volt; mégpedig nagyon-nagyon hosszú(nak tűnő) idő, mert lázasan, torokfájósan, „kiköhögöm a tüdőm” állapotban minden perc csigalassan vánszorog – és nyilván ugyanezért a test gyógyulására fordítódik minden energia; még csak eszébe sem jut a diáknak a lecke. Vagyis az volna korrekt, ha az iskolai feladatok és tanulnivalók bepótolásának kezdő napja a betegség utáni első nap lenne.

De nézzünk még egy lehetőséget, azt, amiben a suliból kimaradó diák 1-2 nap alatt meggyógyul és a hátralévő „táppénzes” időben csak pihen. Ilyen esetben miért nem tanul az ebadta? Mondjuk azért, mert erre a fajta pihenésre is szüksége van a szervezetének. A betegség miatt is; és talán épp azért, mert az is azért döntötte le a lábáról, mert pihenésre volt szüksége. Ugyanis (és ezt kutatások is alátámasztják) rettenetesen túl vannak terhelve az iskolával a tanulók. Sőt, 

az oktatási rendszer számtalan ponton ellentétes a gyermeklélektan tudományos ajánlásaival 

- ilyen például a tanítás kezdete: reggel 8 órakor a gyerekek még nincsenek hatékony tanulásra alkalmas állapotban.

Ha az orvos úgy dönt, a gyerek maradjon otthon, akkor ne kételkedjünk abban, hogy azt az időt a betegsége leküzdésére kell fordítania; akkor se, ha látszatra már kutya baja! És hagyjuk meg neki ezt az időt egészen; ne nógassuk tanulásra, pótlásra – se otthon, se az iskola felől. Egy kicsit ez is a bizalomról szól: mert már azzal is, ha csak utalunk a betegség alatti tanulásra, igazából feltételezzük, hogy lustaságból nem törődik azzal. Legalábbis a panaszaik szerint ezt szűrik le maguknak.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Igaz barátság? 4. rész: Mi köze a barátságnak a szerelemhez?

  Nem tudom, tekinthető-e megfellebbezhetetlen igazságnak tekinteni, rám mindenesetre igaz ez a már sokak által megfogalmazott – akár közhelynek is mondhatnánk - tétel: a legjobb párkapcsolatok barátságból bontakoznak ki. Avagy a párválasztás terén a legszerencsésebb, ami történhet veled, ha a barátságodból lesz kölcsönös szerelem. Mégis most vegyünk más szempontokat! Barátból lehet több, párkapcsolatból meg egyszerre egyet illik fenntartani.  Az „ahány embert ismersz, annyival több vagy” alapon ez mindenképpen előnye a barátságnak. Inkább legyen több ellenkező (vagy identitásotok szerinti) nemű barátod, mint hogy párhuzamos párkapcsolatból tarts fel többet az „annál több legyél” igénye miatt.  Nem? A magánéletünkbe, azon belül leginkább a szerelmi életünkbe általában nem avatunk be másokat bizonyos mélységeken túl. De szorulhatunk néha olyan tanácsra, amit csak egy a párunkkal megegyező nemű egyéntől kaphatunk meg – hisz épp a problémánk természete miatt kell a mié...