Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz 15-16. rész

 

Kamasz panasz 15.

Az evidens, hogy a mozgás, a „test nevelése” egészségünk szempontjából nagyon fontos, és hogy sok szempont miatt helye van az iskolában a fizikai tevékenységeknek is – nem ezt szeretném cáfolni. De tény, hogy a testnevelés tantárgy kapcsán nagyon sokat tudnak panaszkodni a kamaszok; igazából tízből kilencen egyenesen utálják, és ha csak tehetik, kihagyják.

Mint általában, ebben a kérdésben is igaz, hogy az ördög a részletekben lakik. A tesiórákat beépítik az órarendbe, így a legtöbbször előtte és utána is 10 perces szünet van. A fiúk és a lányok külön öltöznek ugyan, de majdnem minden iskolában csak 1-1 öltöző van; ott öltöznek-vetkőznek az előző tesiórások és az utánuk következők is. Sok helyen van tusoló is az öltözőben – azt hiszem, ez előírás is -, nyilván korlátozott számú fülkével.

Ajánlok egy gondolatkísérletet felnőtt olvasóimnak: 

képzeljük el, hogy a munkahelyünkön minden nap más, random időpontban 30 másik ember társaságában egy nagy közös helyiségben le kell vetkőznünk és át kell öltöznünk sportruházatba (rövidnadrág, póló vagy trikó, tornacipő). Az öltözőpadon kb. 40 cm-es helyünk van és egy fogasunk, itt kellene a levetett ruháinknak, a táskánknak, a cipőnknek helyet találni. Mindkét oldalunkon öltözik-vetkőzik valaki; a 30 embernek csak kábé a felével dolgozunk közvetlenül együtt, a többiek másik csapatból valók. Kölcsönösen mindenki látja a másik fehérneműjét, érzi a testszagát, a szűkös hely miatt néha óhatatlanul egymáshoz érünk. Az öltözőbe a munkaterületről odaérni, a munkaruhát levenni és a sportruhát felvenni, majd a sportszobába odaérni 10 perc áll a rendelkezésünkre. Sportolás közben kimelegszünk, érezzük magunkon az izzadtságszagot, ezért nagyon jól esne letusolni. Ám megint csak 10 percünk van arra, hogy visszabújjunk a munkaruhánkba, a néhány tusolóért pedig sorba kellene állni. Arról nem is beszélve, hogy ebben az esetben hoznunk kellett volna magunkkal tusfürdőt, papucsot, dezodort, és törülközőt; ez utóbbit a munkaterületünkön sehová sem tudjuk kiteríteni, a táskában meg megbüdösödne, így inkább kihagyjuk a tisztálkodást. Ezek után még a munkával töltünk néhány órát.

Mindennapos testnevelés


Ragozhatnám még tovább, írhatnék a kamaszok életkori sajátosságairól, hogy extrán elégedetlenek a saját testükkel, hogy a hormonjaik túltengése miatt „szagosabbak”, hogy egymást gyakran teszik gúny tárgyává, hogy hajlamosak lyukas zoknit vagy szakadt gatyát húzni, és így tovább. De szerintem az eddigiekből is világos, hogy nem feltétlenül lustaságból nem szeretnek testnevelődni az iskolában.

Kamasz panasz 16.

Az, hogy szeretnek-e egy pedagógust a (kamasz) diákok, illetve az, hogy van-e előttük tekintélye, igen ravasz dolog. Felületesen nézve azt gondolnánk, hogy annál inkább közel éreznek magukhoz egy tanárt, minél engedékenyebb; hogy azok a kedvenceik, akik úgy viselkednek velük, mintha egyívásúak lennének, akik „barátkoznak”. Ha a saját tapasztalataimra gondolok, ez tévedés. Két példával szeretném pontosítani, mire is gondolok.

Majdnem természetes, hogy egy osztályban a gyerekek között hierarchia alakul ki. 

Sajnos a peremen lévők jó célpontjai a hangoskodóknak, a „népszerűeknek” – utóbbiak gyakran teszik gúny tárgyává, piszkálják, lenézik szemlélődőbb társaikat vagy a valamiben „másokat”: szemüvegeseket, ducikat, soványakat, szeplőseket, stb. Persze a hangoskodók általában saját bizonytalanságaikat próbálják meg leplezni ezzel, társaik rovására igyekeznek növelni saját egójukat. De az is szép a tinikorban, hogy ebben az időszakban a leglátványosabb a személyiségformálódás, így az ilyen viselkedés a felnőttséghez közeledve egyre kevesebbszer fordul elő, sőt, sokan elkezdik szégyellni, ha korábban ilyenek voltak.

Sajnos hallottam olyan kamasz panaszt, amiben az szerepelt, hogy 

az osztályfőnök úgy próbálta meg magát kedvenccé tenni, hogy a hangoskodókkal együtt gúnyolta az egyik csúnyácska tanítványát. 

Persze sokkal kifinomultabban, mint a diákjai, de azért nagyon is észrevehetően. Egyébként nem a panaszkodó volt a gúny tárgya, de szekunder szégyent érzett, ezért osztotta meg velem a történetet. Aztán 10 évvel később mesélt a folytatásról is: az osztálytalálkozón a tanár megint szükségét érezte saját jópofaságát azzal bizonygatni, hogy az annak idején célpontként választott tanítványát gúnyolta ironikusnak szánt kérdésekkel és a többiek felé tett „összekacsintós” mimikával, testbeszéddel. De ezzel már ekkor nem tekintélyt, hanem megvetést váltott ki a volt tanítványaiban, akiknek ez ráadásul ráirányította a figyelmét a régi viselkedése kínosságára is.

Bárhogy tagadnánk is, a középiskolás évek alatt majdnem minden diák kipróbálja az alkoholt, és sokuk számára vagány dolog a berúgás. Másik példámban a fiatal tanár rendszeresen együtt szórakozott a tanítványaival, és nemegyszer velük együtt részegedett le, majd ugyanolyan hülyeségeben vett részt, mint ők; például asztalon táncolt vagy végigüvöltözte velük a főutcát. Ezeket nem egy diák mesélte el, hanem sokan, akik egyszer-másszor tanúi voltak – egyikük sem azért, mert ettől felnézett volna a pedagógusra.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen