Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz 17-18. rész

kamasz szerelem

 

Kamasz panasz 17.

Amikor a saját kamaszkori emlékeimben keresgélek, két dologra döbbenek rá. Egyrészt, hogy a legtöbb dolog, amivel küszködtem, a saját helykeresésemmel függött össze; a másik, hogy amikor a körülöttem lévő felnőttek a „hogylétem” felől érdeklődtek, nem erre, hanem szinte csakis az iskolai dolgaimra voltak kíváncsiak. Azt hiszem, ez annyira általános volt, hogy bele sem kezdtem olyan dolgok elmesélésébe, amik igazán foglalkoztattak – inkább ha kérdeztek, rögtön a suliban történtekről számoltam be. Ha jól belegondolok, a saját szüleim sem tudták, mi van velem igazából, mert egyszerűen az engem legjobban érdeklő dolgokról soha nem beszéltem – és az most mellékes, hogy ezért kell-e valakit hibáztatni vagy sem.

Remélem, sok kivétel van, de a hozzám eljutó kamasz panaszokból ma is kiütközik ugyanez a tanulság.

Mintha a középiskolás korúakból csak az érdekelné a környezetüket, hogy a tanulás és az iskola terén hogyan boldogulnak. Igaz ugyan, hogy kénytelenek az idejük nagy részét az oktatásban tölteni, de – elmondásuk és a saját emlékeim szerint is – közben a saját szempontjukból ezerszer fontosabb dolgok foglalkoztatják őket.

Ma is leginkább a helykeresés tölti ki a gondolataikat, vágyaikat; ezzel küzdenek; ez befolyásolja a hangulatukat, a teljesítményüket; ennek sikerei vagy kudarcai viszik előre vagy vetik vissza őket.

A tinédzser folytonos önértékelési válságokat él át, mert mások jobbak, szebbek, ügyesebbek nála – a lényeg szempontjából mindegy, hogy ez tényleg így van-e vagy sem. A kamasz minden apró testi zavaró tényezőt képes hatalmas problémává növeszteni, amit mások előtt szégyell és amiért magát utálja – márpedig épp ez az a kor, amikor a hormonok csúnyán kibabrálnak vele testi fronton (is). 

Ezek mind összefüggenek az életkor legfőbb fókuszával, a szerelem és a szexualitás területével. 

Mert lehet ezt bagatellizálni vagy felháborodni a felvetésen, de akkor is tagadhatatlan, hogy kikerülhetetlen életkori feladatai vannak a tizenéveseknek e téren: a szexuális identitás kialakításától kezdve az intim párkapcsolat (szerelmi kapcsolat) létesítésén keresztül a házasságról és családról alkotott elképzelések fejlődéséig. (És itt muszáj megjegyezni: mindezt rendkívül ellenséges környezetben – hisz ma egyenesen törvénybe ütköző némely idetartozó kérdés megtárgyalása a kamasszal például egy tanár részéről; de a kultúrkörünkben fájdalmasan jellemző prüdéria sem segíti a tinit ezeknek a feladatoknak a megoldásában.)

„Egy fecske nem csinál nyarat”, így tartja a népi bölcsesség; nem is felhívás ez valamiféle harcra, csak hangsúlyozni szeretném, mennyire fontos, hogy a segítő szakemberek, tanárok, szülők lehetőleg tudatosítsák a fenti tanulságot, és legyenek segítő támaszai a kamaszoknak a fentiekben (is).

Kamasz panasz 18.

Azok közt, akik ma irányítják a hazai oktatást, szép számmal vannak még olyanok, akik éveket töltöttek a cucilizmus iskolájában; a kötelezők korszakában: kötelező orosz nyelv tanulás, kötelező iskolaköpeny viselés, kötelező május elsejei felvonulás… A saját bőrükön kellett megtapasztalniuk, hogy 

ami kötelező, az egyben utált dolog, az alól az ember igyekszik valahogyan kihúzni magát. 

Az is tanulság kellene, hogy legyen, hogy bármilyen nemes is a cél, a kötelezőség miatt kicsi az esélye a teljesülésének. Mert például igazán fontos az anyanyelven kívül másikat is beszélni, és – gondolom - sokan vannak, akik ma örülnének, ha tudnának oroszul (4-8-12 évnyi tanulás után), de ezt a suliban még saját rovásunkra is szabotáltuk.

Ma az egyik kötelező dolog a mindennapos testnevelés – utálják is rendesen a kamaszok. Ennek nem sok köze van ahhoz, hogy szeretnek-e mozogni, sokkal inkább az ehhez nem biztosított iskolai körülményekhez; vagy ahhoz, hogy maga a cél – legyenek fittebbek a gyerekek – ne lenne nemes.  Aktuális: a heti 5 testnevelés órából 2 alól felmentést kaphatott eddig az, aki iskolán kívül sportolt igazoltan; most szigorító rendelettervezet készült, aminek a célja ennek a kiskapunak a bezárása. Például az, aki táncol, nem veheti majd igénybe a felmentést. Egyik gyermekem versenytáncos volt, naponta és hétvégén is edzett (és versenyzett), és az – igaz hitemre mondom - sport volt a javából! Ha ő ma járna gimnáziumba, akkor még ezen kívül egyik délutánján 2 órát a suliban kellene töltenie mozgással. Nem tudom, egyáltalán hogyan férne bele az idejébe, és honnan lenne még hozzá energiája… (Sok iskola heti két testnevelés órát délutánra szervezett, mert tornaterem híján vagy egyetlen tornaterem mellett szinte lehetetlen volt minden osztály heti 5 óráját órarendbe illeszteni. Így a rendelettervezet az intézmények vezetőit is jól megizzasztja majd.)

Szokásos volt a cucilista iskolában a „kötelező” is. Vagyis 

a hivatalosan „nem kötelező, de ha nem veszel benne részt, akkor megütöd a bokád” intézési mód. 

Bennünket például többször kivezényeltek ilyen módon moziba, hangversenyre, színházba – nem sok jót tett az aktuális alkotásnak a jelenlétünk, hisz végigrendetlenkedtük az egészet. Ma sincs ez másképp: ha valami kötelező, azt nem szereti a fiatalság. (És akkor még arról nem is esett szó, amit a népibölcsesség így fogalmaz meg: „A jó bornak nem kell cégér” – vagyis ha a „kötelezően” megnézendő például mozifilm valóban kiváló alkotás lenne, miért kellene iskolás csapatokat kivezényelni a mozikba?)

Ha az a cél, hogy a kamaszok edzettebbek legyenek, egy kis képzavarral: „több mézet kellene kenni a madzagra” a szigorítás és a kötelezőség helyett (persze ehhez „pénz, paripa, fegyver” is kellene.)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen