Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz 19-20. rész

 

Kamasz panasz 19.

Az egyik nagyon fontos dolog, amit megtanultam a középiskolás korosztállyal kapcsolatban, hogy – úgy általában – a felnőttek hajlamosak alábecsülni a gondolkodásuk érettségét. Kétszeres szülő vagyok, így részben értem az okot, hisz a felnőttek nagy része szülő, amit otthon tapasztal, abból indul ki e korosztállyal kapcsolatban. Márpedig a családon belül az „anya”, „apa”, „gyerek” szerepek eleve eldöntik, hogy leginkább mit mutatunk meg magunkból – a kamaszévek alatt nem azok vagyunk egymás számára elsősorban, akik megvitatják a világ dolgait (és itt az elsősorban szón van a hangsúly), és a beszélgetéseink elsősorban nem az érettség dimenziójában zajlanak.

Az iskolában a kamasz egészen más arcát mutatja, mint otthon. 

Ha egy pedagógus igazán odafigyel, ha valóban kíváncsi a tanítványaira, és ha azok erősen bíznak benne, akkor számára nem lehet kérdés, hogy a tinédzserek egy jó része képes értően befogadni, analizálni és érett véleménnyel ellátni egy sor olyan kérdést, amikbe – úgy általában – a felnőttek nem engedik (vagy lehetetlenné teszik, esetleg egyenesen tiltják) a beleszólásukat.

Amikor „felnőttekről úgy általában” beszélek, ideértem az egyéneket és a felnőtt társadalmat is. De én konkrét iskolai kamasz panaszokról írok, ilyen a következő is: volt diákjaim közül rengetegen nem értik, miért tilos az iskolájukban szóba hozni a politikát. (A „tilos” persze nem jogilag értendő, csak sokszor találkoznak olyan reakciókkal, amikből ezt szűrik le.)

A diákok kíváncsiak politikai kérdésekre; részesei a közéletnek, tájékozódnak, érdeklődnek – a pedagógusnak miért ne tehessenek fel aktuálpolitikai kérdéseket? 

Törvény csak azt tiltja, hogy a pedagógus a diákjai feletti hatalmi pozíciójával visszaélve konkrét politikai formációk érdekében befolyásolja vagy konkrét dolgok megtételére buzdítsa a tanítványait. Ezen felül elvileg – legalábbis a legfelsőbb évfolyamokon - nem csak szabad politikával foglalkozni, de kötelező is (amennyiben a NAT idevonatkozó nevelési céljait komolyan vesszük.)

Persze ehhez a bizalomnak a tanárok felé is meg kellene lennie. Hogy értelmiségiként és a szakmájuk értő művelőiként tudnak önállóan dönteni arról, mit és hogyan válaszoljanak; és hogy a törvényeket betartva, etikusan járnak el.

Egyébként biztos vagyok benne, hogy hasonló belátásokon alapul egyes országokban a 16 éves kor feletti választójog is.

Kamasz panasz 20.

A 20 szép, kerek szám, így a kamasz panasz sorozatot ezzel zárom. Valami tanulságot szeretnék megfogalmazni, de nyilván minden hűséges olvasóm más konklúziót szűrt le magának; nekem marad az, hogy a saját következtetéseimet levonjam. Továbbra is lehet persze velem vitatkozni, cáfolni, ellenpéldákat hozni, hisz nem gondolom, hogy nálam a bölcsek köve; az én szubjektív meglátásaim következnek.

A mai magyar középiskolások panaszaiból számomra elsődlegesen az jön le, hogy hatalmas teher nekik az iskola. Rengeteg időt vesz el tőlük, nagyon sok feladatot ró rájuk, miközben a hatékonysága vészesen alacsony. 

Az oktatás rossz teljesítményében benne van sok minden a központilag előírt elavult tananyagtól kezdve a kontraszelektált és szintén agyonterhelt pedagógusokon át a kamaszok érési folyamatait semmibevevő szervezeti keretekig.

Tudom, felvetődhet a kérdés, hogy ha ez a véleményem az oktatási rendszerünkről, miért toltam a szekerét olyan hosszú időn keresztül, miért járultam hozzá magam is a fennmaradásához. Ha erre valaki választ vár, annak azzal tudok felelni, amivel nagy valószínűséggel minden a pályát elhagyó, illetve a nehézségek ellenére is maradó kollégáim. Egyrészt mert imádtam a korosztályt, a tanítást, a hivatást; másrészt mert hittem abban, hogy „belülről” talán jobbá tehetem.

pedagógusnak lenni szép


Az imádás még mindig megvan, szerencsére nem is kell lemondanom róla, de a hitem elveszett, ezért nem maradtam – ez a válaszom második fele. Sajnos a hitem mellett a reményt is elvesztettem abban, hogy belátható időn belül változhat a helyzet.

Van még egy „mentségem”, amit még nem osztottam meg sehol, mégpedig az, hogy 

meglátásom szerint az én generációmba tartozó és a nálunk idősebb pedagógusok már megvívták a saját harcaikat iskola fronton; most a fiatalabb korosztályoknak kell(ene) a vártán állni. 

A mi gyerekeink már végigküzdötték magukat a rendszeren, most az ő gyerekeik jövője a tét, nekik kell beleállniuk a közoktatás megreformálásába. Persze sajnos úgy elég nehéz, hogy húszas- és harmincas tanárt alig-alig találni a rendszerben…

Szomorú látlelet ez; és bármennyire is optimista beállítottságú vagyok, ebben a kérdésben nemigen látok derűsen. Marad az, hogy a saját eszközeimmel és lehetőségeimmel - igaz, hogy a megélhetésem miatt nem minden „rászoruló” számára elérhetően – próbálok segítséget adni. Akkor most e néhány utolsó sor legyen a reklám helye: aki eddigi pedagógusi szereplésem miatt, vagy épp e sorozatomból úgy gondolja, hogy értek valamicskét a középiskolás korosztályhoz, és tanácsra, támogatásra van szüksége neki vagy a középiskolás korú gyermekének, keressen meg, segíthetek!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...