Kamasz panasz 19.
Az egyik nagyon fontos dolog, amit megtanultam a
középiskolás korosztállyal kapcsolatban, hogy – úgy általában – a felnőttek
hajlamosak alábecsülni a gondolkodásuk érettségét. Kétszeres szülő vagyok, így
részben értem az okot, hisz a felnőttek nagy része szülő, amit otthon
tapasztal, abból indul ki e korosztállyal kapcsolatban. Márpedig a családon
belül az „anya”, „apa”, „gyerek” szerepek eleve eldöntik, hogy leginkább mit
mutatunk meg magunkból – a kamaszévek alatt nem azok vagyunk egymás számára
elsősorban, akik megvitatják a világ dolgait (és itt az elsősorban szón van a
hangsúly), és a beszélgetéseink elsősorban nem az érettség dimenziójában
zajlanak.
Az iskolában a kamasz egészen más arcát mutatja, mint otthon.
Ha egy pedagógus igazán odafigyel, ha valóban kíváncsi a tanítványaira,
és ha azok erősen bíznak benne, akkor számára nem lehet kérdés, hogy a
tinédzserek egy jó része képes értően befogadni, analizálni és érett
véleménnyel ellátni egy sor olyan kérdést, amikbe – úgy általában – a felnőttek
nem engedik (vagy lehetetlenné teszik, esetleg egyenesen tiltják) a
beleszólásukat.
Amikor „felnőttekről úgy általában” beszélek, ideértem az
egyéneket és a felnőtt társadalmat is. De én konkrét iskolai kamasz panaszokról
írok, ilyen a következő is: volt diákjaim közül rengetegen nem értik, miért
tilos az iskolájukban szóba hozni a politikát. (A „tilos” persze nem jogilag
értendő, csak sokszor találkoznak olyan reakciókkal, amikből ezt szűrik le.)
A diákok kíváncsiak politikai kérdésekre; részesei a közéletnek, tájékozódnak, érdeklődnek – a pedagógusnak miért ne tehessenek fel aktuálpolitikai kérdéseket?
Törvény csak azt tiltja, hogy a pedagógus a diákjai
feletti hatalmi pozíciójával visszaélve konkrét politikai formációk érdekében
befolyásolja vagy konkrét dolgok megtételére buzdítsa a tanítványait. Ezen
felül elvileg – legalábbis a legfelsőbb évfolyamokon - nem csak szabad
politikával foglalkozni, de kötelező is (amennyiben a NAT idevonatkozó nevelési
céljait komolyan vesszük.)
Persze ehhez a bizalomnak a tanárok felé is meg kellene
lennie. Hogy értelmiségiként és a szakmájuk értő művelőiként tudnak önállóan
dönteni arról, mit és hogyan válaszoljanak; és hogy a törvényeket betartva,
etikusan járnak el.
Egyébként biztos vagyok benne, hogy hasonló belátásokon
alapul egyes országokban a 16 éves kor feletti választójog is.
Kamasz panasz 20.
A 20 szép, kerek szám, így a kamasz panasz sorozatot ezzel
zárom. Valami tanulságot szeretnék megfogalmazni, de nyilván minden hűséges
olvasóm más konklúziót szűrt le magának; nekem marad az, hogy a saját
következtetéseimet levonjam. Továbbra is lehet persze velem vitatkozni,
cáfolni, ellenpéldákat hozni, hisz nem gondolom, hogy nálam a bölcsek köve; az
én szubjektív meglátásaim következnek.
A mai magyar középiskolások panaszaiból számomra elsődlegesen az jön le, hogy hatalmas teher nekik az iskola. Rengeteg időt vesz el tőlük, nagyon sok feladatot ró rájuk, miközben a hatékonysága vészesen alacsony.
Az oktatás rossz teljesítményében benne van sok minden a központilag
előírt elavult tananyagtól kezdve a kontraszelektált és szintén agyonterhelt
pedagógusokon át a kamaszok érési folyamatait semmibevevő szervezeti keretekig.
Tudom, felvetődhet a kérdés, hogy ha ez a véleményem az
oktatási rendszerünkről, miért toltam a szekerét olyan hosszú időn keresztül,
miért járultam hozzá magam is a fennmaradásához. Ha erre valaki választ vár,
annak azzal tudok felelni, amivel nagy valószínűséggel minden a pályát elhagyó,
illetve a nehézségek ellenére is maradó kollégáim. Egyrészt mert imádtam a korosztályt,
a tanítást, a hivatást; másrészt mert hittem abban, hogy „belülről” talán jobbá
tehetem.
Az imádás még mindig megvan, szerencsére nem is kell
lemondanom róla, de a hitem elveszett, ezért nem maradtam – ez a válaszom
második fele. Sajnos a hitem mellett a reményt is elvesztettem abban, hogy
belátható időn belül változhat a helyzet.
Van még egy „mentségem”, amit még nem osztottam meg sehol, mégpedig az, hogy
meglátásom szerint az én generációmba tartozó és a nálunk idősebb pedagógusok már megvívták a saját harcaikat iskola fronton; most a fiatalabb korosztályoknak kell(ene) a vártán állni.
A mi gyerekeink már
végigküzdötték magukat a rendszeren, most az ő gyerekeik jövője a tét, nekik
kell beleállniuk a közoktatás megreformálásába. Persze sajnos úgy elég nehéz,
hogy húszas- és harmincas tanárt alig-alig találni a rendszerben…
Szomorú látlelet ez; és bármennyire is optimista
beállítottságú vagyok, ebben a kérdésben nemigen látok derűsen. Marad az, hogy
a saját eszközeimmel és lehetőségeimmel - igaz, hogy a megélhetésem miatt nem
minden „rászoruló” számára elérhetően – próbálok segítséget adni. Akkor most e
néhány utolsó sor legyen a reklám helye: aki eddigi pedagógusi szereplésem
miatt, vagy épp e sorozatomból úgy gondolja, hogy értek valamicskét a középiskolás
korosztályhoz, és tanácsra, támogatásra van szüksége neki vagy a középiskolás
korú gyermekének, keressen meg, segíthetek!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése