Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz 5-6. rész

 

politikamentes iskola?

Kamasz panasz 5.

Családi történet: Választási évben jártunk; az 5. osztályos gyermek hazament az iskolából, és közölte, hogy osztályfőnöki órán a tanár azt kérte tőlük, mondják meg otthon, hogy X. pártra szavazzanak a szüleik. Ez egy felekezeti iskola volt – pár nap múlva a templomból is úgy ment haza a gyermek, hogy onnan is ugyanezt üzenték.

Egy másik gyerek egy másik – állami - iskolában kémia órán (!) arról kapott „tájékoztatást”, hogy azok, akik a saját nemükhöz vonzódnak, betegek, amiből ki lehet őket gyógyítani; és hogy hiába élnek házasságban a szülők és nevelnek gyerekeket, az nem család, ha nem hívő keresztények.

A harmadik példa szintén választási évben esett meg; miután feltette a tanerő a kérdést, hogy ki töltötte már be a szavazási korhatárt, elkezdte a saját politikai meggyőződése szerinti pártot feldicsérni, miközben annak ellenzékét minősíthetetlen hangnemben gyalázta.

Mindegyik eset jogliag is aggályos, ugyanakkor etikátlan is.

Rengeteg hasonló panaszt hallottam a tanítványaimtól és a szüleiktől; egy nevelőtestületen belül így szinte minden tanár pontosan tudja, kik azok a pedagógusok az iskolában, akik rendszeresen ilyesmikkel traktálják a diákokat. Mégis újra, meg újra előfordulnak a fentiekhez hasonló túlkapások. Nagyon nehéz ugyanis az ilyesmit számonkérni az „elkövetőtől”, hisz hiába tudom, hogy igazat mond a nekem panaszkodó tanuló, én mégsem voltam ott, nincs „bizonyítékom”; ugyanezért a felettesének sem szólhat az ember. És gyanítom, hogy azok a szülők, akik felháborítónak tartják az ilyen viselkedést, ugyanebből az okból nem teszik szóvá.

Egyet lehet tenni – szülőként, pedagógusként -, beszélgetni kell a gyerekekkel; az érintett témákról is, valamint az etikus magatartásról, az önálló véleményalkotás fontosságáról, stb.

Kamasz panasz 6.

Nem szeretnék abba a hibába esni, hogy visszasírom a „régi szép időket”, de többször elgondolkodtam azon, hogy a mai negyvenes és afölötti korosztály még úgy járt középiskolába, hogy heti 6 órája volt általában és legfeljebb egyszer volt hetedik is – ezzel szemben ma a 7 óra az általános, de nem ritka a 8 tanóra sem. Egyszóval mára jócskán megnőtt az iskolában töltött idő, nyilván a tananyaggal együtt.

Elvileg tehát hasznosabb lett az iskola - ami „az életre készít fel” -, így az onnan kikerülők sokkal jobban felkészültek, mint a korábbi generációk.

Mégis az utóbbi időben több diákom is így panaszkodott: „időpocsékolás az iskola”. De nem azért nyilatkoznak így, mert nem akarnak tanulni, sőt! Épp az a gondjuk, hogy az iskolában töltött órák elveszik azt az időt tőlük, amit a valóban hasznos, a saját jövőjük szempontjából fontos dolgok megtanulásával tölthetnének. Olyan tanulókról beszélek, akik különórákra járnak, felvételi pontszámot jelentő előkészítőkre, versenyekre; akik nyelvvizsgára készülnek, tételeket dolgoznak ki az érettségire – nem a kifogásokat keresőkről, hanem az erejüket megfeszítve teljesítőkről.

Vajon miért van az, hogy heti 32-35 tanórával mégis úgy érzik: amivel közelebb juthatnának a céljaikhoz, olyanokból szinte semmi nincs a tananyagban; ami igazán érdekelné őket, arról nem tanulnak; amit hasznosítani lehet majd az életben, olyanokról szó sem esik, stb.? Hogy ha egyedül beoszthatnák az idejüket, ha a különóráikra készülhetnének a „felesleges iskolai kötelezettségek” helyett, akkor sokkal jobban boldogulnának? (Középiskolásokról van szó, tehát az, hogy általános iskolában ez a dolog hogyan néz ki, nem tudhatom.)

Régóta fennáll az a helyzet, hogy a továbbtanuláshoz nem elegendő az iskola felkészítése; szinte lehetetlen különórák nélkül bejutni az egyetemekre (és sajnos ma már a középiskolákba is!). Azon túl, hogy ez rendkívül megterheli a szülőket anyagilag (és szerencsés, aki ebben tudja támogatni a gyermekét), a diákok számára is - akár az egészségüket is komolyan veszélyeztető - stresszt jelent. Nyilván ez sincs rendben.

Van tanácsom ilyen helyzetekre – de csak rendhagyó vagy inkább rendbontó…

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen