Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz 5-6. rész

 

politikamentes iskola?

Kamasz panasz 5.

Családi történet: Választási évben jártunk; az 5. osztályos gyermek hazament az iskolából, és közölte, hogy osztályfőnöki órán a tanár azt kérte tőlük, mondják meg otthon, hogy X. pártra szavazzanak a szüleik. Ez egy felekezeti iskola volt – pár nap múlva a templomból is úgy ment haza a gyermek, hogy onnan is ugyanezt üzenték.

Egy másik gyerek egy másik – állami - iskolában kémia órán (!) arról kapott „tájékoztatást”, hogy azok, akik a saját nemükhöz vonzódnak, betegek, amiből ki lehet őket gyógyítani; és hogy hiába élnek házasságban a szülők és nevelnek gyerekeket, az nem család, ha nem hívő keresztények.

A harmadik példa szintén választási évben esett meg; miután feltette a tanerő a kérdést, hogy ki töltötte már be a szavazási korhatárt, elkezdte a saját politikai meggyőződése szerinti pártot feldicsérni, miközben annak ellenzékét minősíthetetlen hangnemben gyalázta.

Mindegyik eset jogliag is aggályos, ugyanakkor etikátlan is.

Rengeteg hasonló panaszt hallottam a tanítványaimtól és a szüleiktől; egy nevelőtestületen belül így szinte minden tanár pontosan tudja, kik azok a pedagógusok az iskolában, akik rendszeresen ilyesmikkel traktálják a diákokat. Mégis újra, meg újra előfordulnak a fentiekhez hasonló túlkapások. Nagyon nehéz ugyanis az ilyesmit számonkérni az „elkövetőtől”, hisz hiába tudom, hogy igazat mond a nekem panaszkodó tanuló, én mégsem voltam ott, nincs „bizonyítékom”; ugyanezért a felettesének sem szólhat az ember. És gyanítom, hogy azok a szülők, akik felháborítónak tartják az ilyen viselkedést, ugyanebből az okból nem teszik szóvá.

Egyet lehet tenni – szülőként, pedagógusként -, beszélgetni kell a gyerekekkel; az érintett témákról is, valamint az etikus magatartásról, az önálló véleményalkotás fontosságáról, stb.

Kamasz panasz 6.

Nem szeretnék abba a hibába esni, hogy visszasírom a „régi szép időket”, de többször elgondolkodtam azon, hogy a mai negyvenes és afölötti korosztály még úgy járt középiskolába, hogy heti 6 órája volt általában és legfeljebb egyszer volt hetedik is – ezzel szemben ma a 7 óra az általános, de nem ritka a 8 tanóra sem. Egyszóval mára jócskán megnőtt az iskolában töltött idő, nyilván a tananyaggal együtt.

Elvileg tehát hasznosabb lett az iskola - ami „az életre készít fel” -, így az onnan kikerülők sokkal jobban felkészültek, mint a korábbi generációk.

Mégis az utóbbi időben több diákom is így panaszkodott: „időpocsékolás az iskola”. De nem azért nyilatkoznak így, mert nem akarnak tanulni, sőt! Épp az a gondjuk, hogy az iskolában töltött órák elveszik azt az időt tőlük, amit a valóban hasznos, a saját jövőjük szempontjából fontos dolgok megtanulásával tölthetnének. Olyan tanulókról beszélek, akik különórákra járnak, felvételi pontszámot jelentő előkészítőkre, versenyekre; akik nyelvvizsgára készülnek, tételeket dolgoznak ki az érettségire – nem a kifogásokat keresőkről, hanem az erejüket megfeszítve teljesítőkről.

Vajon miért van az, hogy heti 32-35 tanórával mégis úgy érzik: amivel közelebb juthatnának a céljaikhoz, olyanokból szinte semmi nincs a tananyagban; ami igazán érdekelné őket, arról nem tanulnak; amit hasznosítani lehet majd az életben, olyanokról szó sem esik, stb.? Hogy ha egyedül beoszthatnák az idejüket, ha a különóráikra készülhetnének a „felesleges iskolai kötelezettségek” helyett, akkor sokkal jobban boldogulnának? (Középiskolásokról van szó, tehát az, hogy általános iskolában ez a dolog hogyan néz ki, nem tudhatom.)

Régóta fennáll az a helyzet, hogy a továbbtanuláshoz nem elegendő az iskola felkészítése; szinte lehetetlen különórák nélkül bejutni az egyetemekre (és sajnos ma már a középiskolákba is!). Azon túl, hogy ez rendkívül megterheli a szülőket anyagilag (és szerencsés, aki ebben tudja támogatni a gyermekét), a diákok számára is - akár az egészségüket is komolyan veszélyeztető - stresszt jelent. Nyilván ez sincs rendben.

Van tanácsom ilyen helyzetekre – de csak rendhagyó vagy inkább rendbontó…

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Igaz barátság? 4. rész: Mi köze a barátságnak a szerelemhez?

  Nem tudom, tekinthető-e megfellebbezhetetlen igazságnak tekinteni, rám mindenesetre igaz ez a már sokak által megfogalmazott – akár közhelynek is mondhatnánk - tétel: a legjobb párkapcsolatok barátságból bontakoznak ki. Avagy a párválasztás terén a legszerencsésebb, ami történhet veled, ha a barátságodból lesz kölcsönös szerelem. Mégis most vegyünk más szempontokat! Barátból lehet több, párkapcsolatból meg egyszerre egyet illik fenntartani.  Az „ahány embert ismersz, annyival több vagy” alapon ez mindenképpen előnye a barátságnak. Inkább legyen több ellenkező (vagy identitásotok szerinti) nemű barátod, mint hogy párhuzamos párkapcsolatból tarts fel többet az „annál több legyél” igénye miatt.  Nem? A magánéletünkbe, azon belül leginkább a szerelmi életünkbe általában nem avatunk be másokat bizonyos mélységeken túl. De szorulhatunk néha olyan tanácsra, amit csak egy a párunkkal megegyező nemű egyéntől kaphatunk meg – hisz épp a problémánk természete miatt kell a mié...