Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz 7-8. rész

 

a pedagógus nem veszi emberszámba a diákjait

Kamasz panasz 7.

Szeretnék elkerülni egy félreértést: amikor a kamaszok panaszait felemlegetem, rendszerhibákról írok, nem egy konkrét iskoláról! Az egy-egy intézményben előforduló visszásságok csepp a tengerből, és tudom, hogy rengeteg, a közoktatásban dolgozó szakember nagyon hasonlóan látja a rendellenességeket. A legtöbben saját lelkiismeretükkel is küzdve próbálják kiküszöbölni az iskolarendszer számukra is hátrányos számos hibáját – és ez nagyon nehéz feladat, tisztelet érte!

Az más kérdés, hogy lehetne-e tenni valamit a változásért. Én hiszek a „sok lúd disznót győz” elvben – bár többen lennének így! 

Akár pedagógusokról, akár szülőkről van szó, a közösen végigvitt cselekvések hatékonyabbak az egyéni stratégiáknál. 

Szociológusok szerint történelmi örökségünk, hogy még nem nőtt fel a társadalmunk; sokszoros kollektív tapasztalatunk, hogy a túlélést a „ne szólj szám, nem fáj fejem” mentalitás jelenti.

De panaszok ide vagy oda, ha már idekanyarodtam, hadd osszam meg az optimizmusomat ezügyben! A történelem azt is megmutatja, hogy még a gyerekcipőben járó társadalmak is felnőnek egyszer; minden újabb generáció kicsit elhagy az előzőek rossz beidegződéseiből. Épp az az ifjúság, amelyik most panaszkodik, a remény arra, hogy az elégedetlenségét javító cselekvésekké formálja majd.

Helyesbítek: máris formálja! Ehhez csak egy, a szemünk előtt zajló példát említek: az a generáció, amelyik tankönyvet már szinte egyáltalán nem vesz a kezébe - mert minden információt, tudást, amire szüksége van, elektronikus eszközökkel szerez meg -, nem tankönyveket fejleszt majd a jövő iskolájának.

Kamasz panasz – ugyan ezt a jól hangzó kifejezést választottam a bejegyzéseimhez, de ez igazából csak ürügy; ugyanis abban is hiszek, hogy a kritika rendkívül hasznos dolog. Hangosan gondolkodni, felhívni a figyelmet káros jelenségekre javító szándék a részemről. Valami kicsike hozzájárulás ahhoz a változáshoz, aminek hamarosan be kell következnie.

Mivel sok negatívumot említek, fontosnak érzem – ismét – megemlíteni: a középiskolás korosztályt választom szívem csücskének! Látni tehetségüket, személyiségük kibontakozását, felnőtté válásuk folyamatát nagyon felemelő. Rajtuk keresztül tulajdonképpen a jövőbe kapunk betekintést – ezért erőfeszítéseket kell tennünk értük, elérnünk, hogy támaszkodhassanak ránk.

Kamasz panasz 8.

Ismerősöm története az apropó ehhez a bejegyzéshez. Kollégista volt, pár héttel az érettségije előtt hétvégére elkéredzkedett volna a barátja családjának meghívására „kintalvásra” – ám a nevelőtanár ezt megtiltotta. Hiába érvelt azzal, hogy elmúlt 18, hogy a saját szülei tudnak a dologról, hogy nem egyszer volt már ilyen eset; nem kapott engedélyt. Csakhogy a lelkem nagyon szerelmes volt, így a tiltás ellenére elhagyta a koleszt. Amikor vasárnap visszatért, már állt a bál: maga az igazgató fogadta a bejáratnál, szidta-átkozta, ordított vele, és közölte: ki van rúgva. Nos, az ismerősöm végül sikeresen leérettségizett, majd „kép. nélkül” elhelyezkedett egy általános iskolában - mint orosztanár - ; abban az időben a pedagógushiány miatt ez lehetséges volt. (Mondják, a történelem ismétli önmagát.) Egyik nap a folyosón ügyelt, amikor megérkezett az iskolába a kollégium igazgatója – ismerősöm kicsit megszeppent, ahogy meglátta, hisz – tekintve a pár hónappal azelőtti incidenst - nem szeretett volna „jelenetet” a gyerekek előtt. Ám legnagyobb meglepetésére az igazgató mosolyogva, kitárt karral lépett hozzá, nyájasan közölte, mennyire örül a találkozásnak, és kedvesen érdeklődött ismerősöm tanári pályafutása alakulásáról.

Kicsit bő lére eresztett bevezetőm lényege, hogy 

előfordul az iskolákban a pedagógusok némelyikének részéről, hogy nem veszik emberszámba a diákjaikat; kioktatóan, lekezelően bánnak velük, olykor sértegetve, személyükben megalázva, agresszíven. 

Tiszteletről beszélnek, amit elvárnának a tanítványaiktól, míg ők ugyanezt a tiszteletet nem hajlandóak megadni – pusztán azért, mert (akkor) „felettük állnak”. Pedig ha másért nem, azért is meggondolhatnák ezt a viselkedést, mert ezekből a növendékekből kerülnek ki pár év múlva az orvosaik, szobafestőik, unokáik óvónénijei, fodrászaik, netán kollégáik vagy országszerte ismert írók, színészek, tudósok. Ember lesz belőlük, akik majd minden lehetséges alkalommal felemlegetik a kapott bánásmódot.

Persze a diákok ezer egyéb, nyilvánvaló ok miatt érdemelnek különb viselkedést azoktól, akikre a szüleik rábízzák őket. Érdemes megfontolnunk a filozófus szavait: „Az egész gyermek olyan, mint egyetlen érzékszerv, minden hatásra reagál, amit emberek váltanak ki belőle. Hogy egész élete egészséges lesz-e vagy sem, attól függ, hogyan viselkednek a közelében.”  Rudolf Steiner

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen