Kamasz panasz 7.
Szeretnék elkerülni egy félreértést: amikor a kamaszok
panaszait felemlegetem, rendszerhibákról írok, nem egy konkrét iskoláról! Az
egy-egy intézményben előforduló visszásságok csepp a tengerből, és tudom, hogy
rengeteg, a közoktatásban dolgozó szakember nagyon hasonlóan látja a
rendellenességeket. A legtöbben saját lelkiismeretükkel is küzdve próbálják
kiküszöbölni az iskolarendszer számukra is hátrányos számos hibáját – és ez
nagyon nehéz feladat, tisztelet érte!
Az más kérdés, hogy lehetne-e tenni valamit a változásért. Én hiszek a „sok lúd disznót győz” elvben – bár többen lennének így!
Akár pedagógusokról, akár szülőkről van szó, a közösen végigvitt cselekvések hatékonyabbak az egyéni stratégiáknál.
Szociológusok szerint történelmi
örökségünk, hogy még nem nőtt fel a társadalmunk; sokszoros kollektív
tapasztalatunk, hogy a túlélést a „ne szólj szám, nem fáj fejem” mentalitás jelenti.
De panaszok ide vagy oda, ha már idekanyarodtam, hadd osszam
meg az optimizmusomat ezügyben! A történelem azt is megmutatja, hogy még a
gyerekcipőben járó társadalmak is felnőnek egyszer; minden újabb generáció
kicsit elhagy az előzőek rossz beidegződéseiből. Épp az az ifjúság, amelyik
most panaszkodik, a remény arra, hogy az elégedetlenségét javító cselekvésekké
formálja majd.
Helyesbítek: máris formálja! Ehhez csak egy, a szemünk előtt
zajló példát említek: az a generáció, amelyik tankönyvet már szinte egyáltalán
nem vesz a kezébe - mert minden információt, tudást, amire szüksége van,
elektronikus eszközökkel szerez meg -, nem tankönyveket fejleszt majd a jövő
iskolájának.
Kamasz panasz – ugyan ezt a jól hangzó kifejezést
választottam a bejegyzéseimhez, de ez igazából csak ürügy; ugyanis abban is
hiszek, hogy a kritika rendkívül hasznos dolog. Hangosan gondolkodni, felhívni
a figyelmet káros jelenségekre javító szándék a részemről. Valami kicsike
hozzájárulás ahhoz a változáshoz, aminek hamarosan be kell következnie.
Mivel sok negatívumot említek, fontosnak érzem – ismét –
megemlíteni: a középiskolás korosztályt választom szívem csücskének! Látni tehetségüket,
személyiségük kibontakozását, felnőtté válásuk folyamatát nagyon felemelő. Rajtuk
keresztül tulajdonképpen a jövőbe kapunk betekintést – ezért erőfeszítéseket kell
tennünk értük, elérnünk, hogy támaszkodhassanak ránk.
Kamasz panasz 8.
Ismerősöm története az apropó ehhez a bejegyzéshez. Kollégista
volt, pár héttel az érettségije előtt hétvégére elkéredzkedett volna a barátja
családjának meghívására „kintalvásra” – ám a nevelőtanár ezt megtiltotta. Hiába
érvelt azzal, hogy elmúlt 18, hogy a saját szülei tudnak a dologról, hogy nem
egyszer volt már ilyen eset; nem kapott engedélyt. Csakhogy a lelkem nagyon
szerelmes volt, így a tiltás ellenére elhagyta a koleszt. Amikor vasárnap
visszatért, már állt a bál: maga az igazgató fogadta a bejáratnál,
szidta-átkozta, ordított vele, és közölte: ki van rúgva. Nos, az ismerősöm végül
sikeresen leérettségizett, majd „kép. nélkül” elhelyezkedett egy általános
iskolában - mint orosztanár - ; abban az időben a pedagógushiány miatt ez
lehetséges volt. (Mondják, a történelem ismétli önmagát.) Egyik nap a folyosón
ügyelt, amikor megérkezett az iskolába a kollégium igazgatója – ismerősöm
kicsit megszeppent, ahogy meglátta, hisz – tekintve a pár hónappal azelőtti
incidenst - nem szeretett volna „jelenetet” a gyerekek előtt. Ám legnagyobb meglepetésére
az igazgató mosolyogva, kitárt karral lépett hozzá, nyájasan közölte, mennyire
örül a találkozásnak, és kedvesen érdeklődött ismerősöm tanári pályafutása
alakulásáról.
Kicsit bő lére eresztett bevezetőm lényege, hogy
előfordul az iskolákban a pedagógusok némelyikének részéről, hogy nem veszik emberszámba a diákjaikat; kioktatóan, lekezelően bánnak velük, olykor sértegetve, személyükben megalázva, agresszíven.
Tiszteletről beszélnek, amit elvárnának a
tanítványaiktól, míg ők ugyanezt a tiszteletet nem hajlandóak megadni – pusztán
azért, mert (akkor) „felettük állnak”. Pedig ha másért nem, azért is
meggondolhatnák ezt a viselkedést, mert ezekből a növendékekből kerülnek ki pár
év múlva az orvosaik, szobafestőik, unokáik óvónénijei, fodrászaik, netán
kollégáik vagy országszerte ismert írók, színészek, tudósok. Ember lesz
belőlük, akik majd minden lehetséges alkalommal felemlegetik a kapott
bánásmódot.
Persze a diákok ezer egyéb, nyilvánvaló ok miatt érdemelnek
különb viselkedést azoktól, akikre a szüleik rábízzák őket. Érdemes
megfontolnunk a filozófus szavait: „Az egész gyermek olyan, mint egyetlen
érzékszerv, minden hatásra reagál, amit emberek váltanak ki belőle. Hogy egész
élete egészséges lesz-e vagy sem, attól függ, hogyan viselkednek a közelében.” Rudolf Steiner
Megjegyzések
Megjegyzés küldése