Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz 7-8. rész

 

a pedagógus nem veszi emberszámba a diákjait

Kamasz panasz 7.

Szeretnék elkerülni egy félreértést: amikor a kamaszok panaszait felemlegetem, rendszerhibákról írok, nem egy konkrét iskoláról! Az egy-egy intézményben előforduló visszásságok csepp a tengerből, és tudom, hogy rengeteg, a közoktatásban dolgozó szakember nagyon hasonlóan látja a rendellenességeket. A legtöbben saját lelkiismeretükkel is küzdve próbálják kiküszöbölni az iskolarendszer számukra is hátrányos számos hibáját – és ez nagyon nehéz feladat, tisztelet érte!

Az más kérdés, hogy lehetne-e tenni valamit a változásért. Én hiszek a „sok lúd disznót győz” elvben – bár többen lennének így! 

Akár pedagógusokról, akár szülőkről van szó, a közösen végigvitt cselekvések hatékonyabbak az egyéni stratégiáknál. 

Szociológusok szerint történelmi örökségünk, hogy még nem nőtt fel a társadalmunk; sokszoros kollektív tapasztalatunk, hogy a túlélést a „ne szólj szám, nem fáj fejem” mentalitás jelenti.

De panaszok ide vagy oda, ha már idekanyarodtam, hadd osszam meg az optimizmusomat ezügyben! A történelem azt is megmutatja, hogy még a gyerekcipőben járó társadalmak is felnőnek egyszer; minden újabb generáció kicsit elhagy az előzőek rossz beidegződéseiből. Épp az az ifjúság, amelyik most panaszkodik, a remény arra, hogy az elégedetlenségét javító cselekvésekké formálja majd.

Helyesbítek: máris formálja! Ehhez csak egy, a szemünk előtt zajló példát említek: az a generáció, amelyik tankönyvet már szinte egyáltalán nem vesz a kezébe - mert minden információt, tudást, amire szüksége van, elektronikus eszközökkel szerez meg -, nem tankönyveket fejleszt majd a jövő iskolájának.

Kamasz panasz – ugyan ezt a jól hangzó kifejezést választottam a bejegyzéseimhez, de ez igazából csak ürügy; ugyanis abban is hiszek, hogy a kritika rendkívül hasznos dolog. Hangosan gondolkodni, felhívni a figyelmet káros jelenségekre javító szándék a részemről. Valami kicsike hozzájárulás ahhoz a változáshoz, aminek hamarosan be kell következnie.

Mivel sok negatívumot említek, fontosnak érzem – ismét – megemlíteni: a középiskolás korosztályt választom szívem csücskének! Látni tehetségüket, személyiségük kibontakozását, felnőtté válásuk folyamatát nagyon felemelő. Rajtuk keresztül tulajdonképpen a jövőbe kapunk betekintést – ezért erőfeszítéseket kell tennünk értük, elérnünk, hogy támaszkodhassanak ránk.

Kamasz panasz 8.

Ismerősöm története az apropó ehhez a bejegyzéshez. Kollégista volt, pár héttel az érettségije előtt hétvégére elkéredzkedett volna a barátja családjának meghívására „kintalvásra” – ám a nevelőtanár ezt megtiltotta. Hiába érvelt azzal, hogy elmúlt 18, hogy a saját szülei tudnak a dologról, hogy nem egyszer volt már ilyen eset; nem kapott engedélyt. Csakhogy a lelkem nagyon szerelmes volt, így a tiltás ellenére elhagyta a koleszt. Amikor vasárnap visszatért, már állt a bál: maga az igazgató fogadta a bejáratnál, szidta-átkozta, ordított vele, és közölte: ki van rúgva. Nos, az ismerősöm végül sikeresen leérettségizett, majd „kép. nélkül” elhelyezkedett egy általános iskolában - mint orosztanár - ; abban az időben a pedagógushiány miatt ez lehetséges volt. (Mondják, a történelem ismétli önmagát.) Egyik nap a folyosón ügyelt, amikor megérkezett az iskolába a kollégium igazgatója – ismerősöm kicsit megszeppent, ahogy meglátta, hisz – tekintve a pár hónappal azelőtti incidenst - nem szeretett volna „jelenetet” a gyerekek előtt. Ám legnagyobb meglepetésére az igazgató mosolyogva, kitárt karral lépett hozzá, nyájasan közölte, mennyire örül a találkozásnak, és kedvesen érdeklődött ismerősöm tanári pályafutása alakulásáról.

Kicsit bő lére eresztett bevezetőm lényege, hogy 

előfordul az iskolákban a pedagógusok némelyikének részéről, hogy nem veszik emberszámba a diákjaikat; kioktatóan, lekezelően bánnak velük, olykor sértegetve, személyükben megalázva, agresszíven. 

Tiszteletről beszélnek, amit elvárnának a tanítványaiktól, míg ők ugyanezt a tiszteletet nem hajlandóak megadni – pusztán azért, mert (akkor) „felettük állnak”. Pedig ha másért nem, azért is meggondolhatnák ezt a viselkedést, mert ezekből a növendékekből kerülnek ki pár év múlva az orvosaik, szobafestőik, unokáik óvónénijei, fodrászaik, netán kollégáik vagy országszerte ismert írók, színészek, tudósok. Ember lesz belőlük, akik majd minden lehetséges alkalommal felemlegetik a kapott bánásmódot.

Persze a diákok ezer egyéb, nyilvánvaló ok miatt érdemelnek különb viselkedést azoktól, akikre a szüleik rábízzák őket. Érdemes megfontolnunk a filozófus szavait: „Az egész gyermek olyan, mint egyetlen érzékszerv, minden hatásra reagál, amit emberek váltanak ki belőle. Hogy egész élete egészséges lesz-e vagy sem, attól függ, hogyan viselkednek a közelében.”  Rudolf Steiner

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...