Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz 9-10. rész

 

Kamasz panasz 9.

Egy tinédzsernek a gyermekkor fokozatos elhagyása azt is jelenti, hogy elkezd rálátni a felnőttek „viselt dolgaira”. És egy csomó dolog nagyon nem tetszik neki. Különösen azok nem, amikben a szerettei az érintettek. Önmagában az, hogy rá kell jönnie: ők sem hibátlanok, tetézi a saját magával kapcsolatban hirtelen feltámadt problémáit. Lehet, hogy kifelé nem mutatja, hogy érdeklik őt ezek, még az is lehet, hogy minél inkább szenved egy ilyen dologtól, annál inkább azt láttatja, hogy hidegen hagyják. Csakhogy közben rágja magát.

A szülők hibái kétszeresen rosszul érintik a kamaszt: egyrészt meghasonul, mert úgy érzi, miközben tőle elvárják a tökéletességet (lehet, hogy nem, de ő akkor is így érzi), ők maguk korántsem azok. Másrészt minden szeretete a szüleié, és ez nehezen fér meg azzal, hogy ráébred, vannak dolgaik, amiket nem tud szeretni.

Mindezt át fogja vészelni a serdülő, ha átlagos és/vagy apróbb hibákról van szó. A kamaszkor elmúltával beáll normális szintre a kritikai hajlama, kifejlődik benne a tolerancia, megtanulja, mely harcokat érdemes megvívni és melyeket nem. Ám igazán nehéz helyzetbe akkor kerül a tinédzser, ha a szüleinek nem a hibáira, hanem súlyos vétkeire kell ráébrednie. Hogy szerfüggők; vagy hogy anyagilag tönkretették a családot; vagy hogy elhanyagolják a munkájukat; vagy nem látják el a gyerekeiket; vagy netán családon belüli erőszaktevők, stb. A kamaszok hajlamosak úgy védeni az ilyen szülőket, hogy a vétkeiket vagy azok következményeit magukra veszik. Ők próbálnak meg felnőttek lenni helyettük – pénzt keresni, ellátni a kistestvéreket, eléugrani a pofonoknak, stb.

Közben abban, ami valóban a saját feladatuk és életfeladatuk lenne, egyre rosszabbul teljesítenek – és ráadásként ennek a következményeit is cipelik (hisz szégyenükben eltitkolják a teljesítményromlás okait).

Kamasz kalauz - a kamaszok panaszai


Ha így áll a helyzet egy fiatallal, megnő a felelőssége a körülötte lévő felnőtteknek, főleg a segítő szakembereknek. Odafigyeléssel még a titkolózása ellenére is észrevehető egy kamasz viselkedésén, ha súlyos gondok nyomják a vállát; empátiával a felszíni magatartása mögött meg lehet látni a küszködését. És a kamasszal ellentétben a felnőtteknek vannak eszközeik és módjuk a segítségnyújtásra. De ehhez tényleg kell az odafigyelés és kell az empátia.

Kamasz panasz 10.

Egy kamasz, épp úgy, ahogy bárki más, szívesen elkerülné, hogy „fejmosást” kapjon. Nyilván a legtöbb dolgot, amiért folyton leszidják, ki szeretné küszöbölni az életéből, pláne, ha olyan dologról van szó, amivel tulajdonképpen egyetért. Például sokuk biztosan minden tanulnivalójával elkészülne időre, hisz jó jegyeket szerezni saját érdekük is, és mellesleg jobban szeretnének ezért dicséretet kapni, mint elmarasztalást.

Mi is kellene ehhez? Jó időgazdálkodás, szervezettség, előrelátás, következetesség. Vagyis amikor a felnőttek elvárják a tinédzser korúaktól, hogy naprakészek legyenek az iskolai teendőik kapcsán, akkor a következőknek kellene megfelelniük.

Fejben tartani – vagy egy okos eszközt precízen használni hozzá – a következő nagyjából két hét összes feladatát (hisz kb. ennyi idővel előre derülnek ki például a nagydolgozat időpontok). Ismerni saját tanulási képességüket – olvasási és megértési sebesség, felfogóképesség, stb., illetve minden feladattípus megoldásához szükséges átlagos időszükségletet. Kalkulálni tudni azzal, hogy adódhatnak előre nem látható dolgok – óracsere, megbetegedés, betelt füzet, kifogyott a hűtőből a kaja, stb. Az iskolai kötelezettségek mellé okosan betervezni az egyéb elfoglaltságokat, illetve előre számolni azzal, hogy ezek mennyiben befolyásolhatják a napirendet (például a különangol után nem biztos, hogy a német dogára készülésnek kellene következnie). Gondoskodni minden egyes tanulnivalóhoz a szükséges eszközök meglétéről és azok használhatóságáról (pl. legyen hegy a körzőben). A saját kötelezettségein túl ismerni a háztartás többi tagjának a napirendjét is összehangolás céljából (például a családi laptop használati rendje miatt). Mindeközben vigyázni arra, hogy eleget aludjon, rendszeresen és egészségeset egyen, ne rongálja a szemét vagy az agyát az elektronikus képernyővel, és törődjön a rekreációval is – hiszen ezek betartása elengedhetetlen a (tanulási) hatékonysághoz.

Ezt a szervezőmunkát minden nap lefolytatni - az iskolában töltött 7 óra után valamikor -, és természetesen a betervezett tevékenységeket a napirend szerint elvégezni…

Kell kommentálni?

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Igaz barátság? 4. rész: Mi köze a barátságnak a szerelemhez?

  Nem tudom, tekinthető-e megfellebbezhetetlen igazságnak tekinteni, rám mindenesetre igaz ez a már sokak által megfogalmazott – akár közhelynek is mondhatnánk - tétel: a legjobb párkapcsolatok barátságból bontakoznak ki. Avagy a párválasztás terén a legszerencsésebb, ami történhet veled, ha a barátságodból lesz kölcsönös szerelem. Mégis most vegyünk más szempontokat! Barátból lehet több, párkapcsolatból meg egyszerre egyet illik fenntartani.  Az „ahány embert ismersz, annyival több vagy” alapon ez mindenképpen előnye a barátságnak. Inkább legyen több ellenkező (vagy identitásotok szerinti) nemű barátod, mint hogy párhuzamos párkapcsolatból tarts fel többet az „annál több legyél” igénye miatt.  Nem? A magánéletünkbe, azon belül leginkább a szerelmi életünkbe általában nem avatunk be másokat bizonyos mélységeken túl. De szorulhatunk néha olyan tanácsra, amit csak egy a párunkkal megegyező nemű egyéntől kaphatunk meg – hisz épp a problémánk természete miatt kell a mié...