Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz sorozat 1-2. rész

 

Kamaszok panaszai

Kamasz panasz 1. (Beharangozó)

Számomra teljesen érthetetlen, hogy egyes felnőttek mennyire el tudják felejteni, milyen volt tinédzsernek lenni. Pedig ha vannak saját gyermekeink és/vagy olyan hivatást választottunk, amelyben a tizenéves korosztállyal foglalkozunk, a saját kamaszkori élményeinkkel való szoros kapcsolat nagyon fontos alap lehet.

Számomra azért is hangsúlyosak a magam tapasztalatai, mert pedagógusként igyekeztem másolni saját kiváló tanáraim mintáját, ill. elkerülni azokat a hibákat, amiket e szakma kevésbé alkalmas képviselőitől láttam.

Szinte mindig osztályfőnök voltam negyedszázados pályám során, így rengeteg panaszt hallgattam végig a diákjaimtól (és szüleiktől) az iskolarendszer visszásságairól és tanárokkal kapcsolatos rossz élményekről. Ám az utóbbi 4-6 évben feltűnően megnőtt a panaszok száma, és egyre keserűbbek lettek a diákok tapasztalatai.

A „kamasz panasz” sorozatban szeretnék közreadni ezekből a történetekből. Több okom is van erre:

·         Nagyon szeretem ezt a korosztályt és úgy látom, sokuk nagyon megszenvedi a középiskolás éveit; talán nagyobb megértést tudok elérni számukra.

·         Becsülöm a közoktatásban dolgozó pedagógusokat, és tudom, hogy minden visszajelzést szívesen fogadnak; talán tanulságos lesz számukra az, amilyennek a diákok látják az iskolát és tanáraikat, amikor ezekről bizalmasan beszélnek.

·         A szülőknek is hasznos lehet szembesülni ezekkel a panaszokkal, hiszen bármennyire is bizalmi viszonyban vannak a gyermekükkel, azt a szerepet, amit az iskolában vesznek fel, otthon nemigen mutatják meg.

·         Mivel immár független pedagógus vagyok, van akkora távolság köztem és az intézményes közoktatás között, ami lehetővé teszi a kellő rálátást, így a jobbító szándékra koncentrálhatok.

Néhány dolgot azért le kell szögeznem: egyrészt nincs nálam a bölcsek köve, nyugodtan lehet velem vitázni; másrészt a tapasztalataim – bármennyire kiterjedtek is – korlátozottak, nem feltétlenül általános igazságokat fogalmazok meg; és nem utolsó sorban senkit nem szeretnék megbántani. Panaszokról szólok, így benne van a pakliban az egyoldalúság lehetősége (bár igyekszem kommentálni is a leírtakat) – szívesen veszem a hozzászólásokat.

Kamasz panasz 2.

Gyakori látvány az iskola folyosóin: a diákok körmölik a „házi” feladatot. De legtöbbször nem az történik, hogy van olyan tanuló, aki megcsinálta, míg mások elkérik; inkább az jellemző, hogy együtt próbálnak válaszokat gyorsan összedobni. Felvetődik egyik kérdésként, hogy vajon mennyire hatékony a házi feladat intézménye.

Az efféle írásbeliket azonban nem szokták felpanaszolni a tanítványok, hisz a fenti módon könnyen megoldható, apró gond csupán. Panaszkodást a házi feladatról az iskolai szünetek kapcsán hallani tőlük.

SZÜNET: PIHENÉS vs. MÉG TÖBB TANULNIVALÓ

Ha a dolgozó felnőtt szabadságra megy, azért teszi, hogy pihenjen, feltöltekezzen, kikapcsolódjon a megszokott életviteléből. Mégis ugyanezek a felnőttek a diákoknak kiadott szünetek kapcsán általában másként gondolkodnak. Gyakran a szülők, de a tanárok zöme szerint biztosan a szünetben a gyerek olvassa el a kötelezőket, pótolja az elmaradt tanulnivalót, készüljön a szünet utáni dolgozatokra, vizsgákra, versenyekre. Ennek megfelelően meg is kapják a tanulók a tennivalók listáját. Kifinomultabb módszer, de a lényege ugyanaz, amikor a pedagógus kihangsúlyozza, hogy a szünetben pihenni kell, és nem is ad feladatot, „csak” a szünet utáni első napon íratja meg a témazárót; ha ezt a diák szóvá teszi, akkor visszakérdez: mégis mit csináltál a szünetben, miért nem készültél fel?

Ez megint egy igazságtalan kettős mérce. Miért várjuk el vajon a gyerekeinktől (magunkkal ellentétben), hogy pihenés helyett dolgozzanak a „szabadságuk” alatt is?

Könnyen utána lehet járni, hogy mennyire helytelen ez a gyakorlat a gyerekeink egészsége szempontjából – ezért szerintem muszáj közbeavatkozni; akár a szülők, akár a tanulók részéről (a középiskolások már maguk is megtalálhatják ennek a módját). Persze leginkább a megfelelő helyen és időben alkalmazott higgadt érvelés eredményezhet belátást.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...