Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Kamasz panasz sorozat 1-2. rész

 

Kamaszok panaszai

Kamasz panasz 1. (Beharangozó)

Számomra teljesen érthetetlen, hogy egyes felnőttek mennyire el tudják felejteni, milyen volt tinédzsernek lenni. Pedig ha vannak saját gyermekeink és/vagy olyan hivatást választottunk, amelyben a tizenéves korosztállyal foglalkozunk, a saját kamaszkori élményeinkkel való szoros kapcsolat nagyon fontos alap lehet.

Számomra azért is hangsúlyosak a magam tapasztalatai, mert pedagógusként igyekeztem másolni saját kiváló tanáraim mintáját, ill. elkerülni azokat a hibákat, amiket e szakma kevésbé alkalmas képviselőitől láttam.

Szinte mindig osztályfőnök voltam negyedszázados pályám során, így rengeteg panaszt hallgattam végig a diákjaimtól (és szüleiktől) az iskolarendszer visszásságairól és tanárokkal kapcsolatos rossz élményekről. Ám az utóbbi 4-6 évben feltűnően megnőtt a panaszok száma, és egyre keserűbbek lettek a diákok tapasztalatai.

A „kamasz panasz” sorozatban szeretnék közreadni ezekből a történetekből. Több okom is van erre:

·         Nagyon szeretem ezt a korosztályt és úgy látom, sokuk nagyon megszenvedi a középiskolás éveit; talán nagyobb megértést tudok elérni számukra.

·         Becsülöm a közoktatásban dolgozó pedagógusokat, és tudom, hogy minden visszajelzést szívesen fogadnak; talán tanulságos lesz számukra az, amilyennek a diákok látják az iskolát és tanáraikat, amikor ezekről bizalmasan beszélnek.

·         A szülőknek is hasznos lehet szembesülni ezekkel a panaszokkal, hiszen bármennyire is bizalmi viszonyban vannak a gyermekükkel, azt a szerepet, amit az iskolában vesznek fel, otthon nemigen mutatják meg.

·         Mivel immár független pedagógus vagyok, van akkora távolság köztem és az intézményes közoktatás között, ami lehetővé teszi a kellő rálátást, így a jobbító szándékra koncentrálhatok.

Néhány dolgot azért le kell szögeznem: egyrészt nincs nálam a bölcsek köve, nyugodtan lehet velem vitázni; másrészt a tapasztalataim – bármennyire kiterjedtek is – korlátozottak, nem feltétlenül általános igazságokat fogalmazok meg; és nem utolsó sorban senkit nem szeretnék megbántani. Panaszokról szólok, így benne van a pakliban az egyoldalúság lehetősége (bár igyekszem kommentálni is a leírtakat) – szívesen veszem a hozzászólásokat.

Kamasz panasz 2.

Gyakori látvány az iskola folyosóin: a diákok körmölik a „házi” feladatot. De legtöbbször nem az történik, hogy van olyan tanuló, aki megcsinálta, míg mások elkérik; inkább az jellemző, hogy együtt próbálnak válaszokat gyorsan összedobni. Felvetődik egyik kérdésként, hogy vajon mennyire hatékony a házi feladat intézménye.

Az efféle írásbeliket azonban nem szokták felpanaszolni a tanítványok, hisz a fenti módon könnyen megoldható, apró gond csupán. Panaszkodást a házi feladatról az iskolai szünetek kapcsán hallani tőlük.

SZÜNET: PIHENÉS vs. MÉG TÖBB TANULNIVALÓ

Ha a dolgozó felnőtt szabadságra megy, azért teszi, hogy pihenjen, feltöltekezzen, kikapcsolódjon a megszokott életviteléből. Mégis ugyanezek a felnőttek a diákoknak kiadott szünetek kapcsán általában másként gondolkodnak. Gyakran a szülők, de a tanárok zöme szerint biztosan a szünetben a gyerek olvassa el a kötelezőket, pótolja az elmaradt tanulnivalót, készüljön a szünet utáni dolgozatokra, vizsgákra, versenyekre. Ennek megfelelően meg is kapják a tanulók a tennivalók listáját. Kifinomultabb módszer, de a lényege ugyanaz, amikor a pedagógus kihangsúlyozza, hogy a szünetben pihenni kell, és nem is ad feladatot, „csak” a szünet utáni első napon íratja meg a témazárót; ha ezt a diák szóvá teszi, akkor visszakérdez: mégis mit csináltál a szünetben, miért nem készültél fel?

Ez megint egy igazságtalan kettős mérce. Miért várjuk el vajon a gyerekeinktől (magunkkal ellentétben), hogy pihenés helyett dolgozzanak a „szabadságuk” alatt is?

Könnyen utána lehet járni, hogy mennyire helytelen ez a gyakorlat a gyerekeink egészsége szempontjából – ezért szerintem muszáj közbeavatkozni; akár a szülők, akár a tanulók részéről (a középiskolások már maguk is megtalálhatják ennek a módját). Persze leginkább a megfelelő helyen és időben alkalmazott higgadt érvelés eredményezhet belátást.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen