Ugrás a fő tartalomra

ÖNISMERET - Kommunikáció és önbecsülés

Kommunikáció és önbecsülés

 

Szinte közhelynek számít, hogy az emberek szeretnék, ha mások szeretnék őket - ahogy az is, hogy az emberek azokat szeretik a legjobban, akik viszontszeretik őket. Ha szeretnek bennünket, akkor szerethetők vagyunk; vagyis olyan tulajdonságokkal rendelkezünk, amiktől mások jobban érzik magukat. 

Ha mások számára szerethetőek vagyunk, akkor van miért szeretnünk önmagunkat is.

Mindezekből az következik, hogy az önbecsülésünk nagyon függ másoktól: akkor magas, ha másoktól pozitív visszajelzéseket kapunk magunkra vonatkozóan, és akkor alacsony, ha a többi ember folyton negatívan reagál ránk.

Óriási jelentősége van annak, hogy az embernek magas vagy alacsony az önbecsülése – eszerint áll helyt a munkájában, eszerint bánik a családtagjaival, ez befolyásolja, hogy tud-e kapcsolatokat szerezni és ápolni; 

végső soron az ember életminősége nagyban múlik azon, szereti-e önmagát, van-e önbecsülése.

Fordítsuk meg a fenti következtetés sorrendjét! Ha valakinek magas az önbecsülése, vagyis egészséges módon szereti önmagát, akkor meg van arról győződve, hogy szerethető tulajdonságai vannak. A szerethető tulajdonságokkal rendelkező ember közelében mások is jól érzik magukat, vagyis ezt az embert mások is szeretni fogják.

E logika szerint tehát a legfontosabb, amit önmagunkért tehetünk, hogy növeljük az önbecsülésünket. Erre számos lehetőségünk nyílik – az önbizalom-növelés, az önismeret elsajátítása, az érzelmi intelligencia fejlesztése.

Mindez azonban önmagában kevés – ahhoz, hogy mások (meg)szeressenek bennünket, meg kell velük ismertetnünk magunkat. Egyetlen mód van erre: 

kommunikálnunk kell a többi emberrel.

Az emberi kommunikáció igen bonyolult információ-átadási mód – ez különbözteti meg a többi élőlénytől, ez emeli ki közülük az embert. De éppen a bonyolultsága miatt gyakran elcsúszik, eltorzul, félrevezető, félreérthető. Tehát ahhoz, hogy kivívjuk mások elismerését és szeretetét, hatékonyan kell velük kommunikálnunk.

A hatékony kommunikációt meg kell tanulni. 

Szerencsés esetben az ember olyan környezetbe születik, amelyben már kisgyermekként elsajátíthatja ennek alapjait – sajnos azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy ez igen ritka. 21. századi valóságunkban számtalan elkeserítő tény tanúsítja a szétszakítottságot az egyes emberek és a társadalom szintjén is - a szakember ezek mögött sajnálkozva látja a kommunikációs torzulásokat. A rengeteg válás, a családon belüli erőszak, a munkahelyi konfliktusok – hogy csak a leghétköznapibb dolgok szintjéről hozzak példákat – hátterében a legtöbbször a félrecsúszott kommunikáció áll.

Nem vagyunk magunkra hagyva, ha el akarjuk sajátítani a hatékony kommunikációt: léteznek tudományosan igazolt, de egyszerűen alkalmazható módszerek, gyakorlatok, amelyeket szakemberek irányításával könnyen megtanulhatunk.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen