Miből áll egy dráma-coaching folyamat?
"Minden ember más, de éppen ez a jó" (LGT
dalszöveg)
A coaching első lépése egy ingyenes első konzultáció, ekkor
kerül sor a közös munka kereteinek kialakítására. Mivel a drámacoaching egyénre
szabott, a továbbiakat a kliens egyedi igényeihez igazítjuk, ezért itt csak
körvonalazni lehet, milyen egy egyéni alkalom. (Egy coach többféle szemlélet
közül választhat, elsősorban attól függően, hogy az adott ügyfele milyen
támogatást szeretne leginkább.)
Az első ülés alkalmával megbeszéljük a kereteket, sor kerül szerződéskötésre
(általában szóbeli megállapodás az időpontokról, helyszínekről, titoktartásról,
illetve a folyamat tartalmi részéről: a kliens milyen témákkal szeretne
foglalkozni, milyen eredménnyel lenne elégedett). Ezután az ügyfél által hozott
témák részletes ismertetésére, átbeszélésére kerül sor, illetve ha szükséges,
felveszünk teszteket is.
A következő alkalmakon a témák feldolgozására kerül sor;
ebben a folyamatban használom a kliens számára legeredményesebbnek ígérkező
coaching technikát, illetve a drámás módszereket.
Mennyi ideig tart a dráma-coaching folyamat?
Ez teljesen egyedi, a kliens igényein múlik.
Ha az előzetes konzultáción megállapodunk az
együttműködésben, akkor ez után általában heti 1, összesen 4-6 alkalommal
érdemes találkoznunk az általad hozott problémakör feldolgozásához.
Kiknek ajánlott a dráma-coaching?
Bárkinek, aki úgy gondolja, egyedül nehezen birkózik meg
valamilyen problémájával, élethelyzetével.
Korunk rengeteg kihívást jelent az ember számára; olyan
mértékű a fejlődés, hogy az egyén sokszor érzi magát kiszolgáltatottnak,
elidegenedettnek, magányosnak; a követhetetlen gyorsaságú változásoktól
szorongóvá, frusztrálttá válik, elveszíti a kapaszkodóit. Egyrészt e sokszoros
kihívásokhoz való alkalmazkodást tudja segíteni a coaching.
Másrészt mindenkivel előfordul, hogy egy olyan élethelyzetben találja magát, amiből egyedül nehezen talál kiutat. Sajnos sokszor épp amiatt, mert a "saját árnyékunkon átlépni", vagyis új nézőpontokat találni nem könnyű. Ilyenkor nagyon jól jöhet az, ha egy olyan személlyel tudjuk átgondolni a problémát, akinek a "kívülállósága" miatt rálátása, objektív nézőpontja van.
Hogyan segít a dráma-coaching?
A coach és az ügyfele tulajdonképpen "csak"
beszélgetnek egymással. Azonban ez minden más fajta beszélgetéstől különbözik.
Ugyanis a coachingban professzionális, segítő beszélgetés folyik – a résztvevők
a két profi szakember: a kliens, mint a saját életének szakértője, a coach
pedig a mint segítő kapcsolaté.
A kliens a saját életében szeretne valamit elérni, és csakis
ő maga az, aki ehhez mozgósítani tudja a saját erőforrásait. A folyamat során ő
az, aki rátalál a megoldásaira, ő az, aki felelősséget vállal saját magáért,
aki ötletel, alternatívákat vázol, választ.
A coach mindehhez oldott, derűs légkört biztosít,
odafigyelést és empátiát és teljes elfogadást – nem ítélkezik, nem ad kéretlen
tanácsot, nem moralizál és nem bagatellizál.
A coach arra törekszik, hogy a kliens biztonságban érezze
magát – ez biztosítja, hogy őszinte tudjon lenni, hogy akkor is önmagába tudjon
nézni, ha az fájdalmas és nehéz, hogy tudjon visszajelzést fogadni.
Az általan preferált személyközpontú coach-szemlélet egyik
alapgondolata, hogy a coach odafigyelése, empátiája már önmagában is terápiás
eredményt hoz: a kliens ettől a rá fókuszáló, őt középpontba helyező
hozzáállástól elindulhat a megoldásai felé, hisz oldódik a szorongása,
frissebbek lesznek a gondolatai, felébred benne a tettrekészség.
Az általam kínált drámacoaching másik összetevője a
játékosság és a derű. Az, hogy az ügyfél kérdéseivel a játékok kínálta
könnyedséggel foglalkozunk, nem zárja ki azt, hogy nagyon is komolyan vegyük a
céljainkat – épp ellenkezőleg: ez másik, új, friss nézőpontokat segít találni.
Ha nagyon egyszerűen fogalmazzuk meg a coaching alapvetését,
akkor a lényege az, hogy maga az ügyfél segít saját magán.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése