Ugrás a fő tartalomra

TUDÁSTÁR - Hiánypótló szakma: a drámacoach

Magyarországon a coaching még nem igazán elterjedt, holott mára hatalmas szakmai tudás halmozódott fel ebben a segítő szakmában.

Jobbára csak a nagyvárosokban és az üzleti életben terjedt el itthon a coaching, pedig hiánypótló szakma, ráadásul többféle specializációval foglalkozó ága van, kiváló szakemberekkel. Ezek közül talán valamennyire ismertek az úgynevezett life coachok, az életvezetési tanácsadók; de a külföldön nagy népszerűségnek örvendő művészeti felkészültségű coachokból kevés van - drámacoach pedig itthon szinte nincs is. Ez a felismerés vezetett abban, hogy drámaszakemberként megalapítsam "matos-dráma-mentor" vállalkozásomat, amelynek egyik alappillére a drámaoaching.

hiánypótló szakma: drámacoach


Mi a coaching és mi a coach dolga?

A coaching egy együttműködés egy képzett coach szakember és egy egyén között; együtt dolgoznak azon, hogy a kliens fokozni tudja a teljesítményét, elérje céljait, és fejlődjön akár személyes, akár szakmai téren.

A coach elősegíti az ügyfél önmegismerését, ösztönzi a tanulást és a növekedést, és támogatja őt saját megoldásai és stratégiái megtalálásában. Arra összpontosít, hogy képessé tegye lehetőségeinek maximalizálására, hogy pozitív változásokat érhessen el az életében.

Mi a life coaching és mi a life coach dolga?

Alapvetően kétféle coaching létezik (bár vannak más specializációk is): business coaching és life coaching.

A business vagy üzleti coach olyan képzett szakember, aki főleg vállalatok ügyeivel foglalkozik, a cégvezetés, a munkatársak, a szervezet támogatása a feladata.

A life vagy életvezetési coach olyan képzett szakember, aki magán természetű problémákon dolgozik együtt a kliensével, életvezetésében támogatja őt.

Mi a dráma-coaching?

A coachok - képzettségüktől és személyes preferenciáiktól függően - sokféle módszertant, technikát, szemléletmódot követhetnek.

Az én választott eszköztáram life coachként a dráma és a színjáték; ezen a speciális szakterületen tudom a legjobbat nyújtani. A drámajátékot és a színház technikáit, ötleteit, gyakorlatait használom fel arra, hogy a kliensem felfedezhesse saját – akár rejtett – képességeit, kifejezze érzéseit, gyakorolja kreativitását. Cél az is, hogy ezek az alkalmazott eljárások segítsenek neki a változásban, abban, hogy kilépjen saját korlátozó, merev szerepeiből; kipróbálhassa magát új szerepekben, gyarapíthassa személyiségét.

Aki hozzám fordul, az általános életvezetési támogatáson túl egy más minőséget is kap, hisz tapasztalt drámatrénerként különösen odafigyelek a személyiségfejlődésére, az önismeretére, érzelmi intelligencia szintje növelésére.

Mindezt biztonságos környezetben, a játékos technikák alkalmazásának köszönhetően derűs légkörben.

Ki lehet dráma-coach?

Tulajdonképpen bármely coach szakember használhatja a dráma eszköztárát a munkájához, ez választás kérdése. Ugyanakkor csakis annak ajánlott, aki magabiztosan alkalmazza a dráma- és színjáték technikáit, ötleteit, gyakorlatait, tehát megvan a kellő tapasztalata - de leginkább rátermettnek kell lennie.

Miért engem (matos-dráma-mentort) válassz mint dráma-coach?

Coach tevékenységemet megelőzően (dráma)pedagógusként is kvázi életvezetési tanácsadóként működtem - osztályfőnökként, sportolók tréningezésében, pedagógus drámaoktatójaként továbbképzéseken -, miközben mindig a drámás eszköztáram volt a biztos pont a tőlem támogatást várók segítésére. Így szaktudásomban mára összegződött a tanári, a drámapedagógusi és a life coach tapasztalat.

A rátermettségemet az bizonyítja talán a legjobban, hogy gyermekkoromtól kezdve mindig drámával foglalkoztam, annak minden területén kipróbáltam magam. Néhány példa:

D.I.E. (tanítási dráma) tervezés és vezetés,

Színház- és Filmművészeti Egyetemre felkészítés,

drámajáték-vezetői tanfolyam akkreditáció,

dráma OKTV döntős tanítványok,

munkahelyi tréningek tervezése és megtartása,

országos döntőbe került diákszínházi előadások próbevezetése és rendezése,

alkotóként amatőr színházi előadások résztvevője, stb.

Milyen technikák és módszerek szerepelnek a dráma-coachingban?

Coach szakemberként a személyközpontú coach-szemlélet szerint építem fel a kliensekkel végzett támogató folyamatot, ezt egészíti ki a drámás módszertan. A leginkább ehhez a szemlélethez illeszkedőek a kapcsolatteremtést segítő, az önismeretet fejlesztő és a kommunikációs technikák, ugyanakkor alkalmazom a memória-, fantázia-, koncentráció-fejlesztő gyakorlatokat is.

A kliens fejlődését szolgálják továbbá a különböző tesztek, a módszertanomhoz adoptált társasjátékok, valamint a többi művészeti ág által kínált lehetőségek. Mindezek mellett része a coachingnak az edukáció is - alapvető ismeretek átadása az emberi működésről.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...