Magyarországon a coaching még nem igazán elterjedt, holott mára hatalmas szakmai tudás halmozódott fel ebben a segítő szakmában.
Jobbára csak a nagyvárosokban és az üzleti életben terjedt el itthon a coaching, pedig hiánypótló szakma, ráadásul többféle specializációval foglalkozó ága van, kiváló szakemberekkel. Ezek közül talán valamennyire ismertek az úgynevezett life coachok, az életvezetési tanácsadók; de a külföldön nagy népszerűségnek örvendő művészeti felkészültségű coachokból kevés van - drámacoach pedig itthon szinte nincs is. Ez a felismerés vezetett abban, hogy drámaszakemberként megalapítsam "matos-dráma-mentor" vállalkozásomat, amelynek egyik alappillére a drámaoaching.
Mi a coaching és mi a coach dolga?
A coaching egy együttműködés egy képzett coach szakember és
egy egyén között; együtt dolgoznak azon, hogy a kliens fokozni tudja a
teljesítményét, elérje céljait, és fejlődjön akár személyes, akár szakmai
téren.
A coach elősegíti az ügyfél önmegismerését, ösztönzi a
tanulást és a növekedést, és támogatja őt saját megoldásai és stratégiái
megtalálásában. Arra összpontosít, hogy képessé tegye lehetőségeinek
maximalizálására, hogy pozitív változásokat érhessen el az életében.
Mi a life coaching és mi a life coach dolga?
Alapvetően kétféle coaching létezik (bár vannak más
specializációk is): business coaching és life coaching.
A business vagy üzleti coach olyan képzett szakember, aki
főleg vállalatok ügyeivel foglalkozik, a cégvezetés, a munkatársak, a szervezet
támogatása a feladata.
A life vagy életvezetési coach olyan képzett szakember, aki magán
természetű problémákon dolgozik együtt a kliensével, életvezetésében támogatja
őt.
Mi a dráma-coaching?
A coachok - képzettségüktől és személyes preferenciáiktól
függően - sokféle módszertant, technikát, szemléletmódot követhetnek.
Az én választott eszköztáram life coachként a dráma és a
színjáték; ezen a speciális szakterületen tudom a legjobbat nyújtani. A
drámajátékot és a színház technikáit, ötleteit, gyakorlatait használom fel
arra, hogy a kliensem felfedezhesse saját – akár rejtett – képességeit,
kifejezze érzéseit, gyakorolja kreativitását. Cél az is, hogy ezek az
alkalmazott eljárások segítsenek neki a változásban, abban, hogy kilépjen saját
korlátozó, merev szerepeiből; kipróbálhassa magát új szerepekben, gyarapíthassa
személyiségét.
Aki hozzám fordul, az általános életvezetési támogatáson túl
egy más minőséget is kap, hisz tapasztalt drámatrénerként különösen odafigyelek
a személyiségfejlődésére, az önismeretére, érzelmi intelligencia szintje
növelésére.
Mindezt biztonságos környezetben, a játékos technikák
alkalmazásának köszönhetően derűs légkörben.
Ki lehet dráma-coach?
Tulajdonképpen bármely coach szakember használhatja a dráma
eszköztárát a munkájához, ez választás kérdése. Ugyanakkor csakis annak ajánlott,
aki magabiztosan alkalmazza a dráma- és színjáték technikáit, ötleteit,
gyakorlatait, tehát megvan a kellő tapasztalata - de leginkább rátermettnek
kell lennie.
Miért engem (matos-dráma-mentort) válassz mint dráma-coach?
Coach tevékenységemet megelőzően (dráma)pedagógusként is
kvázi életvezetési tanácsadóként működtem - osztályfőnökként, sportolók
tréningezésében, pedagógus drámaoktatójaként továbbképzéseken -, miközben
mindig a drámás eszköztáram volt a biztos pont a tőlem támogatást várók segítésére.
Így szaktudásomban mára összegződött a tanári, a drámapedagógusi és a life
coach tapasztalat.
A rátermettségemet az bizonyítja talán a legjobban, hogy
gyermekkoromtól kezdve mindig drámával foglalkoztam, annak minden területén
kipróbáltam magam. Néhány példa:
D.I.E. (tanítási dráma) tervezés és vezetés,
Színház- és Filmművészeti Egyetemre felkészítés,
drámajáték-vezetői tanfolyam akkreditáció,
dráma OKTV döntős tanítványok,
munkahelyi tréningek tervezése és megtartása,
országos döntőbe került diákszínházi előadások próbevezetése
és rendezése,
alkotóként amatőr színházi előadások résztvevője, stb.
Milyen technikák és módszerek szerepelnek a dráma-coachingban?
Coach szakemberként a személyközpontú coach-szemlélet
szerint építem fel a kliensekkel végzett támogató folyamatot, ezt egészíti ki a
drámás módszertan. A leginkább ehhez a szemlélethez illeszkedőek a
kapcsolatteremtést segítő, az önismeretet fejlesztő és a kommunikációs
technikák, ugyanakkor alkalmazom a memória-, fantázia-, koncentráció-fejlesztő
gyakorlatokat is.
A kliens fejlődését szolgálják továbbá a különböző tesztek,
a módszertanomhoz adoptált társasjátékok, valamint a többi művészeti ág által
kínált lehetőségek. Mindezek mellett része a coachingnak az edukáció is - alapvető
ismeretek átadása az emberi működésről.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése