Ugrás a fő tartalomra

TUDÁSTÁR - Hiánypótló szakma: a drámacoach

Magyarországon a coaching még nem igazán elterjedt, holott mára hatalmas szakmai tudás halmozódott fel ebben a segítő szakmában.

Jobbára csak a nagyvárosokban és az üzleti életben terjedt el itthon a coaching, pedig hiánypótló szakma, ráadásul többféle specializációval foglalkozó ága van, kiváló szakemberekkel. Ezek közül talán valamennyire ismertek az úgynevezett life coachok, az életvezetési tanácsadók; de a külföldön nagy népszerűségnek örvendő művészeti felkészültségű coachokból kevés van - drámacoach pedig itthon szinte nincs is. Ez a felismerés vezetett abban, hogy drámaszakemberként megalapítsam "matos-dráma-mentor" vállalkozásomat, amelynek egyik alappillére a drámaoaching.

hiánypótló szakma: drámacoach


Mi a coaching és mi a coach dolga?

A coaching egy együttműködés egy képzett coach szakember és egy egyén között; együtt dolgoznak azon, hogy a kliens fokozni tudja a teljesítményét, elérje céljait, és fejlődjön akár személyes, akár szakmai téren.

A coach elősegíti az ügyfél önmegismerését, ösztönzi a tanulást és a növekedést, és támogatja őt saját megoldásai és stratégiái megtalálásában. Arra összpontosít, hogy képessé tegye lehetőségeinek maximalizálására, hogy pozitív változásokat érhessen el az életében.

Mi a life coaching és mi a life coach dolga?

Alapvetően kétféle coaching létezik (bár vannak más specializációk is): business coaching és life coaching.

A business vagy üzleti coach olyan képzett szakember, aki főleg vállalatok ügyeivel foglalkozik, a cégvezetés, a munkatársak, a szervezet támogatása a feladata.

A life vagy életvezetési coach olyan képzett szakember, aki magán természetű problémákon dolgozik együtt a kliensével, életvezetésében támogatja őt.

Mi a dráma-coaching?

A coachok - képzettségüktől és személyes preferenciáiktól függően - sokféle módszertant, technikát, szemléletmódot követhetnek.

Az én választott eszköztáram life coachként a dráma és a színjáték; ezen a speciális szakterületen tudom a legjobbat nyújtani. A drámajátékot és a színház technikáit, ötleteit, gyakorlatait használom fel arra, hogy a kliensem felfedezhesse saját – akár rejtett – képességeit, kifejezze érzéseit, gyakorolja kreativitását. Cél az is, hogy ezek az alkalmazott eljárások segítsenek neki a változásban, abban, hogy kilépjen saját korlátozó, merev szerepeiből; kipróbálhassa magát új szerepekben, gyarapíthassa személyiségét.

Aki hozzám fordul, az általános életvezetési támogatáson túl egy más minőséget is kap, hisz tapasztalt drámatrénerként különösen odafigyelek a személyiségfejlődésére, az önismeretére, érzelmi intelligencia szintje növelésére.

Mindezt biztonságos környezetben, a játékos technikák alkalmazásának köszönhetően derűs légkörben.

Ki lehet dráma-coach?

Tulajdonképpen bármely coach szakember használhatja a dráma eszköztárát a munkájához, ez választás kérdése. Ugyanakkor csakis annak ajánlott, aki magabiztosan alkalmazza a dráma- és színjáték technikáit, ötleteit, gyakorlatait, tehát megvan a kellő tapasztalata - de leginkább rátermettnek kell lennie.

Miért engem (matos-dráma-mentort) válassz mint dráma-coach?

Coach tevékenységemet megelőzően (dráma)pedagógusként is kvázi életvezetési tanácsadóként működtem - osztályfőnökként, sportolók tréningezésében, pedagógus drámaoktatójaként továbbképzéseken -, miközben mindig a drámás eszköztáram volt a biztos pont a tőlem támogatást várók segítésére. Így szaktudásomban mára összegződött a tanári, a drámapedagógusi és a life coach tapasztalat.

A rátermettségemet az bizonyítja talán a legjobban, hogy gyermekkoromtól kezdve mindig drámával foglalkoztam, annak minden területén kipróbáltam magam. Néhány példa:

D.I.E. (tanítási dráma) tervezés és vezetés,

Színház- és Filmművészeti Egyetemre felkészítés,

drámajáték-vezetői tanfolyam akkreditáció,

dráma OKTV döntős tanítványok,

munkahelyi tréningek tervezése és megtartása,

országos döntőbe került diákszínházi előadások próbevezetése és rendezése,

alkotóként amatőr színházi előadások résztvevője, stb.

Milyen technikák és módszerek szerepelnek a dráma-coachingban?

Coach szakemberként a személyközpontú coach-szemlélet szerint építem fel a kliensekkel végzett támogató folyamatot, ezt egészíti ki a drámás módszertan. A leginkább ehhez a szemlélethez illeszkedőek a kapcsolatteremtést segítő, az önismeretet fejlesztő és a kommunikációs technikák, ugyanakkor alkalmazom a memória-, fantázia-, koncentráció-fejlesztő gyakorlatokat is.

A kliens fejlődését szolgálják továbbá a különböző tesztek, a módszertanomhoz adoptált társasjátékok, valamint a többi művészeti ág által kínált lehetőségek. Mindezek mellett része a coachingnak az edukáció is - alapvető ismeretek átadása az emberi működésről.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen