Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Micsoda nap! (az "Egy ballagás margójára" margójára)

 

Micsoda nap! – Egy

El is mentem, nem is mentem… (az „Egy ballagás margójára” margójára)

Kérdeztem a diákjaimat: „Mit szólnátok hozzá, ha amíg közterületen vagyunk, addig én vezetnélek benneteket?” … És az új ofőt: „Ez egy lekérés tanár úr! Elviszem őket a biciklitárolóig. Megengeded?” És megengedte, és ballagtunk az utcán, a biciklitárolóig.

ballagás közterületen


Micsoda nap! – Kettő

Az a bizonyos sánta kutya… (az „Egy ballagás margójára” margójára)

A ballagási menetet – szigorúan az iskolán kívüli szakaszon – én vezettem (ld. az első rész videóját), de az utána való ünnepségen meghívás híján nem vettem részt. Később az egyik tanítványom így üzent: „Nem hagy nyugodni a kíváncsiság a ballagáson elmondott 'csörgős sipka' díjas beszéd miatt. A Tanárnő tudott róla, hogy a Maga beszédét fogják mondani? Csak azért érdeklődöm, mert hallottam, hogy még meghívót sem kapott.” Megírtam, hogy egyik kollégám elkérte ezt a beszédemet S.O.S. a ballagás reggelén, de nem mondta, miért; én meg nem firtattam, mert eszembe se jutott, hogy visszaélés lesz a vége. Ugyanis a válaszüzenetből kiderült, hogy az igazgatónk olvasta fel a tagozatos díjak átadásakor ezt az egy korábbi alkalomra írt beszédemet, „De nem is említette, hogy maga írta, csak mi felismertük.”

Ha annak rendje-módja szerint erről előzetesen megkérdeznek, akkor is odaadtam volna a beszédet, hiszen abban a diákjaim érdemeit soroltam fel, amely érdemeknek egy ballagáson el kell hangoznia. De ez az intézési mód annyira méltatlan! De hát miért is épp ekkor kerültem volna említésre, amikor az osztályfőnökök bemutatásánál sem hangzott el a nevem, mintha nem is lettem volna 3 és egyharmad évig ezeknek a gyerekeknek az ofője. 25 év után így töröltek ki a hajdani alma máteremből. Micsoda nap!

Micsoda nap! – Három

Ölelés (az „Egy ballagás margójára” margójára)

A ballagás estéjén ültünk a férjemmel egy kerthelyiségben, érkezett egy kis társaság; ők is ma ballagtak a giminkben – közülük egy lányt tanítottam, a többiekkel nem volt sok kapcsolatom (egyszer volt csak egy nagyon jó beszélgetésünk egy színi előadás után). A lánnyal – egyik ragyogó tehetségű tanítványom – megöleltük egymást, majd pár szóban megvitattuk e nap jelentőségét, aztán ki-ki a saját társaságával töltötte tovább az időt.

Egy órácska múlva eszembe jutott valami apróság, amit meg akartam kérdezni tőlük, így odamentem az asztalukhoz. A társaság fiú tagja számomra teljesen váratlanul így szólt: „Tanárnő, én nagyon szeretném megölelni! Szabad?” Így aztán kaptam egy ölelést. Megkérdeztem, miért kapom, a válasz ez volt: „Mert nagyon hiányzik tanárnő!” És ekkor egy másik nem-tanítvány lány: „Tanárnő! Én is szeretném megölelni!” Így aztán kaptam egy másik ölelést is. Az asztalnál ülők közül már csak egy lány maradt: „Én is szeretnék csatlakozni!” Így aztán kaptam egy harmadik ölelést is. Ő még ezt is hozzáfűzte: „Hogy van tanárnő?”

Ezek után hogyan lehetnék? Jól vagyok! Csordultig telt szívvel, mosolygós szomorúsággal és ami a legfontosabb: tele reménnyel. Micsoda nap!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen