Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Micsoda nap! (az "Egy ballagás margójára" margójára)

 

Micsoda nap! – Egy

El is mentem, nem is mentem… (az „Egy ballagás margójára” margójára)

Kérdeztem a diákjaimat: „Mit szólnátok hozzá, ha amíg közterületen vagyunk, addig én vezetnélek benneteket?” … És az új ofőt: „Ez egy lekérés tanár úr! Elviszem őket a biciklitárolóig. Megengeded?” És megengedte, és ballagtunk az utcán, a biciklitárolóig.

ballagás közterületen


Micsoda nap! – Kettő

Az a bizonyos sánta kutya… (az „Egy ballagás margójára” margójára)

A ballagási menetet – szigorúan az iskolán kívüli szakaszon – én vezettem (ld. az első rész videóját), de az utána való ünnepségen meghívás híján nem vettem részt. Később az egyik tanítványom így üzent: „Nem hagy nyugodni a kíváncsiság a ballagáson elmondott 'csörgős sipka' díjas beszéd miatt. A Tanárnő tudott róla, hogy a Maga beszédét fogják mondani? Csak azért érdeklődöm, mert hallottam, hogy még meghívót sem kapott.” Megírtam, hogy egyik kollégám elkérte ezt a beszédemet S.O.S. a ballagás reggelén, de nem mondta, miért; én meg nem firtattam, mert eszembe se jutott, hogy visszaélés lesz a vége. Ugyanis a válaszüzenetből kiderült, hogy az igazgatónk olvasta fel a tagozatos díjak átadásakor ezt az egy korábbi alkalomra írt beszédemet, „De nem is említette, hogy maga írta, csak mi felismertük.”

Ha annak rendje-módja szerint erről előzetesen megkérdeznek, akkor is odaadtam volna a beszédet, hiszen abban a diákjaim érdemeit soroltam fel, amely érdemeknek egy ballagáson el kell hangoznia. De ez az intézési mód annyira méltatlan! De hát miért is épp ekkor kerültem volna említésre, amikor az osztályfőnökök bemutatásánál sem hangzott el a nevem, mintha nem is lettem volna 3 és egyharmad évig ezeknek a gyerekeknek az ofője. 25 év után így töröltek ki a hajdani alma máteremből. Micsoda nap!

Micsoda nap! – Három

Ölelés (az „Egy ballagás margójára” margójára)

A ballagás estéjén ültünk a férjemmel egy kerthelyiségben, érkezett egy kis társaság; ők is ma ballagtak a giminkben – közülük egy lányt tanítottam, a többiekkel nem volt sok kapcsolatom (egyszer volt csak egy nagyon jó beszélgetésünk egy színi előadás után). A lánnyal – egyik ragyogó tehetségű tanítványom – megöleltük egymást, majd pár szóban megvitattuk e nap jelentőségét, aztán ki-ki a saját társaságával töltötte tovább az időt.

Egy órácska múlva eszembe jutott valami apróság, amit meg akartam kérdezni tőlük, így odamentem az asztalukhoz. A társaság fiú tagja számomra teljesen váratlanul így szólt: „Tanárnő, én nagyon szeretném megölelni! Szabad?” Így aztán kaptam egy ölelést. Megkérdeztem, miért kapom, a válasz ez volt: „Mert nagyon hiányzik tanárnő!” És ekkor egy másik nem-tanítvány lány: „Tanárnő! Én is szeretném megölelni!” Így aztán kaptam egy másik ölelést is. Az asztalnál ülők közül már csak egy lány maradt: „Én is szeretnék csatlakozni!” Így aztán kaptam egy harmadik ölelést is. Ő még ezt is hozzáfűzte: „Hogy van tanárnő?”

Ezek után hogyan lehetnék? Jól vagyok! Csordultig telt szívvel, mosolygós szomorúsággal és ami a legfontosabb: tele reménnyel. Micsoda nap!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...