Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

 

A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset...

Horváth Mihály Gimnázium Szentes


Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt. 

Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó. 

Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.)

Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztálynak volt a szalagavatója tegnap a Tóth József színházban. Még ősszel megkérdezte az osztályom az igazgatónőt, hogy a szalagavatón majd ott állhatok-e én is mellettük, tekintettel a 3,5 év osztályfőnökségre, amire azt válaszolta, hogy semmi esetre sem, vállalnom kell a döntésem következményeit. Erre azt firtatták, hogy vendégként ott lehetek-e, amire ezt mondta: „Ha rajtam múlik, úgy se.” Tartotta is ehhez magát, mert nem kaptam meghívót, de az egyik kolléganőm, akinek a lánya az osztályomba járt, kijátszotta, és kaptam 2 jegyet. Nyilván a diákjaim dicsőséges pillanatait látni szerettem volna, nem volt kérdés, hogy elmegyek; a férjem pedig elkísért, mert az az igazság, hogy kicsit féltem attól, hogy elküldenek.

(Hogy egy kicsit árnyaljam a dolgot, meg kell említenem, hogy az igazgatónő a kinevezésekor szintén a végzős osztályát hagyta ott a vezetői pozícióért 2 éve, akkor ő nem látott abban kivetnivalót, hogy a szalagokat ő tűzze fel a volt osztályának.) (További finomítás: az utolsó gimis napok egyikén – sejtve, hogy mi vár majd az osztályra és rám a tanév további részében – 

a lelkére kötöttem a diákjaimnak, hogy a szalagavató és a ballagás az ő ünnepük, nem szabad semmilyen „akciót” szervezniük, ha esetleg engem majd kizárnak ezekből; ezek róluk kell, hogy szóljanak, egész életükre elkíséri őket majd az élmény, 

amit nem szabad ilyesmivel megterhelni.)

Tegnap a műsor első felében minden végzősre feltűzte a szalagot az új ofő. A második rész még éppen nem kezdődött el, de már a nézők mind bent ültek, amikor megjelent a helyünknél – az erkély első sora középen - ő, aki átvette az osztályomat. Magánakcióként hozott nekem is egy szalagot. Felálltam, hogy feltűzhesse, amikor a hátam mögött ülő szülők észrevették ezt és elkezdtek tapsolni, majd a földszinten és a páholyokban ülők forgolódni kezdtek,  keresték, mi történt, és látva, hogy épp szalagot kapok, ők is elkezdtek tapsolni… és a szülők, rokonok – sokan állva – tapsoltak a szalagomnak, amit az iskolám vezetése meg akart tagadni tőlem. 

A szívem a torkomban dobogott, csak álltam ott egy hosszú percig, és szinte letaglózott a hála.

Pedig még nem volt vége. Majd’ 3 órás szívet-lelket gyönyörködtető műsor következett; aminek a végén még egy – megintcsak spontán – szeretet-megnyilvánulásban volt részem.

Az utolsó műsorszám mindig egy közös dal eléneklése az összes végzős részéről. A dal végén már a nézőtéri fényeket is felkapcsolták, így 

a diákok kiszúrtak a helyemen, előbb integetni, meg a kezükkel szívet formálva mutogatni kezdtek felém, aztán egyszerre elkezdték skandálni: Matos, Matos…! 

Annyira hihetetlen volt, hogy odafordultam a férjemhez: Mit kiabálnak? Ő mondta, hogy engem szólítanak, és álljak fel – de nem tettem, mert nem akartam ellopni a show-t. A zongora újra megszólalt, a dal refrénjét elénekelték újra a végzősök, majd – ahogy azt kell – ünnepelték magukat a színpadon. De aztán valaki mégis újra rákezdte, és egy pillanat múlva már megint zúgott a Matos, Matos…! Ekkor már felálltam, és a nézőtér is bekapcsolódott a végzősök tapsába… és megint egy hosszú perc arról szólt, hogy „megtiltani nem lehet”.

25 évig voltam a HMG tanára, mégis úgy próbáltak onnan kiradírozni, mintha soha ott sem lettem volna. 

Nem az volt az élettervem, hogy megválok ettől a hivatástól, de meg kellett lépnem, mert kiégettnek, kisemmizettnek éreztem magam; de ez a tegnap délután – mit szépítsem? – hatalmas elégtétel volt nekem.

Sokszor elmondtam, most is ez a konklúzió: a szentesi drámai rengeteget változott, de egy dologban semmit – a mai diákokra ugyanúgy kell nézni, mint a 45 évvel ezelőttiekre, „ahogy csodára illik”.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen