Ugrás a fő tartalomra

KAMASZ KALAUZ - Nyáridő

 

A múlt héten a városunkban mindenütt vonuló gyerekcsapatokat lehetett látni – még benne voltunk az iskolaévben.

utolsó tanítási hét


A nyári szünet előtti héten – szinte az egész országban – kánikula volt, több megyére riasztást is kiadtak. „Kutyának való idő!” – így fejezi ki a népi bölcsesség. Ebben a pokoli hőségben még tartott a „tanítás”. A macskaköröm több dolog miatt is indokolt: 40 fok fölötti tantermekben aligha lehetett volna lekötni a diákok figyelmét (már ha a tanerők egyáltalán képesek lehettek volna rá fizikailag); és emiatt akik csak tehették, elhagyták az iskola épületét. A szerencsésebbek esetleg mehettek strandra – ha a szülők megengedhették ezt anyagilag, vagy a tényleg nagyon szerencsések közeli ingyenes vizekhez kirándulhattak. Akiknek ez nem lehetett opció, azok vonultak le-fel a városban; láttam fagyizó csoportokat, ligetbe indulókat.

Abban biztos vagyok, hogy az utolsó tanítási héten már tanítás nem folyt. Gyerekmegőrzés volt, ami esetleg néhány szülőnek megoldást jelentett, de nem tudom, hogy megérte-e az az ár, amit a gyerekek fizettek ezért: az iszonyatos hőséget a tantermekben vagy a forró udvarokon, utcákon voltak kénytelenek elviselni. Nem vagyok benne biztos, hogy a szülők el tudták-e látni elegendő innivalóval (vagy rávalóval) a csemetéiket, vagy hogy a pedagógusoknak volt-e lehetőségük megoldani a rájuk bízott több tucat gyerek folyadékpótlását…

Az iszonyú meleg nagyon megviseli a szervezetet – nem is kell bizonygatni, mennyiféleképpen. Csak egyet emelnék ki: türelmetlenebbé, sőt agresszívabbakká válunk tőle. Bizonyára erre is volt számtalan példa ezen az utolsó „tanítási” héten.

Értem én, hogy azért lett a nyári szünet rövidebb, mert cserébe hosszabb volt a téli és a tavaszi szünet – az indok a rezsispórolás -, de vajon megéri kitenni a gyerekeinket a fent leírtaknak? Főleg úgy, hogy a cél – a tananyag elsajátítására legyen elegendő idő – biztosan nem teljesült…

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...