Ugrás a fő tartalomra

TUDÁSTÁR - Pszichodráma vagy színjátszás?

 

gyermek pszichodráma

Nagyon népszerű lett mára a pszichodráma; egyre gyakoribb, hogy gyermek pszichodráma csoportokat is szerveznek. Mielőtt valaki azon kezd el gondolkodni, hogy saját gyermekét beíratja egy ilyen csoportba, érdemes megfontolni a következőket.

A klasszikus pszichodráma pszichológiai terápia; 

amely dráma- és színjátékos elemeket használ egy gyógyító folyamatban - például gyermekkorban szerzett sérülések feldolgozását segíti. Olyan csoportpszichoterápiás módszer, amely az egyénen belüli feszültségeket, konfliktusokat, belső lelki folyamatokat speciális pszichodráma technikákkal kezeli. Ezért szigorúan szabályozott, hogy csakis szakorvosi vagy klinikai szakpszichológus végzettség és mellé pszichodráma-pszichoterapeuta képesítés birtokában vezethet valaki csoportot.

Nem véletlen, hogy a dráma- és színjátékos elemeket felhasználja a lélekgyógyászat, hisz a testi-fizikai szintű átélés, a cselekvésen alapuló élmények nagyon intenzív, ezért rendkívül hatásos élmények. Cselekvésen keresztüli élményeket nem csak terápiás célzattal lehet használni, tulajdonképpen minden tréningnek ez a lényege: amit úgy sajátítasz el, hogy testi-fizikai szinten is átéled, az maradandó tudássá válik.

A dráma- és színjátékos elemek legtisztább élményét maga a drámajáték és a színjáték adja. 

Az utánzás, a megjelenítés ezeknél a személyiség fejlesztésének eszköze – általuk harmonikusabbá tehető és társas kapcsolataiban, kommunikációjában megerősíthető a személyiség. A készségek, képességek kibontakoztatásában igen hatékony, ezért általában gyerekek számára szerveznek drámacsoportokat, színjátszó csoportokat. Ezekben a csoportokban a gyerekek bátrabbak, közvetlenebbek, nyitottabbak, elfogadóbbak lesznek, erősödik az önbizalmuk, fejlődik az érzelmi intelligenciájuk. Ezeket a csoportokat is szakirányú végzettséggel rendelkező szakemberek, drámatrénerek, drámapedagógusok vezetik.

(Létezik még az átélés élményét adó fejlesztő lehetőségek terén a drámacoaching – de ez jellemzően nem csoportos, hanem egyéni módszertan.)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen