Nagy szívfájdalmam, hogy a közoktatás tananyagában nem szerepelnek az alapvető pszichológiai ismeretek, pedig az emberi viselkedés mozgatórugóinak megismerése nagyon hasznos lenne a diákoknak. A magam lehetőségeit kihasználva mindig is igyekeztem némileg pótolni ezt a hiányt – ennek jegyében fogant ez a bejegyzésem is.
1. rész: Mit csinálnak a bonobók csatározás helyett?
Az agresszió olyan szándékos cselekvés, amely másoknak kárt
vagy fájdalmat okoz; lehet fizikai és lehet verbális. Akkor is agresszió, ha
szándékolt célját nem éri el.
Kétféle agresszióról beszélhetünk: az ellenséges agresszió
dühös indulatból származik, és az a célja, hogy fájdalmat vagy sérülést
okozzon. Az eszközértékű agressziónak a másik ember bántalmazása ugyancsak célja,
de ez a bántalmazás csupán eszköze olyan célnak, amely nem azonos a fájdalom
okozásával. Pl. azért agresszív a focista a társával, hogy megszerezze a
labdát; a cél tehát nem a bántalmazás, csak azon keresztül vezet az út a
célhoz.
Az agresszió evolúciós termék, és túlélési értéke miatt maradt fenn. Ugyanakkor szinte valamennyi organizmus erős gátló mechanizmusokat is kifejlesztett annak érdekében, hogy elnyomja az agressziót, amikor ezt legjobb érdeke megkívánja. Az agresszió tehát opcionális stratégia. A bonobó mamok viselkedése például azt bizonyítja, hogy az állatok közötti erőszak távolról sem elkerülhetetlen, egy kultúrán belül tehát gyakorlatilag ki lehet küszöbölni
(e majmok, amikor kitörni készül egy csatározás közöttük, inkább szexelnek).
Az embernél minden valószínűség
szerint van egy veleszületett hajlam arra, hogy bizonyos provokatív ingerekre
úgy válaszol, hogy támadója ellen fordul. Ám az ember veleszületett
viselkedésmintái végtelenül rugalmasak és módosíthatók, ráadásul az agresszió oka
nem csupán az ösztönben rejlik. Másképpen fogalmazva, az agresszív viselkedést
vissza lehet szorítani.
A nyugati gondolkodásba
belesulykolták, hogy a siker egyenlő a győzelemmel, hogy valaminek az elérése
egyenlő valakinek a kiütésével. Néhány kivételtől eltekintve gyerekeinket nem
arra tanítjuk, hogy szeressék a tanulást, hanem arra, hogy jó osztályzatokat
hajszoljanak, és magas pontszámot érjenek el az egyetemi felvételi vizsgán.
Ennek a gondolkodásmódnak az elfogadása azért olyan megdöbbentő, mert az következik
belőle, hogy a győzelem mint cél mindenféle eszközt szentesít, amely e célhoz
vezet.
Pedig egy probléma uralható vagy egy készség elsajátítható
anélkül is, hogy bárkiben kárt okoznánk, akár megkísérelnénk őt leigázni. Az
erőszak értékelhető anélkül is, hogy vissza kelljen szorítani az emberi
kíváncsiságot, a problémamegoldás szeretetét. (Elliot Aronson után szabadon)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése