Ugrás a fő tartalomra

MENTÁLHIGIÉNÉ - Az emberi agresszió (2)

 

Agressziót befolyásoló tényezők

2. rész: Miben tévedett a nagy pszichiáter? 

Freud úgy gondolta, hogy ha az emberek nem tudják agressziójukat kifejezésre juttatni, akkor az agresszív impulzusok felhalmozódnak, majd végül robbannak, súlyos erőszak vagy elmebetegség formájában. Ez a felfogás egyike lett kulturális mítoszainknak. Az adatok éppen ennek ellenkezőjét mutatják. Attól, hogy – bármilyen formában - kiadjuk a mérgünket, nem csökkennek az ellenséges érzületek. Éppen ellenkezőleg, fokozódnak.

Az erőszak egyik fő oka - olyan, nyilvánvaló okok mellett, mint a csoportközi gyűlölet, bosszú és háborúság - éppen maga az erőszak. Amikor valaki egy erőszakos cselekedetet követ el, beindulnak benne azok a késztetések, amelyek igazolják a támadást, és egyszersmind további, még nagyobb agressziónak nyitnak teret. A másik ok a tesztoszteronszint – a magasabb tesztoszteron szint nagyobb hatással van az agresszivitásra; és a fordítottja szintén igaz: az agresszív viselkedés fokozza a szervezet tesztoszterontermelését.

Agressziónövelő az alkohol is. Csökkenti gátlásainkat a helytelen cselekedetekkel szemben, és óvatlanabbá tesz bennünket. Megzavarja az információfeldolgozás megszokott módját: alkoholos állapotban az emberek egy társas helyzetnek inkább csak legelső és legszembetűnőbb vonásaira reagálnak, és figyelmen kívül hagyják a szituáció finom részleteit. Pl. egy józan embernek, ha véletlenül rálépnek a lábára, van némi esélye arra, hogy felfogja, az nem szándékos volt. Ám részegen hajlamos lesz elfeledkezni a helyzet részleteiről, és úgy vág vissza, mintha az illető szántszándékkal hágott volna a lábára. Ennek megfelelően fizikai erőszakkal fog bosszút állni.

A fájdalom és a diszkomfort is az agresszió egyik fontos kiváltója lehet. Ha éles és váratlan fájdalmat érzünk, és ilyenkor szívesen nekirontunk a legközelebbi kezünk ügyébe kerülő célpontnak. A hőség, a nedvesség, a szennyezett levegő, a bűz ugyancsak csökkentheti az agressziós küszöböt. Például a légkondicionálás nélküli autókban ülő vezetők közlekedési dugó esetén sokkal többet dudálnak.

A frusztráció az, amely leginkább kiváltja az agressziót. Ha valakit megakadályoznak abban, hogy célját elérje, növeli az agresszív reakció valószínűségét. A frusztráció akkor a legnagyobb, amikor a cél már közvetlenül érzékelhető, az eredmény már a küszöbön áll - amikor nagyok a várakozások, és a cél elérését indokolatlanul akadályozzák meg. Minősített, különösen a tinédzserekre károsan ható esetei a frusztrációnak elutasítás, kirekesztés és a megaláztatás - minden diák, akit ez érint, rettenetesen szenved ettől. (Elliot Aronson után szabadon)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen