Ugrás a fő tartalomra

MENTÁLHIGIÉNÉ - Az emberi agresszió (4)

 

Agresszió elleni védekezés

4. rész: Jó, jó, de mit lehet tenni?

Hogyan lehetne mérsékelni az erőszakot? A médiában jelzésekkel látják el a műsorokat, amik elvileg megakadályozzák, hogy egyes káros tartalmakhoz az éretlen korosztályok hozzáférhessenek (pl. 18-as karika). Azonban ezek félrevezetőek, és nem érik el a céljukat. Ugyanis a nyíltan szexuális tartalmú, de nem erőszakos filmek szigorúbb megítélés alá esnek, mint az erőszakot élesben ábrázoló akciófilmek. Nyilván a médiahasználat valamilyen szintű korlátozása, a biztonságos médiafogyasztás, a szülői felügyelet lehet egyfajta megoldás.

Az agresszív viselkedés büntetése is hatékony lehet, de csak korlátok között. Egyrészt csakis szerető közegben és megfontoltan alkalmazva lehet hatásos. Másrészt nem mindegy a mértéke. A szigorú büntetés rendkívüli mértékben frusztráló hatású; a frusztráció pedig az agresszió egyik legalapvetőbb oka. Ráadásul a szigor gyakran eredményez behódolást, de nem válik a gyermekben belsővé. Vagyis amikor a büntetést kiosztó szülő jelen van, akkor kerüli az agresszív megnyilvánulást, de mivel nem tette magáévá, hogy az rossz viselkedés, a szülő távollétében továbbra is alkalmazza. Ahhoz, hogy hosszú ideig fennmaradó, nem agresszív jellegű viselkedésmintákat tudjunk kialakítani, az szükséges, hogy a gyermek olyan értékrendszert fogadjon el, amelyben az agresszivitás negatív minősítést kap. Enyhe büntetésnél viszont a gyermek nem tudja meggyőzni magát arról, hogy azért nem tesz meg valamit, mert akkor ő nagy büntetést kap, hiszen ez egyszerűen nem igaz -, de valamiképpen mégis igazolnia kell azt a tényt, hogy engedelmeskedik. Ezért saját belső igazolását kell működésbe hoznia ahhoz, hogy bizonyítani tudja azt, amiért uralkodik magán. Így meggyőzi magát, és ezzel nem csupán megmagyarázza, igazolja, érthetővé teszi a pillanatnyi viselkedését, hanem ami még fontosabb: csökkenti annak a valószínűségét, hogy a jövőben is megteszi a kifogásolt dolgot.

Alternatív viselkedésformák kialakítása is hatékony lehet; ilyen például a konstruktivitás. A frusztráció nem vezet szükségképpen agresszióhoz - ellenkezőleg, konstruktív viselkedést is eredményezhet, ha előzetes gyakorlás révén a békés megnyilvánulásokat vonzóvá és követésre érdemessé tették.

Naivitás volna elvárni, hogy a gyerekek többsége spontán módon válassza a konstruktívitást, hiszen a külvilág folytonosan azt igazolja számunkra, hogy a nézeteltérések és frusztráló helyzetek erőszakos megoldása nem csupán uralkodó, hanem egyúttal nagyra becsült érték is (ld. filmhősök). Ha azt akarjuk, hogy gyermekeink, miközben felnőnek, meg is kedveljék az alternatív, nem agresszív stratégiákat, célszerű volna ezeket speciális módszerekkel begyakoroltatni velük; és egyúttal arra biztatnáni őket, hogy használják is a tanultakat. Leginkább az „empátiafejlesztő gyakorlatok" alkalmasak az agresszivitás csökkentésére - minél nagyobb empátiás képességgel rendelkezik valaki, annál kevésbé fog agresszív cselekedetekhez folyamodni. (Elliot Aronson után szabadon)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...