4. rész: Jó, jó, de mit lehet tenni?
Hogyan lehetne mérsékelni az erőszakot? A médiában
jelzésekkel látják el a műsorokat, amik elvileg megakadályozzák, hogy egyes
káros tartalmakhoz az éretlen korosztályok hozzáférhessenek (pl. 18-as karika).
Azonban ezek félrevezetőek, és nem érik el a céljukat. Ugyanis a nyíltan
szexuális tartalmú, de nem erőszakos filmek szigorúbb megítélés alá esnek, mint
az erőszakot élesben ábrázoló akciófilmek. Nyilván a médiahasználat valamilyen
szintű korlátozása, a biztonságos médiafogyasztás, a szülői felügyelet lehet
egyfajta megoldás.
Az agresszív viselkedés büntetése is hatékony lehet, de csak
korlátok között. Egyrészt csakis szerető közegben és megfontoltan alkalmazva
lehet hatásos. Másrészt nem mindegy a mértéke. A szigorú büntetés rendkívüli
mértékben frusztráló hatású; a frusztráció pedig az agresszió egyik legalapvetőbb
oka. Ráadásul a szigor gyakran eredményez behódolást, de nem válik a gyermekben
belsővé. Vagyis amikor a büntetést kiosztó szülő jelen van, akkor kerüli az
agresszív megnyilvánulást, de mivel nem tette magáévá, hogy az rossz
viselkedés, a szülő távollétében továbbra is alkalmazza. Ahhoz, hogy hosszú
ideig fennmaradó, nem agresszív jellegű viselkedésmintákat tudjunk kialakítani,
az szükséges, hogy a gyermek olyan értékrendszert fogadjon el, amelyben az
agresszivitás negatív minősítést kap. Enyhe büntetésnél viszont a gyermek nem
tudja meggyőzni magát arról, hogy azért nem tesz meg valamit, mert akkor ő nagy
büntetést kap, hiszen ez egyszerűen nem igaz -, de valamiképpen mégis igazolnia
kell azt a tényt, hogy engedelmeskedik. Ezért saját belső igazolását kell
működésbe hoznia ahhoz, hogy bizonyítani tudja azt, amiért uralkodik magán. Így
meggyőzi magát, és ezzel nem csupán megmagyarázza, igazolja, érthetővé teszi a
pillanatnyi viselkedését, hanem ami még fontosabb: csökkenti annak a
valószínűségét, hogy a jövőben is megteszi a kifogásolt dolgot.
Alternatív viselkedésformák kialakítása is hatékony lehet;
ilyen például a konstruktivitás. A frusztráció nem vezet szükségképpen
agresszióhoz - ellenkezőleg, konstruktív viselkedést is eredményezhet, ha előzetes
gyakorlás révén a békés megnyilvánulásokat vonzóvá és követésre érdemessé
tették.
Naivitás
volna elvárni, hogy a gyerekek többsége spontán módon válassza a
konstruktívitást, hiszen a külvilág folytonosan azt igazolja számunkra, hogy a
nézeteltérések és frusztráló helyzetek erőszakos megoldása nem csupán uralkodó,
hanem egyúttal nagyra becsült érték is (ld. filmhősök). Ha azt akarjuk, hogy
gyermekeink, miközben felnőnek, meg is kedveljék az alternatív, nem agresszív
stratégiákat, célszerű volna ezeket speciális módszerekkel begyakoroltatni
velük; és egyúttal arra biztatnáni őket, hogy használják is a tanultakat.
Leginkább az „empátiafejlesztő gyakorlatok" alkalmasak az agresszivitás
csökkentésére - minél nagyobb empátiás képességgel rendelkezik valaki, annál
kevésbé fog agresszív cselekedetekhez folyamodni. (Elliot Aronson után
szabadon)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése