Ugrás a fő tartalomra

MENTÁLHIGIÉNÉ - Az emberi agresszió (4)

 

Agresszió elleni védekezés

4. rész: Jó, jó, de mit lehet tenni?

Hogyan lehetne mérsékelni az erőszakot? A médiában jelzésekkel látják el a műsorokat, amik elvileg megakadályozzák, hogy egyes káros tartalmakhoz az éretlen korosztályok hozzáférhessenek (pl. 18-as karika). Azonban ezek félrevezetőek, és nem érik el a céljukat. Ugyanis a nyíltan szexuális tartalmú, de nem erőszakos filmek szigorúbb megítélés alá esnek, mint az erőszakot élesben ábrázoló akciófilmek. Nyilván a médiahasználat valamilyen szintű korlátozása, a biztonságos médiafogyasztás, a szülői felügyelet lehet egyfajta megoldás.

Az agresszív viselkedés büntetése is hatékony lehet, de csak korlátok között. Egyrészt csakis szerető közegben és megfontoltan alkalmazva lehet hatásos. Másrészt nem mindegy a mértéke. A szigorú büntetés rendkívüli mértékben frusztráló hatású; a frusztráció pedig az agresszió egyik legalapvetőbb oka. Ráadásul a szigor gyakran eredményez behódolást, de nem válik a gyermekben belsővé. Vagyis amikor a büntetést kiosztó szülő jelen van, akkor kerüli az agresszív megnyilvánulást, de mivel nem tette magáévá, hogy az rossz viselkedés, a szülő távollétében továbbra is alkalmazza. Ahhoz, hogy hosszú ideig fennmaradó, nem agresszív jellegű viselkedésmintákat tudjunk kialakítani, az szükséges, hogy a gyermek olyan értékrendszert fogadjon el, amelyben az agresszivitás negatív minősítést kap. Enyhe büntetésnél viszont a gyermek nem tudja meggyőzni magát arról, hogy azért nem tesz meg valamit, mert akkor ő nagy büntetést kap, hiszen ez egyszerűen nem igaz -, de valamiképpen mégis igazolnia kell azt a tényt, hogy engedelmeskedik. Ezért saját belső igazolását kell működésbe hoznia ahhoz, hogy bizonyítani tudja azt, amiért uralkodik magán. Így meggyőzi magát, és ezzel nem csupán megmagyarázza, igazolja, érthetővé teszi a pillanatnyi viselkedését, hanem ami még fontosabb: csökkenti annak a valószínűségét, hogy a jövőben is megteszi a kifogásolt dolgot.

Alternatív viselkedésformák kialakítása is hatékony lehet; ilyen például a konstruktivitás. A frusztráció nem vezet szükségképpen agresszióhoz - ellenkezőleg, konstruktív viselkedést is eredményezhet, ha előzetes gyakorlás révén a békés megnyilvánulásokat vonzóvá és követésre érdemessé tették.

Naivitás volna elvárni, hogy a gyerekek többsége spontán módon válassza a konstruktívitást, hiszen a külvilág folytonosan azt igazolja számunkra, hogy a nézeteltérések és frusztráló helyzetek erőszakos megoldása nem csupán uralkodó, hanem egyúttal nagyra becsült érték is (ld. filmhősök). Ha azt akarjuk, hogy gyermekeink, miközben felnőnek, meg is kedveljék az alternatív, nem agresszív stratégiákat, célszerű volna ezeket speciális módszerekkel begyakoroltatni velük; és egyúttal arra biztatnáni őket, hogy használják is a tanultakat. Leginkább az „empátiafejlesztő gyakorlatok" alkalmasak az agresszivitás csökkentésére - minél nagyobb empátiás képességgel rendelkezik valaki, annál kevésbé fog agresszív cselekedetekhez folyamodni. (Elliot Aronson után szabadon)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen