Ugrás a fő tartalomra

MENTÁLHIGIÉNÉ - Az emberi agresszió (4)

 

Agresszió elleni védekezés

4. rész: Jó, jó, de mit lehet tenni?

Hogyan lehetne mérsékelni az erőszakot? A médiában jelzésekkel látják el a műsorokat, amik elvileg megakadályozzák, hogy egyes káros tartalmakhoz az éretlen korosztályok hozzáférhessenek (pl. 18-as karika). Azonban ezek félrevezetőek, és nem érik el a céljukat. Ugyanis a nyíltan szexuális tartalmú, de nem erőszakos filmek szigorúbb megítélés alá esnek, mint az erőszakot élesben ábrázoló akciófilmek. Nyilván a médiahasználat valamilyen szintű korlátozása, a biztonságos médiafogyasztás, a szülői felügyelet lehet egyfajta megoldás.

Az agresszív viselkedés büntetése is hatékony lehet, de csak korlátok között. Egyrészt csakis szerető közegben és megfontoltan alkalmazva lehet hatásos. Másrészt nem mindegy a mértéke. A szigorú büntetés rendkívüli mértékben frusztráló hatású; a frusztráció pedig az agresszió egyik legalapvetőbb oka. Ráadásul a szigor gyakran eredményez behódolást, de nem válik a gyermekben belsővé. Vagyis amikor a büntetést kiosztó szülő jelen van, akkor kerüli az agresszív megnyilvánulást, de mivel nem tette magáévá, hogy az rossz viselkedés, a szülő távollétében továbbra is alkalmazza. Ahhoz, hogy hosszú ideig fennmaradó, nem agresszív jellegű viselkedésmintákat tudjunk kialakítani, az szükséges, hogy a gyermek olyan értékrendszert fogadjon el, amelyben az agresszivitás negatív minősítést kap. Enyhe büntetésnél viszont a gyermek nem tudja meggyőzni magát arról, hogy azért nem tesz meg valamit, mert akkor ő nagy büntetést kap, hiszen ez egyszerűen nem igaz -, de valamiképpen mégis igazolnia kell azt a tényt, hogy engedelmeskedik. Ezért saját belső igazolását kell működésbe hoznia ahhoz, hogy bizonyítani tudja azt, amiért uralkodik magán. Így meggyőzi magát, és ezzel nem csupán megmagyarázza, igazolja, érthetővé teszi a pillanatnyi viselkedését, hanem ami még fontosabb: csökkenti annak a valószínűségét, hogy a jövőben is megteszi a kifogásolt dolgot.

Alternatív viselkedésformák kialakítása is hatékony lehet; ilyen például a konstruktivitás. A frusztráció nem vezet szükségképpen agresszióhoz - ellenkezőleg, konstruktív viselkedést is eredményezhet, ha előzetes gyakorlás révén a békés megnyilvánulásokat vonzóvá és követésre érdemessé tették.

Naivitás volna elvárni, hogy a gyerekek többsége spontán módon válassza a konstruktívitást, hiszen a külvilág folytonosan azt igazolja számunkra, hogy a nézeteltérések és frusztráló helyzetek erőszakos megoldása nem csupán uralkodó, hanem egyúttal nagyra becsült érték is (ld. filmhősök). Ha azt akarjuk, hogy gyermekeink, miközben felnőnek, meg is kedveljék az alternatív, nem agresszív stratégiákat, célszerű volna ezeket speciális módszerekkel begyakoroltatni velük; és egyúttal arra biztatnáni őket, hogy használják is a tanultakat. Leginkább az „empátiafejlesztő gyakorlatok" alkalmasak az agresszivitás csökkentésére - minél nagyobb empátiás képességgel rendelkezik valaki, annál kevésbé fog agresszív cselekedetekhez folyamodni. (Elliot Aronson után szabadon)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Igaz barátság? 4. rész: Mi köze a barátságnak a szerelemhez?

  Nem tudom, tekinthető-e megfellebbezhetetlen igazságnak tekinteni, rám mindenesetre igaz ez a már sokak által megfogalmazott – akár közhelynek is mondhatnánk - tétel: a legjobb párkapcsolatok barátságból bontakoznak ki. Avagy a párválasztás terén a legszerencsésebb, ami történhet veled, ha a barátságodból lesz kölcsönös szerelem. Mégis most vegyünk más szempontokat! Barátból lehet több, párkapcsolatból meg egyszerre egyet illik fenntartani.  Az „ahány embert ismersz, annyival több vagy” alapon ez mindenképpen előnye a barátságnak. Inkább legyen több ellenkező (vagy identitásotok szerinti) nemű barátod, mint hogy párhuzamos párkapcsolatból tarts fel többet az „annál több legyél” igénye miatt.  Nem? A magánéletünkbe, azon belül leginkább a szerelmi életünkbe általában nem avatunk be másokat bizonyos mélységeken túl. De szorulhatunk néha olyan tanácsra, amit csak egy a párunkkal megegyező nemű egyéntől kaphatunk meg – hisz épp a problémánk természete miatt kell a mié...