Ugrás a fő tartalomra

TUDÁSTÁR - Tréning

Csapatépítő tréning

 

A tréning szó gyakorlatozást jelent, a sportból került át más területekre, így tágabb értelemben „saját élményű tanulást” értünk alatta. 

Tréningezéssel úgy sajátíthatunk el dolgokat, hogy közben jól érezzük magunkat – épp attól hasznos, hogy a tanuláshoz általában kötődő érzet, miszerint az csakis nehéz erőfeszítés lehet, a tréningből hiányzik.

A tréningek egyik - mára agyon elterjedt – formája a csapatépítő tréning. Ugyanis az üzleti világban egy fordulat játszódott le a múlt század közepén: fokozatosan rájöttek ugyanis ebben a szférában, hogy a rideg számok és a száraz tények ugyan objektívek, mégsem garantálják önmagukban az ezekkel dolgozó munkatársak tökéletes teljesítményét. Hiszen emberek dolgoznak az adatokkal, így szükségük van szociális és érzelmi impulzusokra is a munkahelyükön. A kreativitás, a humor, a barátias egymáshoz kapcsolódás és az időnkénti környezetváltozás növeli a motivációt, fokozza a koncentrációt, megerősíti a munkahelyhez fűződő elkötelezettséget és nem utolsó sorban új energiákat szabadít fel. Ez a felismerés vezetett ahhoz, hogy 

a kollektívák tagjainak kiégése elkerülésére és munkateljesítményük növelésére alkalmas eszközt 

keressenek az üzleti vállalkozások. Ebből született meg a csapatépítő tréning; és a legnagyobb cégek ráadásul főállású trénereket alkalmaznak erre a célra.

A csapatépítő tréningek sokfélék lehetnek; a megfelelően képzett és tapasztalt trénerek számos lehetőséget ismernek arra, hogy az adott csapat számára a legalkalmasabb eszközöket kínálják. A játékok és gyakorlatok alkalmazása függ a csapat pillanatnyi állapotától, játékkedvétől, igényeitől – tréningvezetéskor én magam is folyamatosan monitorozom ezeket, és ehhez igazítom a foglalkozás menetét.

A legjobb csapatépítők azok, amik egy a megszokott környezettől eltérő helyen valósulnak meg, és lehetőleg több naposak; 

de 1-1 rövidebb program is elérheti a célját. Általánosságban nehéz megfogalmazni, mi is történik egy ilyen alkalommal, hisz az ügyfelek igényei is szerteágazóak. Ami biztos, hogy mindig szükség van ráhangolódást segítő, a bizalmi légkört megalapozó játékokra és gyakorlatokra; például részben fizikai aktivitásra épülő bizalom-erősítő, ön- és társismereti, valamint kommunikációs játékokat és gyakorlatokat alkalmazunk.

A közös játékélmény egyszeri alkalommal is erősíti a csoportkohéziót – 

egyetlen tréning célja ez lehet. A drámajátékokkal azonban el lehet juttatni egy csapatot a problémamegoldó drámáig. Ennek az a lényege, hogy a tréner vezetésével mesterségesen létrehoznak a valóságra hasonlító helyzeteket, majd begyakorolják a jó megoldásokat. Közösen felépítenek egy képzeletbeli (fiktív) világot azért, hogy tét nélkül valós tapasztalatokra és tudásra tegyenek szert a munkájukban (és az életben) előfordulható helyzetekről. Mindehhez színházi technikákat alkalmaz a tréner.

A fentiekből már kiderült, hogy univerzális lehetőségről van szó – 

bármilyen csapatot érthetünk a csapatépítés alatt: 

munkahelyi, iskolai, sportolói közösségek, azonos hobbit gyakorló csoportok, baráti társaságok. Egy dolog biztosan mindegyikre igaz: az a jótékony hatás, ami kíséri a tréninget – a  közösség megerősödése és a hosszú időre előre biztosított feltöltődés.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen