Ugrás a fő tartalomra

TUDÁSTÁR - Tréning

Csapatépítő tréning

 

A tréning szó gyakorlatozást jelent, a sportból került át más területekre, így tágabb értelemben „saját élményű tanulást” értünk alatta. 

Tréningezéssel úgy sajátíthatunk el dolgokat, hogy közben jól érezzük magunkat – épp attól hasznos, hogy a tanuláshoz általában kötődő érzet, miszerint az csakis nehéz erőfeszítés lehet, a tréningből hiányzik.

A tréningek egyik - mára agyon elterjedt – formája a csapatépítő tréning. Ugyanis az üzleti világban egy fordulat játszódott le a múlt század közepén: fokozatosan rájöttek ugyanis ebben a szférában, hogy a rideg számok és a száraz tények ugyan objektívek, mégsem garantálják önmagukban az ezekkel dolgozó munkatársak tökéletes teljesítményét. Hiszen emberek dolgoznak az adatokkal, így szükségük van szociális és érzelmi impulzusokra is a munkahelyükön. A kreativitás, a humor, a barátias egymáshoz kapcsolódás és az időnkénti környezetváltozás növeli a motivációt, fokozza a koncentrációt, megerősíti a munkahelyhez fűződő elkötelezettséget és nem utolsó sorban új energiákat szabadít fel. Ez a felismerés vezetett ahhoz, hogy 

a kollektívák tagjainak kiégése elkerülésére és munkateljesítményük növelésére alkalmas eszközt 

keressenek az üzleti vállalkozások. Ebből született meg a csapatépítő tréning; és a legnagyobb cégek ráadásul főállású trénereket alkalmaznak erre a célra.

A csapatépítő tréningek sokfélék lehetnek; a megfelelően képzett és tapasztalt trénerek számos lehetőséget ismernek arra, hogy az adott csapat számára a legalkalmasabb eszközöket kínálják. A játékok és gyakorlatok alkalmazása függ a csapat pillanatnyi állapotától, játékkedvétől, igényeitől – tréningvezetéskor én magam is folyamatosan monitorozom ezeket, és ehhez igazítom a foglalkozás menetét.

A legjobb csapatépítők azok, amik egy a megszokott környezettől eltérő helyen valósulnak meg, és lehetőleg több naposak; 

de 1-1 rövidebb program is elérheti a célját. Általánosságban nehéz megfogalmazni, mi is történik egy ilyen alkalommal, hisz az ügyfelek igényei is szerteágazóak. Ami biztos, hogy mindig szükség van ráhangolódást segítő, a bizalmi légkört megalapozó játékokra és gyakorlatokra; például részben fizikai aktivitásra épülő bizalom-erősítő, ön- és társismereti, valamint kommunikációs játékokat és gyakorlatokat alkalmazunk.

A közös játékélmény egyszeri alkalommal is erősíti a csoportkohéziót – 

egyetlen tréning célja ez lehet. A drámajátékokkal azonban el lehet juttatni egy csapatot a problémamegoldó drámáig. Ennek az a lényege, hogy a tréner vezetésével mesterségesen létrehoznak a valóságra hasonlító helyzeteket, majd begyakorolják a jó megoldásokat. Közösen felépítenek egy képzeletbeli (fiktív) világot azért, hogy tét nélkül valós tapasztalatokra és tudásra tegyenek szert a munkájukban (és az életben) előfordulható helyzetekről. Mindehhez színházi technikákat alkalmaz a tréner.

A fentiekből már kiderült, hogy univerzális lehetőségről van szó – 

bármilyen csapatot érthetünk a csapatépítés alatt: 

munkahelyi, iskolai, sportolói közösségek, azonos hobbit gyakorló csoportok, baráti társaságok. Egy dolog biztosan mindegyikre igaz: az a jótékony hatás, ami kíséri a tréninget – a  közösség megerősödése és a hosszú időre előre biztosított feltöltődés.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...