A tréning szó gyakorlatozást jelent, a sportból került át más területekre, így tágabb értelemben „saját élményű tanulást” értünk alatta.
Tréningezéssel úgy sajátíthatunk el dolgokat, hogy közben jól érezzük magunkat – épp attól hasznos, hogy a tanuláshoz általában kötődő érzet, miszerint az csakis nehéz erőfeszítés lehet, a tréningből hiányzik.
A tréningek egyik - mára agyon elterjedt – formája a csapatépítő tréning. Ugyanis az üzleti világban egy fordulat játszódott le a múlt század közepén: fokozatosan rájöttek ugyanis ebben a szférában, hogy a rideg számok és a száraz tények ugyan objektívek, mégsem garantálják önmagukban az ezekkel dolgozó munkatársak tökéletes teljesítményét. Hiszen emberek dolgoznak az adatokkal, így szükségük van szociális és érzelmi impulzusokra is a munkahelyükön. A kreativitás, a humor, a barátias egymáshoz kapcsolódás és az időnkénti környezetváltozás növeli a motivációt, fokozza a koncentrációt, megerősíti a munkahelyhez fűződő elkötelezettséget és nem utolsó sorban új energiákat szabadít fel. Ez a felismerés vezetett ahhoz, hogy
a kollektívák tagjainak kiégése elkerülésére és munkateljesítményük növelésére alkalmas eszközt
keressenek az üzleti vállalkozások. Ebből született meg a csapatépítő tréning;
és a legnagyobb cégek ráadásul főállású trénereket alkalmaznak erre a célra.
A csapatépítő tréningek sokfélék lehetnek; a megfelelően képzett
és tapasztalt trénerek számos lehetőséget ismernek arra, hogy az adott csapat
számára a legalkalmasabb eszközöket kínálják. A játékok és gyakorlatok
alkalmazása függ a csapat pillanatnyi állapotától, játékkedvétől, igényeitől – tréningvezetéskor
én magam is folyamatosan monitorozom ezeket, és ehhez igazítom a foglalkozás
menetét.
A legjobb csapatépítők azok, amik egy a megszokott környezettől eltérő helyen valósulnak meg, és lehetőleg több naposak;
de 1-1 rövidebb
program is elérheti a célját. Általánosságban nehéz megfogalmazni, mi is
történik egy ilyen alkalommal, hisz az ügyfelek igényei is szerteágazóak. Ami
biztos, hogy mindig szükség van ráhangolódást segítő, a bizalmi légkört
megalapozó játékokra és gyakorlatokra; például részben fizikai aktivitásra
épülő bizalom-erősítő, ön- és társismereti, valamint kommunikációs játékokat és
gyakorlatokat alkalmazunk.
A közös játékélmény egyszeri alkalommal is erősíti a csoportkohéziót –
egyetlen tréning célja ez lehet. A drámajátékokkal azonban el
lehet juttatni egy csapatot a problémamegoldó drámáig. Ennek az a lényege, hogy
a tréner vezetésével mesterségesen létrehoznak a valóságra hasonlító helyzeteket,
majd begyakorolják a jó megoldásokat. Közösen felépítenek egy képzeletbeli
(fiktív) világot azért, hogy tét nélkül valós tapasztalatokra és tudásra
tegyenek szert a munkájukban (és az életben) előfordulható helyzetekről.
Mindehhez színházi technikákat alkalmaz a tréner.
A fentiekből már kiderült, hogy univerzális lehetőségről van szó –
bármilyen csapatot érthetünk a csapatépítés alatt:
munkahelyi, iskolai, sportolói
közösségek, azonos hobbit gyakorló csoportok, baráti társaságok. Egy dolog biztosan
mindegyikre igaz: az a jótékony hatás, ami kíséri a tréninget – a közösség megerősödése és a hosszú időre előre
biztosított feltöltődés.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése