Ugrás a fő tartalomra

ÉLETVEZETÉS - Nyaralás-telelés(-őszölés-tavaszolás)

 

Nyaralásra szükség van

Mindenkinek szüksége van ezek valamelyikére! Nyilván sokaknak erről az jut eszébe, hogy „na, persze, ha megtehetném!” – hisz a nyaralás (és a többi) fogalma összekapcsolódik a pénzköltéssel, amit nem mindenki engedhet meg magának sajnos. 

Mégis tartom, hogy mindenkinek szüksége van rá – ezért valahogyan meg kell oldani! 

Most az következne, hogy részletezem, hogyan lehet pénz nélkül is „nyaralni”; hogy tippeket adok arra, hogy milyen módokon kapcsolódhat ki az ember akkor is, ha nincsenek meg hozzá az anyagi lehetőségei; hogy ecseteljem, nem csupán elutazással, nem csak luxus körülmények között, nem csak drága időtöltésekkel találhatja meg az ember az élményeket. De nem ezekről van mondandóm (rengeteg találat kiguglizható ezekre, nem kellenek hozzá az én közhelyeim).

Arról elmélkedem inkább, hogy miért muszáj nyaralni (telelni, őszölni, tavaszolni), vagyis legalább egyszer egy évben minimum 2 hétig mást csinálni, mint amit a többi ötvenszer hét napon. 

Ez egy kicsit olyan, mint a kedvenc ételek dolga. Én például imádom az „olasz” kajákat (tudom, amiket itthon kapni, közelébe sem érnek az igazi olasz ételeknek; nem is szabadna „olasznak” nevezni – de az egyszerűség kedvéért most ezzel fedem le azt az ételcsoportot, ami a pizzát, a spagettit, a bruschettát, stb. tartalmazza). Szóval imádom az olasz kajákat, így minden alkalmat megragadok, hogy ehessem valamelyiket. Ám azt azért mégsem tudom elképzelni, hogy mindig paradicsomos, bazsalikomos, fokhagymás, fogkemény tésztás, stb. ételeket egyek, néha annyira kell a változatosság, hogy még a teljesen a komfortzónámon kívül eső gyümölcslevesre is rákívánok. Egyszerűbben tehát nyaralni azért muszáj, mert a változatosságra szükségünk van. A monotonitás (ugyanazon dolgok megszakítás nélküli ismétlése) előbb-utóbb megöli például a motiváltságunkat; a vele járó feloldatlan stressz pedig (még a „jó” stressz is) bennünket (bocs a drámaiságért, de tudományos tény).

A cél tehát egyértelmű: olyan kiszakadásra van szükségünk, aminek már a várása is boldogsághormonokat szabadít fel a szervezetünkben; ami a tétlenség által pihentet; a szeretteinkkel (vagy a magunk-szeretésével, vagyis kényeztetésével) töltött idő segítségével feltölt bennünket.

A kiszakadás, a pihenés, a feltöltekezés persze mindenkinek mást jelent. Van, akinek fokozott aktivitást, másnak tényleges semmittevést; folyton agyalónak fizikai munkát, testben elfáradónak heverészést; emberekkel foglalkozónak barlangba húzódást, a remetének zsúfolt tereket. Ami a fő: ne akarjuk görcsösen megvalósítani „A” nyaralást – a „csakazértis nekem lesz a legklasszabb nyaralásom” típusú hozzáállással megcsúfolnánk a célunkat – ezért semmiképpen ne változtassuk át a kikapcsolódásunk tervét teljesítendő feladattá, stresszes vállalássá.

Végül egy utolsó gondolat - visszatérve a „mit engedhetek meg magamnak” kérdésére. Azt, hogy kivegye az évi rendes szabadságát, általában mindenki várni szokta; az is, akinek nem lehetnek anyagias nyaralási tervei.

Ha mást nem teszünk, csak ebben a várakozási szakaszban ötletelésbe fogunk arról, mi mindent csinálhatunk majd, már azzal is megkezdtük a tulajdonképpeni kikapcsolódást. 

Én például máris tudom, hogy a boglári büfében a bolognai helyett a lángost választom majd.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen