Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Memoárok 27. rész: szalap

 

rajz és vizuális kultúra

Memoárok 27. – szalap

A szentesi gimi drámatagozatán létezik ez a tantárgy: színházi alapismeretek, vagyis szalap; az én időmben kötelező érettségi tárgy volt. A tanárnő, akiről írok, előbb rajzot, majd a mi osztályunkban ezt a tárgyat tanította. Rajzórákról kevés emlékem maradt, de például azt, hogy a párhuzamos vonalakat 2D-ben összetartónak ábrázoljuk, ő magyarázta el – nekem, máig fejletlen térlátásúnak ez afféle megvilágosodás volt.

A szalapórák inkább megmaradtak; ezekről is az a néhány bölcsesség, amit saját tanári praxisomban is mindig továbbadtam (jelezve, hogy tőle tanultam). Például, hogy 

moziban, színházban mindig a sor szélére ülj, hogy nagyobb feltűnés nélkül távozhass, ha nem tetszik az előadás.

Amikor első évesek voltunk, tanárnő kicsit félelmetesnek tűnt amiatt, hogy nem akart megnyerni magának bennünket mással, csakis a tudásával, például soha nem mosolygott. Később egyszer – amikor már mosolygott ránk – megkérdeztük erről; valami olyasmit mondott, hogy előbb nekünk kellett kiérdemelnünk tőle, hogy megszeressen bennünket, ez nem jár szerinte automatikusan. Ez sokszor eszembe jutott a pályámon.

Harmadévben megnyertük az országos diákszínjátszó fesztivált egy Lázár Ervin mese színrevitelével. Rengeteg élmény fűződött ehhez az előadáshoz már a kezdetektől. Nekem úgy rémlik, hogy saját diák kezdeményezésünk volt, először nem tanári irányítás mellett kezdtünk próbálni, de aztán az osztályfőnökünktől és 

a tanárnőtől is segítséget kaptunk hozzá, így juthatott el az országos döntő első helyéig. 

Itt most arról emlékezem meg, amit tanárnő tett hozzá – ő találta ki, hogy ne használjunk semmilyen díszletet és kelléket; mindent a testünkből formáljunk meg. Így lett két karból nyíló-záródó lengőajtó, kézből kinyújtott mutatóujjból fogorvosi fúró, négykézlábra ereszkedő társunkból szék, és így tovább. Maga az ötlet is ámulatba ejtő volt, de az a könnyedség volt számunkra a „sosemlátott”, ahogy tanárnő néhány mozdulattal és pár szavas instrukcióval tökéletesen helyére illesztette az egész előadást. De a legfantasztikusabb az volt az egészben, hogy mindez a döntőn való bemutatás előtti napon történt; a tanárnő kísérőként jött velünk, mi főpróba gyanánt megmutattuk neki a darabunkat, ő meg ezzel a pár ötlettel „felturbózta”. Addig is jó kis előadás volt (különben nyilván nem jutott volna el a döntőig), ezektől az ötletektől viszont zseniális lett.

Később, amikor kollégák lettünk, magam is rendeztem diákszínjátszó előadásokat, és egyszer megkérdeztem arról tanárnőt, mi a titka, hogy ő minden rendezését magabiztosan vezényli le. Megdöbbentett a válasza (bár később a volt osztályfőnököm, szintén diákszínjátszó rendező nagyon hasonlót mondott); azt mondta ugyanis, hogy őt épp úgy kétségek gyötrik, mint engem, ő is bizonytalan abban, hogy jót csinál-e és jól csinálja-e, amikor diákokkal színpadra visz dolgokat. Valami olyasmit fogalmazott meg, hogy minden alkotó „lelkéből lelkedzett” saját gyermekeként tekint az alkotására, így az ahhoz fűződő érzelmei vezérlik – ez van a tépelődések mögött és ettől ő sem mentes.

A gimis négy év alatt tanárnőt titokzatosnak láttuk – a fentiek miatt is, de hozzájárult jellegzetes, saját védjegyének számító külseje (hosszú, egyenes, középen elválasztott haj és tussal kihúzott szem); és benne volt ebben az a korábbi, a Kádár rezsimmel szembeni politikai szerepvállalása is, amiről csak itt-ott suttogva terjesztett információmorzsákat hallottunk.

Tőle is nagyon sokat tanultam, neki is hálás vagyok sokmindenért; ma is kapcsolatban vagyunk – meg is köszöntem neki; ezzel a kis megemlékezéssel is ezt teszem.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...