Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Memoárok 27. rész: szalap

 

rajz és vizuális kultúra

Memoárok 27. – szalap

A szentesi gimi drámatagozatán létezik ez a tantárgy: színházi alapismeretek, vagyis szalap; az én időmben kötelező érettségi tárgy volt. A tanárnő, akiről írok, előbb rajzot, majd a mi osztályunkban ezt a tárgyat tanította. Rajzórákról kevés emlékem maradt, de például azt, hogy a párhuzamos vonalakat 2D-ben összetartónak ábrázoljuk, ő magyarázta el – nekem, máig fejletlen térlátásúnak ez afféle megvilágosodás volt.

A szalapórák inkább megmaradtak; ezekről is az a néhány bölcsesség, amit saját tanári praxisomban is mindig továbbadtam (jelezve, hogy tőle tanultam). Például, hogy 

moziban, színházban mindig a sor szélére ülj, hogy nagyobb feltűnés nélkül távozhass, ha nem tetszik az előadás.

Amikor első évesek voltunk, tanárnő kicsit félelmetesnek tűnt amiatt, hogy nem akart megnyerni magának bennünket mással, csakis a tudásával, például soha nem mosolygott. Később egyszer – amikor már mosolygott ránk – megkérdeztük erről; valami olyasmit mondott, hogy előbb nekünk kellett kiérdemelnünk tőle, hogy megszeressen bennünket, ez nem jár szerinte automatikusan. Ez sokszor eszembe jutott a pályámon.

Harmadévben megnyertük az országos diákszínjátszó fesztivált egy Lázár Ervin mese színrevitelével. Rengeteg élmény fűződött ehhez az előadáshoz már a kezdetektől. Nekem úgy rémlik, hogy saját diák kezdeményezésünk volt, először nem tanári irányítás mellett kezdtünk próbálni, de aztán az osztályfőnökünktől és 

a tanárnőtől is segítséget kaptunk hozzá, így juthatott el az országos döntő első helyéig. 

Itt most arról emlékezem meg, amit tanárnő tett hozzá – ő találta ki, hogy ne használjunk semmilyen díszletet és kelléket; mindent a testünkből formáljunk meg. Így lett két karból nyíló-záródó lengőajtó, kézből kinyújtott mutatóujjból fogorvosi fúró, négykézlábra ereszkedő társunkból szék, és így tovább. Maga az ötlet is ámulatba ejtő volt, de az a könnyedség volt számunkra a „sosemlátott”, ahogy tanárnő néhány mozdulattal és pár szavas instrukcióval tökéletesen helyére illesztette az egész előadást. De a legfantasztikusabb az volt az egészben, hogy mindez a döntőn való bemutatás előtti napon történt; a tanárnő kísérőként jött velünk, mi főpróba gyanánt megmutattuk neki a darabunkat, ő meg ezzel a pár ötlettel „felturbózta”. Addig is jó kis előadás volt (különben nyilván nem jutott volna el a döntőig), ezektől az ötletektől viszont zseniális lett.

Később, amikor kollégák lettünk, magam is rendeztem diákszínjátszó előadásokat, és egyszer megkérdeztem arról tanárnőt, mi a titka, hogy ő minden rendezését magabiztosan vezényli le. Megdöbbentett a válasza (bár később a volt osztályfőnököm, szintén diákszínjátszó rendező nagyon hasonlót mondott); azt mondta ugyanis, hogy őt épp úgy kétségek gyötrik, mint engem, ő is bizonytalan abban, hogy jót csinál-e és jól csinálja-e, amikor diákokkal színpadra visz dolgokat. Valami olyasmit fogalmazott meg, hogy minden alkotó „lelkéből lelkedzett” saját gyermekeként tekint az alkotására, így az ahhoz fűződő érzelmei vezérlik – ez van a tépelődések mögött és ettől ő sem mentes.

A gimis négy év alatt tanárnőt titokzatosnak láttuk – a fentiek miatt is, de hozzájárult jellegzetes, saját védjegyének számító külseje (hosszú, egyenes, középen elválasztott haj és tussal kihúzott szem); és benne volt ebben az a korábbi, a Kádár rezsimmel szembeni politikai szerepvállalása is, amiről csak itt-ott suttogva terjesztett információmorzsákat hallottunk.

Tőle is nagyon sokat tanultam, neki is hálás vagyok sokmindenért; ma is kapcsolatban vagyunk – meg is köszöntem neki; ezzel a kis megemlékezéssel is ezt teszem.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen