Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Memoárok 1-5. rész

meghatározó pedagógusok

 

„Szóval, a memoárokat megírom. Majd meglássa, aki akarja, olyan kerek igazság kerül ki belőle, ami ritkaság.” (Indul a bakterház)

Úri huncutság

Abban, hogy pedagógus lettem, nagy része volt azoknak a tanároknak, akik végigkísérték iskoláskoromat. Persze jó néhány kolléga kezdhetné ugyanezzel a saját történetét, mégis különleges a pályaválasztásom, ha azt nézzük, hogy az egész néhány rossz tanárral kezdődött...

Tudom, a „rossz tanár” elég leegyszerűsítő fogalom, de meg tudom magyarázni! (Szakmai „ártalom”.) Azt azért még az elején tisztázni szeretném, hogy volt néhány jó – sőt, kiváló! – pedagógus is az életemben; ha nem is miattuk lettem végül pedagógus, de ők lettek a példaképeim.

Szóval általános iskolában kezdődött tanárságom története, néhány olyan pedagógussal, akiknek a hatására végül magam is e szép szakma mellett döntöttem.

Egy kicsi iskolába jártam, ahol minden évfolyamba csak egy osztály tartozott, ugyanakkor ez egy különleges intézmény volt: mindannyian ének-zene tagozaton (Kodály-módszer) tanultunk. Bejutni csak sikeres felvételivel lehetett, én mégis más módon kerültem oda: protekcióm volt! A szüleimmel elsős koromban költöztünk a városunk egyik végéből a másikba, ezért közelebbi iskolát kellett találni számomra, így esett az ZI-re a választás. Nagymamámék szomszédságában lakott Főorvos Úr és a felesége, Főorvosné Tanárnő – utóbbi történetesen a ZI énektanára, aki felajánlotta, hogy korrepetál ének-zenéből, hogy a második osztályt már náluk kezdhessem el. Egész nyáron át tartottak ezek a pótló órák, hisz egy ilyen tagozaton egy év alatt elsajátítják a 6-7 évesek azt a mennyiségű tananyagot, amit a „normál” általánosban 8 év ölel fel. Ráadásul nemcsak elméletet kellett pótolnom; meg kellett tanulnom alapfokon megszólaltatni a furulyát, valamint néptáncolni.

A tanításom Főorvosné Tanárnőék otthonában folyt, ahová minden alkalommal megilletődve léptem be. A családom ugyanis a társadalom szegényparaszti rétegéből került ki, generációkon át áhítattal vegyes alázattal, ugyanakkor gyanakvóan tekintett minden tanult emberre; nagyanyámék megtiszteltetve érezték magukat attól, hogy Főorvos Úr és Főorvosné Tanárnő a szomszédjukba költözött – emiatt már 6 évesen úgy éreztem magam az otthonukban, mint akinek nem is szabadna ilyen magas rangú személyek közelébe mennie, de micsoda szerencse, hogy mégis részesülhet ebben a kegyben.

Ezt az érzést aztán folyamatosan erősítette a nyár: olyan dolgokat kellett megtanulnom, amik „úri huncutságnak” tűntek, hisz a családi hagyományok között soha nem szerepelt semmi olyan, aminek nincs közvetlen megélhetési haszna. Hiába tette lehetővé addigra a Kádár-kori „egyenlősdi”, hogy mi is mentesüljünk a napi megélhetési gondok alól, nemzedékek tapasztalata mutatta, hogy ha a család „valamire jutni” akar, akkor spórolni kell. Márpedig a spórolással nem fért meg semmi olyan, aminek nincs kézzelfogható, azonnali – lehetőleg anyagi – haszna; így zenéről, színházról, tánc- vagy képzőművészetről 6 éves koromig nem sok fogalmam volt.

A szólótáncos

Művészeti tagozatos általános iskolába jártam – tulajdonképpen véletlenül, hisz a családi hagyományok között soha nem szerepelt semmi olyan, aminek nincs közvetlen megélhetési haszna (zene, tánc, színház). Pedig volt a családunkban művészi hajlam édesapámon keresztül - de sajnos a fenti szemlélet elnyomta, még mielőtt kiteljesedhetett volna.

A szülővárosom híres a népművészetéről; a helyi virágmotívumokkal díszített textileket, ruhaneműket, porcelánokat még ma is keresik a hazai és külföldi turisták, gyerekkorom idején pedig minden második helyi asszony ilyenek előállításával foglalkozott. Köztük az apai nagyanyám. Apám, mint a városban szinte mindenki, gyerekkorától néptáncolt (szintén híres ága a helyi folklórnak), és kamaszkorára olyan virtuózzá fejlődött, hogy a város népi együttesének szólótáncosa lett. Ez az ún. ötvenes évek idejére esett, amikor a művészeti főiskolák a vidéket járták tehetséges fiatalok után kutatva – apámra felfigyelt a balettintézet vidékre kiszállt bizottsága, és felajánlottak számára egy helyet a képzésben. Nagyanyám és nagyapám a művészeket még annál is haszontalanabbnak tartotta, mint a kétkezi munkát nem végző tanult embereket – nem sokra -, így apámat nem engedte a főiskolára, a táncos karrierje megfeneklett, és a tehetséges fiúnak az álmai megvalósítása helyett be kellett érnie a mihamarabbi kenyérkeresővé válás kétes – ám szükséges – dicsőségével.

Ilyen előzmények után azt gondolhatná bárki, hogy amikor én, a nagyobbik lánya bekerültem a tagozatos általánosba és ott kiderült, hogy örököltem a táncos géneket, akkor édesapám meglátta a lehetőséget saját sorsa kompenzálására. Ám hiába álltam elő azzal a kéréssel, hogy beléphessek a városi néptáncegyüttesbe, nemet mondott a család. Az indok – bár nem volt divat akkoriban a mi köreinkben magyarázatot adni a gyereknek – az volt, hogy nincs pénzünk a díszes táncviseletre. Dehát nagyanyám szakmányban gyártotta másoknak a táncruha-hímzést! És mellesleg a néptáncegyüttesnek voltak kölcsönözhető öltözetei is… A „nem!” ezek ellenére is „nem!” maradt.

Még egy rövid adalék: édesanyám ugyan nem művészi pályára áhítozott, de ő is többre törekedett, mint amit a családja szánt neki: szeretett volna érettségit adó középiskolába járni. Ám – mivel ahhoz egy másik városban kellett volna kollégistának lennie, őt sem engedte el a (másik) nagyanyám; édesanyám tehát hasonló csalódást élhetett át, mint apám vagy később én. (De azért csak lesz itt egy hepiend is – egy másik történetben.)

Képek a falon

Sajnos nem lett belőlem néptáncos, ám apám táncos múltjával visszakanyarodok egy kiváló pedagógushoz, a ZI igazgatójához. Igazgató Bácsi rejtélyes alakja volt az iskolának - vele ijesztgették a tanárok a renitens nebulókat, s ez annál is inkább hatott, mivel nagy ritkán kerülhetett vele kapcsolatba egy „mezei” kisdiák. Nekem mégis egy nagyon kedves emlékem van róla. Ehhez elöljáróban tudni kell, hogy ebben a mindössze 8 osztályos iskolában egyetlen lány szerzett magának „változó”, azaz hármas magatartásjegyet: én. Persze ennek is megvan a maga sztorija, ami már tényleg a pályaválasztásomat meghatározó negatív tanári hozzáállással függ össze, de előbb Igazgató Bácsiról mesélek. Szóval ez a rettenetesen rossz leányzó (én), ebben a történetben megint kihúztam a gyufát valamelyik tanerőnél valamiért (ez mindennapos volt, erre az esetre valamiért nem emlékszem már pontosan), így az igazgatói irodába küldött büntetésként az óra hátralévő részére. Félve kopogtattam, majd léptem be az ajtón, de Igazgató Bácsi kedvesen, sőt: örömmel fogadott – felismert ugyanis; és nem kérdezett semmit arról, hogy miért jöttem, hanem elkezdett mesélni. – Tudod-e, hogy ki van ezeken a képeken? – mutatott a falon a fekete-fehér fotókra. – Hát, apád! (Nem tudtam.) - Micsoda tehetség volt a te korodban! Nem láttam még olyan ördögi ügyességet, ahogy cifrázta a lépéseket, járta a marsot, forgatta a lányokat! Mondd meg neki feltétlenül, hogy Igazgató Bácsi üdvözli!

Otthon kicsit igazítanom kellett a történeten, ha úgy akartam átadni az üdvözletet, hogy ne derüljön fény az Igazgató Bácsival való találkozásom okára – mindenestere otthon megtudtam azt is, hogy anno ő tette meg apámat a városi néptáncegyüttes szólótáncosának, mivel ő volt annak a vezetője.

Hármas magatartás

Általános iskolából rengeteg máig jelentősként elkönyvelt élményem származik; sok-sok izgalmas, vicces, szeretettel teli emlék az osztálytársak kapcsán; ugyanakkor számos negatív tapasztalat is, amik a bennünket tanító pedagógusokhoz fűződnek. Tudom én, hogy akkoriban más szemlélet uralkodott, más volt a tanár-diák viszony – ha utána nem találkozom a középiskolában ezzel éppen ellentétes hozzáállással, talán azt gondolnám ma is, hogy természetes volt, ahogy némely tanárunk velünk bánt a kisvárosi általánosban.

Az egyik ma is nehezen megemészthető dolog számomra az iskola egyetlen hármas magatartású lány státuszának elnyerése.

Bátran mondhatom, hogy én már egészen kis koromtól elvhű ember voltam. A legfőbb elv, amihez foggal-körömmel ragaszkodtam – akár a magam, akár mások érdekében –, az az igazságosság volt.

Gyermekkorom idején sem a társadalom, sem a család nem volt demokratikus; még nagyon erősen jellemző volt mindkét terepen a tekintélyelvűség, illetve az, hogy a tekintély nem személyes kvalitásokból fakadt, hanem a születési hely, a társadalmi presztizs vagy egyszerűen csak az életkor határozta meg. Ugyanakkor már felnőtt egy városi értelmiségi generáció, akik elutasították ezt a merev, patriarchális szemléletet – néhány barátnőm szülei ilyen felnőttek voltak. Erős kontraszt volt aközött, ahogyan ők bántak a gyerekeikkel és ami nálunk volt szokásban. Talán ennek megtapasztalása is hozzájárult ahhoz a személyes harcomhoz, ami végül a „változó” magaviseletem oka lett.

Az igazságtalanságok elleni hadjáratom első frontvonala a családomon belül alakult ki. Nálunk ugyanis nagyon gyakori volt a nemleges válasz a gyermeki kívánságaimra, és a „Miért nem?” kérdésemre a „Csak!” volt a válasz, vagy valamilyen hasonló irreleváns mondat („Mert én azt mondtam!” „Ne feleselj!” stb.). Sajnos az igazságérzetem mellé diplomáciai érzék nem társult, így a családban mindig alulmaradtam: továbbra sem értem el a célom, és még azt sem tudtam meg, mi okból.

Ez azonban nem tántorított el attól, hogy az iskolában szót emeljek, ha szerintem valami jogtalanság történt. Nem állítom, hogy a stílus, amit ezekhez választottam, nem lehetett bosszantó vagy egyenesen tenyérbemászó (az a bizonyos „nagyszájúság”; igazság szerint nem emlékszem, csak utólag visszagondolva talán ez lehetett a nagyobb baj. Mindenesetre a pedagógusok nem vették a fáradságot, hogy a jogtalanság kapcsán érdemben „tárgyaljanak” velem, helyette az erőből leuralást választották: figyelmeztetések, beírások, hármas magatartás. És hogy az előbbi lett volna a célravezető, abból tudom, hogy a középiskolai pedagógusaim épp ezzel tudtak később „megszelidíteni”.

A rágógumi

Általános iskolai történeteim közül kiemelkedik a rágógumis eset, mint a masszív igazságtalanság esete.

A suliban üldözték a rágógumizást, aminek persze voltak méltányolható okai. Ám a fiatalság ebben is lázadási lehetőséget látott, így e rossz szokást nem lehetett kiírtani. Érdekes, milyen nagy divatja volt. Talán amiatt, hogy viszonylag olcsó édesség volt, vagy azért kedveltük annyira, mert a magyar rágóval – ellentétben a nagy ritkán ide is eljutó, például „Jugóból” szerzett „nyugati” rágókkal – hatalmas lufit lehetett belőle fújni; esetleg a változatos ízek miatt (még negró rágó is létezett) – mindenesetre tényleg nagyon népszerű volt. Amellett, hogy a „kérődzés” nem fért meg jól a tanórai feleléssel, az is bosszantotta a tanárainkat, hogy sokszor az iskolapadokba ragasztották az elhasznált rágókat a diákok.

Ötödikesek voltunk, amikor a második óránk elején megjelent egy tanári osztag, és visszaparancsoltak bennünket az első óránk helyszínére, a matekterembe,– rágórazziára. Mondván, hogy akinek a padjában rágógumit találnak, az az első órán ragasztotta oda, így osztályfőnöki figyelmeztetést kap. Végignézték a padokat, és naná, hogy majdnem mindegyikünk ülőhelyénél volt beragasztott rágó! Hiszen hosszú évek alatt számos, addigra régen elballagott diák vált meg ízetlenné vált rágójától ily módon.

Csakhogy a razzia eredményébe minden rágógumi beleszámított! Azok is, amelyeket az előző generációk hagytak a padokban – jónéhányat vésővel sem lehetett volna már eltávolítani. Hiába emeltünk szót, hiába magyaráztuk, hogy életszerűtlen a rágók ilyen mértékű kiszáradása egy óra alatt vagy az, hogy ezen a napon mindannyiunknak rágógumizásra támadt kedve, nem számítottak az érveink, az osztályból 1 kivétellel mindenki kapott büntetést: osztályfőnöki figyelmeztetést. Még K. A. is, aki aznap nem is volt iskolában, betegen feküdt otthon! De az igazságtalanságot az tetőzte be, hogy az egyetlen gyermek, aki nem kapott elmarasztalást, az Város Legfőbb Jogásza Úr gyermeke volt (na persze, egyedül az ő padjában nem volt rágó, ugye?!); aki csodás módon mindig kimaradt, ha az osztályunkat valamiért elővették. (Sok ilyen volt, állítólag mi voltunk az „iskola réme” osztály.)

Azt kiegészítésül el kell mondani, hogy egy osztályfőnöki figyelmeztetésnek a szülők szemében nagyobb súlya volt akkoriban, mint ma -, így az igazságtalanság néhányunknak a szó szoros értelmében is fájt, amikor otthon alá kellett íratni az ellenőrző könyvünkben.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen