Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Memoárok 11-15. rész

 

Önéletrajz meghatározó pedagógusokkal

Énekkari kicsengetés

A most következő történet idején az iskolánkban nem volt automatán vezérelt csengetés, a suli középső szintjén a falon volt egy olyasmi gomb, mint a villanykapcsoló: ezt a gombot kellett megnyomni, hogy az óra becsengetést és a kicsengetést jelezzék.

Nálunk volt diák ügyeletes, ahogy a tanárok közül is mindig volt a folyosón strázsáló személy, volt 1-1 tanuló is minden szinten. Az úttörőnyakkendőt kellett viselnie az ügyeletesnek, abból tudták a gyerekek, hogy neki szót kell fogadni. Sajnos az mára kitörlődött a memóriámból, hogy vajon tényleg volt-e ilyen engedelmesség, de arra emlékszem, hogy volt néhány szabály, amit az ügyeletesnek be kellett tartatnia, például a kicsik nem rohangászhattak a folyosón, illetve a termekben nem tartózkodhatott benn senki a heteseken kívül.

Az már homályos, hogy az egész felsőtagozat vagy csak a nyolcadikosok csengethettek, mindenesetre a diákügyeletes dolga volt ez is. Tulajdonképpen jó muri volt ez a feladat, mert minden tanítási óra befejezése előtt legálisan kimehetett az ember előbb, és ugyanebből az okból késhetett a következő óráról is – főleg, ha messzebbi teremből kellett a csengőhöz érnie.

Ritkán került ránk sor, hisz mindenkinek kijárt ez a feladat – így én nagyon örültem, amikor én következtem ebben a pozícióban.

Olyan iskolába jártam, ahol kötelező volt énekkarosnak lenni, heti 2 óra az órarendbe volt építve – mindig szerdán, egymás után volt ez a két óra, így nem tartott a tanár szünetet. De a csengetéssel megbízott ügyeletesnek el kellett végeznie a dolgát, így a szerdai ügyelet még nagyobb buli volt, mint a többi.

Az énekkarvezetőnk egy kiváló szakember volt, imádtam a kórussal énekelni; voltak olyan alkalmak, amik ma is megdobogtatják a szívemet. Például az a szegedi találkozó, ahol 3 megye összes kórusával együtt énekeltük a „Forr a világ”-ot; fantasztikus élmény volt. Nemrég összeállt több évtized után az iskolánk kórusa a szülővárosomban, és évente egyszer – a nagyon idős, de a kedvünkért néhány művet szívesen levezénylő tanárnőnk vezetésével – fesztiválkórusként fellépünk.

Én ezt a hölgyet akkor is szerettem, ma is tisztelem – talán pont ezért is szomorodom el, ha felidézem, ami az egyik szerdai ügyeletem alatt történt.

Nem mondom, hogy ne lehettek volna jogos ellenérzéseik a tanáraimnak velem kapcsolatban, nagyszájú voltam, hetedik-nyolcadikban már nyegle is, de hát gyerek voltam! Ma, ha ilyen diákkal találkozom, kihívásnak veszem, hogy megszerettessem magam vele, és ezzel megváltoztassam a viselkedését irányomban. Szóval bizonyára ez a magatartásom (meg az, hogy eddigre már elhíresültem az iskolában) volt az oka annak, ami történt.

Mint csengető ügyeletes, kimentem az énekkarról az első óra végén, elvégeztem a feladatot, majd visszamentem a terembe. De amikor az ajtóhoz értem, a tanárnő rám szólt: maradj kint, ne is gyere vissza! Mivel nem értettem, miért büntet, visszakérdeztem, és ezt a magyarázatot kaptam: direkt túl hosszan csengettem, hogy megzavarjam az énekkart.

Pedig erről szó sem volt! Különben sem volt útmutató a csengetés hossza kapcsán…

Jellemzés

Nyolcadikban elérkezett a pályaválasztás ideje. (Milyen vicces, nem? Hogy a 14 évesek továbbtanulását is így nevezzük – ugyan, mit tudhatunk ennyi idősen arról, milyen hivatást szeretnénk?!) Az általános iskolánk kapott egy felhívást a szentesi gimnáziumból, amiben leírták, milyen felvételizőket várnak az irodalmi-drámai tagozatra – mintha csak rólam írták volna azt a pár sort! A magyartanárom épp emiatt – emlékszik a kedves olvasó? ő volt az, aki a rossz magaviseletem ellenére méltányolta az irodalomhoz való affinitásomat – megmutatta nekem.

Mint megtudtam, az egyik osztálytársam nővére oda járt, így megkértem, hogy meséljen nekem erről az iskoláról. Olyan csodákról beszélt, hogy csak ámultam! (És később mind be is bizonyosodott!) De a legemlékezetesebb az volt, amit a fiúkról mondott. Ő egy kicsit molett lány volt (de nagyon kedves, később, amikor iskolatársak lettünk, rengeteget segített nekem, összebarátkoztunk), azért említem, mert fontos a mondandója miatt; ugyanis ezt mondta: „Még nekem is lett fiúm mindjárt az elején!” (14 éves voltam, mi lehetett volna akkor ennél fontosabb motiváció?!)

Hát, befűztek rendesen, a felhívás is, meg a várható csodák is, úgyhogy jelentkeztem a Horváth Mihály Gimnáziumba. Mégpedig „nulladik helyen”, ugyanis akkor a művészeti osztályokba az alkalmassági vizsga még a „rendes” felvételik előtt volt, hogy akinek nem sikerül, az ne maradjon le más középiskolákról. Egyébként a helyi gimnáziumba két dolog miatt nem adtam be a jelentkezésemet: a „mi köreinkben” elég általános vélekedés volt, hogy a gimnázium, mivel nem ad szakmát, időpocsékolás; másrészt a bizonyítványom eredménye 4,2-es volt, amivel nagy valószínűséggel nem kerülhettem volna be a nagyhírű helyi iskolába. Így az első helyen egy közgazdasági szakközép, a másodikon a kereskedelmi eladó szakmunkás szerepelt a jelentkezésemen.

Ma már furcsa lenne, de akkor még az osztályfőnök jellemzést írt a diákokról a felvételi lapra. Persze ezt nem mutatták meg se a tanulónak, se a szülőknek (gondolom, ez olyan cucilista dolog lehetett). Az, hogy én láthattam később, az egyike volt a fent emlegetett csodáknak. Ugyanis a tanárnő a következőt írta arra a dokumentumra, ami eldöntötte (vagy legalábbis nagymértékben befolyásolta) a jövőmet: „Antiszociális viselkedése miatt felvételét nem javaslom.”

És hogy mi volt a csoda? Drága Bácskai Miska bácsi, a HMG igazgatója és a drámatagozat megálmodója, aki elolvasta ezt a mondatot, és így szólt: „Na, ilyen gyerek nincs! Felvesszük!”

Azért tudom ilyen pontosan felidézni a történetet, mert ebben a gimnáziumban csupa olyan tanárom volt, mint Skabá, egyikük az osztályfőnököm – ő megmutatta nekem az ominózus jellemzést, és elmesélte a sztorit.

És ezzel új fejezet nyílt az életemben (mert az igazgató emberségét dicsérő történet mellett remélhetőleg meg is feleltem az alkalmasságin).

Felvételi

Említettem már, hogy édesapámat a balettintézetbe, édesanyámat szakközépiskolába nem engedték el a szüleik; ők azonban adtak nekem esélyt, hogy a lakóhelyemtől 150 km-re lévő gimnáziumba felvételizzek – és sok dologért vagyok hálás nekik, de ezt köszönöm mind közül a leginkább.

Én azelőtt még csak nem is tudtam, hogy létezik Szentes, a környéken sem jártam, így a város neve örökre összefonódik bennem azzal a képpel, amit először megláttam belőle. A Csongrádi út utolsó egyenes szakaszába érve a távolban a Szent Anna templom tornya látszott messziről  – és még ma is, ezer ideérkezés után is egy töredék másodpercre átsuhan rajtam az a régi érzés: valami nagy dolog reménye és izgatottsága.

Már a felvételi alkalmassági vizsga is óriási élmény volt. Nem csak nekem, apukám a végén így szólt: „Most már én is azt mondom, hogy az Ibinek ide kell járnia.”

Pedig a legelső benyomása nem ez volt. Ugyanis a felvételi idején még nem volt autónk, így a nagybátyám vitt el bennünket; és állítólag – legalábbis ezt a szüleim sokszor felidézték később - amikor a tanári szoba előtt találkoztunk egy szakállas, hosszú hajú, farmeres fazonnal, a rokonom elkerekedett szemekkel kérdezte: „Ki volt ez, a fűtő?!” (Gyanítom, hogy a későbbi ofőm lehetett.) Nem éppen ilyen kinézetű pedagógusokra számítottak egy híres gimnáziumban.

Az irodalmi-drámai tagozat alkalmassági vizsgája viszont meggyőzte a családtagjaimat. A díszteremben tartották a több részből álló felvételit, mégpedig úgy, hogy a felsőbb évfolyamos „drámaisok” voltak a közönség. Ez nagyon fontos momentum volt, ugyanis tapssal, ovációval, „súgással” támogattak bennünket, megszeppent vizsgázókat – minden apróságot jutalmaztak, és felejthetetlen hangulatot teremtettek. Az is kiderült, ahogyan ebben az iskolában velük, tanítványokkal bántak a tanáraik: egyenlő félként, igazságosan és szeretettel, mégsem korlátok felállítása nélkül (mert pl. amint az egy kicsit is zavaró lett a bíztatásuk, elég volt egy figyelmeztető tekintet valamelyik pedagógustól, máris lecsendesedtek).

Később, amikor már magam is vizsgáztató voltam ugyanitt, több szülőtől is hallottam azt, hogy nagyon hálásak, amiért akkor is nagyon nagy élményt jelentett a felvételi, ha végül a gyerekük nem kerülhet be a tagozatra. Én is így éreztem akkor, de nem csak amiatt, hogy az éneklésmért vagy a tornamutatványaimért tapsot kaptam, sokkal inkább azért, ami egy új világ felfedezésének jelentőségével ért fel a számomra: létezik olyan iskola, ahol a diákot nem leuralják, hanem értően terelgetik; ahol a tekintély nem a retorzióktól való félelemből fakad, hanem a tiszteletből; ahol a pedagógus jól láthatóan partnernek tekinti a tanítványait.

Az értesítő levél így kezdődött: „Örömmel értesítjük, hogy…” - olyan örömöt ritkán érez az ember élete során, mint amilyent én akkor átéltem; talán már akkor tudtam, hogy innentől kezdve egészen más lesz az életem.

Első benyomások

Amikor 14 évesen megérkeztem Szentesre, minden csodálatosan és fantasztikusan új volt nekem. Határtalan boldogság volt a kollégiumi szobatársakkal való ismerkedés – akár egy tábor -, beülni egy üdítőre valahová az osztálytársakkal, ismerkedni a várossal.

Amire persze a legkíváncsibb voltam, az a bizonyos „nekem is lett fiúm” (amivel az itt tanuló ismerősöm magyarázta, miért érdemes ide jelentkeznem); és igen, lett! És ebből kikerekedett egy máig ható történet.

Az úgy volt, hogy szeptember 6-án írtam egy levelet haza a barátnőmnek. Mivel ő afféle gyűjtögető, mindent megőrzött, így egy jó néhány évvel későbbi látogatásomkor előkerült ez az írás; volt benne egy sor: „Van itt egy együttes, a neve Averzió, és nagyon helyes az énekese.” Nos, nem egészen egy héttel az ideérkezésem után már kinéztem magamnak azt a srácot, aki … ma is a férjem.

Persze hosszú és rögös út vezetett a rockbanda frontemberéért való plátói rajongásomtól a szerelmünkig, hisz az első iskolaévem ezer más izgalmas dologgal is telt.

Például rögtön ott volt az úszás dolog. Otthon nem volt uszoda, így mesébe illőnek éreztem, hogy úszásóráink is voltak. Első alkalommal felmérték az úszástudásunkat, eszerint A-D kategóriákba kerültünk. Én az előző nyáron épphogy megtanultam fennmaradni a vízen, így engem C-re minősítettek – C és D besorolással pedig két hétig minden délután kellett mennünk a strandra gyakorolni. Soha nem felejtem el, ahogy Rozoga tanár úr (bocs, de mindenki így hívta) a parton állva (!) tanította a mellúszás tempót!

Számomra az is izgalmas volt, hogy ebben a gimiben a kötelező iskolaköpeny értelmezése eltért a megszokottól. Otthon – és amennyire tudom, minden más iskolában – a boltokban kapható világos- vagy sötétkék egyenköpenyek egyikét kellett hordani (lehetett vásárolni pirosat is, de azt nem engedték felvenni). Bár több fazonban is készült, mindegyik idomtalan szabású, nejlon holmi volt – kényelmetlen viselet, és a kötelezősége miatt gyűlölt valami. Ám az új sulimban bármit, amire kicsit is rá lehetett fogni, hogy iskolaköpeny, használhattunk. Én is gyorsan lecseréltem a ronda köpenyemet egy anyukám varrta vagány – és egyszerű, és kényelmes – csinos darabra.

Persze ezeken kívül még rengeteg dolog tartozott az első benyomások közé; mindet nem lenne érdemes felidéznem. De zárásul egy szóval le lehet írni azt, ami az egésznek a leglényegesebb összetevője volt: szabadság.

Sajnos itt muszáj egy megjegyzést tennem: az iskolánkat „bohócképzőnek” csúfolók fennen hirdették, hogy az irodalmi-drámai tagozat egyet jelent a szabadossággal – nem volt igazuk! Nem tudom, mi mozgatta a gyűlölködésüket, de itt a ”Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet!” József Attila-i elvek szerint bántak velünk, aminek köszönhetően kihozták belőlünk a legjobbat. Mára ezernél is többen vagyunk, akik ezért rendkívül hálásak.

Minta

A szentesi Horváth Mihály Gimnáziumba az irodalmi-drámai tagozatra jártam, a tapasztalataim innen valók, de az a sok pozitívum, amit ott magam körül láttam, nem a tagozatra volt csak jellemző. Mielőtt írnék erről, előre kell bocsátanom néhány dolgot.

Egyik, hogy ha úgy tűnik, rózsaszín szemüveg van rajtam, az nem jelenti azt, hogy ne tudnám: nem minden volt tökéletes. Például voltak olyan tanárok is, akikről nem lehetett példát venni emberileg vagy szakmailag; és előfordult 1-1 általunk igazságtalannak tartott döntés. DE a légkör - szakkifejezéssel az intézmény szervezeti klímája – ezek mellett is kiváló volt: gyerekcentrikus, demokráciából mintát adó, megbecsülést és tiszteletet árasztó.

A másik, hogy kamaszok voltunk, így a mindennapjainkban épp úgy volt klikkesedés, veszekedés, féltékenykedés, mint bármely más tinédzser közösségben. DE a legtöbb tanárunk emberségből olyan példát nyújtott, hogy ezek eltörpülnek a pozitívumok mellett. És ehhez nem utolsósorban a „drámamódszer” is hozzájárult - ami akkor az országban szinte egyedülálló nevelési alap volt: a közösségépítés és személyiségfejlesztés mára elterjedt és bizonyítottan hatékony módszere.

Harmadik, hogy tudomásom van arról, hogy nem mindenkinek jelentette ugyanazt ez az iskola, ez a tagozat. Én is ismerek olyan volt diákot, aki ma nem szívesen tekint vissza a gimis éveire; például olyanok, akiknek el kellett mennie (mert aki év végén megbukott, nem maradhatott tagozatos); olyat is, aki egyéni sérelmeket élt át és emiatt csalódott. DE tudom azt is, hogy a mi középiskolánk még ezekkel együtt is kivételes volt (például a volt általános iskolai osztálytársaim beszámolóiból, akik végigszenvedték a középiskolás éveiket).

És végül egy utolsó szempont: amit leírok, az én emlékeim; a „memoárok” műfaj vállaltan szubjektív, így vitába szállni nem érdemes velem – de bárki leírhatja a maga élményeit, és az egyáltalán nem baj, ha ezek nem csengenek egybe az enyémekkel.

A következőkben olyan pozitívumokat tervezek megosztani, amik nem a saját nosztalgiám miatt fontosak, hanem azért, mert szerintem általános tanulságokat hordoznak a nevelés-oktatás témakörében.

A sok „előrebocsátás” miatt már csak egy rövid történetet idézek fel, ez viszont mint csepp a tengerből, megmutatja a lényeget.

Az általános iskolai nagyon rossz tapasztalataim egy ideig kísérték a gimis pályafutásomat is, mégpedig úgy, hogy eleinte az itteni tanárokkal szemben is a dac volt a jellemző hozzáállásom. Mint később megtudtam, ez a bicskanyitogató magatartás a tanáriban elég sokszor szóba került, a tanáraimnak megvolt a véleménye rólam. De milyen jellemző, hogy akkor ezt nem dörgölték az orrom alá, hanem türelemmel kivárták, míg „megjavulok”; és nem lett belőle „skatulya” sem. Jóval később, már itt tanítottam pár hónapja, amikor a volt földrajztanárom (aki csak az első két évben tanított) leültetett, hogy elmondja: Amikor szóba jött, hogy kollégája lehetek, ő hevesen tiltakozott a felvételem ellen („hogy azt a nyegle, szemtelen… idevenni tanítani?!”); de most szeretné, ha tudnám, ez nem volt helyes tőle, és hogy nagyon örül, amiért itt tanítok, mert értékes ember lett belőlem, nyert velem az iskola.

Ilyen pedagógusokról nagyon sok hasonló történetem van még, úgyhogy folytköv.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen