Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Memoárok 16-20. rész

 

szubjektív önéletrajz

Fizika

Meggyőződéssel mondom, hogy a gimnáziumi tanáraim a példaképeim voltak. A saját személyiségem különböző vonásaira voltak hatással, és néhány egészen praktikus tanácsuk konkrét dolgokban is visszaköszön az életemben. Azzal, hogy megidézem őket a memoárokban, nem csupán a nosztalgia vezet; azt remélem, hogy ma is, másoknak is tanulságosak e kiváló pedagógusokról szóló történetek.

Azokkal kezdem, akiknek már nem áll módomban személyesen megköszönni, hogy e sorok megszülethettek.

Fizikatanárunk mindig elegánsan, zakóban és nyakkendőben járt, de tanári köpenyt is használt; kicsit görbe volt a háta, karvalyorrán vastag keretes szemüveg, hóna alatt könyvek. Csengetéskor pontban felsorakozva kellett várnunk őt a terem előtt – már ott ránk reccsent mély, rekedtes hangján, ha valamelyikünk a földre merészkedett ülni és onnan kászálódott fel a jöttére (vagy valami más nem tetszett neki).

Pontosan magyarázott, érthetően; volt kísérlet is az órákon (ebonit rúddal, ingával, stroboszkóppal); aki figyelt, megértette a fizikát. Persze otthon még rá kellett volna tanulni ahhoz, hogy a dolgozatok is sikerüljenek – ezt az osztályunkból eleinte nem mindenki tette meg, így sokan folyton rettegtünk, ha volt vele óránk. Mert mindig feleltetett, szóban; előbb-utóbb mindenkire sor került, nem lehetett megúszni.

Elég jó stratégiákat talált ki az osztályunk arra, hogyan lehet egy-egy órát megúszni a tanár lágy szívére apellálva. A tanulás elnapolásának leginkább bevált trükkje az volt, hogy felajánlottuk: szívesen szórakoztatjuk egy kis énekléssel. Nos, ezt a módszert csak egyszer ajánlottuk fel a fizika tanár úrnak, botor módon valamikor még a kezdetekkor – két mondatával a kötelességekről elintézte, hogy fel se merüljön bennünk többet az ő óráinak megúszása. Ám egyszer… de ezt majd zárásul mesélem el.

Nagyon szigorú tanár volt, ugyanakkor rendkívül igazságos, korrekt, nagy tudású – így óriási tiszteletet vívott ki magának; az óráin pisszenés nélkül ültünk, idővel fel is készültünk a számonkérésekre… és végül nagyon, de nagyon megszerettük.  

Nekem külön is volt okom ezekre a vele kapcsolatos érzésekre: első év végén bukásra álltam fizikából, és úgy volt, hogy a koleszból is kirúgnak (most mit mondjak?!);  ez azt jelentette, hogy el kell mennem Szentesről. Így tanár úr mégsem buktatott meg, mondván, hogy ne azzal kelljen kezdenem az új gimiben, hogy pótvizsgázom. Végül a kirúgást is megúsztam valahogy, és ezzel megkaptam a lehetőséget a törlesztésre: megszállottan tanultam a fizikát, ötös lettem belőle; és a harmadik évben azt mondta tanár úr, hogy én vagyok a legjobb fizikás az osztályban. Hát, ilyen pedagógus volt ő!

Az éneklős történet vége pedig az, hogy az utolsó év egyik utolsó óráján tanár úr somolygott egyet, majd megkért bennünket, hogy csillogtassuk meg azt a fantasztikus énektudásunkat – és mi boldogan daloltunk neki.

Magyar

Amit a szentesi gimnázium drámatagozatán az irodalom és nyelvtan tanárunktól kaptunk, abból a számomra legfontosabb, hogy olyan órákat tartott, amik után egy percet sem kellett tanulnom a legjobb jegyekért. Máig nem tudom megfejteni, hogyan csinálta például azt, hogy már a kortárs irodalomnál jártunk, de mielőtt az új anyagba kezdett volna, az óra elején átismételte az egész addigi tananyagot (a Bibliától, amivel kezdtünk). Rengeteg verset idézett fejből, és mindig szakított időt arra, hogy ezeket tőle halljuk. Tele volt klasszikus idézetekkel; még finnül is tanított néhány szót (unkarilájnen tüttő = magyar lány?). Nekem élmény volt minden órája, ittam a szavait, és nagy dolognak számított a dicsérete. Szerencsés helyzet, hogy később ugyanott tanítottam, így egy kolléganőm iskolai holmija közül előkerült az érettségi dolgozatom – ereklyeként őrzöm, büszkén a 3 ötösre (tartalom, nyelvhelyesség, külalak(!)).

Megingathatatlan erkölcsi és pedagógusi elvek szerint tanított és nevelt, szigorúan leverte rajtunk a botlásainkat. Meglágyítani csakis tudással és egyenességgel lehetett. Erre a legjellemzőbb példa, hogy az unokaöccse az osztálytársunk volt, és ezt csak valamikor az utolsó évben tudtuk meg.

Olyan retorikai bravúrokat, amiket - még a kilencedik X betöltése után is – kisujjból kivágott, soha, senkitől nem láttam. Tűpontosan oda találtak be a szavai, ahová célozta őket a kritikáiban, ugyanakkor a fegyverei a komoly tudásán alapuló érvek voltak.

Tanárként nem engedett közel magához – volt, hogy megneheztelt ránk, virágcsokorral próbáltuk kiengesztelni, nem fogadta el! -, de ha valakinek magánemberi segítségére volt szüksége, azt a saját otthonában etette-itatta, ellátta tanácsokkal.

Egyetlen esetre emlékszem, amikor nem ő tartotta az órát, nem volt szokása hiányozni. Akkor az igazgatónk, Skabá helyettesítette – mellesleg szintén magyar szakos és a férje -; amikor a tanárnőnk visszajött, mindentudó, egyben elnéző kis szájrándulással megjegyezte: Miska bátyátokkal biztosan a géppel játszottatok (a terembe beépített nyelvi laborra gondolt), úgyhogy ideje a rendes munkának.

Kismillió tanítványa volt, mégis tudta mindegyikünk nevét, és a legfőbb információkat; pedig úgy tűnt, mintha nem adta volna könnyen a tanítványainak a szeretetét – talán ezért akartuk annyira kivívni azt. De egy tanárnak nem is az a feladata elsősorban, hogy megszerettesse magát a diákjaival. Mérhetetlen tisztelet és csodálat van bennem iránta – és hiányzik, nagyon.

Kémia

A kémia számomra az a gimnáziumi tantárgy volt, ami egyrészt nagyon izgatta a fantáziámat (mert milyen menő már mondjuk megépíteni és működtetni egy házi vulkánt?), másészt számomra egyszerűen tanulhatatlannak bizonyult. (Sokkal később a saját gyerekemnek próbáltam benne segíteni, az is csúfos kudarc lett.) Ez utóbbival nem vagyok egyedül, mostanság olvastam, hogy a több felmérésben is a tantárgyak tetszési sorrendjében az utolsó vagy utolsó előtti helyre tették a középiskolások. Nem ez ennek az írásnak a fő témája, de szerintem nem kell ahhoz zseninek lenni, hogy ez megfordítható lenne több menő kísérlettel és – netán a mindennapokban használható – érdekességgel, mint végtelen képletek és bonyolult számítások erőltetésével.

Annyi köze mégis van a fentieknek a témámhoz, hogy a gimis kémiatanárom az óráit mindig szórakoztatóvá tette, és ez sokat enyhített azon, hogy alig görbült az osztályzat a bizonyítványban.

A kémiateremben magas katedra volt (van), egy hosszú tanári asztallal. Tanár úr minden órát úgy kezdte, hogy fellépett a dobogóra, majd az asztal egyik végéből elindul a másik felé, és mire e végére ért, eltűnt mögötte. Ugyanis a diákok felől egy remek bábszínpadnak látszott az asztal, ő meg ezt kihasználta a megnevettetésünkre: úgy ment, hogy egyre alacsonyabbra guggolt.

Ezt a mutatványt (ahogy minden humoros megnyilvánulását is) pókerarccal mutatta be, mintha a világ legtermészetesebb dolga lett volna a katedra mögötti lejtő – és attól, hogy ő nem nevetett, lett még mulatságosabb az egész.

A feleltetés is vidáman zajlott nála – persze az aktuális felelőnek nem feltétlenül -, ugyanis mindig sorsolással döntött arról, kit hallgat meg. Dobókockát használt. Két oszlopban voltak a padok; ha páros számot dobott, akkor az ablak felőli, ha páratlan, az ajtó felőli oszlop „játszott” tovább. Hat pad volt egymás mögött az oszlopokban, így a következő dobás száma mutatta meg, melyik padból kerül ki a felelő. Majd a 3 ember közül is a kocka döntött. Két évig volt kémiánk, nekem iszonyú mázlim volt: soha nem került rám sor.

Persze ettől még dolgozatot kellett írnom, és ez – tekintve, hogy tényleg semmilyen affinitásom nem volt a tantárgyhoz, meg hát akkoriban szorgalmam sem nagyon -, mindig rettegéssel töltött el. Amit erről most írok, lehet, hogy néhány ember számára visszás, de én igenis hálás vagyok a tanár úrnak azért, hogy (bizonyos szintig) hagyott puskázni. Ez volt az egyetlen esélyem nem megbukni, főleg, ha hozzáveszem, hogy még puskázás mellett is alig sikerült kettest összeszednem. Az én teóriám az, hogy tisztában volt azzal, hogy elég kicsi esély van arra az irodalmi-drámai tagozatos osztályunkból, hogy a kémia megtanulásán múljon a jövőnk, ezért adott nekünk lehetőséget erre.

E sorozatom egyik első részében írtam, hogy minden gimnáziumi tanárom a személyiségem vagy az életem más-más területén hagyott nyomot – tőle azt tanultam meg, hogy a középiskolás korosztályhoz az egyik (és talán a legfontosabb) kulcs a humor; hogy akkor is lehet derűs egy tanóra a diák számára, ha egyébként a tantárgy nem a szíve csücske.

Biológia

A biológia tanárunk nagyon érdekesen magyarázott – legalábbis én nagyon megszerettem a tárgyát. Közel állt hozzám mindig is, általánosban még, mint „élővilág”, de gimiben nagyon izgalmas dolgokat tanultunk, néhányat azóta is tárgyszerűen tudok (szemszín és lószín öröklés például); mégsem ezek miatt emlékszem nagyon jó szívvel erre a pedagógusra.

Az fontosabb volt, amiket a tananyagon kívül, a mindennapi életünkre nézve hasznos tanácsok formájában adott át nekünk. Ilyen volt, amire épp a napokban emlékeztetett egy barátnőm, volt osztálytársam: minden reggel ébredés után igyunk meg egy pohár vizet, mielőtt bármilyen reggeli italt magunkhoz vennénk, mert a szervezetünknek akkor erre nagy szüksége van; és egyébként is igyunk nap közben eleget. Ez ma már benne van a top 10-ben az életmód tanácsok között.

Az én személyes kedvencem tulajdonképpen „tabu” téma. Abban az értelemben, hogy akkor is és - hiába telt el azóta több évtized -, a ma iskolájában is a szexualitásról beszélni nem nagyon illik (vagy sajnos egyes résztémáit érinteni törvénybe ütköző). Tulajdonképpen viccesnek is lehet mondani ezt amiatt, hogy a középiskolás korosztálynak az életkorukból adódóan és így természetesen kiemelkedő fontosságú, úgymond életfeladat.

Ugyanakkor nem a klasszikus értelemben vett felvilágosítást tartott a tanárunk; a jólesően megdöbbentő az volt, hogy a lehető legtermészetesebben szőtte bele a mondandójába a nemiséggel kapcsolatos néhány bölcsességét - és így abszolút felnőttnek éreztük magunkat ettől. Ezért elmaradt részünkről az ilyenkor szokásos elfogódott kuncogás, összekacsintós-vihogós hozzáállás. Én addig felnőttek részéről ebben a témában nem tapasztaltam ezt a természetes viszonyulást. A szexualitás nekem mindig úgy tűnt, hogy olyan téma, amiről nagy ritkán beszélünk, mert elkerülhetetlen érinteni, de aztán maradjon ott, ahová való, szigorúan magántermészetű dolgok közt, amiről egy gyereknek nem illik kérdéseket feltenni. Ő nem mint valami különleges  témát vezette fel, hanem úgy beszélt róla - az élet egyik fontos részeként -, minta mi sem lenne természetesebb. Merthát az! – főleg amikor biológiai tudásátadásról van szó.

Igazából még most is, amikor ezeket írom, hezitálok: egyáltalán szóba hozzam-e, vagy ha már erről is megemlékezem, azt milyen szavakkal tegyem, mert hiába vagyunk a 21. században, még mindig elég prűd a világ ahhoz, hogy a szexualitásról beszélni elég kényes legyen. Pedig a tanár úr egyik ilyen bölcsessége egy fontos, konkrét életvezetési tanács volt; és pedagógusként ma is vallom, hogy ilyenekre nagy szüksége lenne a tiniknek – pont azért, mert nincs igazán terep, ahol ilyen megszívlelendő dolgokat hallhatnának. Azt mondta tanár úr, hogy két ember között a legerősebb kapocs a szeretkezés, ezért kölcsönös szeretetnek és tiszteletnek kell áthatnia, aminek része az is, hogy előtte és utána is ügyelünk a higiéniára, a testünk tisztaságára.

Korábban írtam, hogy a gimnáziumi tanáraim legtöbbjétől tanultam olyan dolgokat, amik magánemberként és/vagy pedagógusként elkísértek az életemben – tanár úr itt felemlegetett hozzáállása az, amit tőle továbbvittem magammal.

Francia

Az már az eddigiekből kiderülhetett, hogy számomra a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatára járni ezer ok miatt nagyon előnyös volt; és csak egy ezeregyedik dolog van, ami miatt hátrányt szenvedtünk: az idegen nyelv tanulás. Ugyanis ahhoz, hogy a tagozatos órák beleférjenek az órakeretbe, a második idegen nyelvet csak az első két évben tanultuk és csak heti két órában. És tekintve, hogy az orosz nyelv kötelező volt, az maradt az utolsó évig az egyetlen tanult nyelv; a nyugati nyelvek elsajátításához pedig nagyon kevés volt a két év annak, aki kevésbé volt szerencsés és otthonról nem erőltették vagy magánban nem tették lehetővé a tanulásukat.

Én a francia nyelvet választottam – kedvenc színészem akkoriban Alain Delon volt -, aminek a megtanulásához sajnos édeskevés volt pár óra.

Volt egy 4 nyelvű újság, a Képes Nyelvmester, abból sokszor volt házi feladat; sok munkával jártak a fordítások, de biztos ötössel kecsegtettek, így – ha nem is sok minden, de – ragadt rám valamennyi a francia nyelvből.

Mindenesetre a tanárnőt nagyon szerettem. Túl sok dolog nem rémlik már az órákról; és később ugyanabban a gimnáziumban az igazgatóm lett, így összemosódnak a vele kapcsolatos emlékeim – de a kedvességére, szép beszédére, az iskoláért és a tagozatért való odaadására mindkét korszakból számtalan példa volt.

A legkedvesebb vele kapcsolatos fontos dolog sem a saját gimis éveimből, hanem az egyik osztályom idejéből származik róla. Megnyertek a diákjaim egy uniós versenyt, így kiutazhattunk Franciaországba – ő volt az, aki segített megszervezni, hogy kint élő magyarokkal találkozzunk, hogy bemutathassuk az egyik színjátékunkat, hogy Párizst is láthassuk. Ebben minden rajongása benne volt: a francia kultúra, a színjátszás, a tanítványok, a drámai tagozat iránt; és minden, ami ő volt: a segítőkészsége, az előttünk minden kaput megnyitó bája, a tettrekészsége.

Szomorú, hogy róla is azok között kell megemlékeznem, akik már nem lehetnek közöttünk; fájóan fiatalon ragadta el őt a betegség.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Enn...

ÉLETVEZETÉS - Lelkiismeret, felelősség, cinkos némaság (3 részben)

  Első: lelkiismeret Annyira, de annyira kíváncsi vagyok arra, mit gondolhat és/vagy érezhet magában az a főnök, aki mosolyogva bezsebeli a beosztottját illető gratulációkat, miközben annak sikeréért egy szalmaszálat sem tett keresztbe! Vagyis épphogy keresztbe tett: az ügynek, a beosztottnak; nem elég, hogy semmivel sem segítette a munkáját - tevőlegesen akadályozta, ahol csak tudta, amivel csak tudta. Szóval mit gondolhat, mit érezhet? Egyáltalán, érez valamit? Van lelkiismerete? Ha van, bizonyára felmenti magát: a saját gáncsoskodását valamilyen nagyobb jó szolgálatával magyarázza, lekicsinyli a beosztottja teljesítményét, jelentéktelennek állítja be az ügyet és a sikerét. Persze az is előfordulhat, hogy nincs lelkiismerete: hogy olyan ember, aki mások érzéseivel szemben nem érez mást, csak hűvös közömbösséget – régen szociopatának nevezték -; ebben az esetben felmerül a kérdés, vajon hogyan került a kitüntetett pozíciójába? Úgy, hogy színlelni tud érzéseket! Ha az érd...

SZUBJEKTÍV - Ő volt nekem az első...

  Ő volt nekem az első… … akitől gyalázkodó hozzászólást kaptam  a közösségi oldalamon. Bár egy újonnan létrehozott, teljesen üres kamuprofilról írt, és egyetlen szava sem igaz, azért eléggé vacak volt szembesülnöm a gyűlöletével: „Miért kényszerültek távozni: Ibi pl azért a 2 milláért, amit szakított a státustörvény miatt, az unokahúgom töritanára volt, ott hagyta az utolsó évben a gyerekeket. A pénz elfogyott most meg itt fröcsög mert megbánta. Remélem nem veszi vissza az igazgató, az ilyen nem való tanárnak. Ibi az ördög maga, csak ahhoz volt esze, hogy sajnáltassa magát. hülye liba inkább dolgozna” Viszket az ujjam, hogy elkezdjem tételesen cáfolni ennek a gyalázkodásnak az állításait – de trollokkal nem állunk szóba! Csak egyetlen megjegyzés:  az Ember annyi minden jóra kapott képességet - szeretetre, szolidaritásra, szép gondolatokra, segítő cselekedetekre… miért érezhet késztetést mégis ezeknek az ellenkezőjére?! Előzmény:  az egyik népszerű internetes...