Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Memoárok 21-25. rész

 

Szentesi drámatagozat

A felsőbb évesek

Megszakítom a tanáraimra emlékezést egy időre, mert a diákközösség is nagyon fontos volt a szentesi Horváth Mihály Gimnáziumban, rengeteg jó élményem fűződik nemcsak az osztálytársaimhoz, de az évfolyamhoz és a felsőbb évesekhez is.

Előre bocsátom, hogy mint az istenekre, úgy néztünk a nagyobbakra; sokkal felnőttebbeknek láttuk őket, mint magunkat később, amikor mi lettünk a nagyok.

Az első sztorim a lányom egyik kedvence, mégpedig azért, mert az ő nevének eredetéről szól. Szóval első évesek voltunk, bejártunk a második emeleti lányvécébe – cigizni (tudom, tudom…) és dumálni, mert ott esett a legjobban mindkettő a tiltott gyümölcs édessége és a jó társaság miatt. Akkor a gimi minden helyiségében ott voltak még a fűtéskorszerűsítés előtti vaskályhák, a vécé bejárattal szembeni túlsó felén is állt egy. Mellette pedig egy végzős lány – karizmatikus, gyönyörű és titokzatos, a cigarettát megigézően kecses mozdulattal emelte a szájához; a szépsége nem csak a külsejéből, hanem az okosságából is sugárzott (drámás létére matekból készült továbbtanulni!); engem teljesen megigézett. Akkor elhatároztam, hogy ha lesz lányom, az ő keresztnevét fogja kapni. Így lett.

Ha már cigizés, most akkor letudom egyszerre az ezzel kapcsolatos sztorikat. Ebben a másik történetben három, a drámatagozaton kettővel felettünk járó srác szerepel. Az osztályfőnök-drámatanárunk kitalálta, hogy a diákszínpadi foglalkozások egy részében velünk, első évesekkel játsszanak a szintén vele színpadozó nagyobbak. (Ezt a gyakorlatot később átvettem tőle, mert mindkét oldalnak nagyon jó személyiségfejlesztő gyakorlat, ha egymással tréningeznek és egymástól tanulhatnak.) Hozzánk Sz. L. volt beosztva, és ügyesen vezette a játékokat, hasznos munkát végeztünk a keze alatt.

Akkoriban még nem voltak a dohányzással kapcsolatban szigorú szabályok a felnőttekre nézve, így az iskola elég füstös hely volt, a diákok a füsttel nem tudtak lebukni. Talán ez is benne volt abban, hogy miközben - tanár nélkül - a drámás feladatokkal foglalkoztunk, nagy vagányan rá is gyújtottunk a teremben. Ám egyik ilyen alkalommal egyszer csak nyílt az ajtó, és belépett az osztályfőnökünk. Ő rendkívül rugalmas szemléletű pedagógus volt, de ugyanakkor arra tanított bennünket (hány prédikációt tartott erről!), hogy a szabályokat, törvényeket be kell tartani, még akkor is, ha vitatja az ember a jogosságukat vagy hasznosságukat. Szóval gyerekbarát tanár ide vagy oda, a kihágásokért mindig kiszabta a megfelelő penzumot – amikor belépett, hatalmas ijedelem támadt közöttünk. A szemem sarkából látni véltem, ahogy a többiek kétségbeesve ledobják a cigit és eltapossák, meg a füstöt hessegetik maguk körül  - én nem voltam elég gyors, így az ujjaim közt égő cigit úgy „rejtettem el”, hogy a fejem mögé emeltem a kezem. Ha tisztán gondolkodtam volna, nyilván rájövök, hogy ez nem a leghatékonyabb stratégia, de hát épp pánikban voltam. Mindenesetre a – jól megérdemelt – intőmet én is megkaptam; a felsős fiúk diákszínpad-vezetői karrierjének pedig ezzel az esettel vége szakadt.

Matematika

Kicsit hezitáltam, hogy belevegyem-e a memoárokba a matematikával és a matektanárommal kapcsolatos emlékeimet, mert ellentmondásosak az érzelmeim velük kapcsolatban.

A tárggyal azért, amiért olyan sok régi és mai iskolásnak: nehéz a tananyaga és így általában kudarcok fűződnek hozzá. Tudom persze, hogy sokan vannak, akik az ellenkezőjét vallják, de azért az előbbit a statisztikák is alátámasztják: a tantárgyi átlag rendre 2-2,8 között mozog. Az én múltamban is van egy félévi bukás, jó néhány „rezeg a léc” eset; és annak ellenére nem sikerült közelebb kerülnöm a matematikához, hogy volt néhány anyagrész, ami jobban ment a gimiben.

A matektanárunk kapcsán is ambivalens érzéseim vannak. Annyit talán megtehetek, hogy finoman fogalmazom meg a miértet – az emlékét nem megsértve -; miközben sok derűs percet szerzett nekünk, voltak olyan megnyilvánulásai a középiskolai évek alatt és az osztálytalálkozókon is, amik nem igazán tiszteletre méltóak. De legyen: csak a szépre emlékezem.

Az első óra közepe táján feltett nekünk egy kérdést a tanár úr: nem vettetek észre valami furcsát velem kapcsolatban? Nem igazán tudtuk, mire céloz, ezért elárulta, hogy addig hol egyik, hol másik kezével írt a táblára – és mindkét kezével ugyanolyan jól. Kellő csodálkozás után fokozta a dolgot: egyik kezével matematika képletet írt fel, párhuzamosan a másikkal pedig egy ettől független rajzot készített. Ez a mutatvány lett az alapja az egyik későbbi „tanulást megúszni” trükkünknek: megkértük tanár urat, hogy ismételje meg az attrakciót, mi kellően hüledeztünk, így addig sem kellett számolni.

Egy másik trükk is egy vele kapcsolatos élményből sarjadt. Amatőr rímfaragóként még saját iskolás korában egy mondókát fabrikált, ilyesmik voltak benne: „spinyóval a binyó a vinyó fölé száll” (remélem, pontosan idéztem; ha nem, majd valaki javítson ki, kérem!). Ha nem volt kedvünk a matekhoz (szinte sose), és jó kedvében találtuk, rá tudtuk venni a tanár urat, hogy szavalja el nekünk ezt a gyöngyszemet, és ha már úgyis a verseknél tartunk, mi is hadd idézzünk kedvenc költeményeinkből.

Szinte ugyanez volt éneklés kapcsán is: volt egy kedvenc dalocskája, egy szlovák (?) népdal, annyira emlékszem belőle, hogy „prajemanyina” (javítást és/vagy kiegészítést kérek!); rá lehetett venni tanár urat ritkán, hogy énekelje el. Mi persze elég gonoszak voltunk ahhoz, hogy agyba-főbe dicsérjük, miközben kinevettük.

Egyébként nagyon szerette, ha énekeltünk neki, átszellemülten hallgatott minket, akár egész órán keresztül (és természetesen be volt készítve e célból jó néhány szívbemarkoló dallam).

Végül egy csattanót is ki tudok kerekíteni: úgy tűnhet, sokszor sikerült megúsznunk a matekozást, de ezek pirruszi győzelmeknek bizonyultak – ugyanis a következő órán úgy haladtunk tovább (vagy épp írtunk dolgozatot), mintha a tananyaggal foglalkoztunk volna és nem a magas művészettel…

Testnevelés

Azzal kezdem a tesi tanárnőnkre való emlékezést, hogy ő az, aki minden „rendes” (5 évenkénti, formális) osztálytalálkozónkra eljön. Tekintve, hogy magamon is tapasztaltam, mennyire össze tud folyni több évtizednyi tanári működés során, hogy ki, mikor, kivel járt az óráimra, igazán megtisztelő, hogy tudja, kik vagyunk, és kíváncsi ránk. (Ebből már az is kiderülhet kedves olvasóim számára, hogy azon pedagógusaim következnek a memoárokban, akikhez szerencsére még eljuthat a köszönetem.)

Nemrég posztoltam „kamasz panaszként”, hogy a mai tinik mennyire nem szeretik a testnevelés órákat ezernyi okból – ez velünk sem volt másképp. Ehhez hozzáadódott, hogy a tanárnőt sem kedvelte mindegyikünk vagy nem egyformán; de ez majdnem minden pedagógus „sorsa”. Én azon szerencsések közé tartoztam, akik valamikor tornászok voltak, így benne voltam a pixisben; tanárnő egyik erőssége volt a tornászok edzése. Bár a saját ebbéli pályafutásom nem tartott sokáig, de – legalábbis úgy éreztem – velem szimpatizált a négy évünk alatt.

Tanárnő mindig figyelt arra, hogy a saját tantárgyán kívül is ellásson bennünket tanácsokkal. Egyik ilyen, számomra bevésődött intése az volt, hogy javasolta nekünk, lányoknak, alvás közben ne tegyük a fejünk fölé a karunkat, mert hamar megráncosodik majd a nyakunk. Valahogy elérte ezzel, hogy akárhányszor helyezkedtem ebbe az ellenjavallt pózba éjszaka, mindig emlékeztettem magam a mondására. (Sajnos mára elértem azt az életkort, amikor már se nem oszt, se nem szoroz ennek a javaslatnak a betartása. L )

Összefügghet a fentivel, hogy a tanárnő mindig nagyon csinos volt; jól öltözött, ápolt, nőies; egyenes tartásával, felszegett állával magabiztosságot sugallt. Ennek a hatását akkoriban nem mértem le magamon, de később – tanári pályám egy pontján – erősen elgondolkodtam rajta. Történt ugyanis, hogy az aktuális végzős osztályommal játszottunk egy búcsúztatós játékot: én is összefoglaltam 1-2 mondatban, mi mindent szerettem és tiszteltem bennünk egyesével, és ők is írtak pár gondolatot arról, mit köszönnek nekem, osztályfőnöküknek. Egyik diákom arra is kitért, hogy női példaképének tekint, és ebbe beleértette a külsőmmel való ráhatást is. Hiába tudtam addig is, hogy a rám bízott kamaszok előtt mindenestül megmérettetnek a pedagógusaik, ettől kezdve tudatosan ügyeltem arra, mit közvetítek a külsőmmel. Az a sztereotípia, miszerint „a nők vagy csúnyák, vagy szépek és buták” (KFT), sajnos még mindig velünk van; holott az ezzel is foglalkozó tudomány már régen egyetért abban, hogy a külső és belső harmónia összefügg egymással – én, ha úgy tetszik, harcot hirdettem ez ellen, mert károsnak tartom, amit nagyon ki kellene már irtani a közgondolkodásból.

Ezekbe a memoárokba saját pedagógusi hitvallásom miatt kezdtem bele; felmutattam számomra meghatározó rossz és jó példákat. Természetesen mindenképpen szubjektív a nézőpontom, ráadásul ebben a műfajban csakis a teljesség igénye nélkül veszem sorra az emlékeimet – ezzel együtt a testnevelés tanárnőnek a fentieket köszönöm hálásan.

A „drámais” tanárok

Messziről kezdem, azzal, hogy állok a tegeződés-magázódás dologhoz a tanítványaimmal kapcsolatban. Nem tetszik a „csendőr-pertu”. De amikor a középiskolába felkerül egy növendék, akkor még gyerek, így természetes, hogy tanárként én tegezem, ő pedig magáz. Ám végzős korában betölti a 18. évét, innen kezdve már egyformán kellene szólítanunk egymást; viszont haladékot ad ehhez, hogy a hivatalos viszonyunk még ugyanaz (tanár és diák). Az érettségi bankett után azonban már semmi nem indokolja az egyenlőtlen ragozást. Számomra innen kezdődnek a gondok, mert eddigre rögzült szokás a (volt) tanítvány tegezése; az évek alatt sokszor próbáltam átállni a kölcsönösség jegyében a magázódásra, de mindig kudarcot vallottam. Addig nem volt gond, amíg a diákjaim és köztem kicsi volt a korkülönbség: egyszerűen felajánlottam a pertut, amit könnyen elfogadtak – máris demokratikusabb lett a viszonyunk. Amikor ez már nem működött (hisz a volt diáknak sem „állt rá a szája” a tegezésemre), rászoktam valami ilyesmire: „Így, hogy már nem tanítalak, vagy magázódnunk vagy tegeződnünk illik. De sajnos nekem nem igazán megy az átszokás, így felajánlom a pertut. Tudom, hogy ez neked is valószínűleg nehezen megy a korkülönbség miatt, de innen kezdve már csak rajtad múlik a kölcsönösség.”

A kicsit hosszas bevezető azért kellett, hogy rávilágítsak, mennyire nehéz volt a saját helyzetemben ugyanez. Elképzelhetetlennek tűnt, hogy tegezzem az általan nagyra becsült volt tanáraimat, de ötévente, a találkozókon valahogy áthidaltam ezt (többnyire semleges megszólításokkal). Igen ám, de elkezdtem tanítani ugyanabban a középiskolában, ahol tanítottam, így a még nem nyugdíjas volt tanáraim a kollégáim lettek – iskolai munkatársak közt pedig természetes a tegeződés, nem lehetett megúszni az átállást. Aztán persze az idő megoldotta ezt a kérdést is, ma már az elképzelhetetlen, hogy valaha „csendőr-pertu” volt közöttünk.

Nem állítom, hogy mindez súlyos társadalmi kérdés lenne, nyilván marginális dolog, de aki volt már hasonló szituációban, megérti, miért foglalkoztat engem. Egyébként az ilyen jelenségek miatt fogalmaztam meg már régen azt a nézetemet, hogy a nyelvünkből valószínűleg – nem is olyan sokára – ki fog kopni a kétféle beszédmód. A nyelv ugyanis változik, és bármennyi „nyelvtan-náci” is próbálja megállítani a folyamatot, mára a hétköznapi érintkezésben általánossá vált a korosztályokon belül és gyakran a korosztályok között is, hogy nem bajlódnak a magázódással. Hivatalos helyeken, protokolláris helyzetekben persze fennmarad a „tisztelet” kinyilvánításának ezen formája – de ez azokban a nyelvekben is így van, amelyek már átálltak az általános tegeződésre. Mondjuk jellemzően kelet-európai, hogy egyes nagy tekintélyű szakmákban a magasabb presztizsű személyek egyenesen kikérik maguknak, ha egy rangban alattuk álló – a fenti társadalmi szokás természetes folyományaként - tegező formulát választ velük szemben (voltam tanúja ilyen esetnek; szekunder szégyen járt át a  pökhendiség eme megnyilvánulása láttán).

Visszatérve a memoárok vállalt küldetésére, a számomra példaképpé vált pedagógusokra való emlékezésre, volt egy csoportja a bennünket tanító tanároknak, akiket viszonylag hamar sikerült visszategezni. Velük már a középiskolai évek alatt is afféle barátságban álltunk, annak is köszönhetően, hogy velük voltunk a legbensőségesebb kapcsolatban. Ők voltak a „drámais” tanáraink.

Jócskán elkalandoztam, így már csak jelzem, hogy az ő történeteik lesznek a sorban következők.

A „drámais” tanárok: BT

Bámulatos, hogy az ember könnyedén emlékszik még évtizedek távolából is olyan dolgokra, amik igazán fontosak voltak számára, amik mély nyomot hagytak benne. Tulajdonképpen nem is az emlékezés ténye, inkább a pontossága az elképesztő. Gimis éveimből rengeteg ilyen pillanatot vagy momentumot őrzök, egy részük a beszédtechnikához – szakmai tárgy a drámatagozaton - tartozik. Egyáltalán az, hogy voltunk olyan szerencsések, hogy tanítottak bennünket a helyes beszédre és a szép kiejtésre, egyedülálló volt; ehhez jött még, hogy a tanárnőnk személyében egy kivételes egyéniség oktatta a tantárgyat.

Mik is ezek a momentumok? Néhány egészen apró vagy nem túl jelentős részlet; mint például tanárnő gyönyörű keze – ha tudnék rajzolni, fénykép pontossággal rögzíthetném. Persze fontosabb dolgok is megmaradtak a fejemben – a helyes légzés és annak fontossága akár beszél, énekel vagy mozog az ember; a hangzók formálásának szerepe az érthetőségben, stb. Aki a munkája kapcsán prezentációkat tart, akinek meggyőzni kell másokat, aki sokak előtt beszél vagy épp másokat szórakoztat, annak a számára ezek elengedhetetlenek. És az emeli ki az ilyen foglalkozású embereket a társaik közül, hogy nem csak tisztában vannak a beszédtechnika fontosságával, de tudatosan odafigyelnek rá. Ez a tudatosság is olyan, amit ma is gyakorlok – nem saját magam vállon-veregetésének szánom, de az évek alatt az ilyen-olyan pedagógusi értékeléseimben mindig pozitív értékelést kaptam a tiszta beszédem kapcsán.

Aztán ott vannak a memoriterek, amiket ma is pontosan fel tudok mondani, a „Miképpen boltíves” Dsida vers vagy a „Roppant bottal koppantottam” nyelvtörő-sor. Talán kívülállóknak furcsán hangzik, de közel másfélezer embert kapcsol össze szerte az országban (és azon kívül) az, hogy kívülről fújjuk ezeket a memoritereket; olyan ez a volt szentesi drámaisok számára, mint egy generációról generációra mesélt családi történet.

Tanárnő mindig odafigyelt ránk, minden bajunkra volt tanácsa – és ezeket olyan szuggesztíven osztotta meg velünk, ahogy az a nagy életbölcsességekhez dukál. Sokan szerettünk volna olyanok lenni, mint ő – ezt biztosan nem fogja senki megcáfolni.

Van szerencsém ma is kapcsolatban lenni vele, még mindig odafigyel rám, még mindig tanulok tőle. És még mindig annyira, de annyira szép –kívül-belül!

A tanárnő egyike volt azoknak a pedagógusainknak, akik maguk voltak a drámatagozat nagyon hosszú ideig. Együtt formáltak bennünket, és nem tudom, hogy ők maguk hogy vannak ezzel, de én úgy érzem, kiegészítették egymást; legalábbis én elég pontosan el tudom különíteni a saját egyéniségemben azokat a dolgokat, amikkel egyikük vagy másikuk hatással volt rám. Éljenek sokáig!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen