Ugrás a fő tartalomra

SZUBJEKTÍV - Memoárok 26-30. rész

 

Szentesi könyvtár megnyitója

A „drámais” tanárok: Ének

Általánosban kötelező volt kórustagnak lenni (ének-zene tagozat), és szerzett ugyan néhány kivételesen szép élményt fellépések alkalmával, de mégsem rajongtam érte. Aztán jött a szentesi gimi, ahol nem volt kötelező, de egy magára valamit is adó drámatagozatos járt karénekre, így én is, és tanár úrral már nagyon is szerettem a próbákat. (Azért az igazsághoz hozzátartozik, hogy az általános iskolás kórus később felértékelődött a szememben, már meg tudom becsülni azt a munkát, amit az akkori tanárnőnk végzett velünk – így hűségesen visszajárok a szülővárásomba az évente egyszer összeálló, a volt énekkarosok Kék Madár kórusába.)

Tanár úr tehetségét tátott szájjal bámultuk már középiskolásként is, ma is odaadnám a fél karomat, ha feleannyira tudnék bármilyen hangszeren úgy játszani, ahogy ő a zongorán (na ja, ez egy elég kockázatmentes óhaj, ráadásul az a fél kar nyilván eléggé hiányozna).

Az énekkari darabok mellett máig fújom az összes dalt, amit ő tanított meg nekünk – a kupléktól a Gershwinekig. Rengeteget tanultunk tőle elméletből is – szeret sztorizgatni, urambocsá’ pletyizni még a nagy zeneszerzőkről is. Beethovent nem szereti, Kodályt se nagyon, Erkel cöcö, Ákos meg borzalom; és a zenét nem horizontálisan kell élvezni és értékelni, hanem vertikálisan!

Kórus fellépés előtt két kérése volt felénk: ne cigizzünk és ne igyunk szénsavasat. Mi meg persze még ezt a két szabályt se voltunk képesek betartani, ő meg szegény nagyon ideges volt miattunk. Asszem, ezekért a magam nevében bocsánatot kértem tőle utólag is felnőtt koromban (ha mégsem tettem volna, akkor most: kérlek, ne haragudj tanár úr!).

Az a helyzet, hogy tanár úr később kollégám lett, így az élményeim legjobbjai már a mi közös ténykedéseinkhez fűződnek. Szinte nem volt olyan színjátszó rendezésem a drámatagozaton, amiben ne lett volna közreműködő. Azt szerettem a legjobban, amikor élőben kísérte a dalokat, amiket a színdarabjaimban énekeltek a szereplők, mert nagyon jókat szórakoztunk a próbákon is és az előadásokon is. Legtöbbször mellette ültem félig takarásban a zongora mellett; azt kérte, bökjem meg, amikor ő következik. A „Drámacskák” volt a közös munkánk csúcsa mindkettőnk szerint – ehhez fűződik az egyik dolog, ami annyira jellemző volt a duettünkre: én előálltam valami olyan énekes-zenei ötlettel, amire azt mondta, lehetetlen megcsinálni, mert a gyerekek mégsem képzett énekesek, én erősködtem, ő meg a végére mégis megcsinálta a csodát. És szólt Rossini Macska-duettje, és a dögnehéz kórus a Macskák fináléból.

Rengeteg történetem van még vele kapcsolatban, de ezzel biztosan nem vagyok egyedül. Talán lesz, aki kiegészíti ezt a kis írást ilyenekkel.

Én mindenesetre rengeteget köszönhetek tanár úrnak diákként és kollégaként is, amit innen is megteszek: köszönöm, drága M!

A "drámais" tanárok: Színházi alapismeretek

A szentesi gimi drámatagozatán létezik ez a tantárgy: színházi alapismeretek, vagyis szalap; az én időmben kötelező érettségi tárgy volt. A tanárnő, akiről írok, előbb rajzot, majd a mi osztályunkban ezt a tárgyat tanította. Rajzórákról kevés emlékem maradt, de például azt, hogy a párhuzamos vonalakat 2D-ben összetartónak ábrázoljuk, ő magyarázta el – nekem, máig fejletlen térlátásúnak ez afféle megvilágosodás volt.

A szalapórák inkább megmaradtak; ezekről is az a néhány bölcsesség, amit saját tanári praxisomban is mindig továbbadtam (jelezve, hogy tőle tanultam). Például, hogy moziban, színházban mindig a sor szélére ülj, hogy nagyobb feltűnés nélkül távozhass, ha nem tetszik az előadás.

Amikor első évesek voltunk, tanárnő kicsit félelmetesnek tűnt amiatt, hogy nem akart megnyerni magának bennünket mással, csakis a tudásával, például soha nem mosolygott. Később egyszer – amikor már mosolygott ránk – megkérdeztük erről; valami olyasmit mondott, hogy előbb nekünk kellett kiérdemelnünk tőle, hogy megszeressen bennünket, ez nem jár szerinte automatikusan. Ez sokszor eszembe jutott a pályámon.

Harmadévben megnyertük az országos diákszínjátszó fesztivált egy Lázár Ervin mese színrevitelével. Rengeteg élmény fűződött ehhez az előadáshoz már a kezdetektől. Nekem úgy rémlik, hogy saját diák kezdeményezésünk volt, először nem tanári irányítás mellett kezdtünk próbálni, de aztán az osztályfőnökünktől és a tanárnőtől is segítséget kaptunk hozzá, így juthatott el az országos döntő első helyéig. Itt most arról emlékezem meg, amit tanárnő tett hozzá – ő találta ki, hogy ne használjunk semmilyen díszletet és kelléket; mindent a testünkből formáljunk meg. Így lett két karból nyíló-záródó lengőajtó, kézből kinyújtott mutatóujjból fogorvosi fúró, négykézlábra ereszkedő társunkból szék, és így tovább. Maga az ötlet is ámulatba ejtő volt, de az a könnyedség volt számunkra a „sosemlátott”, ahogy tanárnő néhány mozdulattal és pár szavas instrukcióval tökéletesen helyére illesztette az egész előadást. De a legfantasztikusabb az volt az egészben, hogy mindez a döntőn való bemutatás előtti napon történt; a tanárnő kísérőként jött velünk, mi főpróba gyanánt megmutattuk neki a darabunkat, ő meg ezzel a pár ötlettel „felturbózta”. Addig is jó kis előadás volt (különben nyilván nem jutott volna el a döntőig), ezektől az ötletektől viszont zseniális lett.

Később, amikor kollégák lettünk, magam is rendeztem diákszínjátszó előadásokat, és egyszer megkérdeztem arról tanárnőt, mi a titka, hogy ő minden rendezését magabiztosan vezényli le. Megdöbbentett a válasza (bár később a volt osztályfőnököm, szintén diákszínjátszó rendező nagyon hasonlót mondott); azt mondta ugyanis, hogy őt épp úgy kétségek gyötrik, mint engem, ő is bizonytalan abban, hogy jót csinál-e és jól csinálja-e, amikor diákokkal színpadra visz dolgokat. Valami olyasmit fogalmazott meg, hogy minden alkotó „lelkéből lelkedzett” saját gyermekeként tekint az alkotására, így az ahhoz fűződő érzelmei vezérlik – ez van a tépelődések mögött és ettől ő sem mentes.

A gimis négy év alatt tanárnőt titokzatosnak láttuk – a fentiek miatt is, de hozzájárult jellegzetes, saját védjegyének számító külseje (hosszú, egyenes, középen elválasztott haj és tussal kihúzott szem); és benne volt ebben az a korábbi, a Kádár rezsimmel szembeni politikai szerepvállalása is, amiről csak itt-ott suttogva terjesztett információmorzsákat hallottunk.

Tőle is nagyon sokat tanultam, neki is hálás vagyok sokmindenért; ma is kapcsolatban vagyunk – meg is köszöntem neki; ezzel a kis megemlékezéssel is ezt teszem.

Több, mint apánk

A szentesi HMG drámai tagozata tanárairól való megemlékezésemet a volt osztályfőnökömmel folytatom – ő volt a címben jelölt „több, mint apánk”. A nevet az indokolta, hogy 1-2 kivételtől eltekintve mindannyian a lakóhelyünktől távol kerültünk, a tagozat tanárai voltak a „pótszüleink”, hisz minden nyűgünkkel hozzájuk fordultunk; és hát tiszteletünk és szeretetünk jele is volt, mert a kapcsolatunk vele túlmutatott a szokványos tanár-diák viszonyon.

Történelmet és filozófiát tanított nekünk (néhány szerencsétlennek németet is – ezt a saját bevallása szerint sem igazán szerette); még harminc sem volt, amikor az osztálya lettünk. A tanári padra felülve szeretett oktatni, nagy gesztusokat használt, lelkesen magyarázott – meg akart győzni bennünket -; az erőssége a dolgok logikai láncba rendezése és a gondolkodtatás volt. Ez számomra teljességgel ismeretlen hozzáállás volt minden szempontból, és nagyon imponált (saját történelemtanári gyakorlatomban mindez visszaköszönt, nyilván nem véletlenül).

Osztályfőnöki szerepe kapcsán kismillió történet lenne elmesélhető, de ezek jobbára „belsős” sztorik, illetve éppen olyanok, mint a családi történetek: nem feltétlenül tartoznak másokra. Itt csak annyit említek meg, hogy én rengeteg mindent tanultam tőle, amik nagy részét át is ültettem a saját drámais osztályfőnöki tevékenykedésembe; nekem példaképem volt, majd mentorom hosszú évekig; annyi mindenért vagyok neki hálás, hogy a felsorolása jó pár fejezetet megtöltene.

Inkább a filozófiaórákról beszélek, mert a legmeghatározóbb hatással ezek voltak rám, ránk. A ma iskolájában elképzelhetetlen az a tanári szabadság, amivel a tanár úr élt akkor (lehet, hogy hivatalosan nem is tehette volna meg, de Bácskai Miska bácsi iskolájának szellemiségével csakis ez fért meg); ugyanis nem filozófia történetet tanultunk, hanem filozofáltunk. Megtanultunk cáfolni és érvelni, szabadon véleményt mondani, tisztelni a másik álláspontját – a lehető legélvezetesebb módon: bőrünkre menő témákban, parázs vitákban, az érzelmeink szabad kimutatásával. Nem kioktatott, hanem egyenrangúként kezelt bennünket, bármelyikünk szava ugyanannyit ért, mint az övé – és ha okosabbak voltunk egy-egy kérdésben, mint ő, elismerte.

Amit ezekből az órákból tanultunk, annak a tényanyag része majdhogynem elenyésző; a lényeg abban rejlett, amit a különböző kompetenciák szintjén és érzelmi intelligencia terén fejlődtünk – ezek pedig egy életre szólnak. Ebből is rengeteget vittem magammal a pedagógusi pályára.

Szóbridzsezni is ő tanította meg az osztályt – kedvenc játékom azóta is -, és ebben ő meg én vagyunk máig a Legyőzhetetlen Páros: soha senkitől nem szenvedtünk vereséget azóta sem.

Minden ötévenkénti hivatalos és az ezek közé eső nem hivatalos találkozónkon ott van, de nem, mint a volt ofőnk, hanem mint a barátunk, társunk, az osztályunk része. Ő tett bennünket „bezzeg-osztállyá” és mi őt „bezzeg-ofővé” - sokat elárul erről két dolog. Amikor elballagtunk, a vesztesége jelképeként levágatta hosszú haját; valamint megmondta, többet nem lesz osztályfőnök, mert ez volt számára az egyetlen nagy szerelem – betartotta.

Osztálytársak egy

Van jó pár olyan országosan ismert volt szentesi drámais, akik a velük készült médiamegjelenésekben sosem mulasztják el megemlíteni, hogy a HMG drámatagozatán voltak középiskolások; beszélnek arról, milyen meghatározó volt számukra az itt töltött néhány év. Két volt osztálytársam is közéjük tartozik; egyiküktől sokszor hallottam, amit ebben a bevezetőben kiemelni szeretnék: rengeteg nagyszerű tanárember tanított és nevelt bennünket ebben az iskolában, de legalább annyira fontos, amilyen hatással mi voltunk egymásra. A következő két – egyben záró - bejegyzésemben erről fogok megemlékezni.

Millió történetem van; olyan visszaemlékezni, mintha az együtt töltött négy évünk sokkal több lett volna – annyi nagyon-nagyon kedves sztori esett meg velünk! Íme egy kis vicces válogatás.

Egyik drága – azóta is – barátom az egyik színjátszó előadásunkban, a Lázár Ervin Négyszögletű Kerek Erdéjében játszódó mesénkben Szörnyeteg Lajos, a legjobb szívű behemót szerepét játszotta. A hasonlóság nem a véletlen műve volt – ezt a szerepet a legelső nap legelső órájának legelső (vagyis inkább ötödik) percétől kiérdemelte ez a fiú. Ugyanis nem elég, hogy még el sem kezdődött a suli, máris elkésett, de amint belépett az ajtón és elnézést kérésre nyitotta a száját, a hóna alól egy hatalmas paksaméta könyv és füzet esett ki, amit pironkodva kezdett összeszedegetni – sikertelenül, mert közben a magyarázatot is tálalni igyekezett. Ez volt a belépője közénk, és követte még számtalan Szörnyeteg Lajosos akciója. Mint például az a másik sztori, ami abból az időből származik, amikor már elballagtunk. Az ötéves találkozó után elhatároztuk, hogy évente fogunk összejönni, és sikeresen tartottunk is két ilyen összejövetelt, magas részvétel mellett. Ekkor döntött úgy „Lajosunk”, hogy a következő évben ő szervezi a saját lakóhelyére. Nem mondom, hogy nem volt nagyon jó találkozó, azt sem, hogy kevesen voltunk, hisz a kevesebb néha több, csak annyit mondok, hogy ő ott volt, meg én, meg a volt ofőnk.

Előadást csináltunk Páskándi Géza: A királylány bajusza című meséjéből is. Kevés fiú osztálytársunk volt, így a kérőket lányok alakították; Exlexrex főherceget Manó. A kérő a történet szerint összeesküvést sejtett, ezért volt egy mondata: „Mi folyik itt a hátam megett?!” Manó az egyik próbán kirontott a színfalak mögül, képzeletbeli kardját kirántotta, öblös(nek szánt) hangon elmondta a szöveget, majd kilépve abból így szólt hozzánk méltatlankodva: „De hát gyerekek, itt senki nem áll mögöttem!”

Erre a mesejátékra rendkívül büszkék voltunk, hisz a legelső színpadi munkánk volt, így elhatároztuk, hogy „tájolásra” visszük – Egercsehiben is jártunk vele. Erás szülei nagyon kedvesen elszállásolták az egész bandát (még a konyhai sarokpadon is aludt valaki), a falu pedig úgy készült a fellépésünkre, mintha a Nemzeti Színház társulata érkezett volna. Mi megpróbáltuk meghálálni ezt a kedves hozzánk-állást, valami nagyszabásúval szerettük volna emlékezetessé tenni az előadásunkat. Így esett, hogy az esti előadást megelőző délelőttön – a főpróbán – hipp-hopp megzenésítettük a darabot, a nagyérdemű elé már zenés mesejáték került. A dalokat ma is tudom. Egyébként saját színészi emelkedésemben is részes volt ez az előadás: eredetileg a kisbírót alakítottam - legfeljebb három mondatos szerep -, ám a címszereplőnk nem utazhatott velünk a „tájolásra”, így én lettem a bajuszos királylány. Ebben csak egy szépséghiba volt (de ki számolt vele akkor?!), hogy Kriszta, a kezemet elnyerő királyfi már akkor alacsonyabb volt nálam.

Egy harmadik előadásunkban volt egy divatbemutatós jelenet; a manökenek szerepét lábszépség-versennyel döntöttük el: az első három helyezett lány kaphatta meg. Máig fáj, hogy csak második lettem… De arra büszke vagyok, hogy egy másik hasonló – teljesen érdektelen és tökéletesen lényegtelen – versengésben viszont nyertem: ofőnk megszavaztatta az osztályt, hogy neki vagy nekem van szebb (hosszú, göndör) haja; toronymagas győzelmet arattam.

Osztálytársak megint (zárófejezet)

A szentesi gimi drámatagozatán az első perctől kezdve úgy éreztem, hazaérkeztem. Oda, ahová való vagyok, és ahol lenni szeretnék. Ebben óriási szerepe volt az osztálytársaimnak, akikkel a legnagyszerűbb csapatot alkottuk (asszem, utaltam már rá, hogy mi voltunk a „bezzeg-osztály” – csak így, szerényen). Nagyon rég volt a ballagásunk napja, de a barátságunk töretlen – most is épp készülünk egy nagy közös dzsemborira, ahol majd megint jól meglapogatjuk egymást, pletykálkodunk azokról, akik szerencsétlenségükre valamiért nem jöhettek, és felemlegetjük a régi szép idők összes, meg nem unható sztoriját.

A saját – szintén ezen a tagozaton tanuló – tanítványaimnak mindig elmondtam, hogy attól lennék boldog, ha ők ugyanezt vinnék magukkal erről a fantasztikus helyről: örökké kitartó, mély barátságokat, elfogadást, szeretetet.

Persze az, hogy nagyon szeretjük egymást, nem jelenti azt, hogy ne lenne egyik kedvenc szórakozásunk ugratni és cikizni a másikat – úgy a gimis idők, mint az azóta eltelt évek történései miatt. A Memoárok zárófejezetében még néhány ilyen történet következik.

Az osztályunkba úgy került össze 30+ ember, hogy otthon, az általános iskolájában mindenki „kakas volt a szemétdombon”; mindannyian extrovertáltak voltunk, keresnünk kellett, mivel tűnhetünk ki a többiek közül. Nyilván volt itt-ott egy kis füllentés valami korábbi hőstettről („messziről jött ember azt mond, amit akar” alapon), hetvenkedés hódításokról vagy soha meg nem történt nagy tettekről. Mindezek közül kiemelkedik egy gigantikus méretű hencegés. Aki elkövette, elsőben még a „D” kategóriában volt az úszás-szint felmérés alapján (ez az „egyáltalán nem tud úszni” kódja volt); ez leplezte le – legalábbis sokunk előtt -, amikor másodév elején a nyári szünetről mesélve azt találta mondani, hogy ő bizony átúszta a Dunát Kalocsánál. Számára nem sok minden volt lehetetlen már akkor sem (azóta meg pláne), de ez biztosan… de mindegy, mert nagyon-nagyon lehetett őt szeretni ezzel együtt is.

Úgy alakult, hogy valamikor a középiskolás évek közepére lett egy négyesfogat barátságunk – 4 lány, kollégiumi szobatársak, akik szerényen csak ICS-nek neveztük magunkat (I, mint intelligens). Már ez a barátság önmagában is egy meghatározó emlék; rengeteg dolgot köszönhettünk egymásnak, és sok-sok kalandunk volt. Ez a kis szösszenet e kis csapat két tagjáról szól – ők szinte elválaszthatatlanok voltak, legendás volt a párosuk; egyik ilyen csak rájuk jellemző dolog volt, hogy képesek voltak a méregerős Szimfónia cigarettát szívni, csak azért, hogy ne lejmolják le őket az állandó pénzzavarban lévő többi bagósok.

Egy nagyon hosszan kitartó közös csínytevését az osztályunknak az indította el, hogy egyik lány nagyon unta magát az egyik órán, így bohóckodni kezdett a többiek szórakoztatására. A tanár magyarázott a táblánál, ő meg fogta a golyóstollát, úgy tartotta, mintha mikrofon lenne, és belebeszélt – valami ilyesmit: „És tanárúrnak mi a véleménye erről?”, majd a tanár felé fordította; ezért úgy tűnt, mintha az a kérdésre adott volna választ, mint egy interjúalany. Ha ez a tanerő számára kiderült volna, hatalmas botrány kerekedik, de épp ez volt benne az izgalmas – könnyesre röhögtük magunkat azzal a fajta röhögéssel, amit akkor produkálsz, ha nagyon nem szabad nevetned: hasizomgörcsös-vállrángatós visszafojtottsággal. „Egy bolond százat csinál alapon” persze rögtön utánzásba fogtunk, és innen elszabadult a pokol: évekig vissza-visszatérően, a legszigorúbb tanárainknál is, a legképtelenebb részén az órának tartottuk mind a harmincan a golyóstollainkat a mit sem sejtő pedagógus felé…

Zárófejezetet emlegettem, amihez pár összegző mondat illik. Visszatérek a Memoárok nyitó gondolatára: azt szerettem volna illusztrálni (meg talán kicsit magamnak is megfejteni), hogy mennyiben járultak hozzá saját pedagógusi ars poeticámhoz azok az élmények, amik az iskoláimhoz, az engem tanító pedagógusokhoz és a társaimhoz fűznek. Talán akkor nem lesz közhelyes a konklúzióm, ha arra gondol nyájas olvasóm, hogy mennyi ember (köztük sok pedagógus) van, aki felnőttként teljesen elfelejtkezik arról, hogy ő is volt gyerek; úgy viselkedik, mintha kész, felelősségteljes és tökéletes emberként jött volna a világra – és ezért nem tud rugalmas, elnéző, empatikus lenni a gyerekekkel, kamaszokkal. Én tanárként mindig tudatosan figyelmezettem magam a saját tapasztalataimra – igyekeztem a pályámon kiküszöbölni a felnőtt fejjel is károsnak gondolt rossz tanári gyakorlatot, és átadni minden olyan nevelői pozitívumot, amik nekem is segítettek emberré fejlődni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

SZUBJEKTÍV - Szalagavató (egy tényleg nagyon szubjektív írás)

  A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán történt az eset... Drámaisnak lenni nagyon-nagyon nagy dolog volt az életemben, drámais tanárnak lenni legalább ekkora. Nemrég elköszöntem a tagozattól és a gimitől, de még pár hónapig ott lesznek a végzőseim, így vannak utózöngék – ebből szeretném most megosztani azt, ami tegnap történt.  Romantikus filmekben szokott ilyen előfordulni, a hétköznapi életben ez egy kivételes dolog – az, hogy velem megesett, szinte hihetetlen, ugyanakkor felemelő és reményt adó.  Szóval… (Bocs, de ezt csak hosszan lehet elmesélni.) Az volt a pedagógus státusztörvény egyik kevés nyilvánosságot kapott, de számomra legfájóbb pontja, hogy annak, aki nem vállalta a státuszváltást, év közben kellett távoznia, ha nem akarta elveszíteni azt a kevéske végkielégítést, amit szintén ez a törvény meghagyott. Ezért távoztam én is úgy, hogy október végén többek közt a végzős osztályom és egy másik végzős osztály tanítását hagytam félbe. Ennek a két osztá

SZUBJEKTÍV - Ezért hagytam el a pedagógus pályát 3/3: Végtelenül szomorú

  Amikor ezt írom, nincs még 24 órája, hogy benyújtottam a státuszváltást elutasító nyilatkozatomat a munkáltatómnak. Elvileg a kollégáim nem is értesülhettek erről, mégis alig telt el pár óra, máris jelentkeztek az osztályfőnökségemre. Először megrökönyödtem ezen, sőt, kicsit fájt is, hogy „máris keselyűk köröznek a tetemem felett” – de belegondoltam a lehetséges motivációkba, és most inkább „szánom, siratom, sajnálom” szegény szakmámat.  (E szavakat Lázár Ervintől kölcsönöztem, aki a Négyszögletű Kerek Erdő mesefiguráit mély megértéssel alkotta meg tökéletlenségükben is szerethetőnek; e szavakat én sem elítélően használom!) Az osztályfőnöki pótlék kb. nettó harmincezer forintja szabad préda lesz a távozásommal. Akinek a múlt tanévben volt osztálya, de idén nem jutott neki, annak ennyivel kevesebb a havi jövedelme – a pedagógusbérek átlagos mértékéhez viszonyítva ez egy jelentős összeg! Ezért muszáj versenyezni érte – a megélhetés függhet ettől. Ahogy a muszáj vezérelhette jó néhá

SZUBJEKTÍV - Szó, szó, szó...

  Az alábbi sok-sok szó a tanítványaimtól származik.  Azóta, hogy nem vállaltam a státusztörvényt, és így el kellett hagynom az iskolámat, rengeteg volt tanítványom küldött bíztató szavakat. Ezek mellé érkeztek az utóbbi pár napban még továbbiak – a ballagási mizéria miatt sokan ragadtak tollat, hogy biztosítsanak az együttérzésükről. Hatalmas energiát ad ez nekem! Ezért úgy gondoltam, megörökítem mindegyiket… jó lesz elővenni, amikor majd kicsit nehezebb lesz a boldogulás (vagy a szívem), meg csak úgy, nosztalgiából is. Tetszik tudni hogy nem vagyok a szavak embere, de azért annyit elmondhatok, hogy a legértékesebb embert veszti el az iskola!! Nagyon sajnálom és nagyon-nagyon sok szerencsét es szeretetet kivánok Tanárnőnek a továbbiakban! Emlékszem, mikor maga mondta nekem, hogy fel a fejjel …, nem lesz baj , mindent megoldunk! Ezt kívánom most én is Tanárnőnek, hogy minden oldódjon meg, és hogy a legjobb úton haladjon tovább az élete! ... Tudom, Tanárnő sokszor említette, hogy a szen